Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@20:13:47 GMT

روند توسعه کرمانشاه رو به جلو است

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۸۲۳۶۳

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه درگیری مستقیم در جنگ تحمیلی، کمبود نیروی انسانی ماهر و فرهنگ کار پایین را مهمترین عوامل توسعه نیافتگی کرمانشاه دانست و گفت: با وجود اقداماتی که طی سال‌های اخیر انجام شده و ظرفیت‌هایی که داریم، آینده کرمانشاه روشن است.

‌مهندس رضا رحیمی به مناسبت پنجم مرداد روز ملی کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، از روند توسعه بخش‌های مختلف و خصوصا توسعه اقتصاد کرمانشاه یاد کرد و گفت: توسعه در هر جامعه‌ای باید متناسب با شرایط اقلیمی، زیرساخت‌ها، شرایط جغرافیایی، نیروی انسانی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. بررسی شود.


وی با بیان اینکه کرمانشاه با وجود داشتن مزیت‌های مختلف هنوز هم از عدم توسعه یافتگی رنج می‌برد، اظهار کرد: عوامل مختلفی در این توسعه نیافتگی اثرگذار است که از مهمترین آنها می‌توان به نیروی انسانی اشاره کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه ادامه داد: هیچ توسعه‌ای در تمام دنیا بدون عامل انسانی به نتیجه نرسیده و اگر غرب، کشورهای جنوب شرقی آسیا و... امروز به این درجه از توسعه رسیده‌اند، مدیون نیروی انسانی ماهر، مجرب، تحصیل کرده و دارای مهارت هستند.

رحیمی خاطرنشان کرد: اگرچه در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی شاهد گسترش دانشگاه‌ها و نیروهای تحصیل کرده هم در کشور و هم در استان کرمانشاه بودیم، اما متاسفانه این نیروها حتی در زمینه تحصیلی خود نیز مهارت عملی کافی را ندارند.

وی با اشاره به تحصیل حدود 100 هزار دانشجو در مراکز دانشگاهی کرمانشاه، تصریح کرد: این افراد اگرچه در بعد علمی تحصیل کرده هستند، اما در بعد عملی و اجرایی مهارت کافی ندارند و این یکی از مهمترین عواملی است که به توسعه یافتگی لطمه می‌زند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه معتقد است، سرنوشت توسعه یک منطقه در درجه اول به دست نیروی انسانی، مدیران و کارشناسان ماهر و با تجربه است.

وی در ادامه پایین بودن فرهنگ کار در استان‌های غرب کشور و خصوصا کرمانشاه را نیز از دیگر دلایل عدم توسعه یافتگی دانست.

رحیمی اظهار کرد: کرمانشاه از دیرباز استانی کشاورزی با زمین‌های حاصلخیز و متوسط بارندگی خوب بوده که مردم آن برای زندگی و درآمد نیازمند تلاش و کار سخت نبودند. در آن زمان مردم با همین تلاش کم درآمد خوبی داشتند و نمونه آن را می‌توان در آمار بالای موقوفات در کرمانشاه دید.

وی با اشاره به اینکه این فرهنگ تلاش کم هنوز بین مردم باقی مانده، خاطرنشان کرد: مردم استان ما به نسبت برخی استان‌های دیگر فرهنگ تلاش و کوشش ضعیف‌تری دارند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه گفت: از سوی دیگر مردم کرمانشاه مردمی قانع هستند که این قناعت فقط در بعد مصرف خوب است و نه در بعد تولید و حتی دین ما هم به صرفه‌جویی در تولید و کار توصیه نکرده است.

رحیمی پایین بودن فرهنگ پس‌انداز بین مردم را نیز عامل دیگری دانست که می‌تواند بر توسعه نیافتگی اثربگذارد و یادآوری کرد: مردم کرمانشاه بیشتر درآمدی که دارند را مصرف می‌کنند، اما در استان‌های دیگر مردم حداقل نیمی از درآمد خود را پس‌انداز می‌کنند.

وی تاکید کرد: مشکل دیگری که بر توسعه نیافتگی کرمانشاه بی‌تاثیر نیست، فرهنگی سنتی کار بین مردم است، مردم کرمانشاه باید با شیوه‌های جدید و مدرن به کار کشاورزی، تجارت و کسب و کار بپردازند و دیگر شیوه‌های قدیمی گذشته جوابگو نیست.

به گفته این مسئول، دیگر فعالیت یک مغازه در راسته بازار قدیمی چندان جواب نمی‌دهد و امروز تجار در تمام دنیا با شیوه‌های الکترونیکی اجناس خود را در تمام کشورها جابجا می‌کنند.

جنگ عاملی مهم برای توسعه نیافتگی کرمانشاه

رحیمی در ادامه هشت سال جنگ تحمیلی را نیز از دیگر موانع توسعه در کل کشور و خصوصا استان کرمانشاه برشمرد و یادآوری کرد: اگرچه در زمان جنگ در بسیاری از زمینه‌ها به خودکفایی رسیدیم، اما در مقابل آن تعداد زیادی از نیروهای انسانی که هریک از آنها امروز می‌توانستند یک فرمانده و یا مدیر خوب باشند را از دست دادیم.

وی از دست رفتن زیرساخت‌ها در زمان جنگ را نیز عامل دیگری دانست که مانع پیشرفت کرمانشاه شده و خاطرنشان کرد: متاسفانه در زمان جنگ بسیاری از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران از کرمانشاه کوچ کردند و به مناطق دیگری رفتند که امروز هم به سادگی برنمی‌گردند.

به گفته این مسئول، همواره گفته می‌شود که سرمایه و پول ترسو است و جایی می‌ماند که امنیت داشته باشد و در سال‌های جنگ به همین دلیل بخش قابل توجهی از پول و سرمایه‌ای که در استان کرمانشاه تجمع داشت، از استان رفت.


روند توسعه کرمانشاه رو به جلو است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه یادآوری کرد: البته در سال‌های اخیر اقدامات خوبی انجام شده که می‌تواند کرمانشاه را تا حدودی از توسعه نیافتگی دور کند و شاهد راه‌اندازی واحدهای صنعتی خوب و بزرگ در استان بودیم.

رحیمی اظهار کرد: یکی از مهمترین این واحدها کارخانه خودروسازی است که می‌تواند به تکمیل زنجیره خود در کرمانشاه کمک کند که با مصوبه سفر مقام معظم رهبری و همت دولت یازدهم در کرمانشاه راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به بهره‌برداری و یا در دست احداث بودن 15 سد در استان کرمانشاه، تاکید کرد: هرکجا که امکان ذخیره آب در استان داشتیم سد احداث شده که می‌تواند به رونق کشاورزی استان بسیار کمک کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه گفت: اجرای سامانه گرمسیری هم می‌تواند به نوبه خود تحولی در بخش کشاورزی ایجاد کند و کرمانشاه را به سمت توسعه یافتگی سوق دهد.

رحیمی با بیان اینکه کشاورزی یکی از مهمترین زمینه‌هایی است که می‌توان برای توسعه کرمانشاه روی آن تمرکز کرد، افزود: اگرچه آب مورد نیاز برای بخش کشاورزی تامین شده، اما کارهای دیگری مانند ایجاد شبکه‌های آبیاری تا سر مزارع، تامین بذر مرغوب و ... نیز باید انجام شود.

وی از راه‌اندازی واحدهای کوچک تا بزرگ صنعتی و کشاورزی در استان طی چندین سال اخیر یاد کرد و ادامه داد: کرمانشاه اکنون سه پتروشیمی بزرگ و دو کارخانه سیمان دارد که بسیاری از محصولات این واحدها به خارج از کشور صادر می‌شود.

به گفته این مسئول، در زمینه صنایع بخش کشاورزی هم شاهد ایجاد واحدهای گاوداری بزرگ و بالای هزار راسی، مرغداری‌های بزرگ، گلخانه‌های مدرن و ... در استان هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه با مجموعه این اقدامات روند رو به رشد توسعه در استان شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: در گذشته درآمد سرانه مردم کرمانشاه در بعد شهری و روستایی بسیار پایین بود، اما خوشبختانه با اقداماتی که صورت گرفته امروز به میانگین کشور در بخش درآمدها رسیده‌ایم.

وی افزود: کار دیگری که برای کمک به توسعه کرمانشاه اخیرا انجام شد، بهبود شرایط و زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی بود که برخی از آنها در حد اسمی روی کاغذ بودند.

به گفته این مسئول، با اعتبارات خوبی که از محل سفر ریاست جمهوری و منابع داخلی شرکت شهرک‌های صنعتی به این شهرک‌ها تزریق شد، اکنون اکثر شهرک‌های صنعتی استان آماده واگذاری برای سرمایه‌گذاران آن هم با زیرساخت‌های مناسب هستند.

کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت زمینه‌های مهم توسعه کرمانشاه هستند

رحیمی در ادامه به بخش‌هایی که جای کار بیشتری برای کمک به توسعه کرمانشاه دارد هم اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین این بخش‌ها کشاورزی است و ما با همه اقداماتی که انجام دادیم هنوز از ظرفیت بسیار کمی از آب و خاک حاصلخیز استان استفاده می‌کنیم.

وی تاکید کرد: بخش کشاورزی این ظرفیت را دارد که جوانان تحصیل کرده را دوباره به دل روستاها بازگرداند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه گفت: البته در بخش کشاورزی در حوزه زراعی، باغات، گلخانه‌ها، سیستم‌های آبیاری و... باید به سمت روش‌های نوین برویم.

به گفته این مسئول، حوزه تجارت نیز با وجود چندین کیلومتر مرز مشترک ایران با عراق و وجود پنج بازارچه مرزی در استان از دیگر ظرفیت‌های توسعه است که باید روی آن تمرکز کنیم.

رحیمی ادامه داد: خوشبختانه امروز با همکاری نیروهای نظامی و انتظامی امنیت خوبی هم در مرزهای استان برای انجام مبادلات تجاری فراهم است.

وی با بیان اینکه امروز سه تا شش هزار نفر در بخش مبادلات مرزی در استان فعالیت دارند، یادآوری کرد: قطعا باید از این ظرفیت برای افزایش صادرات استفاده کنیم و واردات کالاهای مصرفی را محدود کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه بخش معدن را نیز ظرفیتی عظیم برای توسعه کرمانشاه برشمرد و گفت: اگرچه کرمانشاه در حوزه مواد معدنی جزو استان‌های برخوردار نیست، اما در برخی از مواد معدنی خصوصا قیرطبیعی، سنگ تزئینی، سنگ آهن، سیلیس، منگنز و ... ظرفیت خوبی داریم.

رحیمی از خام‌فروشی مواد معدنی هم انتقاد کرد و افزود: اگر می‌خواهیم از ظرفیت مواد معدنی استفاده کنیم، باید جلوی خام فروشی را بگیریم و تمرکز بیشتری بر فرآوری این مواد داشته باشیم.

وی اظهار کرد: در حوزه فرآوری مواد سه کارخانه پتروشیمی کرمانشاه هم جای کار زیادی وجود دارد و می‌توان با تکمیل زنجیره محصولات پتروشیمی حتی تا تولید مواد شوینده، انواع محصولات پلاستیکی و ... هم پیش رفت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه صنایع لبنی کرمانشاه را نیز ظرفیت خوب دیگر برای توسعه دانست و افزود: با وجود دامداری‌های خوبی که در استان داریم می‌توان روی این بخش هم تمرکز کرد.

به گفته این مسئول، صنعت فرش و گردشگری هم از دیگر بخش‌هایی است که می‌تواند به توسعه استان کمک کند.

آینده کرمانشاه روشن است

رحیمی معتقد است: با وجود اقداماتی که انجام شده و ظرفیت‌هایی که داریم آینده کرمانشاه برای رسیدن به توسعه بیشتر روشن است، اما استفاده از این ظرفیت‌ها نیازمند همکاری همه بخش‌های دولتی، خصوصی، نمایندگان مجلس، قوای سه گانه و ... است.

وی در پایان از اجرای طرح مطالعاتی با جهاد دانشگاهی کرمانشاه هم خبر داد که قرار است در قالب این طرح موانع توسعه نیافتگی کرمانشاه بررسی شود و روی نتایج آن بیشتر کار شود.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۸۲۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) دانش آموزان با سوخت‌بر‌ها به مدرسه می‌روند!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • استفاده از پایاب های کشاورزی در حوزه آبزی پروری
  • فرودگاه کرمانشاه تعطیل نیست
  • بخش‌خصوصی به‌شرط وجود زیرساخت‌ها، تجارت خارجی کشور را توسعه می‌دهد
  • صدور اطلاعیه‌ای نسبت به بارش‌های سنگین به کشاورزان و دامداران
  • صادرات سیب زمینی مشمول عوارض ۶۰ درصدی شد
  • ویدیو/ سقوط موج ارز؛ کف بازار دلار چه خبر است؟
  • برنامه‌ریزی برای توسعه ۱۶۰۰ هکتاری باغات
  • پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی
  • پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده های فضایی
  • (ویدئو) دانش آموزان با سوخت‌بر‌ها به مدرسه می‌روند!