Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-29@12:18:03 GMT

کامبوج؛ مسلمانانی از اقوام چام و مالایی

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۷۷۴۳۴

کامبوج؛ مسلمانانی از اقوام چام و مالایی

کامبوج به مدت 100 سال تحت استعمار فرانسویان بود و سال 1953 به استقلال رسید. مذهب رسمی کامبوج، بودیسم است، اما دین اسلام پس از بودیسم، بیشترین پیرو را دارد. در آمارها، بیش از 250 هزارنفر از مردم این کشور مسلمان و عمدتا از اقوام چام یا مالایی هستند.

ورود اسلام به کامبوج

با ورود مسلمانان چام و مالایی به کشور کامبوج، این کشور با دین اسلام آشنا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه بخشی از اهالی کامبوج دین اسلام را پذیرفتند، اما عمده مسلمانان کامبوج از چامی‌ها و مالایی‌ها هستند. مردمان چام از سده دوم میلادی تا سده 19، حکومت پادشاهی مستقلی داشتند که پس از حمله ویتنام و شکست سختشان، کشور چام (یا چامپا) ضمیمه خاک ویتنام شد. چامی‌های بسیاری در این جنگ کشته شدند. بعد از آن، بیشتر مردم چام به کشورهای دیگر از جمله کامبوج مهاجرت کردند و در آنجا ساکن شدند. مالایی‌ها نیز مهاجرانی مسلمان از کشور مالزی به این سرزمین هستند و بخش کوچکی از جامعه مسلمان را به خود اختصاص داده‌اند.

مایه سعادت هر خانواده

تولد کودک در خانه مسلمانان، اتفاق بسیار خوش یمنی است. آنها معتقدند کودکان برای خانه و خانواده سعادت و برکت می‌آورند. زنان باردار تحت مراقبت ویژه قرار می‌گیرند و آنها باید از خوردن برخی غذاها و رفتن به برخی مکان‌ها اجتناب کنند. کودکان تا چهار سالگی، تحت مراقبت مستقیم مادران خود هستند، اما از چهارسالگی به بعد باید بتوانند کارهای شخصی‌شان را خودشان انجام بدهند و کمی پس از آن از خواهر و برادرهای کوچک‌تر خود مراقبت کنند. خانواده‌ها کنترل بسیار شدیدی روی رفتار و زندگی کودکان خود دارند. حتی تاثیر والدین پس از ازدواج فرزندانشان به قوت خود باقی است. کودکان تمام اصول یک زندگی شرافتمندانه را از والدین خود می‌آموزند.

شروع ساده یک زندگی

مسلمانان کامبوج بنابر آموزه‌های دینی خود دنبال تجملات نیستند و زندگی بسیار ساده‌ای دارند. این سادگی حتی در مراسم عروسی ـ که بسیار کم‌هزینه است ـ دیده می‌شود. خطبه عقد بین عروس و داماد را یک امام جاری می‌کند. آنها بهترین زمان عروسی را پس از برگزاری حج می‌دانند و مراسم معمولا یک روز و نیم طول می‌کشد. دو یا سه مدل غذا سرو می‌شود و چنانچه عروسی در روستا باشد، بیشتر مردم دعوت هستند. مردم نیز برای عروس و داماد پول، خوراکی یا هدایای ویژه می‌آورند.

هر محله یک حاکم، امام و بلال

مسلمانان با ساخت مساجد، مراسم مذهبی و دعا و نیایش خود را در آنجا انجام می‌دهند. در حقیقت، بیش از 100 مسجد برای مسلمانان ساخته شده است. هر محله از مسلمانان برای خود رهبری به نام حاکم دارد که مردم در امور مختلف زندگی با او مشورت می‌کنند و او در مراسم و جشن‌های مذهبی نیز به عنوان بزرگ مجلس شرکت می‌کند.

هنگام نمار خواندن در مسجد، اذانگوی محل که به او بلال می‌گویند، مسلمانان را به نماز فرا می‌خواند و امام مسجد نیز نمازخوانان را هدایت می‌کند. همچنین مرکز معنوی این مسلمانان در کامبوج، شبه جزیره کروی چنگوار (Chrouy Changvar) نزدیک پنوم پن است و مسلمانان برای دیدار و مشورت با بزرگان دین خود به این مکان می‌روند. در ضمن، جشن‌های سنتی و مذهبی خود را در این شبه جزیره برگزار می‌کنند.

منبع: islamcambodia.org

مترجم: نادیا زکالوند

جام‌جم

به اشتراک گذاری کد خبر : 2932451847472041331 برچسب‌ها : کامبوج اسلام کامبوج؛ مسلمانانی از اقوام چام و مالایی لینک کوتاه :

ارسال نظر

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید: 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید. 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود. 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود. تصویر امنیتی : پربازدیدها فرزندی به نام حسن ندارم پراید استثنایی +عکس جسد بنیتای گمشده پیدا شد +عکس آنگلا مرکل برای اولین بار کت و دامن پوشید! +عکس امضای مبهم ترامپ پای برجام ۱۰ پژوهشگر شرکت ملی نفت ربوده شدند فیلم دزدیده شدن بنیتا جزئیات مرگ ناگوار کودک زنجانی در بیمارستان +عکس غذاهایی که شما را پیرتر از سن‌تان نشان می‌دهند! اعترافات عامل ربودن بنیتا / فوت دختر 8 ماهه به علت گرما و گرسنگی لیست همه پربازدیدها برگزیده‌ها آهنگ بابک مافی به نام منو ببر آیا راجع به کوه آدمخوار چیزی شنیده‌اید؟ + عکس آپنه خواب شما را درگیر این بیماری می‌کند! دوقلوی عجیب الخلقه +عکس محکومیت کشیشی که ۲۴ زن و ۱۴۵ فرزند دارد! +عکس واکنش واعظی به گفته های اخیر معاون دادستان کل کشور:تکلیف خود را با تلگرام مشخص کنید! موتورسواران بی‌کلاه مرگ را در آغوش کشیدند + عکس کسب طلای ارزشمند پورشیب پس از 36 سال فرانسه: مصوبه جدید کنگره آمریکا مغایر قوانین بین‌المللی است چرا نباید انگشت در بینی کرد؟ آخرین مطالب همه سایت 03:45 کامبوج؛ مسلمانانی از اقوام چام و مالایی 03:30 ساخت توربین‌های بی‌صدا با الهام از بال جغد 03:15 بکام: از موفقیت‌های زیدان در رئال لذت بردم 03:00 چالش‌های فرا روی همه پرسی استقلال شمال عراق 02:45 زندگی در نقش آن‌را باورپذیر می‌کند 02:30 چرا بعضی وسایل عادی را نمی‌توانیم در هواپیما همراه داشته باشیم؟ 02:15 رقابت رباتیک‌ها در سطح ماه 02:00 به من نگویید کودک‌ربا مادرانه از یوسف مراقبت کردم 01:45 صهیونیست ها دروغگو و نیرنگ باز هستند 01:30 درآمد کثیف فهرست همه مطالب جام جم آنلاین © 2015 | کلیه حقوق این وب سایت متعلق به موسسه فرهنگی مطبوعاتی جام جم است. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۷۷۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه دبیران و مدیران جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در دوره بیست‌ویکم با تشکر از برگزار کنندگان این دوره از جشنواره گفت: برگزارکنندگان در این دوره مجموعه‌ای از عناصر هنری در بخش‌های مختلف را گردآوری کردند. حضور افراد تراز اول در این جلسه فرصت مغتنمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 اسماعیلی با بیان این مطلب، ادامه داد: جشنواره فیلم رضوان اتفاق مبارکی است و هرآنچه در جلسه مطرح شد سرشار از امید و انگیزه برای آینده بود.

اسماعیلی گفت: جشنواره امام رضا (ع) باید به عنوان معتبرترین جشنواره فرهنگی هنری کشور قرار گیرد چراکه تمام داشته‌ها و افتخارات فرهنگی هنری ما به برکت وجود امام رضا (ع) است.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به کتاب دو قرن سکوت عبدالحسین زرین‌کوب گفت: آغاز قرن سوم همزمان با حضور علی‌بن موسی الرضا است و این درخشش تمدن اسلامی و ایرانی که از قرن سوم درخشش خود را آغاز کرده و در قرن پنجم به قله خودش رسیده، نشان دهنده‌ی این موضوع است که اساسا نام دیگر این تمدن تمدن رضوی است.

اسماعیلی در همین زمینه ادامه داد: مجالس در این دوره به صورت مجالس علمی و آزاداندیشی بوده و به‌طور کلی هر جامعه‌ای که می‌خواهد به حوزه تمدنی برسد با استفاده از ذات آزاداندیشی است که در فرهنگ اسلامی جاری است. دوره جمهوری اسلامی دوره‌ای نو از تمدن نوین اسلامی است. ما در حال بازخوانی تمدن رضوی هستیم.

اسماعیلی با اشاره به نگاه بین‌المللی در بنیاد امام رضا (ع) گفت: حضرت رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است. در سفر اخیر خود به پاکستان مشتاقان از مردم تا مقامات برای زیارت امام رضا (ع) ابزار علاقه می‌کردند.

وزیر فرهنگ ادامه داد: بعد از امام حسین (ع) در میان ائمه‌اطهار (ع) این میزان از تشویق به زیارت را برای امام رضا (ع) داریم چرا که منبع فیض است.

اسماعیلی گفت: افتخار داریم در این جشنواره همگی خادم امام رضا (ع) باشیم.

وی در پایان با آرزوی بهره‌مندی از شفاعت و عنایت امام رضا (ع) و صلوات بر محمد و آل محمد به جلسه پایان داد.

جلسه دبیران و مدیران بیست‌ویکمین دوره جشنواره امام رضا (ع) پیش از ظهر امروز (۸ اردیبهشت) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محلل این وزارتخانه برگزار شد.

تبادل نظر درباره رویکرد‌های آتی جشنواره و ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده از محور‌های این جلسه بود.

سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، فرهاد قائمیان دبیر بیست‌ویکمین دوره جشنواره بین‌المللی و فرهنگی امام رضا (ع)، سعید زمانی مدیرعامل بیست‌ویکمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع)، محمدحسین لطیفی دبیر جشنواره فیلم رضوی و فیلم رضوان و جمعی از دبیران و مدیران این دوره از جشنواره از حاضران در جلسه بودند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • ببینید | اولین تصاویر از انفجار مرگبار کامیون در کامبوج
  • حضور نیکی کریمی و حامد بهداد در جمع داوران جشنواره فیلم اقوام
  • انفجار مهمات در پایگاه نظامی کامبوج/ ۲۰ سرباز کشته شدند
  • امام رضا، محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • امام رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • زمانیکه مسلمانان کاخ سفید را به مسجد تبدیل کردند! | فیلم
  • سقوط اندلس با یک تار مو
  • احکام دین باید در اجتماع جاری شود
  • من خلبان نیستم رسکیومن ارتشم! از سرهنگ بازنشسته هوانیروز  ارتش تا عمو کاووس «نون خ»