Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - موبايل هاي گيمينگ (مخصوص بازي) سابقه اي نه چندان درخشان را در کارنامه دارند؛ نوکيا N-Gage، ايسر Predator 6، يا سوني اريکسون اکسپريا پلي، هيچکدام به موفقيت قابل توجهي دست نيافتند. با اين حال کنسول هاي دستي، حتي همان «گيم بوي» اوليه مورد استقبال گسترده قرار گرفتند و اکنون هم مي بينيم نينتندو سوئيچ با فروش فوق العاده، پتانسيل بالاي ابزارهاي گيمينگ دستي را نشان مي دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



چند روز قبل باخبر شديد کمپاني مطرح «ريزر» (Razer) که يکي از سازندگان برتر تجهيزات بازي به شمار مي رود، قصد دارد موبايلي اندرويدي را براي «گيمرهاي حرفه اي» توسعه دهد. البته هنوز بيانيه رسمي توسط اين شرکت ارائه نشده و شايد نهايتاً با يک تبلت گيمينگ ويندوزي روبرو شويم.
در هر صورت، شايد اين سؤال در ذهن شما هم به وجود آمده باشد: با وجود شکست هاي قبلي در زمينه موبايل هاي گيمينگ، و موفقيت هاي اخير کنسول هاي دستي، آيا مفهومي نظير «موبايل براي گيمرهاي حرفه اي» جايي در دنياي تکنولوژي کنوني دارد؟
تفريحي يا حرفه اياول از همه بايد مفاهيم «گيمر تفريحي» و «گيمر حرفه اي» را توضيح دهيم. سابق بر اين از معيارهايي مانند مدت زمان بازي کردن، نوع سيستم کامپيوتري براي اجراي بازي، هزينه صرف شده براي تهيه سخت افزار و نرم افزار، يا سطح مهارت در اجراي بازي براي تفکيک و دسته بندي انواع گيمرها استفاده مي شد، اما شايد چنين مواردي اکنون مصداق نداشته باشند.

به عنوان مثال، افراد زيادي را مي شناسيم که با اشتياق فراوان حاضرند وقت و سرمايه خود را به بازي هاي ويديويي و اجراي آنها اختصاص دهند، اما به خاطر محدوديت هاي مختلف قادر به اين کار نيستند. در مقابل، اشخاصي هم هستند که هميشه جديدترين کنسول هاي بازي يا قوي ترين سيستم هاي کامپيوتري را خريداري کرده و آنها را به فهرست پرشمار لوازم منزل خود اضافه مي کنند؛ يا اينکه ساعت ها وقت خود را به اجراي بازي هاي ساده و مفرح مي پردازند.
قطعاً اين افراد را به سادگي نمي توان دسته بندي کرد؛ با اين حال در ادامه اين مطلب، منظور نويسنده از «گيمر حرفه اي» فرديست که علاقه و اشتباقي عميق به صنعت گيمينگ دارد، نه افرادي که صرفاً زمان زيادي را به بازي کردن مي گذرانند، يا در يک يا چند بازي خاص به مهارت زيادي رسيده اند.
گرافيک همه چيز نيستبازي هاي موبايل بازار فوق العاده بزرگي را در اختيار دارند؛ کافيست نگاهي به آمار تعداد نصب عناوين مختلف در پلي استور گوگل بيندازيم. از طرفي اکثر موبايل هاي اندرويدي حال حاضر در بازار، توانايي بسيار بالايي در اجراي اکثر بازي هاي کنوني دارند و حتي دستگاه هايي مربوط به سه-چهار سال قبل هم از عهده اجراي اکثر بازي ها بر مي آيند.

به همين دليل اگر موبايلي با محوريت گيمينگ به بازار معرفي شود اما صرفاً بر بازي هاي پلي استور تکيه داشته باشد، محکوم به شکست است، چون نمي تواند چيز بيشتري را نسبت به پرچمداران و حتي ميان رده هاي قدرتمند کنوني عرضه نمايد، مگر اينکه قيمتي به مراتب پايين تر داشته باشد (که احتمالش ضعيف است)، يا اينکه ارگونومي و طراحي خاصي را براي تجربه بهتر بازي ها ارائه دهد، که باز هم انگيزه مناسبي براي کاربر محسوب نمي گردد.
کيفيت گرافيکي بالاتر، موفقيت و جاذبه محصول در نظر بازيکنان حرفه اي را تضمين نخواهد کرد. به عنوان مثال مي توانيد دو بازي زير را با يکديگر مقايسه کنيد: اولين تصوير مربوط به بازي Dwarf Fortress است که براي کامپيوترهاي دسکتاپ مبتني بر ويندوز، مک و لينوکس ارائه شده، و دومي به بازي Unkilled متعلق به پلتفرم هاي اندرويد و ويندوز فون تعلق دارد.

کدام يک از اين دو بازي گرافيک بالاتري دارند؟ پاسخ به اين سؤال بسيار ساده است، اما اينکه کداميک با استقبال بهتري روبرو مي شوند، به اين سادگي ها نخواهد بود. حتي در دوره کنسول 8 بيتي نينتندو (همان ميکروي خودمان) هم بعضي بازي ها، تجربه عميق تري را نسبت به عناوين موجود در موبايل هاي پرچمدار امروزي ارائه مي کردند.

با توجه به اين توضيحات، مي توان گفت که موبايل گيمينگ حرفه اي، بدون حضور بازي هاي حرفه اي، کاربردي نخواهد داشت؛ گويي جديدترين لپ تاپ گيمينگ بازار را بخريد و بازي شبيه سازي غذا دادن به گربه ها (مانند Kitty Cat Clicker) را روي آن اجرا کنيد.
فرصت هاي پيش رودر جايي که يک موبايل پرچمدار به همراه يه اسپيکر بلوتوث نه چندان گران قيمت، مي تواند لذت بخش ترين تجربه صوتي/تصويري ممکن را حين اجراي اکثر بازي هاي کنوني به همراه بياورد، تلفن همراه گيمينگ چه شانسي براي موفقيت خواهد داشت؟ شايد موارد زير را بتوان مطرح کرد:
بازي هاي انحصاريبهينه سازي ارتباط اينترنتي براي تضمين کيفيت بازي هاي آنلاينامکان ارتقاء سخت افزاري (مثلاً تعويض پردازنده اصلي يا پردازشگر گرافيکي)دکمه هاي کنترلي بيشترپشتيباني از ماوس/کيبورد/کنترلرنمايشگر 4K و صداي فراگير
شايد ريزر همه پيشنهادهاي فوق را در زمان توسعه موبايل گيمينگ مد نظر قرار ندهد، اما در بين آنها بخش کنترلر قابليت مانور بيشتري خواهد داشت. وضعيت ايننترنت کم و بيش پايدار است، تعويض و ارتقاء سخت افزاري بيش از حد پيچيده خواهد بود، و کيفيت صدا و تصوير هم به سطح قابل قبولي رسيده.
با اين حال، نحوه کنترل و اجراي بازي به عنوان يکي از محدوديت هاي اصلي پلتفرم موبايل مطرح بوده و مرز بين «بازي کردن» و «حرفه اي بازي کردن» را تعيين مي کند. اين ويژگي هنگام پورت کردن بازي از پلتفرم هاي ديگر به موبايل هم بسيار حائز اهميت است؛ چون مي دانيم اجراي يک بازي دسکتاپ يا کنسولي روي صفحه لمسي به منزله مرگ آن بازيست، چون هيچگاه نمي توان به دقت و سرعت قبل دست يافت.

بنابراين کنترل بهتر بازي را مي توان يکي از حوزه هاي مهم براي ريزر دانست تا بتواند سخت افزاري مناسب جامعه گيمرهاي حرفه اي ارائه دهد. البته سودمندي کنترلر حرفه اي به خود بازي ها هم مربوط مي شود؛ مثلاً در عناويني شبيه «کندي کراش» دقت کنترلر معنا ندارد، اما در Downwell به مهم ترين ويژگي بدل مي گردد. از طرفي تعداد بازي هاي سازگار با کنترلر خارجي و حرفه اي چندان زياد نيست.
با اين حساب مي رسيم به گزينه نهايي، يعني عناوين انحصاري. شايد ريزر با توسعه و عرضه بازي هاي خاص و حرفه اي بتواند موبايل گيمينگ خودش را در دل گيمرها جا بيندازد. البته اين رويکرد به سرمايه قابل توجهي نياز دارد و بازي سازان هم بايد از پشتيباني و جديت طرح ريزر مطمئن شوند تا قدم در اين راه بگذارند.
جمع بنديچندي پيش انويديا با ارائه تبلت هاي گيمينگ شيلد و K1 همراه با کنترلر اختصاصي، مارکت انحصاري، قابليت هاي استريم زنده، عرضه مداوم آپديت هاي سيستم عامل اندرويد و البته با قيمتي مناسب، توانست حوزه تبلت هاي گيمينگ را در اختيار بگيرد. البته بايد اين نکته را هم در نظر گرفت که درآمد اصلي اين کمپاني از کسب و کار صنايع نيمه هادي آنهاست.

از طرف ديگر، محصول انويديا در نقش يک دستگاه مستقل عمل مي کند، يعني افراد در کنار تلفن هوشمند اصلي خود، مي توانند يک دستگاه تبلت شيلد را هم براي اجراي بازي هاي اندرويدي خريداري کنند. در مقابل، به نظر نمي رسد که هيچ فردي يک موبايل اصلي و يک موبايل گيمينگ را به طور همزمان تهيه نمايد.
با توجه به تمام مواردي که گفتيم، عرضه «موبايل براي گيمرهاي حرفه اي» ايده خوبي به نظر نمي رسد. صنعت بازي موبايل با وجود پيشرفت چشمگير، هنوز راه درازي را در پيش دارد تا گيمرهاي حرفه اي را به سمت خودش جذب کند. مادامي که ريزر نتواند تحولي عظيم را در عناوين موجود به وجود آورد، حتي ارائه قدرتمند ترين ترکيب سخت افزاري ممکن هم نمي تواند جايگاه ويژه اي را براي محصول آنها به ارمغان بياورد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۸۶۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه بیش ۲۰ میلیون نفرساعت آموزش مهارتی در خوزستان

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام ملایی هزاروندی ظهر امروز دوشنبه در گفت و گویی رسانه‌ای با تاکید بر اهمیت تحقق رشد تولید با مشارکت مردمی، اظهار کرد: در برنامه پیش‌بینی شده برای سال جاری مقرر شده است ۲۰ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۲۲ نفر ساعت آموزش توسط بخش‌های دولتی و خصوصی به ۱۹ گروه هدف در استان خوزستان ارائه بشود.

وی ادامه داد: این میزان تعهد آموزشی شامل ۶ میلیون و ۸۷۶ هزار و ۷۰۰ نفرساعت در بخش دولتی و ۱۳ میلیون ۲۳۰ هزار و ۳۲۲ نفرساعت در بخش آمورشگاه‌های غیردولتی و آزاد در استان خوزستان خواهد بود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان عنوان کرد: برنامه امسال در چارچوب نهضت ملی مهارت‌آموزی و در راستای ارتقای وزن مهارت، توانمندسازی مربیان آموزش فنی و حرفه‌ای، توسعه و تضمین کیفیت آموزش‌های مهارتی و تربیت نیروی انسانی توانمند تدوین شده است.

وی افزود: چنانچه تقاضای آموزش در سال جدید بیش از تعهد ارائه شده باشد، ظرفیت آموزشی برای این کار فراهم است. حرفه‌های آموزشی بر اساس نیازسنجی آموزشی صورت گرفته تا زمینه کارآفرینی و اشتغال مولد و پایدار برای کارجویان شهری و روستایی، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فراهم شود.

ملایی هزاروندی با اشاره به اینکه این آموزش‌ها برای ۱۹ گروه هدف برنامه‌ریزی شده که در بخش خدمات، کشاورزی صنعت فرهنگ و هنر است، گفت: گروه‌های هدف این آموزش‌ها شامل آسیب‌دیدگان اجتماعی، افراد دارای معلولیت، دانش آموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، دانش‌آموزان، زنان خانه‌دار، بانوان سرپرست خانوار، زندانیان، ساکنان سکونت‌گاه‌های غیررسمی، زندانیان، روستاییان، عشایر، مناطق محروم مرزی، سربازان، کودکان‌کار، متقاضیان مهارت آموزی، افراد دارای بیمه بیکاری، معتادان بهبود یافته و شاغلان بنگاه‌های اقتصادی هستند.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد تعهد مهارت‌آموزی در بخش آزاد و غیردولتی ارائه می‌شود، یادآور شد: در استان خوزستان حدود ۵۵ مرکز ثابت دولتی و بیش از هزار و ۵۰۰ آزاد غیردولتی فعال هستند.

کد خبر 6098105

دیگر خبرها

  • یک گل خیلی بد و خیلی زیبا خوردیم
  • تقدیر از سرمربی پیشین با چاشنی احتیاط برای بازیکنان
  • سارق حرفه‌ای موبایل در بجنورد دستگیر شد
  • ارائه بیش ۲۰ میلیون نفرساعت آموزش مهارتی در خوزستان
  • راهنمای طراحی و چاپ حرفه ای کاتالوگ در چاپخانه تهران
  • دستگیری فیشینگ کار حرفه‌ای در کرج
  • ادعای عجیب ژاوی بعد از قهرمانی رئال!
  • با انتخاب یک تلفن سانترال حرفه ای، کسب و کارتان را مدیریت کنید
  • ژاوی: این فصل را به عنوان فصل اشتباهات فردی به یاد خواهیم آورد؛ بسیار ناامید و عصبانی هستم
  • ژاوی: مایه شرمساری است، خیلی عصبانی‌ام!