Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، محمدرضا مراورید عصر چهارشنبه در آیین اختتامیه جشنواره آواها و نواهای محلی اظهار کرد: همه دستگاه های فرهنگی و مراکز دانشگاهی وظیفه دارند چنین آثار ماندگار هنری را حفظ و در جهت شناساندن و معرفی این گنجینه های فرهنگی به نسل های جدید و آینده تلاش کنند.
وی افزود: استان ایلام متشکل از چهار قوم کرد، لک، لر و عرب با گویش های متفاوت است که همواره آثار فاخری در حوزه شعر و ادب و هنر تولید و عرضه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مروارید تاکید کرد: مراکز علمی، فرهنگی و دانشگاهی باید با به تصویر کشیدن و مکتوب کردن آثار فاخر هنری که گاهی به صورت شفاهی هستند از این منابع ارزشمند فرهنگی حفاظت و آنها را در سطح ملی معرفی کنند.
وی با تقدیر از پیشکسوتان عرصه هنر موسیقیایی استان ایلام که در این جشنواره حضور دارند، یادآور شد: حضور ارزشمند شما مشوقی بزرگ برای نسل جوان و نوجوان برای گرایش به کارهای هنری و فرهنگی است.
استاندار ایلام همچنین به مردم ملکشاهی قول مساعد داد یک مجتمع فرهنگی - هنری مناسب و در خور شأن هنرمندان در این شهرستان احداث شود.
فرماندار ملکشاهی نیز در این آیین با تقدیر از حمایت های مسئولان استان ایلام در برپایی این جشنواره گفت: آواها و نواهای محلی بخشی از هویت و غنای فرهنگ اصیل و ماندگار مردم استان ایلام است که باید هر چه بیشتر در سطح ملی معرفی شود.
اسد قاسمی اظهار کرد: چمر و چوپی هنرهایی هستند که در بستر فرهنگ غنی مردم ایلام رشد و نمو پیدا کرده و از عناصر معنوی و ماندگار این استان هستند.
وی افزود: چمر و چوپی تجلی دو چهره غم و شادی و فاصله ای بین این دو مرز، چشمان گریان و لبان خندان مردمانی است که با وفاق و همدلی قرن های متمادی است در کنار هم با صلح و آشتی زیسته اند.
قاسمی تاکید کرد: آواها و نواهای بومی و محلی استان ایلام همچون گنجینه گرانبهایی است که در راستای اصالت فرهنگ و ادب این دیار باید به نسل های بعد انتقال یابد و نباید در برهوت حیات غریب بماند.
به گفته وی، آواها و نواها از جمله اصالت های فرهنگی است که باز خورد نحوه زندگی مردمان در ادوار مختلف تاریخ بشریت است که هر نسل شادی ها و غم های خود را برای نسل بعدی در قالب آواها و نواها به یادگار گذاشته است.
به گزارش ایرنا، در این جشنواره که از امروز بمدت 2 روز برگزار شد (سوم و چهارم مرداد) تعدادی از هنرمندان موسیقی محلی از شهرستان های 10 گانه استان ایلام به اجرای برنامه های خود پرداخته و هنر ارزشمند شان را به حاضران ارائه کردند.
این مراسم با حضور بیش از 250 نفر از هنرمندان برجسته استان ایلام روزهای سوم و چهارم مرداد در سالن آمفی تأتر و پارک محله ای سراب شهر ارکواز برگزار شد.
شهرستان 22 هزار نفری ملکشاهی در 35 کیلومتری جنوب ایلام قرار دارد، این شهرستان از دیر باز مهد آواها و نواهای بومی همچون چمر و چوپی بوده است که با فرهنگ و اصالت مردمان این دیار عجین گشته است.
در موسیقی ایلام از سازهای دوزله، جفتان، سرنا، شیپور، ضرب، دهل، شمشال، نی و کمانچه استفاده می‌شود و این سازها در آیین‌هایی مانند: عروسی، جنگ و عزا کاربرد دارند.
برخی از سازهای بومی منطقه مانند دوزله ویژگی‌هایی دارند که آن را از دیگر سازهای ایرانی متمایز می‌کند. دوزله یا جفتان برخلاف همه سازهای ایرانی که تک صدا هستند، دو صدایی است و قابلیت همراهی با سازهای چند صدایی را نیز دارد.
چوبی موسیقی رقصی ایلام است و به صورت انفرادی و یا دسته‌جمعی اجرا می‌شود، این موسیقی در گذشته افزون بر کاربرد هنری و موسیقی آن به عنوان آمادگی جنگی و بدنی نیز کارآیی داشته است.
فتاپاشا، لرزانه، سوارسوار، صی‌سماع، قلاوی، سه‌حار و گریانه از جمله نواها و ریتم‌های این نوع رقص است که در مناطق کرد و لرنشین کشور رواج دارد.
هوره نیز موسیقی آوازی مردمان غرب کشور به ویژه مردم ایلام است که از آوازها و نیایش‌های اساطیری ایران است، از هزاره‌ های قبل از میلاد مسیح تا به امروز روح دوستداران موسیقی را سیراب کرده است.
این موسیقی از ریتم آزاد در ترانه و شکستن مصراع‌ها پیروی می‌کند و تک سیلابی است، به همین دلیل از موسیقی ردیفی ایران که تابع شعر کلاسیک است، متمایز می‌شود.
در آیین اختتامیه این جشنوراه علاوه بر استاندار ایلام، معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام و امور اجتماعی استانداری ایلام، اقشار مختلف مردم و هنرمندان محلی حضور داشتند. و در پایان از هنرمندان برگزیده جشنواره تقدیر شد.
خبرنگار: روح اله احمدی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7179/9102

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۷۵۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی، ورزشی بومی -محلی در دانشگاه آزاد بجنورد

جواد عبدی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: نخستین جشنواره فرهنگی، ورزشی بومی محلی به همت دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد، اداره‌کل میراث فرهنگی استان خراسان‌شمالی، شهرداری بجنورد و هیئت ورزش‌های بومی محلی و روستایی بجنورد در محوطه باز دانشگاه آزاد بجنورد برگزار شد.

وی بیان کرد: اسفند سال گذشته برای برگزاری این جشنواره جلسات متعدی با ارگان‌هایی همچون شهرداری، اداره‌کل میراث فرهنگی و هیئت ورزش‌های بومی محلی و روستایی استان برگزار شد تا بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های لازم این جشنواره را در روز معلم در دانشگاه برگزار کنیم.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد تصریح کرد: طناب‌کشی، دوزپا، دارت، لی لی و هفت سنگ از جمله رشته‌های ورزشی بودند که دانشجویان و دانش‌آموزان زیادی بالغ بر دو هزار نفر برحسب علاقه‌مندی خود در این رشته‌ها شرکت کردند که پس از داوری مسابقات توسط مسئولان حوزه تربیت‌بدنی دانشگاه به نفرات برتر نیز جوایزی اهدا شد.

عبدی با اشاره به برنامه‌های متعدد این جشنواره افزود: این جشنواره با استقبال بسیار خوب دانشجویان و دانش آموزان همراه بود و کانون‌های فعال دانشگاه نیز از جمله کانون دست آرا حضور پررنگی در این جشنواره داشتند.

وی ضمن بیان فعالیت‌های کانون دست آرا گفت: به همت دانشجویان فعال در کانون دست آرا دانشگاه آزاد بجنورد، در بازارچه فروش، دست ساز‌های دانشجویی نیز به عرض نمایش گذاشته شد که با استقبال بسیار خوب بازدیدکنندگان همراه بود.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد بیان کرد: از دیگر اقدامات انجام شده در این جشنواره برپایی سیاه چادر‌های عشایری بود که با پخت غذا‌های محلی، فروش محصولات لبنی محلی همراه بود.

عبدی با بیان اینکه این جشنواره برای نخستین بار به صورت دانشگاهی در سطح استان برگزار شده، افزود: جشنواره‌های اینچنینی به صورت جداگانه در استان‌ها توسط ارگان‌های متولی مختلفی برگزار می‌شود، اما این جشنواره با توجه به ماهیت فرهنگی و ورزشی که داشت برای نخستین بار در سطح استان و در سطح کشور در واحد دانشگاهی بجنورد برگزار شد.

وی ضمن قدردانی از حوزه تربیت‌بدنی واحد بجنورد و بخش فرهنگی و کانون‌های دانشجویی دانشگاه بیان کرد: باتوجه به پیگیری‌های لازم به دنبال این فرصت هستیم که چنین جشنواره‌هایی که موجب ایجاد شور و نشاط در بین افراد می‌شود را توسعه و گسترش دهیم تا بتوانیم علاوه بر ایجاد فضایی شاد و مفرح در راستای آشنایی و نزدیکی بیشتر جامعه دانشگاهی با فرهنگی بومی محلی گامی برداشته باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امدادرسانی هلال احمر ایلام به ۱۴۰ نفر متاثر از سیل و آبگرفتگی
  • ما میراث‌دار فرهنگی اصیل و غنی هستیم/ وظیفه داریم یگانه بودن جایگاه شیراز را پاس بداریم
  • امدادرسانی نجاتگران هلال احمر استان ایلام به ۱۴۰ نفر متاثر از سیل
  • امدادرسانی نجاتگران هلال احمر استان ایلام به ۵۴ نفر متاثر از سیل
  • برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی، ورزشی بومی -محلی در دانشگاه آزاد بجنورد
  • هزینه بیش از ۶ هزار میلیارد تومان برای زیرساخت‌های ایلام
  • بهره‌برداری از سامانه گرمسیری ۹۰ هزار تن به محصولات زارعی استان اضافه می‌کند
  • انعقاد قرارداد برای حفر ۱۹ حلقه چاه در میدان نفتی چنگوله
  • جزییات «شب نغمه‌های اذان ایرانی» اعلام شد/ تجلیل از ۲ موذن پیشگام
  • شب نغمه‌های اذان ایرانی روی صحنه می‌رود