Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-01@08:59:11 GMT

ایجاد نشاط معنوی یکی از کارکردهای نماز جمعه است

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۸۲۰۱۳

حجت الاسلام والمسلمین علی اسلامی نژاد، رئیس دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان گیلان در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، با اشاره به عبادی و سیاسی بودن نماز جمعه، اظهار کرد: نماز جمعه یکی از برکات الهی، ثمرات انقلاب و یادگار امام راحل است.

وی با بیان اینکه تقوا شعار اول نماز جمعه است، افزود: امام جمعه تنها دیگران را توصیه به تقوا نمی کند بلکه وظیفه دارد خودش متقی باشد و سپس مردم را دعوت به تقواپیشگی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس دینی با بیان اینکه تقوا گوهر گمشده جوامع بشری است، تصریح کرد: امروز بسیاری از آفات ها، آسیب ها و نارسایی های فرهنگی و اجتماعی که گریبان گیر مسلمانان شده به دلیل ضعف تقواست. اگر انسان در خلوت و جلوت خدا را بر خودش حاکن بداند، به وظیفه اش به درستی عمل خواهد کرد.

حجت الاسلام اسلامی نژاد ترس از خدا را موجب پرهیز از گناهان دانست و عنوان کرد: سنگر نماز جمعه یکی از عوامل گسترش تقواست. امام جمعه به واسطه اقامه نماز در ارتباط با خداست و تریبونش، تریبون نماز است و لذا از هوی نفس و منافع شخصی و جناحی دور می باشد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گیلان با اشاره به نقش نهادهای فرهنگی برای پاکی جامعه، گفت: ائمه جمعه در تریبون نماز باید مصلحت جامعه را تمام و کمال تبیین کنند. اگر مخاطب نماز جمعه این مصلحت اندیشی و رضایت الهی را احساس کند، قطعا پذیرش مسائل آسان تر خواهد شد.

وی یکی از کارکردهای نماز جمعه را ایجاد نشاط معنوی دانست و اضافه کرد: عبادات برای انسان نشاط می آورد؛ این در حالی است که بشر امروز به واسطه فشارها و نابسامانی های اجتماعی و فرهنگی از نظر بهداشت روحی و روانی رنج می برد، اما اگر انسان دل خویش را به خدا بسپارد و به ذکر خدا مشغول شوند، آرامش و اطمینان پیدا می کند.

حجت الاسلام اسلامی نژاد با بیان اینکه مسئولیت نهاد نماز جمعه تنها مختص روز جمعه نیست، خاطرنشان کرد: خطیب نمازجمعه مسئول قرارگاه فرهنگی هر شهرستان است و لذا همه اقدامات فرهنگی و اجتماعی باید با هماهنگی ائمه جمعه صورت بگیرد تا اثربخش باشد.

مدرس حوزه علمیه تمرین وحدت، وفاق و همدلی را یکی دیگر از کارکردهای نماز جمعه خواند و گفت: امام جمعه باید مسئولیت دینی و اجتماعی داشته باشد و مصلحت عمومی را در نظر بگیرد. قطعا وجدان های بیدار حقایق را می پذیرند و تاثیر می گیرند.

وی با اشاره به حضور مستمر ائمه جمعه در مراکز آموزشی و فرهنگی مانند مدارس و دانشگاه ها، بیان کرد: مقام معظم رهبری نیازهای واقعی جامعه را احساس و با آگاهی کامل و بر حسب نیاز هر سال را نامگذاری می کنند لذا ائمه جمعه به عنوان نماینده روحانیت و نماینده نظام باید لبیک گوی رهبر انقلاب باشند و به تبیین فرمایشات رهبری بپردازند. قطعا یکی از کارکردهای تربیتی نماز جمعه در تحقق اقتصاد مقاومتی ایجاد همگرایی در مردم و مسئولان در راستای پیگیری اهداف نظام است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گیلان با اشاره به اقامه نماز جمعه در 33 منطقه استان، عنوان کرد: روند ساخت مصلی های نماز جمعه در گیلان مطلوب نیست و هم اکنون 7 مرکز شهرستان مصلی نماز جمعه در دست ساخت دارند.

حجت الاسلام اسلامی نژاد با بیان اینکه مصلی های شفت، سنگر و فومن با استفاده از ظرفیت خیرین دارای پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصد است، یادآور شد: دستگاه های دولتی باید زمینه حضور خیرین را برای ارتقای فرهنگی، اجتماعی، دینی و... فراهم کنند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۸۲۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از ۲۲ خانواده شهید فرهنگی ایلام در «سه شنبه های شهدایی»

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه سه شنبه با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، سردار نوراللهی از فرماندهان دفاع مقدس، خسروی مشاور استاندار در امور ایثارگران، سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به مناسبت هفته بزرگداشت معلم، از ۲۲ خانواده معظم شهید فرهنگی استان تجلیل به عمل آمد.

حضور پرشور دانش آموزان از دیگر نکات مهم این مراسم بود.

این تجلیل در حاشیه مراسم «سه شنبه های شهدایی» که هر هفته در حسینیه حضرت زینب (س) دفتر امام جمعه ایلام برگزار می شود، انجام شد.

کد خبر 6093632

دیگر خبرها

  • خسارت جبران ناپذیر در کم توجهی به امر نماز
  • ظرفیت فضای صدور احادیث در توسعه فقه اجتماعی بررسی می شود
  • نشست تبیینی ائمه جمعه و روحانیون شهرستان دماوند
  • تجلیل از ۲۲ خانواده شهید فرهنگی ایلام در «سه شنبه های شهدایی»
  • نماز خواندن مرد غزه‌ ای زیر آوار ساختمان
  • اجرای ۱۶ پروژه شاخص در مجتمع گردشگری صفه/ برای توسعه صنعت نشاط و تفریح تلاش می‌کنیم
  • لزوم ایجاد یک سایت فرهنگی و هنری در استان البرز
  • گردهمایی منطقه ای ائمه جمعه در بهمئی
  • گردهمایی ائمه جمعه استان فارس در سپیدان
  • نگذارید قصه کاظم صدیقی، استخوان لای زخم بماند /حضورش در نماز جمعه و توجیهات طلبکارانه اش، سوءتفاهم ها را افزایش داد