Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - هفته نامه کرگدن - مهدي يزداني خرم: تاريخ ادبيات پليسي جهان بي هيچ ترديدي بخش مهمي از ساختارهاي خود را مديون آگاتا کريستي است. اين دين صرفا يک کلي گويي سبک شناسانه يا از طرح تکليف نيست بلکه اشاره دارد به وجوه مهم و مختلفي که اين نويسنده براي تاريخ ادبيات به وجود آورد. آثار او متنوع، پرشمار و گوناگون هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو کارآگاه مهم آفريده و انبوهي شخصيت که هر کدام تکه اي از روان متزلزل انسان اش را روايت مي کنند.

اين که کريستي چگونه توانست در ساختار آرام و محافظه کار ادبيات بريتانيا راوي اين حجم از شر شود، آن هم در سال هاي بعد از جنگ اول جهاني و نيمه اول قرن بيستم از اهميت فوق العاه اي برخوردار است. براي کريستي معناي جنايت برعکس بسياري از همتايان فرانسوي يا آمريکايي اش نشانه اي بود از سقوط.





سقوطي که معمولا يک فرد نماد آن بود اما جمعي در شکل گيري يا تحريک اش نقشي بازي مي کردند. براي همين است که در رمان هاي او نقش کساني که شرايط و موقعيت را براي رقم خوردن جنايت ها مهيا مي کنند به اندازه قاتل پررنگ است.

شايد کمتر نويسنده اي باشد که در آثارش اين مقدار جنايت گروهي و جمعي انجام شده باشد. از سوي ديگر بيشتر جنايت هاي رمان هاي او در خانه ها رقم مي خورند، خانه هايي اشرافي يا آبرومند که درشان شاهدِ حضور جمعي از ميهمانان يا ساکنين هستيم و يافتن قاتل در اين جمعت کار بسيار دشواري مي شود.

کريستي از نخستين نويسندگاني بود که به وجوه مختلف جنايت در طبقات مرفه تر جامعه بريتانيا توجه کرد. قاتلان و جنايت کاران او نه موجوداتي ولگرد و دژخيم و فرومايه اند، نه از آسمان يا سرزميني وحشي آمده اند. جالب اين که بين آن ها تعداد زيادي زن وجود دارد که در سطح بالاي همين جامعه زندگي مي کنند. براي همين مي توان نوشت که کريستي راوي جنايت در طبقه مرفه اجتماع است. راوي جنايت هاي که عمدتا «عقلاني» و با برنامه ريزي انجام مي شوند. شري هدفمند و تبيين شده که براي کارآگاه ها و قهرمان هاي اصلي اش از جمله پوآروي بلژيکي تلخ است.





چيزي که کريستي در اين ذهنيت انجام مي دهد تبديل جنازه هاي خوش پوش رهاشده است به موضوعي براي بازيابي يک تاريخ کوتاه مدت. خاندان هاي در حال ورشکستگي بعد از هجوم مدرنيته، ظهور فرزندان ناخلفي که در انقيادبودن پدران به ستوه آمده اند.

زناني طماع که مي خواهند حاک بر سرنوشت خود باشند يا اخلاقگراياني که خود راسا مي خواهند عدالت را درباره يک شخص فاسد اجرا کنند (کاري که پوآرو در آخرين رمان اش، پرده، نيز با اجرايي درخشان انجام اش مي دهد). براي همين در نوشته هاي کريستي اغلب رد پاي يک تاريخ جنون آميز رمان اش، پرده، نيز با اجرايي درخشان انجام اش مي دهد). براي همين در نوشته هاي کريستي اغلب رد پاي يک تاريخ جنون آميز وجود دارد و آدم هايي خوش بو و معطر که لايه هاي مختلف شخصيتي دارند و در پوست خون پنهان شده اند.

آگاتا کريستي براي روايت اين امر از مفهوم «خانه» به تناوب استفاده مي کند. يا شايد درست تر بگويم مکان هايي مجلل که رابطه شان با جنايت بسيار دور به نظر مي رسد. پلاژهاي ساحلي آن چناني، قصرهاي اربابي، هتل هاي پنج ستاره و... اين اتفاقي تکرارشونده است در جهان آگاتا کريستي. مکانِ جنايت. امري که به نحوي روشن با شکل و نوع اين رفتار گره خورده است. هر دو کارآگاه مشهور او نيز با توجه به اين داده ها و بدون توجه به نشانه هاي سنتِ کانن دويلي، سعي مي کنند مظنون ها را تجريه تحليل کنند. روش استنتاجي اي که پايه اش بر يک رئاليسم تمام عيار بنا نهاده شده است.

براي همين است که هر دو کارآگاه مشهور او بي نهايت متکي بر عقل حرکت مي کنند. نه پوآرو و نه مارپل جذابيت هاي موسوم بسياري از کارآگاهان را ندارند. يکي چاق است و وسواسي و طاس و وراج و ديگري پيرزني نحيف و نه چندان دارا که عاشق گل و سبزيجات است. هيچ کدام بزن بهادر يا اسلحه کش نيستند و هيچ کدام نمي توانند در نقش اغواگرانه ظاهر شوند. هر چند پوآرو پليسي بازنشسته است اما چندان گذشته بارزي ندارد و خانم مارپل تنها هم يک زن سنتي قرن نوزدهمي است که سرش در کار خودش است.

در اين حجم از عدم جذابيت، عقل استنتاجي ست که ايشان را قهرمان مي کند. کاري که ژرژ سيمنون کبير هم درباره شخصيت ژول مگره انجام داد. يا چسترتون با شخصيت پدر بروان. اين عقل در وهله اول سعي مي کند ريشه ها و روابط را متصور شود و بعد از آن جاهاي خالي را پر کند.





براي همين است که در اکثر نوشته هاي اين نويسنده صحنه اي پاياني وجود دارد که کارآگاه در اتاقي دربسته همه افراد مظنون يا مربوط به جنايت را گرد مي آورد و داستان اصي را بازسازي مي کند. کريستي از اين شگرد روايي در رمان هاي اش به کرات استفاده کرد و به يک استيل خاص در افشايِ معما دست پيداکرد. با اين وضعيت، يعني حضور اين حکم از انسانِ نزديک به شر و در معرض آن کارآگاه را حاکم بر سرنوشت و جان ها مي کند. او بر شر فائق مي شود و در عين حال سقوط را مشاهده مي کند که در يک دايره بسته مهم در حال رقم خوردن است.

آگاتا کريستي شکل هاي گوناگوني از شر را براي مخاطب اش روايت کرد. هر چند رمان هاي او چندان خونين نيستند (خودش در يکي از رمان هاي اش به اين نکته اشاره مي کند و نويد مي دهد آن رمان، «جسدي در کتابخانه» اگر اشتباه نکنم، رماني پرخون خواهدبود!) و خيابان ها و غريبه ها در آن نقشي ندارند اما تاريخ و تبار يک جنايت را با تمام جزييات اش مي سازند. جهان چنان ناامن که عملا براي او و نسل او خطرناک به نظر مي رسد و هرکول پوآروي پير در حال مرگ هم به اين نکته در نامه خداحافظي اش به هستينگز به آن اشاره مي کند.

دوره پايان روابط و ارزش هاي شناخته شده آنلگوساکسوني در انگلستان و ظهور ذهن هايي که از کشتن ابايي ندارند. کريستي راوي يک جهان کاملا انگليسي است با قواعد خاص خودش که سعي مي کند برتري اخلاقي اش را به اروپاي قاره اي و آمريکا اثبات کند و اين جهان در حال عوض شدن است. تغييري آب خون و درد و رنج و کريستي شاهد و ناظر اين پوست اندازي خونين و پر سَم است انگار، روان شناسي کشتن يا مُردن. مساله اين است.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۷۷۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیگ قهرمانان زنان اروپا | تقابل بارسلونا و لیون در فینال

فینال فصل 22-2021 تکرار می شود.

طرفداری | تیم زنان بارسلونا برای چهارمین سال متوالی راهی فینال لیگ قهرمانان زنان اروپا شد و این فرصت را دارد تا انتقام شکست مقابل لیون در فینال دو سال قبل را دارد.

در نیمه نهایی لیگ قهرمانان زنان اروپا در فصل 24-2023، بارسلونا به مصاف چلسی رفت و پس از شکست 1-0 در بازی رفت در خانه، در بازی برگشت در انگلیس به پیروزی 2-0 دست یافت تا با حذف چلسی راهی فینال شود. از سوی دیگر لیون که در بازی رفت مقابل پاری سن ژرمن به پیروزی 3-2 دست یافته بود، در بازی برگشت نیز امروز رقیب خود را با نتیجه 2-1 شکست داد تا با پیروزی مجموع 5-3 دیگر فینالیست این دوره از رقابت ها باشد.

تقابل بارسلونا و لیون در فینال لیگ قهرمانان زنان اروپا، یادآور تقابل این دو تیم در فینال فصل 22-2021 است که در آن، لیون با نتیجه 3-1 بارسلونا را شکست داد و مانع تکرار قهرمانی این تیم شد. بارسلونا که فصل پیش دومین قهرمانی تاریخ خود در لیگ قهرمانان زنان اروپا را کسب کرد، امیدوار است بتواند انتقام آن فینال را از پرافتخارترین تیم تاریخ رقابت ها بگیرد و برای دومین سال متوالی قهرمان شود. در حال حاضر لیون با 8 قهرمانی و 2 نایب قهرمانی، پرافتخارترین تیم در لیگ قهرمانان زنان اروپاست. بارسلونا 2 قهرمانی و 2 نایب قهرمانی در کارنامه دارد که همه آن ها مربوط به چهار دوره اخیر است. باید دید کدام یک به تعداد قهرمانی های خود اضافه می کند.

از دست ندهید ????????????????????????

عبدالکریم حسن هم نامش را تغییر داد اعتراض سرمربی چلسی: VAR به فوتبال ضرر زده است آقای الگری سال بعد هم در تیم ما بمان! درگیری صلاح با کلوپ: ساکت شو!

دیگر خبرها

  • جواد افهمی با یک رمان در محور مقاومت به نمایشگاه می‌آید
  • «حذف و اضافه» رمانی درباره همه آنچه در دانشگاه‌ها می‌گذرد
  • سریال قطب شمال اقتباسی از رمان کنت مونت کریستو یا نسخه ایرانی یک سریال ترکی؟
  • چگونه سرنوشت یک نوجوان تغییر کرد/ پاهای هوتن شکیبا در بتن!
  • نویسنده اسیر فلسطینی برنده جایزه ادبی بوکر شد
  • جایزه بوکر عربی ۲۰۲۴ به اسیر فلسطینی رسید
  • اسیر فلسطینی صهیونیست‌ها برنده بوکر عربی ۲۰۲۴ شد
  • حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر می‌رود
  • لیگ قهرمانان زنان اروپا | تقابل بارسلونا و لیون در فینال
  • «مگره و مردان محترم» در کتابفروشی‌ها دیده شدند