Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@22:24:00 GMT

شاهرود به شهر نمونه انسان محور و طبیعت گرا تبدیل شود

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۸۵۷۹۷

شاهرود به شهر نمونه انسان محور و طبیعت گرا تبدیل شود

شاهرود- استاد دانشگاه های شاهرود با بیان اینکه شهر خوب، یافتنی نیست، بلکه ساختی است، گفت: شاهرود این ظرفیت را دارد که به شهر نمونه انسان محور و طبیعت گرا تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا مجاهدی عصر پنج‌شنبه در همایش شاهرود گامی به‌سوی انسان‌محور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی این شهر بابیان اینکه همه باید دست‌به‌دست هم دهیم تا بر کیفیت، زیبایی و امنیت شهرمان افزوده شود چراکه شهر خوب، یافتنی نیست، بلکه ساختی است؛ ابراز داشت: شهر شاهرود از تمام پتانسیل‌های لازم برای اینکه به یک شهر نمونه انسان‌محور و طبیعت‌گرا تبدیل شود، برخوردار است شهری که حرکت پیاده، دوچرخه و وسایل حمل‌ونقل عمومی بر حرکت خودرو به‌ویژه در نواحی مرکزی آن اولویت داشته باشد و فضاهای امن و بدون خطری برای حرکت و تعاملات اجتماعی شهروندان فراهم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بابیان اینکه ما باید در نگاهمان یک بازنگری اساسی انجام دهیم تا شهرهایمان انسان‌محورتر شوند، افزود: در شهری مانند شاهرود با این محدودیت مسافت‌ها چرا باید این‌قدر به دنبال استفاده از خودروهای شخصی و توسعه شهر به نفع خودروهای شخصی باشیم و بعد برای مهار معضلاتش مجبور شویم طبیعت شهرمان را هم ویران کنیم؟

استاد دانشگاه های شاهرود بابیان اینکه بیش از چهار دهه کشورهای دنیا اقدامات عملی را در بهبود و ارتقاء فضای شهری به نفع انسان و طبیعت شروع کردند، ابراز داشت: شاهرود ازنظر حضور بیش‌ازحد وسیله نقلیه شخصی در بافت شهری در مرکز و محلات شعری دچار بحران و معضلاتی شده است لذا زمانی حضور خودرو شخصی بر انسان اولویت پیدا می‌کند تبعاتی نیز برای ما خواهد داشت.

مجاهدی در ادامه تصریح کرد: در نمونه شهر شاهرود با مواردی نظیر امنیت جسمی و جانی و آلودگی صوتی هوا هم سروکار داریم که این حضور بیش‌ازحد خودرو تأثیرات روحی و روانی بر روی شهروندان خواهد داشت درست که خودرو وسیله‌ای که به آن نیاز داریم اما فرهنگ استفاده از آن را چطور مدیرت کنیم تا زیست سالم‌تری در شهر داشته باشیم؟

وی بابیان اینکه خودرو محور شدن شاهرود از یک رفتار فرهنگی غلط ناشی می‌شود، افزود: زمانی از انسان‌محوری در شهرها صحبت می‌شود مقیاس شهرها بسیار مهم جلوه پیدا می‌کند در مورد شهری مثل مقیاس فواصل حرکتی در شاهرود به‌گونه‌ای است که به نظر می‌رسد در استفاده از خودروهای شخصی بی‌مهری در حق خودمان می‌کنیم

استاد دانشگاه های شاهرود ضمن بیان اینکه بخش عمده‌ای از انسان‌محور شدن شاهرود توسط مسئولان و نهادهای ذی‌ربط باید سامان‌دهی شود که سهم پیاده، دوچرخه و خودرو شخصی را از نو تعریف کنیم، ابراز داشت: ازجمله گام‌هایی که می‌توان در این زمینهبرداشت کاهش تردد در سطح شهر است و پیشنهاد می‌شود برای فاصله ۱۵ تا ۲۰ دقیقه حرکت پیاده،خودرو شخصی را از منزل خارج نکنیم و با تعهد شخصی آن را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کنیم.

مجاهدی بابیان اینکه در کنار استفاده از شبکه‌های مجازی حرکت نمادین هم باید انجام شود، تصریح کرد: آنچه مردم درصحنه عمل مشاهده کنند تا در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود ازنظر تأثیر بسیار متفاوت است لذا این مهم می‌طلبد تا این حرکات به‌صورت دسته‌جمعی و همگانی برگزار شود.

وی بابیان اینکه تجربه موفق شهرهای دیگر نشان داد درصد فروش مغازه‌های خیابان‌های پیاده محور افزون‌تر است، افزود: اگر بخواهیم اقدامات زیرساخت مانند توسعه استفاده از دوچرخه را گسترش دهیم به‌تنهایی قابل‌اجرا نخواهد بود مگر آنکه نهادی مانند شهرداری و مشاوران شهری وارد کار شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۸۵۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع ۵ حادثه رانندگی در استان سمنان/ یک نفر جان باخت

حسین درخشان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه طی یک هفته گذشته پنج حادثه رانندگی در محورهای مواصلاتی استان به وقوع پیوست، ابراز داشت: از این حوادث سه مورد واژگونی خودرو و یک مورد انحراف خودرو و یک مورد برخورد دو خودرو با یکدیگر بوده است.

وی ضمن بیان اینکه در این حوادث یک نفر جان باخت، افزود: سقوط از پل و واژگونی نیسان در کیلومتر ۱۴ محور گرمسار به آرادان منجر به فوت یک هموطن شده است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان سمنان بابیان اینکه حوادث رانندگی مصدومیت ۹ نفر را به همراه داشته است، ابراز داشت: واژگونی تویوتا کرولا کیلومتر ۲۹ محور سمنان به فیروزکوه دو مصدوم و واژگونی سانتافه در کیلومتر ۲۲ محور فولاد محله - دامغان چهار مصدوم برجای گذاشت.

درخشان ضمن بیان اینکه انحراف از جاده پیکان وانت و سقوط آن در کانال آب محور آرادان به گرمسار، فرعی بنه کوه، روستای عروس پرون دیگر حادثه مهم استان بود، تصریح کرد: این حادثه یک مصدوم برجای گذاشت.

وی ضمن بیان اینکه برخورد نیسان با کامیون در کیلومتر ۶۴ محور دامغان به سمنان حادثه دیگر رانندگی در استان بود، افزود: طی این حادثه دو نفر مصدوم شدند.

کد خبر 6097487

دیگر خبرها

  • ۲ تن چوب تاغ قاچاق در شاهرود کشف شد
  • سه مصدوم در تصادف زنجیره‌ای محور شوش - اهواز
  • (عکس) مقایسه ال۹۰ با نمونه بومی‌سازی شده!
  • 3 کشته در تصادف پژو - کامیون
  • وقوع ۵ حادثه رانندگی در استان سمنان/ یک نفر جان باخت
  • حرکت جالب گاو‌ها هنگام بارش باران در روستای توآباد + فیلم
  • گرفتاری خانواده ۱۱ نفره در ارتفاعات اکوزداغی هریس/ طبیعت گردان مراقب باشند
  • کشف دو خودروی سرقتی در سمنان
  • کشف دو خودروی سرقتی در شاهرود/ تویوتای میلیاردی به صاحبش بازگشت
  • ثبت ۵۵ هزار تخلف سرعت خودرو طی فروردین در خراسان شمالی