Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرق‌شناس برجسته ترکیه با تاکید بر روابط بین ایران و ترکیه از ضرورت برگزاری جلسات هم‌اندیشی در خصوص تاریخ و فرهنگ دو کشور سخن به میان آورد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، ایلبر اورتایلی ظهر چهارشنبه در نخستین همایش بین‌المللی نقش صفویه در تقویت مکتب اهل‌بیت (ع) و هویت ایرانی در اردبیل تصریح کرد: اشعار شاه اسماعیل صفوی محبوبیت ویژه‌ای داشته و به دلیل جایگاه این پادشاه در سلسله صفوی ضروری است اشعار وی در کتب درسی گنجانده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: صفویه خدمات شایان توجهی در تاریخ ایران داشته و به واسطه اقدامات این حکومت و شاه اسماعیل صفوی بود که دو زبان فارسی و ترکی در کنار هم حیات یافتند و امروز نیز به حیات خود ادامه می‌دهند.

شرق‌شناس برجسته ترک متذکر شد: این در حالی است که به ندرت دو زبان در کنار هم حیات می‌یابند و در زمان صفویه شرایط اجتماعی مناسبی در کشور ایران ایجاد شد.

اورتایلی به خدمات صفویه هم در ادبیات و هم در دین اشاره کرد و گفت: شاه اسماعیل صفوی نیز خود شاعر بزرگی بود و امروز اشعار وی به یادگار مانده است.

استاد سابق دانشگاه آکسفورد همچنین به روابط ایران و عثمانی اشاره کرد و گفت: حتی عثمانیان سنی به اهل‌بیت (ع) حرمت قائل بوده و به شیخ صفی‌الدین حرمت قائل هستند.

وی تصریح کرد: روابط ایران و عثمانی در طول تاریخ استراتژیک بوده و هیچ‌گاه تجارت ایران و ترکیه قطع نشده است.به گفته اورتایلی ایرانی‌ها با آرامش در ترکیه و ترک‌ها در ایران زندگی می‌کنند و در سیاست خارجی نیز روابط حسنه‌ای بین دو کشور برقرار بوده و هست.

وی در ادامه افزود که تأثیر صفویه در طول تاریخ بر تمدن اسلامی، تاریخ ایران و تاریخ جهان غیرقابل‌انکار است.استاد سابق دانشگاه آکسفورد ادامه داد: امروز اثرات صفویه در فرهنگ و هنر باقی است و نمی‌توان افولی برای این سلسله در تاریخ متصور شد.

اورتایلی با اشاره به اقدامات شاه اسماعیل صفوی در تثبیت این حکومت اضافه کرد: کتاب شعری منتسب به این پادشاه است که امروز منشأ آن در بین مورخان بحث‌برانگیز است.وی متذکر شد: اشعار شاه اسماعیل صفوی متمرکز در مباحث شیعی نیست و در موضوعات مختلف اشعاری از وی به یادگار مانده است و این اشعار حتی در آنکارا به فروش می‌رسد.

محقق برجسته دوران صفوی ادامه داد: به واسطه اشتراکات تاریخی و فرهنگی بین ایران و ترکیه و تأثیرات صفویه در این کشور ضروری است جلسات هم‌اندیشی در خصوص تاریخ و فرهنگ این دو کشور برگزار شود.

اورتایلی به ضرورت حضور محققان و پژوهشگران در این جلسات اشاره کرد و گفت: لازم است جلسات تاریخ‌شناسی در ایران و ترکیه با حضور محققان دو کشور تشکیل شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۸۲۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران قهرمان کشتی فرنگی جام صفوی در اردبیل

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اردبیل؛ در این رقابت‌ها که مدت دو روز به میزبانی اردبیل در ورزشگاه رضازاده برگزار شد، تیم‌های عراق و ارمنستان دوم و سوم شدند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
  • ایران قهرمان کشتی فرنگی جام صفوی در اردبیل
  • اردوغان: نام نتانیاهو به عنوان قصاب غزه در تاریخ ثبت شده است | کسی که می‌خواهد فرعون امروز را ببیند، راه دور نرود ...
  • اردوغان: حفاظت از قدس وظیفه ماست/ نام نتانیاهو به عنوان قصاب غزه در تاریخ ثبت شده است
  • ریزگردها به ترکیه رسیدند
  • تداوم غیبت ایرانی‌های کایسری‌اسپور
  • تاثیر سفر رئیسی به پاکستان، در ارتقای امنیت مرزی/رابطه با تهران برای پاکستان استراتژیک است
  • نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل
  • اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی