Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت : دستگاههای مسئول تنظیم بازار همیشه از اطلاعات بازار عقب هستند و به همین علت تصمیم آنها به جای آینده نگری ؛ انفعالی است. محسن بهرامی ارض اقدس در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: سیاست های تنظیم بازاری باید نگاه به آینده داشته باشد و با پیش بینی بموقع از نابسامانی در بازار جلوگیری کنیم ، این در حالی ست که ما به جای پیشگیری همیشه سعی می کنیم درمان کنیم یعنی وقتی قیمت مرغ افزایش می یابد تازه میخواهیم مرغ های ذخیره را توزیع کنیم .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد : وظایف دستگاههای بخشی مانند وزارت جهاد کشاورزی این است که در شرایط فراوانی و بیش بودن که تولید کننده زیان می کند خرید کند تا قیمت ها متعادل شود و در شرایط کمبود از ذخایر ، توزیع و قبل از افزایش قیمت ها بازار را متعادل کند.
بهرامی با بیان اینکه متاسفانه این اقدامات پیشگیرانه اتفاق نمی افتد ، گفت : همیشه به صورت انفعالی عمل می کنیم یعنی موقعی که قیمت ها خیلی پایین می آید تازه برای خرید حمایتی ورود می کنیم و موقعی که قیمت ها بسیار افزایش می یابد برای توزیع اقدام می کنیم.
دبیر ستاد تنظیم بازار گفت : با تجربه 30 ساله ای که در امور بازرگانی و توزیع داخلی دارم یکی از دلایل افزایش قیمت و بهم خوردن تعادل قیمتی بازار را کاهش عرضه می دانم به طور نمونه برای میوه های فصلی که در ابتدای فصل عرضه آن نوبرانه و محدودتر از تقاضاست قیمت ها بالاست اما به محض اینکه عرضه افزایش می یابد قیمت هم کاهش می یابد.
بهرامی افزود : نمی توانم بپذیرم که تولید گوشت در کشور به اندازه کافی است و از صادرات آن هم حمایت کنیم اما قیمت داخلی از کیلویی 32 هزار تا 33 هزار تومان تعادلی به گاهی هر کیلوگرم 60 هزار تومان افزایش یابد حتما یک جای کار با مشکل مواجه است.
وی با بیان اینکه این مشکل در حوزه برنج ، حبوبات و سایر اقلام نیز دیده می شود از ورود ستاد تنظیم بازار برای حل این مشکل خبر داد و گفت : ستاد با ورود به این مشکل تصمیمات لازم را گرفته و الزاماتی را برای دستگاههای مباشر تعیین کرده است .
بهرامی گفت : حتما باید به این سمت برویم که باقیمانده نیاز کشور را در حوزه هایی که تولید داخلی جوابگوی مصرف داخلی نیست ، تامین کنیم به طور نمونه 90 درصد روغن خوراکی مورد مصرف مردم ، وارداتی است که اگر واردات انجام نشود شاهد افزایش قیمت خواهیم بود درباره کره حیوانی هم که 85 درصد و درباره برنج که حدود 40 درصد مصرف مردم وارداتی است ، این منطق حاکم است.
وی افزود : متاسفانه رویه ای در بازار حاکم است که با کمبود کالا در بازار یا مشکل در تامین آن ، قیمت افزایش پیدا می کند اما برای به تعادل رسیدن این قیمت باید تلاش زیادی انجام شود زیرا اصطلاحی وجود دارد که می گویند « در گران شدن بخرید که گران تر می شود و در ارزان شدن نخرید که ارزان تر می شود» و این گرفتاری بازار ماست.
بهرامی با بیان اینکه سالهای گذشته تا 100 هزار تن گوشت قرمز برای تامین نیازهای داخلی وارد می کردیم ، گفت : در سالهای اخیر با اجرای قانون تمرکز وظایف وزارت جهاد کشاورزی ، اختیار تنظیم تعرفه ها و صدور مجوزهای واردات به وزارت جهاد کشاورزی که وزارت خانه ای بخشی با وظیفه حمایت از تولید داخل است ، محول شده که متاسفانه نگاه یکسویه این وزارت خانه اگر چه باعث افزایش تولید داخل و افزایش درآمد کشاروزان شده است اما بعلت نادیده انگاشته شدن حقوق مصرف کنندگان که عموم مردم کشور هستند ، مشکلات عدیده کمبود در بازار و افزایش قیمت ها را شاهدیم.
دبیر ستاد تنظیم بازار گفت : برای حل این مشکل و بهبود معیشت مردم ، رئیس جمهور پیشنهاد تفکیک وزارت بازرگانی بعنوان وزار تخانه ای فرابخشی را از وزارت صنعت ، معدن و تجارت مطرح کرد که بر اساس آن قانون تمرکز و برگرداندن اختیار تنظیم تراز تجاری ، تنظیم واردات و حمایت از حقوق مصرف کننده به این وزارت خانه فرابخشی سپرده خواهد شد .
دانلود

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۸۱۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

آفتاب‌‌نیوز :

بازار امروز شاهد روند صعودی قیمت‌ها در جریان معاملات نسبت به روز گذشته است.

آخرین نرخ اونس طلا

هر اونس طلا، امروز به ۲،۳۰۹ (دو هزار و سیصد و نه) دلار رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۲۵ درصدی داشته است.

قیمت گرم طلا ۱۸ عیار امروز

قیمت طلا افزایش یافت و هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۳،۴۴۹،۹۰۰ (سه میلیون و چهارصد و چهل و نه هزار و نهصد) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۲.۴ درصدی داشته است.

آخرین نرخ مثقال طلا ۱۸ عیار

همچنین هر مثقال طلا ۱۸ عیار با افزایش ۲.۳۸ درصدی نسبت به روز قبل، ۱۴،۹۴۰،۰۰۰ (چهارده میلیون و نهصد و چهل هزار) تومان معامله شد.

آخرین نرخ دلار مبادله‌ای

قیمت دلار مبادله ای، امروز به ۴۴،۵۸۸ (چهل و چهار هزار و پانصد و هشتاد و هشت) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۳۳ درصدی داشته است.

آخرین نرخ یورو مبادله‌ای

یورو مبادله ای، امروز به ۴۷،۹۸۲ (چهل و هفت هزار و نهصد و هشتاد و دو) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۲۸ درصدی داشته است.

قیمت پوند امروز

پوند امروز با افزایش ۱.۱ درصدی، از ۷۶،۴۰۰ (هفتاد و شش هزار و چهارصد) تومان به ۷۷،۲۵۰ (هفتاد و هفت هزار و دویست و پنجاه) تومان رسید.

قیمت درهم امارات مبادله‌ای امروز

همچنین درهم امارات مبادله‌ای با افزایش ۰.۳۳ درصدی نسبت به روز قبل، ۱۲،۱۴۱ (دوازده هزار و یکصد و چهل و یک) تومان معامله شد.

آخرین نرخ لیر ترکیه

لیر ترکیه، امروز به ۱،۹۰۰ (یک هزار و نهصد) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۱.۰۵ درصدی داشته است.

آخرین نرخ دلار کانادا

دلار کانادا امروز با افزایش ۰.۷۷ درصدی، از ۴۴،۵۵۰ (چهل و چهار هزار و پانصد و پنجاه) تومان به ۴۴،۹۰۰ (چهل و چهار هزار و نهصد) تومان رسید.

قیمت دلار استرالیا امروز

همچنین دلار استرالیا با افزایش ۱.۲۲ درصدی نسبت به روز قبل، ۴۰،۷۰۰ (چهل هزار و هفتصد) تومان معامله شد.

آخرین نرخ دینار عراق

دینار عراق، امروز به ۴۷ (چهل و هفت) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۲.۱۲ درصدی داشته است.

آخرین نرخ سکه امامی

قیمت سکه امامی به ۴۱،۲۰۰،۰۰۰ (چهل و یک میلیون و دویست هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۲۴ درصدی داشته است.

آخرین نرخ نیم سکه

نیم سکه، امروز به ۲۴،۱۰۰،۰۰۰ (بیست و چهار میلیون و یکصد هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۲.۰۷ درصدی داشته است.

قیمت ربع سکه امروز

همچنین ربع سکه با افزایش ۴.۵۱ درصدی نسبت به روز قبل، ۱۵،۵۰۰،۰۰۰ (پانزده میلیون و پانصد هزار) تومان معامله شد.

آخرین نرخ سکه گرمی

هر سکه گرمی در بازار داخلی هم ۷،۲۰۰،۰۰۰ (هفت میلیون و دویست هزار) تومان قیمت خورد.

دیگر خبرها

  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • وزارت جهاد تذکر گرفت؛ جلوگیری از صادرات جهت تنظیم بازار ممنوع است
  • جلوگیری از صادرات کالا به منظور تنظیم بازار داخلی ممنوع است
  • برنت ۸۲ دلار و ۹۴ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ |برنت ۸۲ دلار و ۹۴ سنت شد
  • تنظیم بازار در تحقق ابر پروژه مردمی دولت سیزدهم تاثیر گذار است
  • اجرای ۱۰۰ درصدی مصوبه الگوی کشت تنها راهکار تنظیم بازار میوه و صیفی
  • آمار واقعی مبنای مدیریت هوشمند بازار محصولات کشاورزی است
  • افتتاح ۴۰ بازار جدید میوه و تره‌بار تا پایان سال
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳