Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، تصویب تحریم های تازه در مجلس نمایندگان آمریکا علیه ایران، روسیه و کره شمالی که واکنش های بسیاری را در پی داشت، در میان روزنامه های امروز پنجم مردادماه بازتاب گسترده ای یافت.
انتقاد معاون قضایی دادستان کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به وزارت ارتباطات در زمینه فعالیت تلگرام و واکنش وزیر به این انتقادها در کنار موضوع خرید هواپیمای روسی دیگر محورهای مورد توجه مطبوعات بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



**واکنش ها به تحریم تازه ضدایرانی
مجلس نمایندگان آمریکا بامداد دیروز به وقت تهران، طرح تحریم های ایران، روسیه و کره شمالی را با 419 رای موافق و 3 رای مخالف تصویب کرد؛ موضوعی که با واکنش تند و صریح دولتمردان رو به رو شد و در روزنامه های امروز بازتاب گسترده ای داشت.
در همین راستا، روزنامه «مردم سالاری» نوشت: طرح جدید که «قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها‎» نامیده می‌شود، عصر سه شنبه به وقت واشنگتن در مجلس نمایندگان به تصویب رسید و مبنای آن، تحریم‌های جدید کمیته روابط خارجی سنا در رابطه با «برنامه موشک‌های بالستیک» و به اتهام «حمایت از اقدامات تروریستی بین‌المللی و نقض حقوق بشر» از سوی ایران خواهد بود.
روزنامه «خراسان» هم زیر عنوان «ریل گذاری آمریکا برای تحریم های گسترده علیه ایران» آورد: این مصوبه که می توان آن را با قانون جامع داماتو مقایسه کرد، در حالی در مجلس نمایندگان آمریکا با 419 رأی موافق و تنها 3 رأی مخالف تصویب شد که راه چندانی برای نهایی شدن در پیش ندارد. «تصویب سنا و امضای ترامپ» که تقریباً حق وتویش سلب شده به نظر می رسد، تنها مراحلی هستند که این مصوبه بعد از گذراندن آن، به قانونی نهایی تبدیل می شود؛ قانونی که ریل گذاری و بسترسازی گسترده ای برای وضع تحریم های ضدایرانی در آینده ایجاد خواهد کرد؛ قانونی که صدای اعتراض ایران، اروپا و روسیه را درآورد.
روزنامه «ایران»، پاسخ «حسن روحانی» رییس جمهوری به تحریم های غیر هسته‌ای جدید آمریکا را عنوان نخست قرار داد و نوشت: کمی بعد از آنکه مجلس نمایندگان امریکا به اتفاق آرا به طرح تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران رأی داد، مقام‌های بلندپایه ایران برای واکنش مناسب با این اقدام اعلام آمادگی کردند. مجلس نمایندگان امریکا در حالی روز گذشته طرح جامع تحریم‌های ایران، روسیه و کره ‌شمالی را به تصویب رساند که نخستین تحریم‌های بعد از دستیابی به برجام از سوی کنگره به حساب می‌آید. تحریم‌هایی که با واکنش رئیس جمهوری، وزارت امور خارجه و بسیاری از چهره‌ها و مقام‌های سیاسی ایران و جهان روبه‌رو شد.
به نوشته ایران، رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مطمئناً در برابر حرکت جدید کنگره امریکا، عکس‌العمل متقابل نشان خواهد داد، گفت: «در اولین قدم مجلس شورای اسلامی در این زمینه قدم‌های خودش را برخواهد داشت و هر قدم دیگری هم لازم و مورد نیاز بدانیم برای تقویت و مصلحت کشورمان برداشته و بدون توجه به تحریم‌ها و سیاست‌های آنها به راه خودمان ادامه خواهیم داد.»
«علی خرم» صاحبنظر مسایل بین‌الملل در یادداشتی با عنوان «پاسخ غیرهسته‌ای پادزهر تحریم غیرهسته‌ای» که در ستون «اول دفتر» روزنامه ایران منتشر شد، به موضوع های غیر هسته ای تحریم جدید اشاره کرد و نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا از همان آغاز به دنبال راهی بود تا با ایجاد موانعی، اجرای برجام را به شکست بکشاند، اما وقتی درعمل در جریان تبعات خروج یکجانبه امریکا از برجام و پیامدهایی که این موضوع می‌توانست برای این کشور در عرصه بین الملل به وجود آورد قرار گرفت و سیاست جدیدی را مبنای عمل خود قرار داد. سیاستی که به واسطه آن امریکا به بهانه موضوعاتی غیرهسته‌ای که در چارچوب تفاهمات برجام قرار نمی‌گیرد، فضای فشار و تهدید علیه ایران را شکل دهد. تا به این ترتیب با عصبانی کردن تهران، شرایطی را مهیا کند تا به جای امریکا، این ایران باشد که برای خروج یکجانبه از برجام تصمیم‌گیری کند.
در ادامه این یادداشت می خوانیم: بنابراین مهم آن است که وقتی طرف مقابل به بهانه موضوعات غیرهسته‌ای، تحریم‌های جدیدی را تصویب می‌کند، ایران هم در واکنش اقدامات واکنشی خود را خارج از چارچوب برنامه هسته‌ای در دستور کار قرار دهد. یعنی تحریم‌های غیرهسته‌ای امریکا با اقدامات غیرهسته‌ای ایران مواجه شود. این کار باعث می‌شود تا امریکا از دستیابی به هدفش که همان وادار کردن ایران به تصمیمات عجولانه برای نقض برجام است، بازبماند.
روزنامه «ابتکار» هم این عمل آمریکا را «دام آمریکا برای خروج ایران از توافق هسته‌ای» عنوان کرد و در گزارشی آورد: اقدامات نمایندگان و سناتورهای تندروی آمریکا به تبعیت از دونالد ترامپ بر علیه ایران زمانی به شدت خود افزوده که جامعه جهانی و آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها نسبت به اجرای تعهدات برجام از سوی ایران صحه گذاشته است.
روزنامه «فرهیختگان» هم در تحلیلی به «5 نکته درباره رسمی‌سازی تحریم‌های جدید آمریکا» اشاره کرد. در این تحلیل می خوانیم: ‌انگیزه اصلی یا یکی از ‌انگیزه‌های مهم ایالات متحده از تحریم جدید را بتوان تلاش برای ایجاد شکاف در ایران بر ادامه «برنامه تامین امنیت دفاعی ایران» دانست؛ شکافی که هرچند به نظر می‌رسید با به‌کارگیری برخی الفاظ و عبارات در ایام تبلیغات انتخاباتی زمینه اجتماعی‌شدن هم داشت ولی دیدار اخیر رئیس‌جمهور و فرماندهان سپاه پاسداران توانست تاحدودی این شکاف را حداقل در افکار عمومی ترمیم کند.
به نوشته این روزنامه، تحریم‌های جدید ایالات متحده فکت روشن و دقیق دیگری است که نشان می‌دهد ایده توسعه از مسیر همگرایی با غرب، ایده‌ای شکست‌خورده است، چالشی که برای مجموعه‌های تبلیغ‌کننده توسعه غربگرا از ابتدای دوران پساترامپ پراهمیت شده بود ولی حالا به شکل خیلی جدی‌تری می‌توان آن را در افکارعمومی به اثبات رساند. از همین رو می‌توان گفت احتمالا پدیدارشدن گوشه‌هایی از گفتمان و هژمون‌شدن این مساله در افکارعمومی سبب شده است بخش‌های مهمی از این جریان امروز برای صحبت علیه تحریم‌های جدید یانکی‌ها از هم سبقت بگیرند.
روزنامه «دنیای اقتصاد» هم درباره «سرنوشت برجام با ترامپ» نوشت: تحلیلگران از طیف‌های مختلف فکری در پاسخ به سرنوشت برجام در دوران ترامپ می‌گویند با وجود همه خصومت‌ها و کارشکنی‌های کاخ سفید، ترامپ به سوی نقض برجام حرکت نخواهد کرد. این تحلیلگران معتقدند استراتژی جدید آمریکا، افزایش فشار‌های روانی و اقتصادی به ایران برای ورود تهران به دور جدیدی از مذاکرات است. مذاکراتی که هدف آن توقف امتیاز‌ها از سوی واشنگتن، جبران عقب‌نشینی‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در برابر ایران و کاهش اثر بخشی برجام ارزیابی می‌شود. در عین حال، تحلیلگران بر این نکته اجماع دارند که با وجود سنگ‌اندازی‌های آمریکا و با همه فراز و نشیب‌ها، برجام به حیات خود ادامه خواهد داد.
در این میان، نگاهی به عنوان روزنامه های منتقد دولت خالی از لطف نیست. روزنامه «جوان» این بخش از سخنان «روحانی: حتما پاسخ آمریکا را می دهیم» را عنوان نخست قرار داد.
«در انتظار پاسخ واقعی و شیردلانه» هم عنوان روزنامه «سیاست روز» بود که در کنار عکسی از روحانی، انتشار یافت.
روزنامه «کیهان» هم زیر عنوان نخست «ماله‌کشی تحریم‌های جدید/چراغ سبز به آمریکا برای فشار بیشتر» نوشت: سرانجام در اوج خوش‌گمانی‌های مقامات کشورمان به آمریکا،تحریم‌های جدید آمریکا موسوم به «CIDA» با رای بسیار بالا و معنادار به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسید.

** حمله و دفاع از فعالیت تلگرام در ایران
«عبدالصمد خرم‌آبادی» معاون قضایی دادستان کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، دیروز در نطقی مفصل در جمع خبرنگاران علیه تلگرام سخن گفت؛ سخنانی که جمع‌بندی نهایی آن، اعلام جرم علیه «محمود واعظی» وزیر ارتباطات بود که با واکنش وزیر مواجه شد.
در همین راستا، روزنامه «شرق» در گزارشی با عنوان«تک و پاتک روی تلگرام» به سخنان خرم آبادی و واکنش وزیر ارتباطات به آن اشاره کرد. به نوشته این روزنامه، براساس خبری که روز گذشته در خبرگزاری‌ها منتشر شد، معاون قضائی دادستان کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در صحبت‌های خود گفت: اگر وزیر ارتباطات اقدامی نسبت به اجرای دستورهای قضائی درباره محتواهای مجرمانه به عمل نیاورد، پس از کسب اجازه از دادستان علیه او اعلام جرم می‌کنیم. این بخش از صحبت خرم‌آبادی درباره صحبت‌های دو هفته پیش او درباره وجود هشت ‌هزار کانال مجرمانه و کم‌کاری وزارت ارتباطات در زمینه فیلترینگ کانال‌های تلگرامی بود.
به گزارش شرق، اما این سخنان با واکنش واعظی، وزیر ارتباطات، مواجه شد که گفته بود: «ایشان دبیر یک کارگروه است و این مطالب نظر کارگروه نیست و نظر شخصی است. ایشان مرتب سخنرانی می‌کنند که تخصص‌شان در این حوزه نیست و نظرشان این است که همه‌چیز بسته شود؛ اما کارگروه در کشور براساس نظر یک شخص اداره نمی‌شود. هر آنچه کارگروه تصمیم بگیرد، برای همه محترم است و باید اجرا شود».
روزنامه «اطلاعات» هم با اشاره به واکنش واعظی، به نقل از وی نوشت: ایشان بالاخره تکلیف خود را مشخص کند؛ یک روز می گویند سرور تلگرام باید به کشور بیاید و روز دیگر می گویند ورود سرورها مصداق نفوذ و جاسوسی است. معلوم است مشکل جای دیگری است و وقتی ما می گوییم تفکر ایشان بر انسداد فضای مجازی است، واکنش نشان می دهند.
«تفکر فیلتری را کنار بگذارید» هم عنوان گزارش روزنامه «آرمان» بود که در این گزارش، ضمن بازتاب سخنان خرم آبادی و واکنش واعظی، آمده است: رئیس‌جمهور و دولت او اعتقاد دارند که باید حق استفاده از فضای مجازی برای همگان به رسمیت شناخته شود و محدودیت‌های غیرضروری اعمال نشود.

** سوخوهای مسافربری روسی در راه ایران
بعد از قراردادهایی که ایران با شرکت‌های بویینگ و ایرباس منعقد کرد و این دو شرکت متعهد به تأمین ناوگان جدید هوایی کشورمان شدند، حالا نوبت به هواپیماسازهای روسیه رسیده است؛ موضوعی که به بیان روزنامه های امروز، یکی دیگر از دستاوردهای پسابرجام است.
روزنامه «آفتاب یزد» در این باره نوشت: فضای به وجود آمده پس از برجام که منجر به امضای قراردادهای خرید هواپیما با ایرباس و بوئینگ شده باعث نگشته که ایران قید هواپیماهای روسی را بزند بلکه برعکس، قرار است 12 فروند هواپیمای سوخوسوپرجت 100 را از روسیه خریداری کند. البته این هواپیماهای پیشرفته قابل مقایسه با توپولوف هایی نیستند که مردم ایران از آنها خاطره خوبی ندارند. سوپر جت 100، نخستین هواپیمای صد نفره دنیاست که با کمترین میزان فشار بر خلبان، بیشترین دقت را دارد.
به گزارش آفتاب یزد، این هواپیما محصول همکاری مجموعه ای از صنایع هواپیمایی غرب و شرق است و تمامی سازندگان قطعات اصلی آن مانند موتور،سامانه های فرود، الکترونیکی و دیگر قطعات کمپانی های معروف آمریکایی و اروپایی مانند Goodrich, Sutto- و... هستند.
روزنامه مردم سالاری هم در این باره نوشت: مسکو متکی به طرح فروش هواپیمای پیشرفته سوپرجت 100 می‌خواهد در چارچوب راهبرد افزایش سطح روابط اقتصادی با تهران، بخشی از نیازهای بازار هوایی ایران را تامین و همچنین درآمد ارزی بیشتری جذب کند تا بتواند منابع مالی لازم را برای افزایش تولید آن به دست آورد.از سوی دیگر، افزایش پرواز این نوع هواپیما در ایران می‌تواند برای دیگر مشتریان بازار جهانی سوخو سوپرجت نیز تبلیغات خوبی باشد و برداشت قبلی تفاوت کیفیت هواپیماهای روسی با غربی را کمرنگ تر کند.

پژوهشم**9294**9279**خبرنگار: فاطمه دهقان نیری**انتشار: سیدمحمد موسی کاظمی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما همراه شوید.https://t.me/Irnaresearch

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۷۹۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد

وزارت امور خارجه ایران در راستای اجرای قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده آمریکا در منطقه، تعدادی از اشخاص و نهادهای آمریکایی را تحریم کرد.

به گزارش مهر، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده آمریکا در منطقه»، به ویژه به استناد مواد ۴ و ۵ قانون فوق الذکر، اشخاص و نهادهای آمریکایی زیر را به دلیل حمایت و تأمین مالی رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات تروریستی و ترویج و حمایت از تروریسم و نقض فاحش حقوق بشری در جنگ علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه، تحت تحریم قرار می‌دهد.

بر اساس این گزارش اشخاص حقوقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می‌گیرند:

۱. شرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین (The Lockheed Martin Corporation) به دلیل تهیه و تأمین تجهیزات نظامی برای رژیم اسرائیل در طول جنگ غزه؛

۲. شرکت جنرال داینامیک (General Dynamics Corporation) به دلیل تهیه گلوله‌های ۱۵۵ میلی متری برای رژیم اسرائیل در جنگ علیه غزه؛

۳. شرکت اسکایدیو (Skydio) به دلیل ارسال پهپاد به رژیم اسرائیل در جنگ غزه؛

۴. شرکت شورون (Chevron Corporation) به دلیل همکاری با اسرائیل در استخراج چاه‌های گاز واقع در شرق مدیترانه و بهره برداری رژیم اسرائیل از منابع مالی حاصل از آن در حمله به غزه؛

۵. شرکت اطلاعاتی خارون (Kharon Company) به دلیل نقش آن در تحریم وزارت خزانه داری آمریکا علیه حماس، کوشش جهت قطع دسترسی حماس و جهاد اسلامی به شبکه انتقال ارز کریپتو به بهانه پولشویی؛

اشخاص حقیقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می‌گیرند:

۱. جیسون گرینبلات (Jason Greenblatt): مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به دلیل حمایت از نابودی حماس و اولویت دادن حذف این گروه به هر گونه اقدام اصلاحی در فلسطین؛

۲. مایکل روبین (Michael Rubin): از اندیشکده امریکن اینترپرایز به دلیل حمایت از تداوم حمله به حماس تا نابودی کامل این گروه و حذف آن در نوار غزه؛

۳. جیسون برادسکی: (Jason Brodsky) مدیر اجرایی گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای به دلیل طرح ایده‌های ضد فلسطینی و انتشار گزارش غیر واقعی در مورد جمهوری اسلامی ایران در عملیات طوفان الاقصی؛

۴. کلیفورد می (Clifford D. May): رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۵. ژنرال برایان فنتون (Bryan P. Fenton): فرمانده نیروهای عملیات ویژه ارتش آمریکا به دلیل کمک اطلاعاتی و امنیتی به رژیم صهیونیستی اسرائیل؛

۶. براد کوپر (Brad Cooper): فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ

۷. گرگ هایز (Gregory J. Hayes): مدیرعامل شرکت تسلیحاتی RTX به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

جمهوری اسلامی ایران در راستای تعهدات بین المللی خود در حوزه حقوق بشر و نیز در مبارزه با تروریسم و تأمین مالی تروریسم، به ویژه مبارزه با تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکا، تحریم‌های یادشده را علیه اشخاص و نهادهای فوق اعمال می‌نماید.

کلیه نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را جهت اجرای این تحریم‌ها معمول خواهند داشت.

دیگر خبرها

  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • در سفر رافائل گروسی به تهران موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد /واکنش ها به اعتراضات دانشجویی در آمریکا از تریبون نماز جمعه
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • آیا جان توافق ایران و عربستان با ابتکار چین در خطر است؟/ پکن از ترس تحریم های ثانویه فروش نفت از تهران را کاهش خواهد داد/ دیپلماسی تلفنی چین میان ایران و آمریکا موفق بود
  • ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا
  • تحریم های جدید ایران علیه آمریکا
  • ستون سرکوب