Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مجازات جايگزين حبسي که جزئيات آن را در اين گفت‌وگو خواهيد خواند، حتما يکي از بهترين و خلاقانه‌ترين رأي‌ها در ميان آراي جايگزين حبس است.

به گزارش سرويس حوادث جام نيـوز، قاضي اين پرونده با صدور يک رأي مجازات جايگزين حبس، نه‌تنها مانع حبس يک نوجوان شد، بلکه 6 نفر از جمعيت کيفري زندان‌ها را کاهش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اصولا روش کار دکتر«ايمان يوسفي» دادرس شعبه 101دادگاه کيفري 2 استان فارس، اين است که با يک زنداني، چند زنداني ديگر را آزاد مي‌کند! او از جزئيات و چگونگي اين روش مي‌گويد:

از جزئيات پرونده بگوييد
متهم اين پرونده يک پسر نوجوان است. او با سوءاستفاده و بدون آنکه خانواده‌اش در جريان باشند، باغ ويلايي خانوادگي‌اش را پاتوق مهماني‌هاي شبانه کرده بود. اين پسربچه با جمع کردن گروه‌هاي تلگرامي در اين باغ و برگزاري مهماني از مديران گروه مبالغ هنگفتي جمع‌آوري مي‌کرد. با آماري که بنده در اين رابطه گرفتم متوجه شدم مجرم هر شب بين 10تا 12ميليون تومان با اين روش کاسبي کرده است! پدراين متهم از پزشکان چيره‌دست است اما از ماجرا کاملا بي‌اطلاع بود.
مجرم به چه اتهامي پاي ميز محاکمه حاضرشد!؟
داير کردن مرکز فساد و فحشا.
چقدر حبس دارد؟!
اين جرم Crime يک تا 10سال حبس دارد! و 6ميليون هم جزاي نقدي. البته حبس اين جرم در نگاه اول شايد قابل تبديل نباشد اما من اين کار را انجام دادم.
چطور؟
خب، توضيح غيرتخصصي اين موضوع کمي دشوار است. اما اين کار را با استفاده از ماده23 قانون Law مجازات اسلامي و بند الف، ماده37 اين قانون انجام دادم. ماده23مربوط به مجازات‌هاي تکميلي و تبعي است و جزئيات زيادي دارد. آيين‌نامه نحوه مجازات‌هاي تکميلي موضوع اين ماده نيز سال92 از سوي رياست محترم قوه ابلاغ شده که دست قاضي را تا حدودي باز مي‌گذارد. ماده37 نيز به تخفيف مجازات و معافيت از آن مربوط مي‌شود و در بند الف اجازه کاهش حبس از يک تا سه درجه را صادر کرده است. به‌نظرم قضات محترم مي‌توانند براساس همين قوانين موجود مجازات‌هاي جايگزين بيشتري صادر کنند و همزمان به فکر کيفيت آراي مجازات جايگزين هم باشند.

کيفيت آراي مجازات جايگزين يعني چه؟
يعني راي‌هايي صادر کنيم که هم مفيد باشد و هم باعث خوش‌بيني همه مخصوصا افکارعمومي به اين نوع مجازات‌ها شود. مدت زيادي نمي‌شود که موضوع مجازات‌هاي جايگزين مورد توجه قرار گرفته و هنوز حساسيت‌هاي زيادي درباره آن وجود دارد. مثلا برخي قضات همچنان زندان را مفيدتر مي‌دانند. وقتي آراي جايگزين حبس بي‌فايده و کليشه‌اي باشد مانع تغيير ديدگاه اين قضات مي‌شود. همچنين ما بايد به فکر ديدگاه مردم در اين زمينه هم باشيم. چون يکي از شرايط اصلي براي توسعه اين نوع مجازات‌ها، رضايت شاکي است. مردم که ضرورت اين کار را بپذيرند، وقتي در مقام شاکي باشند به صدور چنين آرايي رضايت خواهند دارد. مثلا اينکه يک قاضي براي هر تخلفي مجرم را محکوم به مطالعه کتاب يا حضور در مسجد کند، شايد چندان جالب نباشد. البته اين احکام در جاي خودشان مي‌توانند انتخاب خوبي باشند اما وقتي براي هر جرمي تعيين شوند، موجب بدبيني به اصل موضوع خواهد‌شد.

و شما در اين پرونده چه مجازات جايگزيني براي متهم درنظر گرفتيد؟
حبس را به جزاي نقدي تبديل کردم. متهم يک ميليون و 800هزار تومان به خزانه دولت واريز کرد. مجازات جايگزين حبس دوم نيز آزاد کردن 5زنداني مالي بود. متهم طبق حکم تا سقف 20ميليون تومان براي آزاد کردن 5زنداني پرداخت کرد.

چرا اين مجازات را تعيين کرديد؟
يک تير و چند نشان بود. هم متهم نوجوان به زندان نرفت و از حبس آسيب نديد و هم از طرف ديگر 5زنداني مالي نيز از بند رها شدند و به آغوش خانواده و اجتماع بازگشتند. متهم اين پرونده از بضاعت مالي برخوردار بود و اين حکم ضمن اينکه کمک به ديگران را به او مي‌آموزد، از قابليت و توانايي مالي متهم در راستاي سياست کاهش جمعيت کيفري زندان‌ها و همچنين کاهش آسيب‌هاي اجتماعي زندان استفاده مي‌کند.

چرا متهم را موظف نکرديد همه مبلغ را به خزانه دولت واريز کند؟
به خزانه دولت هم واريز مي‌شد در نهايت به طرز ديگري دولت آن‌را به نفع عام خرج مي‌کرد. اما با رأيي که بنده صادر کردم مجرم با يک مجازات، حلاوت نيکي کردن به ديگران را چشيد و مستقيما چند زنداني آزاد شد.

اين نخستين باري بود که با اين شيوه زنداني آزاد کرديد؟
نه. تا به حال به طرق مختلف نزديک به 70زنداني مالي را از بند آزاد کرده‌ام.

قضات بايد مجازات‌هاي جايگزين را جدي بگيرند
قاضي ايمان يوسفي: «کاهش جمعيت کيفري زندان‌ها» تصميم سرنوشت‌سازي‌ بود که سال گذشته در قالب بخشنامه‌اي ازسوي رئيس قوه قضاييه ابلاغ شد. اين تصميم از اين‌رو براي حقوقدانان و جامعه‌شناسان اهميت دارد که با اين رويکرد مي‌توان گام مؤثري در بازگشت دوباره زندانيان به اجتماع و کاهش آسيب‌هاي زندان برداشت. شاه‌کليد اصلي و اصلي‌ترين ضمانت اجرايي اين تصميم سرنوشت‌ساز، باز گذاشتن دست قضات براي صدور مجازات‌هاي جايگزين حبس است. قضات کيفري نيز در اين راستا با صدور آراي مختلف سعي دارند مجرماني که طبق بخشنامه قوه قضاييه شامل اين نوع مجازات اجتماعي مي‌شوند را زنداني نکنند. تدبير قاضي در صدور مجازات‌هاي جايگزين عامل اصلي است. قضات نبايد به‌دنبال حبس دادن باشند، بايد به اهميت مجازات‌هاي جايگزين حبس پي ببرند و براي حبس‌زدايي وقت و زمان بيشتري را براي بررسي دقيق و صدور مناسب‌ترين مجازات اجتماعي اختصاص دهند.
رکنا
110


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۷۹۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متروسواران بخوانند؛ شگرد عجیب سرقت که تازه کشف شد!

رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری مردی که به بهانه کمک کردن در خرید بلیت مترو اقدام به دریافت کارت بانکی شهروندان و تعویض آن با کارت دیگر کرده بود، خبر داد.

سردار علی ولیپور گودرزی در این‌باره گفت: چندی پیش زن جوانی به پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ مراجعه و با طرح شکایت خود گفت که قصد داشته تا در مترو بلیت بخرد که مرد میانسالی نزد او رفته و با چرب زبانی کارت این زن را را برای کمک کردن در پرداخت از او گرفت، اما ساعتی بعد با پیامک بانکی برداشت پول متوجه شده که این مرد کارت او را گرفته و کارت دیگری را در اختیار او گذاشته است.

ایسنا در خبری نوشت:وی افزود: کارآگاهان در نخستین‌گام برای تحقیقات میدانی راهی ایستگاه مورد نظر شدند و با بازبینی دوربین‌های مداربسته هویت متهم را شناسایی کردند که در ادامه نیز مشخص شد وی از افراد زیادی با همین شیوه سرقت کرده است. کارآگاهان در گام بعدی با روش‌های علمی و بررسی‌های تخصصی مخفیگاه متهم را شناسایی کرده و پس از انجام هماهنگی‌های لازم با مرجع قضایی و اخذ مجوز عملیات، این فرد را در یک عملیات پلیسی دستگیر و به مقر انتظامی منتقل کردند.

ولیپور گودرزی گفت: متهم پس از انتقال به پایگاه هفتم پلیس آگاهی هدف تحقیقات قرار گرفت و در جریان بازجویی‌های انجام شده به جرم سرقت از کارت بانکی مالباخته با شگرد تعویض کارت اعتراف کرد.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با بیان اینکه متهم برای روشن شدن زوایای پنهان پرونده در اختیار کارآگاهان پایگاه هفتم پلیس آگاهی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: چنانچه شهروندان با این شگرد هدف سرقت قرار گرفته‌اند می‌توانند به پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • متروسواران بخوانند؛ شگرد عجیب سرقت که تازه کشف شد!
  • شگرد عجیب سرقت در مترو
  • جزییات تازه حکم توماج صالحی؛ تخفیف اعدام، حبس طویل‌المدت است
  • قوه قضاییه: حکم اعدام توماج صالحی بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است
  • خبر عجیب رییس سازمان سنجش: کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
  • جزییات حکم اعدام توماج صالحی؛ احتمال عفو و تخفیف
  • جزییات حکم اعدام توماج صالحی ؛ احتمال تبدیل به حبس طول المدت
  • استمرار فعالیت خطوط شبانه ناوگان اتوبوس‌رانی شیراز
  • توضیحات مرکز رسانه قوه قضاییه درباره حکم اعدام توماج صالحی
  • توضیحات مرکز رسانه قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی