Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا رضا مروتی در بازدید و جلسه مشترک کارگروه استانی و شهرستانی مدیریت جامع حوضه آبخیز چهل چای مینودشت در شرق گلستان، اظهار داشت: شیوه های سنتی بهره برداری از زمین ها و منابع آب و خاک باعث تخریب منابع طبیعی و در نهایت بیابان زایی می شود و پتانسیل تولید در اثر فرسایش کاهش پیدا کرده و خاک به عنوان مهم ترین سرمایه مردم و روستاها از بین می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وی؛ باید در زمینه هم افزایی و ظرفیت سازی جوامع محلی کار شود و الگوهای جدیدی در شیوه های تامین معیشت با کمک مردم ارائه دهیم تا آسیبی به منابع آب و خاک و جنگل ها و مراتع وارد نگردد.
وی به فعالیت دامداری های سنتی با چرای آزاد در جنگل ها اشاره کرد و ادامه داد: این نوع دامداری آسیب زیادی به حوزه چهل چای مینودشت زده و منابع طبیعی منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.
مروتی در بازدید ازدامداری کوچک مقیاس نیمه صنعتی در روستای چمانی یکی از روستاهای هدف مدیریت جامع در حوزه پایلوت چهل چای مینودشت تصریح کرد: مردم از این نوع فعالیت ها در راستای حفظ منابع طبیعی و آب و خاک استقبال می کنند.
وی با یادآوری تامین امکانات زیربنایی مناسب در روستاهای منطقه افزود: مساله مهم در روستاها اشتغال و معیشت پایدار مردم است.
مروتی افزود: ترویج کشت گیاهان دارویی و استفاده پایدار و مناسب از منابع طبیعی، ایجاد صنایع مرتبط با گیاهان دارویی و بسته بندی آنها در قالب شهرک های صنعتی گیاهان دارویی که منطقه مینودشت استعداد بالایی در این مورد دارد می بایستی مد نظر مسئولین امر قرار گیرد.
وی ادامه داد: باید با استفاده از پرداخت تسهیلات با بهره کمتر و کمک های بلاعوض در زمینه های کشت گیاهان دارویی، پرورش طیور بومی، بوقلمون، زنبورداری و دیگر ظرفیت های متناسب با حوزه از تولید کنندگان آنها حمایت کنیم چرا که این تولید کننده ها و مردم از منابع خود مثل زمین به سمت و سوی تولید و ایجاد اشتغال رفته اند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان به عنوان دبیر کارگروه استانی مدیریت جامع نیز اظهار کرد: در خروجی این حوزه بزرگترین سد استان گلستان سد نرماب – چهل چای در حال احداث است که آب شرب حدود 560 هزار نفر از جمعیت گلستان را تامین خواهد نمود.
ابوطالب قزل سفلو تاکید کرد: مدیریت و کیفیت آب و رفع آلودگی های فیزیکی، میکروبی و شیمیایی دارای اهمیت است چرا که آلاینده های مهمی وجود دارد و در زمان بهره برداری از این سد هزینه های تصفیه آب را بالا می برد.
وی ادامه داد: با هماهنگی دستگاه های اجرایی و اقداماتی در این زمینه می توان عوامل آلوده شدن آب را حذف کرد.
قزل سفلو به زمین های زراعی شیب دار در منطقه چهل چای مینودشت اشاره کرد و افزود: حدود 90 درصد زمین های زراعی این حوزه در شیب بالای 14 درصد قرار دارند و قابلیت فعالیت های زراعی را ندارد که باید تبدیل به باغ شود و الگوهای خوبی در این خصوص وجود دارد.
وی همچنین تصریح کرد: 25 هزار واحد دامی سنتی با چرای آزاد در این حوزه فشار زیادی بر عرصه های جنگلی وارد می کند که باید این دامداری ها با آموزش و کلاس های ترویجی و ایجاد فرهنگ سازی به دامداری بسته تبدیل شود.
به گزارش ایرنا کارگروه استانی مدیریت جامع حوزه های آبخیز در گلستان با حضور مسئولان دستگاههای مرتبط از جمله جهاد کشاورزی ، محیط زیست ،آب منطقه ای ،آب وفاضلاب روستایی ،میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری و دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی تشکیل شد.
چهل چای مینودشت اولین پایلوت مدیریت جامع حوضه های آبخیز استان گلستان است.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۷۸۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵ طرح جهاد دانشگاهی در ایران اکسپو ۲۰۲۴

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری، حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی، علاوه‌بر بازدید از ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی IRAN EXPO ۲۰۲۴، گفت: مشارکت بین مراکز تحقیقاتی این نهاد و بخش خصوصی نمونه‌ای از تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم است.

مسلمی نائینی بیان کرد: این محصولات بعضا در دنیا به عنوان محصولاتی محسوب می‌شوند که برای اولین بار تولید شده و نیازمند این هستند تا در جایی عرضه شوند.

وی افزود: یکی از روش‌های عرضه محصولات تولیدی در بازار برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها است که نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی IRAN EXPO ۲۰۲۴ تاکنون موفق بوده و مهمانان خارجی بسیاری دعوت شده‌اند و از محصولات تولیدکنندگان ایرانی بازدید می‌کنند.

رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه این نهاد از ابتدای تشکیل به عنوان نهادی پیشران در حوزه علم و فناوری مطرح شده است، اضافه کرد: محققان و متخصصان جهاددانشگاهی محصولات دانش بنیان متعددی تولید کرده‌اند که در غرفه این نهاد در این نمایشگاه عرضه شده است.

مسلمی نائینی به نام گذاری سال جاری با شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» اشاره و عنوان کرد: یکی از نمونه‌های واقعی تحقق این شعار مشارکت بین مراکز تحقیقاتی مانند پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی و شرکت خصوصی بوده که تبدیل به شرکت وینافارما شده و نمونه واقعی از شعار جهش تولید با مشارکت مردم را تداعی می‌کند.

وی در پایان اضافه کرد: ان‌شاءالله تولیدات علمی و دانش فنی که در پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی ایجاد شده، تا مرز تولید پیش رفته و به مرحله تولید انبوه محصول برسند.

ارائه ۱۵ طرح حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴

سیدضیاء نصرتی مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی نیز در حاشیه بازدید رئیس جهاددانشگاهی از این نمایشگاه، گفت: نمایشگاه اکسپو بزرگترین فرصت صادراتی برای کشور ما و سایر کشور‌هایی است که این نمایشگاه در آنجا برگزار می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی با طرح‌های منتخب خود در این نمایشگاه شرکت کرد که بر این اساس ۱۵ طرح از واحد‌های مختلفی که در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی فعالیت می‌کنند، در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند.

مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی یادآور شد: پژوهشکده گیاهان دارویی، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی، پژوهشگاه‌های ابن سینا و رویان و سایر همکارانی که در این حوزه زحمت می‌کشند طرح‌های خود را در این غرفه ارائه کرده‌اند.

نصرتی با تأکید بر اینکه خوشبختانه غرفه جهاددانشگاهی بنا به طبیعت و ذات کار‌های پژوهشی این نهاد که کاربردی و محصول محور است بسیار خوب مورد استقبال قرار گرفت، افزود: به عنوان مثال طرح تولید جنین گوساله‌های ممتاز که توسط پژوهشگاه ابن سینا ارائه شده بسیار مورد استقبال هیئت‌های خارجی بازدید کننده در این نمایشگاه قرار گرفت و پیشرفت‌های خوبی در بحث عقد قرارداد با  شرکت‌های خارجی داشتیم.

وی یادآور شد: علاوه بر بازدید هیئت خارجی از غرفه جهاددانشگاهی، قرار بعدی‌مان با آنها این شد که از مجموعه‌های جهاددانشگاهی بازدید کنند و از نزدیک با ظرفیت‌های مختلف حوزه کشاورزی و منابع طبیعی این نهاد آشنا شوند تا بتوانیم وارد مرحله عقد قرارداد و همکاری بین المللی در طرح‌های منتخبمان بشویم.

همچنین در بازدید رئیس جهاددانشگاهی از غرفه شرکت وینافارما، در راستای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» قرارداد انتقال دانش فنی چهار داروی ترک اعتیاد، کمک به کاهش و درمان آلزایمر، درمان کبد چرب و داروی لاغری و چربی‌سوز از پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی به این شرکت خصوصی که سهامدار آن صندوق پژوهش فناوری البرز و جهاددانشگاهی هستند، به امضاء رسید.

 توسعه ارتباطات جهاددانشگاهی در حوزه بین الملل با ارائه محصولات فناورانه و دانش بنیان صادراتی واحد‌های سازمانی جهاددانشگاهی از مهمترین مولفه‌های حضوراین نهاد علمی در نمایشگاه IRAN EXPO ۲۰۲۴ است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، این نمایشگاه از ۸ اردیبهشت آغاز شده است و تا ۱۲ این ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران ادامه دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سبدگردانی با سرمایه کم امکان‌پذیر است؟
  • تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان
  • ۱۵ طرح جهاد دانشگاهی در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط امکان‌پذیر است
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذیربط امکان‌پذیر است
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • دوزین در استان گلستان لرزید