Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@23:17:46 GMT

تمام آسيب هاي مصرف نوشيدني يخ زده به بدن

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۸۶۲۳۸

خبرگزاري آريا - فصل گرما که مي‌شود همه ما فقط به يک نوشيدني يخ و اصطلاحا تگري فکر مي‌کنيم و شايد بهترين چيزي که در گرماي تابستان مي‌تواند حال‌مان را جا بياورد، يک ليوان آب يخ باشد.

به گزارش گروه فضاي مجازي خبرگزاري ميزان، شايد براي فرار از گرما به راه‌حل‌هاي مختلف هم فکر کرده باشيد، مثل استفاده از مايعات بيشتر، خريدن آب معدني براي اينکه هميشه در دسترس‌تان باشد‌ يا حتي آب را در قمقمه همراه خودتان بردن و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. مسلما در تابستان بايد مايعات بيشتري مصرف کنيد و اصطلاحا هيدراته بمانيد اما اين کار هم اصول و روش‌هاي خود را دارد. حتي هنگام خريدن آب معدني يا آبميوه‌هاي بسته‌بندي شده هم بايد حواس‌تان باشد که چه چيزي مي‌خريد. در اين مطلب همه آنچه بايد راجع به نوشيدني‌ها و بايدها و نبايدهاي آن بدانيد را براي‌تان آورده‌ايم. دکتر محمدحسين عزيزي متخصص صنايع غذايي و دکتر ضياء‌الدين مظهري متخصص تغذيه، در اين مطلب همراه ما بودند.


يخ زده و نور ديده ممنوع!
پيش از اين بارها مسئولان سازمان غذا و داور راجع به عدم استفاده از نوشيدني‌هايي که زير نور آفتاب نگهداري مي‌شوند يا برعکس به شکل يخ زده به فروش مي‌رسند، هشدار داده‌اند. دکتر رستگار، مديرکل آزمايشگاه‌هاي مرجع کنترل غذا و دارو، هشدار داده بود که ظروف آب معدني يکبار مصرف هستند و نبايد فريز شوند. بنابراين آب معدني نبايد يخ زده مصرف شود زيرا با يخ زدن آب معدني، پليمر که ‌ماده‌اي مضر و خطرناک است، توليد مي‌شود. اما باز هم اين سازمان نسبت به مصرف نوشيدني‌ها هشدار داده است.


چرا يخ‌زده نخوريم؟
مهندس نسترن محمدي، رئيس اداره نظارت بر مواد غذايي و آشاميدني با منشا گياهي سازمان غذا و دارو درباره استفاده از نوشيدني‌ها در فصل تابستان مي‌گويد: در فصل تابستان خريد آب معدني خصوصا هنگام مسافرت بيشتر مي‌شود. افراد بايد زمان خريد آب معدني يا آبميوه‌ها به تاريخ توليد و انقضا حتما توجه داشته باشند. توجه به آرم سازمان غذا و دارو و پروانه بهداشتي ساخت هم از‌جمله موارد مهم ديگر است. اما نکته مهم در نحوه نگهداري نوشيدني‌هاست. تمام نوشيدني‌ها ازجمله آب‌هاي معدني حتما بايد داخل يخچال‌هاي مناسب و با دماي مناسب يخچال نگهداري شوند؛ البته اين نوشيدني‌ها نبايد يخ‌زده باشند. به‌علاوه نوشيدني‌ها و مواد غذايي که امکان فاسد شدن آنها بالاست به هيچ عنوان نبايد زير نور آفتاب قرار بگيرند و مصرف‌کنندگان هنگام خريد به‌خصوص در مسافرت‌ها به اين موضوعات توجه جدي داشته باشند.

گذشته از بحث سرطان‌زايي آب معدني‌هايي که يخ زده‌اند، اصولا متخصصان توصيه مي‌کنند که آب بسيار سرد يا اصطلاحا يخ ننوشيد چراکه حتي اگر بحث سرطان‌زايي ظروف را کنار بگذاريم باز هم دماي بسيار پايين نوشيدني‌ها مي‌تواند باعث مشکلات ديگري شود. طبق مطالعه‌اي که در Journal of Physiology به چاپ رسيده و يافته‌اي در طب سنتي چين است، دماي نوشيدني‌ها مي‌تواند تاثيري جدي روي سيستم گوارش داشته باشد. اين تاثير در افراد مختلف، متفاوت است، اما معلوم شده که آب سرد تاثيري منفي روي هضم غذا دارد. اگر آب سرد را همراه غذا بنوشيد، تمام چربي‌ها سفت و جامد شده و غذاي‌تان را به يک رسوب چسبناک تبديل کرده که باعث کندي گوارش شده و آن را ضعيف مي‌کند، به‌علاوه نوشيدني سرد باعث تنگ شدن رگ‌هاي خوني شده و مانع گوارش مي‌شود. در اين صورت بدن شما به‌جاي فعاليت روي تجزيه و جذب غذاي خورده شده، انرژي زيادي تلف مي‌کند تا دماي بدن‌تان را تنظيم کند.


چطور نوشيدني‌ها را نگه داريم؟
دکتر عزيزي توضيح مي‌دهد: اصولا نوشيدني‌هايي که در منزل درست مي‌شوند يا آنهايي که به شکل فله‌اي خريداري مي‌شوند، خصوصا آبميوه‌ها و لبنيات بايد در يخچال نگهداري شوند. اما براي نگهداري از آبميوه‌ها و نوشيدني‌هايي که در کارخانه توليد شده و به شکل بسته‌بندي به فروش مي‌رسند، از‌جمله انواع آبميوه، آب معدني، نوشابه، دلستر و... به جز لبنياتي که تاريخ انقضاي کوتاه‌مدت دارند، ضرورتي به قرار دادن در يخچال نيست و فقط براي خنک شدن مي‌توان از يخچال استفاده کرد، چرا‌که قبلا در کارخانه مراحل استرليزه و پاستوريزه روي آنها انجام شده است. البته روي بسته‌بندي مواد غذايي ضرورت نگهداري در يخچال ذکر مي‌شود. اين نکته هم مهم است تا زماني که اين نوشيدني‌ها باز نشده باشند، مي‌توان آنها را در هواي معمولي نگهداري کرد و اگر بسته‌بندي آنها باز شود، علاوه بر اينکه بايد حتما داخل يخچال گذاشته شوند تا دو يا سه روز بعد از باز شدن بايد مصرف شوند و زمان طولاني نگهداري نشوند.


کدام نوشيدني‌ها سرطان‌زا مي‌شوند؟
دکتر مظهري، متخصص تغذيه هم درباره قرار دادن آب معدني يا نوشيدني‌هاي بسته‌بندي شده ديگر درمعرض نور آفتاب مي‌گويد: نوشيدني‌ها و آب‌هاي معدني بايد در شرايط خاصي نگهداري شوند و در مقابل نور آفتاب نباشند اما متاسفانه در برخي موارد فروشنده‌ها و مردم اطلاعي از اين موضوع ندارند. مردم بايد توجه کنند که نوشيدني‌هايي که در نور آفتاب قرار دارند، خصوصا آنهايي که در ظروف پلاستيکي توليد مي‌شوند را نخرند. نور آفتاب مي‌تواند مواد پلاستيکي را تجزيه کرده و به موادي سرطان‌زا تبديل کند که در گذر زمان مي‌تواند بيماري‌زا باشد. البته با يک يا دو بار استفاده از اين آب‌ها و يک‌باره سرطان ايجاد نمي‌شود اما به هر حال مضر است و بايد از آن دوري کرد.


کدام نوشيدني‌ها نبايد يخ بزنند؟
دکتر عزيزي راجع به اين سوال توضيح مي‌دهد: اصولا تمام نوشيدني‌ها نبايد به شکل يخ زده يا خيلي سرد مصرف شوند چراکه باعث مشکلات گوارشي مي‌شوند.
حتي اخيرا گفته شد که آب با دماي 4 درجه که قبل از اين استاندارد بود هم رد شده و آب ولرم‌تر توصيه مي‌شود. اما علاوه بر اين موضوع، يخ زدن نوشيدني‌هايي که در ظروف پلاستيکي و يکبار مصرف عرضه مي‌شوند، مي‌تواند موجب پديده‌اي به‌نام مهاجرت شود. به اين معنا که از آنجا که ظروف عرضه اين نوشيدني‌ها پلاستيکي و يکبار مصرف هستند، يخ زدن محتويات داخل آن باعث مهاجرت مواد سرطان‌زا از ظروف به داخل نوشيدني مي‌شود.
اين قضيه مثل سرطان‌زايي استفاده از ظروف يکبار مصرف براي مواد و نوشيدني‌هاي داغ است.
چرا‌که باعث مي‌شود مواد پليمري ظروف تجزيه شده و از طريق نوشيدن به بدن وارد شده و سرطان‌زايي به‌دنبال داشته باشد. هرچه بيشتر از اين نوع نوشيدني‌هاي يخ زده استفاده کنيد بيشتر خود را به سرطان نزديک کرده‌ايد.

مضرات نوشيدن آب يخ
گذشته از بحث سرطان‌زايي آب معدني‌هايي که يخ زده‌اند، اصولا متخصصان توصيه مي‌کنند که آب بسيار سرد يا اصطلاحا يخ ننوشيد چراکه حتي اگر بحث سرطان‌زايي ظروف را کنار بگذاريم باز هم دماي بسيار پايين نوشيدني‌ها مي‌تواند باعث مشکلات ديگري شود. طبق مطالعه‌اي که در Journal of Physiology به چاپ رسيده و يافته‌اي در طب سنتي چين است، دماي نوشيدني‌ها مي‌تواند تاثيري جدي روي سيستم گوارش داشته باشد. اين تاثير در افراد مختلف، متفاوت است، اما معلوم شده که آب سرد تاثيري منفي روي هضم غذا دارد. اگر آب سرد را همراه غذا بنوشيد، تمام چربي‌ها سفت و جامد شده و غذاي‌تان را به يک رسوب چسبناک تبديل کرده که باعث کندي گوارش شده و آن را ضعيف مي‌کند، به‌علاوه نوشيدني سرد باعث تنگ شدن رگ‌هاي خوني شده و مانع گوارش مي‌شود. در اين صورت بدن شما به‌جاي فعاليت روي تجزيه و جذب غذاي خورده شده، انرژي زيادي تلف مي‌کند تا دماي بدن‌تان را تنظيم کند.

آب يخ و دردسرهاي آن
‌ تحقيقاتي که در Journal of Physiology به چاپ رسيده، نشان مي‌دهد نوشيدن آب سرد بعد از غذا موجب ايجاد خلط اضافي در بدن مي‌شود که منجر به کاهش عملکرد سيستم ايمني شده و در نتيجه سرماخوردگي و بيماري راحت‌تر سراغ‌مان خواهد آمد. به‌علاوه آب سرد مي‌تواند علائم آسم را در کودکان تشديد کند. تحقيقات نشان داده 6/7درصد از شرکت‌کنندگان بعد از نوشيدن يک ليوان آب سرد، سردرد داشتند و اين درصد باتوجه به درنظر گرفتن سابقه ميگرن بالاتر هم رفته بود. گفته مي‌شود سوءهاضمه هم يکي ديگر از مضرات استفاده از نوشيدني‌هاي يخ است، چراکه لزوما بر اثر ترشح فراوان اسيد معده ايجاد نمي‌شود بلکه اغلب به‌دليل کمبود آن و هضم نامناسب غذا ايجاد مي‌شود. در حقيقت بخش عمده‌اي از گوارش مربوط به اسيد معده و آنزيم‌هاي گوارشي مي‌شود؛ آنزيم‌هاي گوارشي در دماي معيني فعاليت دارند (حدود 38درجه سانتي‌گراد) و نوشيدني‌هاي يخ و انواع محصولات يخ زده مي‌توانند مانع فعاليت آنها و موجب سوءهاضمه شوند.
مجله سيب سبز
انتهاي پيام/



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۸۶۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود نوشابه گازدار لیموناد سن ایچ، به بازار نوشیدنی‌ها

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سن ایچ لیدر بازار آبمیوه و نوشیدنی ایران سبد کالای خود را با معرفی محصولی جدید کامل کرد. روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه۱۴۰۳ شرکت عالیفرد با برند سن ایچ در مراسمی که با حضور مدیران و اعضای شرکت عالیفرد، سایه سمن، تیم فروش و... برگزار شد، از محصول جدید خود به نام نوشابهگازدار لیموناد در بسته بندی شیشه ۲۵۰ سیسی رونمایی کرد.
لیموناد که قدمت آن به صد‌ها سال پیش در مصر بازمیگردد، ابتدا ترکیبی از لیمو تازه، آب، عسل یا شکر بوده است که سال‌ها بعد آب گازدار نیز به آن افزوده شد. این نوشیدنی محبوب اولینبار در دنیا بهصورت صنعتی با برند سونآپ (توسط شرکت پپسی) در سال ۱۹۲۱ در ایالات متحده آمریکا تولید شد.
امروز برند سن ایچ بر پایه نوآوری در سبد محصولات خود و نیاز مشتریان، موفق به تولید این محصول برای خلق تجرب‌های متفاوت برای دوستداران و مخاطبان خود شده است.

از نکات مهم و قابلتوجه در این محصول، استفاده از طعم‌عدهنده طبیعی فرموله شده توسط شرکت عالیفرد (سن ایچ) است که حس طبیعی بودن و ماندگاری بالایی به آن میدهد. استفاده از حجم بالای گازکربنیک در محصول باعث ایجاد احساس تازگی مطلوبی در مصرفکننده مینماید که به کمک بالانس دقیقی که بین ترشی و شیرینی در این محصول ایجاد شده، در مجموع پس از نوشیدن آن احساس خوشایندی برای فرد ایجاد مینماید.
نوشابهگازدار لیموناد سن ایچ، تلاش بر تصویر لحظ‌های شاد، حس تازه شدن در بین شلوغی روزانه و هیاهوی پر جنبوجوش دنیای مخاطب خود دارد. سن ایچ از برند‌هایی است که در زمینه تولید و صادرات آبمیوه و شربت به چهارگوشه جهان پیشگام است و طی نیم‌قرن حضور خود در بازار آبمیوه و نوشیدنی، با استفاده از تکنولوژی روز، مواد اولیه باکیفیت، میوه‌های مرغوب در کنار بکار گیری نیروی متخصص و ماهر، توانسته همواره محبوبیت خود را در بازار‌های داخلی و خارجی حفظ کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توصیه به مصرف آب چاه به جای آب معدنی اشتباه است
  • واقعا آب چاه بخوریم بهتر از آب‌معدنی است؟ | روغن‌های زیرو ترانس تاییده بهداشت دارند
  • ورود نوشابه گازدار لیموناد سن ایچ، به بازار نوشیدنی‌ها
  • تمام برنج‌های وارداتی در مبادی ورودی کشور و در مبدا تولید نمونه‌برداری می‌شود
  • آب چاه بخوریم یا آب معدنی؟ / ضدعفونی آب لوله کشی با اشعه ماورای بنفش
  • چه مواد غذایی از آسیب های آلودگی هوا محافظت می‌کند
  • آب معدنی استفاده کنیم یا نه؟
  • کاهش وزن با این نوشیدنی‌ها
  • گنجینه ای از ویتامین ها و مواد معدنی
  • چند تکنیک برای درمان سنگ صفرا؛ بهترین نوشیدنی برای سنگ کیسه صفرا چیست؟