Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجلس نمایندگان آمریکا بامداد چهارشنبه به وقت ایران طرح تحریم های ایران، روسیه و کره شمالی را با 419 رای موافق و 3 رای مخالف تصویب کرد. این تحریم ها، نسخه جدید طرحی است که پیشتر باعنوان آنچه آمریکایی ها آن را «مقابله بااقدامات بی ثبات کننده ایران در سال 2017» نام گرفته بود، می خوانند. طرح پیشین با 98 رای موافق ‏برابر 2 رای مخالف در سنا تصویب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرح تصویب شده سنا به دلیل افزودن تحریم های روسیه به آن باید مجددا درمجلس نمایندگان آمریکا به رای گذاشته می شد، اما این رای گیری به دلیل پیشنهاد اضافه شدن تحریم های کره شمالی به آن، در کنگره جنجال برانگیز شد.‏ با این وجود شنبه هفته جاری بود که برخی اعضای ارشد جناح‌های دمکرات و جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان اعلام کردند که درخصوص افزودن تحریم های کره شمالی به این طرح، توافق لازم حاصل شده است.

طرح جدیدی که مطرح و تصویب شده است با عنوان ادعایی« قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم ها» دنبال شده و عصر سه شنبه به وقت واشنگتن بود که این موضوع در مجلس نمایندگان به تصویب رسید.

این طرح به دلیل تغییرات ایجاد شده باید در سنا نیز به رای گذاشته شود؛ به همین دلیل فوری به سنا ارسال می شود تا در صورت تصویب برای امضای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روی میز او قرار گیرد. البته سنای آمریکا اواسط ژوئن (اواخر خرداد ماه سال جاری) طرح اعمال تحریم های سخت علیه تهران و مسکو را تصویب کرده بود، اما بررسی متن این توافق در مجلس نمایندگان آمریکا مسکوت ماند تا اینکه این مجلس روز شنبه در مورد آن به توافق رسید.

البته «دونالد ترامپ» که نزدیکی وی به «ولادمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و روس‌ها از زمان کاندیداتوری اش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همواره مطرح بوده و اکنون نیز برخی او را نزدیک ترین رئیس جمهور آمریکا به مواضع روس‌ها می دانند، در ابتدا در مقابل این قانون که وی را از لغو یکجانبه تحریم های مسکو باز می دارد، ایستادگی کرد و بدین ترتیب تحت نظارت دقیق کنگره در این رابطه قرار گرفت. وی در عین حال، با اجماع نظر نمایندگان جمهوریخواه و دمکرات مواجه شد.

«آنتونی اسکاراموچی» رئیس جدید ارتباطات کاخ سفید گفته که تصمیم برعهده ترامپ است که ذیل این لایحه را برای قانونی شدن امضا کند یا نه؟ حتی در صورت مخالفت ترامپ، کنگره می تواند با اکثریت دو سومی دو مجلس سنا و نمایندگان، وتوی ترامپ را لغو کند. به محض تصویب این لایحه درمجلس نمایندگان آمریکا، سنا بار دیگر آن را تا قبل از تعطیلات تابستانی در ماه اوت (مرداد ماه) به رای می گذارد.

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا مبنای لایحه تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران را «توسعه برنامه موشک های بالستیک» و آنچه آنها «حمایت از اقدامات تروریستی بین المللی و نقض حقوق بشر» خوانده اند، دانسته است. که در مورد اول جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است، فعالیت های موشکی خود را در راستای دکترین دفاعی خود و برای صلح و ثبات در منطقه توسعه خواهد داد و در مورد دوم که تنها یک ادعا از سوی آمریکایی هاست، تهران بارها اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران خود آسیب دیده از مساله تروریسم است.

به نظر می رسد، از آنجا که ایران پس از انعقاد توافق هسته ای (برجام) به گواه نهادهای بین المللی نظیر آژانس بین المللی انرژی هسته ای و کشورهای 1+5 همواره بر تعهدات خود پایبند بوده و به آن عمل کرده است به تعهدات خود درتوافق هسته ای عمل کرده است، آمریکایی ها دنبال راه دیگری برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران بوده است که این مساله را در نهایت تحت عنوان ادعایی «قانون مقابله با اقدامات بی ثبات کننده ایران در سال 2017 » مطرح و دنبال کردند.

البته، سنای آمریکا که بخشی از تحریم های خود را با عنوان ادعایی «حمایت از اقدامات تروریستی بین المللی» تصویب کرده است، در یک تناقض آشکار کمتر از 50 روز پیش شاهد انجام یک عملیات تروریستی در تهران از سوی عوامل و تروریست های دست پرورده شان یعنی «داعش» بودند. به همین دلیل تصمیم گیری درباره لایحه تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران را به دلیل حملات تروریستی 17 خرداد 1396 که منجر به شهادت 17 نفر از هموطنان مظلوم ما و زخمی شدن 54 نفر شد، به تعویق انداخت.

اما، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تصویب لایحه تحریم های مجلس نمایندگان آمریکا علیه کشورمان، ضمن محکومیت این اقدام غیر قانونی و توهین آمیز اظهار داشت: مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب این تحریم های غیر هسته ای و در صورت نهایی و اجرایی شدن آن ، اجرای موفقیت آمیز برجام که یک توافق چند جانبه و بین المللی را که حاصل تلاش چندین ساله بوده، نادیده انگاشته و آن را به خطر می‌اندازد.

وی با اشاره به سابقه دیرینه اقدامات ضد ایرانی کنگره آمریکا علیه ملت ایران خاطر نشان کرد: آمریکا بر اساس برجام تعهداتی دارد که باید انجام دهد و مصوبات و مقررات داخلی کشورها نمی‌تواند مستمسکی برای فرار از اصل مسئولیت بین المللی دولت‌ها قرار گیرد؛ لذا همانگونه که جمهوری اسلامی ایران تا کنون و بنا به تائید آژانس بین المللی انرژی اتمی و اذعان کشورهای عضو ۱+۵ نسبت به تعهدات خود کاملا پایبند بوده و آن‌ها را به انجام رسانده ، انتظار دارد تا سایر طرفهای برجام و از جمله دولت آمریکا نیز به تعهدات خود پایبند بوده و عمل نمایند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران متن این لایحه و مفاد آن را در صورت نهایی شدن با دقت در دست بررسی داشته و بر این اعتقاد است که مفاد این لایحه با روح و مفاد برجام منطبق نمی‌باشد. از این رو همانگونه که قبلا اعلام شده است جمهوری اسلامی ایران در راستای تامین منافع ملی، اقدام متقابل و متناسب را به انجام خواهد رساند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر این‌که «وزارت امور خارجه مفاد این لایحه در مورد نیروهای نظامی و توانمندی‌های موشکی ایران را کاملا غیر قانونی، ناموجه و بی اساس می داند»، گفت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال منطقه مبارزه با تروریسم، حسن همجواری و حفظ امنیت جمعی بوده؛ ضمن آنکه برنامه موشکی ایران نیز منطبق با قطعنامه ۲۲۳۱ است و هیچ امری نمی تواند جمهوری اسلامی ایران را از پیگیری و اجرای سیاست اصولی افزایش توانمندی دفاعی خود منع نماید.

وی در پایان افزود: نمایندگان کنگره آمریکا در حالی ایران را متهم به بی‌ثبات‌سازی منطقه می‌نمایند که دولت این کشور با تجاوز به عراق، در ایجاد گروه‌های تروریستی مانند داعش نقش اصلی را بر عهده داشته و افزایش بی‌ثباتی در این منطقه و افراط گرایی کنونی نتیجه سیاست های نسنجیده و غیر مسئولانه این کشور و متحدین منطقه‌ای آن می باشد.

رئیس جمهور هم روز گذشته در جلسه هیات دولت واکنش جدی به تحریم های جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران نشان داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران مطمئناً در برابر حرکت جدید کنگره آمریکا، عکس‌العمل متقابل نشان خواهد داد. در اولین قدم مجلس شورای اسلامی در این زمینه قدم‌های خودش را برخواهد داشت و هر قدم دیگری هم لازم و مورد نیاز بدانیم برای تقویت و مصلحت کشورمان برداشته و بدون توجه به تحریم‌ها و سیاست‌های آن ها به راه خودمان ادامه خواهیم داد.

روحانی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها ۴۰ سال فشار، تحریم، تحریک و بسیج برخی از کشورهای منطقه علیه ملت ایران را تجربه کرده و در همه مراحل با شکست مواجه شده اند، خاطرنشان کرد: آمریکایی ها باید از شکست‌های پیاپی خودشان در مواجهه با ملت ایران، درس عبرت بیاموزند.

رییس جمهور تاکید کرد: اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند این منطقه حساس، منطقه باثبات و امن‌تری بوده و آبراه‌های حساس این منطقه، آبراه‌های امنی برای دنیا باشد، باید دست از این سیاست‌ها بردارند و بدانند نظام، رهبری شجاع و دولت مقتدر جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران هرگز تحت تأثیر اینگونه توطئه‌ها و تحریکات قرار نمی‌گیرد و راه خودش را ادامه می‌دهد.

روحانی ادامه داد: تنها راه باقیمانده برای آمریکا، اینست که به حقوق ملت ایران و به نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران، احترام بگذارد و بداند تنها در سایه احترام و احقاق حقوق مردم و پیش گرفتن راه مسالمت و صلح منافع مردم آمریکا نیز بهتر می‌تواند تأمین شود.

رییس جمهور اظهار داشت: ما مخالف منافع دیگر کشورها نیستیم و می‌خواهیم کشورهای دیگر به منافعشان برسند، اما اعمال تحمیل و فشار را نمی‌پذیریم و در برابر فشار و تحریم مقاومت کرده و عمل متقابل انجام خواهیم داد.

به نظر می رسد علاوه بر اقدامات متقابلی که از سوی دولت و مجلس برای مقابله با تحریم های ظالمانه و اعمال خصمانه آمریکایی ها علیه جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار می گیرد، باید کارها و اقدامات جدی دیگری نیز در دستور کار باشد تا به دنیا عدم حسن نیت آمریکایی ها را نشان بدهد.

در حقیقت نیاز است، جمهوری اسلامی ایران که تاکنون به تمامی بندها و مفاد توافق هسته ای پایبند بوده است، اقدامات مغرضانه آمریکایی ها را که خلاف روح برجام است، از طریق ستاد پیگیری اجرای برجام انجام دهد و به کشورهای عضو 1+5 بد عهدی آمریکایی ها را متذکر شده و یادآوری کند.

همچنین در راستای توافق هسته ای و پیرو برداشته شدن تحریم ها در این بخش جمهوری اسلامی ایران باید به دنبال توسعه روابط با کشورهایی که خواهان همکاری با ایران هستند، اقدام کند. به نظر می رسد کشورهای اروپایی اشتیاق زیادی برای توسعه روابط اقتصادی و همکاری های صنعتی با تهران دارند و بازار ایران را فرصت بی نظیری برای توسعه اینگونه همکاری ها می دانند.

بهتر است جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن تمامی جوانب و حواشی کار که پیشتر در جریان تحریم ها از آن متضرر شد، نسبت به توسعه همکاری های اقتصادی، فنی، صنعتی و علمی با کشورهای دنیا به ویژه کشورهای اروپایی که امروز دیگر بر خلاف نظر آمریکا نمی خواهند از فرصت های اقتصادی بکر جمهوری اسلامی بی بهره بمانند، اقدام کند.

از طرفی توسعه توان دفاعی ایران و افزایش قدرت موشکی کشور بدون در نظر گرفتن اقدامات خصمانه آمریکایی ها علیه قدرت نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران که قطعا باعث افزایش بازدارندگی خواهد شد، باید با همت بیشتر در دستور کار باشد. تحریم های آمریکایی ها نشان می دهد ایران تاکنون راه را در این مسیر درست رفته است، لذا باید همچنان کار ادامه یابد.

افزایش برد موشک های جمهوری اسلامی ایران، ادامه برنامه توسعه موشک های نقطه زن، تولید موشک های زمین به زمین و زمین به هوا و همچنین توسعه موشک های زمین به دریا و اژدرها همچنان باید در دستور کار و برنامه دفاعی جمهوری اسلامی ایران باشد، چراکه افزایش توان جمهوری اسلامی باعث توسعه صلح و ثبات در منطقه خواهد شد.

یکی از اقداماتی که آمریکا ها سخت به دنبال آن هستند برهم زدن توافق هسته ایران با 1+5 (برجام) است. در همین خصوص اخیرا و پس از تصویب تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی، «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و از سناتورهای جمهوری خواه، گفته است که «ما باید کاری کنیم، ایران خودش توافق هسته ای (برجام) را برهم بزند.» این مساله نشان می دهد، آمریکایی ها با مخالفت و مقاومت شدید سایر اعضای 1+5 برای برهم زدن یا ایجاد تغییر در برجام مواجه هستند و تلاش دارند از طریق حاشیه سازی و اقدامات جانبی ایران را به عدم پایبندی به برجام تحریک کنند.

منبع: صدای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۸۴۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است

به گزارش جام جم آنلاین، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد که تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

دیگر خبرها

  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • کنعانی: ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • تحلیل اندیشکده آمریکایی از توان پهپادی و موشکی ایران