Web Analytics Made Easy - Statcounter

در کنار دستاوردی که دشمن از برجام به دست آورد و کشور ایران را سال‌ها به عقب راند، با این تحریم‌های شدید و نقض چندین باره برجام، به نظر می‌رسد دیگر امیدی به این توافق بسیار ناکارآمد نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، مردم ایران دارای استعداد سرشاری هستند که سال‌ها از سوی مستکبران نهفته بود و مانع شکوفایی این استعدادهای برجسته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اعلام موفقیت دانشمندان هسته‌ای ایران به دانش هسته‌ای که پایه بسیاری از علوم و دانش‌ها است برای دنیا باور کردنی نبود چرا که این دانش بدون کمک گرفتن از نیروهای خارجی به دست آمد، دانشمندان ایرانی با اعتماد به نفس و توکل به خدای متعال توانستند به این موفقیت دست پیدا کنند و شعار ما می‌توانیم را به تحقق برسانند.

به همین دلیل کشور ایران با این دستاورد توانست به جمع 5 کشور دارای دانش هسته‌ای بپیوندد، و با توجه به اینکه این کشورها از موفقیت ایران در دانش هسته‌ای ناراحت و عصبانی بودند مخالفت‌های خود را با جمهوری اسلامی افزایش دادند.

آمریکا از سال 1320 هجری شمسی با ورود و مداخله در امور کشور ایران توانست بر سرمایه ملی کشور ما مسلط شود، دزدی و چپاول آمریکا از سرمایه‌های ایران تا زمان انقلاب ادامه داشت و با پیروزی انقلاب اسلامی معادلات به هم خورد و دست غارتگران بین‌المللی از سرمایه‌های ایران قطع شد، جنگ تحمیلی، کودتای نوژه، تحریم اقتصادی و توطئه‌های دیگر از جمله اقدامات دشمنان جمهوری اسلامی ایران برای زمین‌گیر کردن این کشور بعد از انقلاب بود تا بتوانند بر سرمایه‌های ما سلطه پیدا کنند.

بر همین اساس، رابطه هر کشور با آمریکا رابطه مظلوم با ظالم است، دولتمردان آمریکا مانند گرگی هستند که به هیچ کس رحم نمی‌کند و به همین دلیل بود که مقام معظم رهبری بارها در سخنان خود در طول تاریخ انقلاب بر این اصل اشاره کردند که رابطه با آمریکا هیچ سودی ندارد.

در این میان با ظهور و بروز برخی از دولت‌ها در کشور، افرادی فکر می‌کردند مذاکره و رابطه با آمریکا می‌تواند برای آن‌ها منفعت داشته باشد در حالیکه کاملا در اشتباه هستند و بودند.

در حالی که آمریکا با عراق رابطه سیاسی و سفیر داشت به این کشور حمله کرد و این نشان دهنده‌ ذات حیوانی آمریکا است.

بر اساس این یادداشت، برخی افراد در داخل کشور در این خیال بودند که با برجام تمام مشکلات حل می‌شود اما خصومت‌ها و تحریم‌ها بیشتر شده است.

در حالی که بسیاری از دولتی‌ها به ویژه رئیس جمهور از رونق اقتصادی پس از برجام و توافق هسته‌ای بارها سخن به میان آرد و حتی خوردن آب را نیز به تحریم‌ها گره زده بود، چند عضو کابینه در کنار منتقدین و دلواپسان منافع کشور، به عدم رفع مشکلات اقتصادی پس از برجام اشاره کردند و با روی کار آمدن ترامپ این وضعیت به حالت کاملا بحرانی تبدیل شد به گونه‌ای که شب گذشته مادر تحریم‌ها علیه سه کشور ایران، سوریه و کره شمالی وضع شد.

اما نکته قابل تامل و حسرت بار این است که دولت هم دروغ گفت و هم خطوط قرمز را شکست.

تنها راه نجات کشور و رونق اقتصاد مذاکره با کشورهای قدرتمند دنیا است، این‌ها جملاتی است که بارها از سوی دولتمردان تدبیر و امید اظهار شده و حتی در تحقق این راستا از توهین و بی‌حرمتی‌های فراوان به منتقدان‌شان نیز کوتاهی نکردند.

بی‌شناسنامه، لبوفورش، راننده‌تاکسی، بروید به جهنم، افراطی، تندرو و غیره بخش کوچکی از توهین‌های دولتمردانی است که از مذاکره هسته‌ای به عنوان نماد رشد اقتصادی و توسعه کشور یاد می‌کردند، مذاکراتی که از پس آن برجام خارج شد و قرار بود در دوران پسابرجام مشکلاتی چون آب خوردن مردم را نیز برطرف کند.

برجام یا همان برنامه جامع مشترکی که قرار بود در راستای یک تعهدنامه به شیوه دقیق و دو طرفه از سوی ایران و کشورهای مذاکره کننده 5+1 رعایت شود و در صورت نقض و یا سنگ‌اندازی هر یک از طرفین ادامه تعهدات متوقف شود.

چندین دوره مذاکره سخن و طاقت‌فرسا از سوی نمایندگان کشور و در قالب تیم دیپلماسی با حضور در کنفرانس‌ها و نشست‌های متفاوت صورت پذیرفت و در نهایت «برجام» همان نسخه شفابخش کشور از نگاه دولتی‌ها از آن به دست آمد اما با دستور مقام معظم رهبری باید نکاتی در آن رعایت می‌شد، نکاتی که از آن به عنوان خطوط قرمز رهبری یاد کردند و لزوم توجه به آن ضروری بود.

رهبری در سخنرانی‌های مختلف به صورت عمومی و در بسیاری از موارد به صورت خصوصی و حضوری این نکات قرمز را به تیم دیپلماسی و دولتمردان گوشزد کردند.

ایشان در طول مذاکرات در چهار جلسه مهم (دیدار با دانشمندان هسته‌ای در (20 فروردین 93)، دیدار با مسئولان عالی نظام (16 تیر 93)، دیدار با نیروهای هوانیروز به مناسبت دهه فجر (19 بهمن 93) و همچنین در حرم رضوی (1 فروردین 94)) به تبیین خطوط قرمز مذاکرات هسته‌ای پرداختند.

رفع تحریم‌ها جزو موضوعات مذاکرات است؛ نه نتیجه مذاکرات، تصمیمات ایران در مذاکرات هسته‌ای بازگشت‌ناپذیر نیست، توافق نباید به ضرر منافع ملی، مانع پیشرفت و موجب تحقیر ملت ایران باشد، توافق نباید دو مرحله‌ای باشد، جزئیات و کلیات در یک جلسه، توافق باید واضح و غیر قابل تفسیر و تأویل باشد، 190 هزار سو نیاز داریم که باید تأمین بشود، ظرفیت غنی سازی و مسئله تحقیق و توسعه باید رعایت شود، اینکه فردو نداشته باشیم خنده آور است، تحقیق و توسعه و دستاوردهای هسته‌ای تعطیل بردار نیست، حرکت علمی هسته‌ای نباید متوقف یا کُند شود، روابط آژانس با ایران باید متعارف و عادی باشد، مذاکره با آمریکا صرفا در قضیه هسته‌ای است و لاغیر بخشی از این خطوط قرمز ترسیم شده بود.

اما نقطه نگران‌کننده در این معادله بسیار پیچیده سخنان مقام معظم رهبری در حرم رضوی در روز گذشته و در آغاز سال 1395 بود، ایشان فرمودند «وزیر خارجه ما در مواردی به بنده گفت که ما در اینجا نتوانستیم این خط قرمز را حفظ کنیم».

با وجود تاکیدهای فراوان رهبری مبنی بر اینکه تنها در صورت رعایت این خطوط قرمز است که منافع ملی حفظ می‌شود این خطوط از سوی نمایندگان اجرایی همین مردم در قالب تیم دیپلماسی رعایت نشد و با عبور از این خطوط قرمز در واقع بخشی از منافع اساسی و حیاتی این مردم حفظ نشد و از بین رفت.

در این بین سخنان دولتمردان نیز بسیار جالب و قابل تامل است، سخنانی که امروز می‌توان به راحتی از آنها به دروغ‌ یاد کرد.

صالحی رئیس انرژی اتمی ایران در نشست مشترک بررسی برجام از رعایت خطوط قرمز ترسیم شده سخن به میان آورد و گفت «در چارچوب خطوط قرمز عمل کردیم»، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست شورای راهبردی روابط خارجی نیز با اشاره به وجود نظرات مختلف در ارزیابی نتیجه مذاکرات هسته‌ای، گفت «ایراداتی به توافق وارد است اما اهداف اصلی و خطوط قرمز در آن رعایت شده است.»

روحانی رئیس جمهور کشورمان نیز در نشست شورای اداری خراسان شمالی با بیان اینکه تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در مذاکرات با کشورهای گروه ۱+۵ تمام خطوط قرمز را مورد توجه قرار داده است، افزود: حفظ غنی سازی، ادامه تحقیق و توسعه و لغو تمامی تحریم‌های مالی، اقتصادی و بانکی از خطوط قرمز ما در مذاکرات هستند و یقین داریم با رعایت تمامی این خطوط قرمز، توافق هسته‌ای حاصل می شود.

معاون ظریف عباس عراقچی که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سخن می‌گفت تاکید کرده بود که همه خطوط قرمز رهبری در مذاکرات و توافق جامع رعایت شده است.

این جملات تنها بخش کوچکی از سخنان قابل تامل دولتمردانی بود که به صورت مستقیم با مذاکرات هسته‌ای در ارتباط بودند، این دولت که با شعار «دولت راستگویان و درستکاران» بر سرکار آمده بود، با توجه به این سخنانی که امروز شاهد آن هستیم و نتوانست خطوط قرمز را رعایت کند و بر رعایت آن سخن گفت، بیشتر به دولت «دروغگویان» و «فریب‌دهندگان مردم» تبدیل شده است.

در حالی که مذاکره با آمریکایی‌ها کشورمان را در افکار عمومی دنیا به شدت به برخورد دوگانه در قابل آرمان‌ها و اصول‌هایش متهم می‌کرد و تاثیر منفی در تفکرات کشورهای دوست نیز گذاشت، به نظر می‌رسد نتوانست تامین کننده اهداف منافع ملی کشورمان باشد.

سوال اینجا بود که این توافق چه دستاوردهایی برای کشور داشت، پاسخ به طور قطع به صفر میل می‌کند اما دستاوردهای غرب کاملا واضح و مشخص است.

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای غرب در برجام متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران است. 1+5 در حدود 10 سال تمام تلاش خود را انجام داده بودند که بتوانند جلوی گسترش فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران را بگیرند که توافقنامه برجام این فرصت را برای آنها فراهم کرد.

جلوگیری از فعالیت‌های هسته‌ای شامل خالی کردن مخازن ایران از اورانیوم‌های غنی شده و فروش آنها به کشورهای دیگر، توقف فعالیت‌ها در فردو، بتن ریزی در راکتور نیروگاه اراک و از بین بردن ماشین‌های سانترفیوژ نسل‌های بالاتر و غیره است. لذت این عمل برای غرب وصف ناشدنی است که ایران را مجبور نمودند با دست‌های خود این کار را انجام دهد.

همچنین در این بین با انجام توافقی 25 ساله و طولانی مدت باعث ناامیدی در میان دانشمندان جوانی خواهد شد که در فرآیند غنی سازی ایران نقش عمده‌ای داشته‌اند و آینده کاری برای خود نمی‌بینند.

این دانشمندان جوان مجبورند برای استفاده از تجربه‌ها و دانسته‌های خود مهاجرت به کشورهای دیگر را داشته باشند تا دچار مشکلات اقتصادی و خانوادگی نگردند و غرب با روی باز از این دانشمندان پذیرایی خواهد کرد تا هم از تجربیات آنها استفاده کند و هم احیانا آن‌ها را در مورد برنامه هسته‌ای ایران تخلیه اطلاعاتی کند.

دومین دستاورد غرب از برجام شناسایی مکان‌هایی است که احتمالا قرار است در آینده بمباران شود. خبرگزاری انگلیسی رویترز در گزارش بهترین دلیل غرب برای امضای توافق هسته‌ای با ایران را اینگونه اعلام کرد که با برجام غرب خواهد توانست مکان‌هایی را که قرار است احتمالا در آینده در ایران بمباران شوند را شناسایی کند.

در این گزارش که با هدف جلب حمایت جمهوری‌خواهان مخالف برجام صورت گرفته آمده است: برجام فرصت بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران را می‌دهد و با این کار آمریکا و قدرت‌های جهانی می‌توانند اهمیت استراتژیک هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار دهند. اگر بازرسان به جایی مشکوک شوند می‌توانند درخواست بازرسی از آن مکان را بکنند که هر گونه مقاومتی از سوی ایران درباره خواسته بازرسی موجب توجه خاص به آن محل خواهد شد. در این صورت چنین کاری این پیام را به غرب خواهد داد که پرداختن به این سایت ارزش ریسک جنگ را خواهد داشت و آن نقطه را تبدیل به یک هدف نظامی خواهند کرد.

سومین دستاورد غرب از برجام را می‌توان به زانو در آوردن ایران از راه فشار و تحریم دانست. 1+5 تمامی توان و منابع خود را در طول سال‌های گذشته تجمیع نمود تا فرآیند تحریم ایران به درستی و کامل انجام گیرد. جمهوری اسلامی ایران به عنوان معدود کشوری در جهان بوده است که سابقه چندین دهه تحریم‌های مختلف را تجربه نموده و توانسته است با توجه به شرایط و ویژگی‌های سرزمینی خود تمامی این تحریم‌ها را به نحوی دور زده و از این تحریم‌ها سربلند بیرون آید.

تا پیش از این تمامی کشورهای آزادی‌خواه جهان از جمهوری اسلامی ایران به عنوان الگویی در راه مقابله و تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی یاد می‌کردند که پس از پذیرش برجام این هیمنه ایران در این باره ضربه خورده و شکسته است و به کشورهای غربی این پیام را داده است که هنوز می‌توان از ابزار تحریم اقتصادی علیه کشورهای مخالف منافع آن‌ها استفاده نمود. اما متاسفانه پذیرفتن برجام این پیام را به دنیا مخابره نمود که ایران کشوری شکست خورده در این زمینه است.

چهارمین و آخرین منافع غرب از برجام از دیدگاه نگارنده، گسترش و توسعه برجام به بحث‌های دیگر مثل حقوق بشر، تروریسم و برنامه‌های موشکی ایران است. برجام این فرصت را به غرب داد که فراتر از مسائل هسته‌ای موارد دیگری هم به مذاکرات ایران و 5+1 اضافه گردد و با در هم تنیدگی این موارد از تعهدات خود شانه خالی کرده و بیشتر به دنبال مطالبه گری از ایران و طلب کار نشان دادن خود باشد.

امری که در ماه‌های اخیر به خوبی خود را نشان داده و با این بهانه‌ها غرب از انجام تعهدات خود سرباز می‌زدند.

1+5 این سوال را از خود می‌پرسد که حال با انجام تحریم‌ها موفق شدیم مسئله هسته‌ای با ایران را حل نماییم چرا در مباحث دیگر همچون حقوق بشر و غیره با ایران وارد مذاکره نشویم؟ اگر ایران از خواسته‌های غرب سرباز زند با توجه به تجربه مذاکرات هسته‌ای و فشارهایی که به این کشور وارد شد می‌توان برای سایر مسائل هم به ایران فشار آورد و از آن امتیاز گرفت و در مقابل مانند مذاکرات هسته‌ای هیچ امتیازی نداد.

متاسفانه برجام یک مدل بسیار موفقی برای غرب بود تا به وسیله آن بتواند در سایر مسائل با ایران و کشورهای دیگر مشکلات خود را حل نماید و تا جایی که می‌تواند با دادن وعده‌های پوشالی و خالی از طرف مقابل حداکثر امتیازات و تمامی داشته‌هایش را بگیرد اما در مقابل کمترین امتیاز را به طرف مقابل خود بدهد.

بر اساس این یادداشت، در کنار دستاوردی که دشمن از برجام به دست آورد و کشور ایران را سال‌ها به عقب راند، با این تحریم‌های شدید و نقض چندین باره برجام، به نظر می‌رسد دیگر امیدی به این توافق بسیار ناکارآمد نیست و مسئولان باید هر چه زودتر دست از دامان غربی‌ها کشیده و به دامان ملت و انقلاب بازگردند. انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۷۳۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: همکاری ایران و آژانس تحت تاثیر آمریکا قرار نگیرد

آفتاب‌‌نیوز :

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بنا به دعوت رئیس سازمان انرژی اتمی و به منظور شرکت در سی امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای به ایران سفر کرده است، عصر روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت با حسین امیرعبداللهیان دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار خطاب به گروسی گفت: سفر شما به ایران در زمانی درست بویژه با توجه به شرایط پیچیده و حساس منطقه انجام شده است.

وزیر امور خارجه بر اهمیت جایگاه و نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد و افزود: اتخاذ مواضع بی‌طرفانه و حرفه‌ای جنابعالی به عنوان مدیرکل آژانس علاوه بر کمک موثر در همکاری‌های ایران و آژانس، در بازگشت امنیت و ثبات پایدار در منطقه نیز تاثیرگذارست.

امیرعبداللهیان ضمن تشریح ابعاد عملیات مقتدرانه نیرو‌های مسلح ایران علیه رژیم متجاوز صهیونیستی تاکید کرد: به دلیل بی عملی شورای امنیت سازمان ملل، گزینه‌ای جز دفاع مشروع براساس حقوق بین‌الملل در مقابل جمهوری اسلامی ایران برای تنبیه رژیم متجاوز باقی نماند.

رئیس دستگاه دیپلماسی برخی تهدیدات مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر به کارگیری بمب اتمی را تهدیدی آشکار برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی خواند و وظیفه بسیار مهم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال اینگونه اظهارات خطرناک توسط مقامات رژیمی دارای زرادخانه تسلیحات اتمی را مورد تاکید ویژه قرار داد.

* امیدوارم توافقات خوبی در راستای تقویت همکاری طرفین انجام شود

وزیر امور خارجه با اشاره به سوابق بدعهدی آمریکا در توافقات گذشته در مورد برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران، تأکید کرد: نباید همکاری ایران و آژانس تحت تاثیر رویکرد و رفتار بی‌ثبات و متناقض آمریکا قرار داشته باشد. 

وی افزود: این همکاری می‌بایست در مسیر درست خود ادامه یابد و در عین حال باید احساس کنیم که در قبال این همکاری، گشایش ایجاد می‌شود. 

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفرش به تهران و حضورش در کنفرانس هسته‌ای اصفهان، نقش و موضع ایران در برقراری ثبات و امنیت پایدار در منطقه را حائز اهمیت خواند و رویکرد ایران در به رسمیت شناختن و تقویت همکاری اطمینان بخش با آژانس را در همین راستا ارزیابی کرد. 

گروسی تاکید کرد: تقویت روند همکاری بین ایران و آژانس موجب ناکامی طرف‌هایی خواهد شد که با هر توجیه و بهانه‌ای به دنبال تشدید درگیری، تنش و تقابل در منطقه هستند. 

وی با اشاره به سفر موفقیت آمیز قبلی خود به تهران و حصول توافق با ایران، ابراز امیدواری کرد در این سفر نیز توافقات خوبی در راستای تقویت همکاری طرفین صورت پذیرد و در این راستا بر اهمیت مشورت و رایزنی بین ایران و آژانس برای دستیابی به تفاهم به منظور حل و فصل موضوعات تاکید کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان: همکاری ایران و آژانس تحت تاثیر آمریکا قرار نگیرد
  • ادعای یک روزنامه درباره درخواست تـازه آمریکا و پاسخ ایـران
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • چین، اتهامات دخالت در امور انتخاباتی کانادا را بی‌اساس خواند
  • ویدئو| پناهنده ایرانی: به خط پایان رسیده‌ام!
  • ایرنا : دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • تحریم‌های اقتصادی به قالی‌بافان سنتی در ایران ضربه زده است
  • ایران ۱۰۰ تولیدکننده موبایل دارد، کره جنوبی یک عدد؛ چرا این نگران‌کننده است‌؟
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق