Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسته گزارشی این هفته به احتمال حضور وزیر کشور دولت یازدهم در کابینه آینده و نقشه پیچیده دو حزب اصلاح طلب برای رسیدن به شهرداری تهران پرداخته است.

به گزارش خبرنگار مهر، گروه سیاست، در پنجمین بسته گزارشی «خبر تو خبر» به نقشه پیچیده دو حزب برای بهشتی شدن سرکی کشیدیم و پس از عبور از خط وزیرکشور! به ورکشیده های دولت آینده رسیدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقشه پیچیدهبرای بهشتی شدن!

پنجشنبه ۲۹ تیر بود که «حبیب الله بی طرف» وزیر نیروی دولت اصلاحات از نامزدی تصدی شهرداری تهران انصراف داد. وی که نامش در میان ۷ نفر نهایی نامزدها دیده می شد با انتشار نامه ای نوشت: «من برای پذیرفتن شهرداری تهران، از همان ابتدا هیچگاه آمادگی خود را به اعضای شورای شهر تهران اعلام نکرده بودم.»

این استعفا باعث شد تا برخی رسانه ها از بی طرف به عنوان یکی از وزرای احتمالی در دولت آینده یاد کنند. روزنامه «قانون» در شماره روز پنج شنبه ۵ مرداد خود از «حبیب الله بی طرف» در کنار «علی اردکانیان» به عنوان گزینه احتمالی وزرات نیرو در دولت دوازدهم یاد کرد.

با وجود استعفای بی طرف، «صدای کارگزاران» کانال رسمی حزب کارگزاران در مطلبی از ویبه عنوان گزینه مقبول حزب اتحاد ملت برای شهرداری تهران یاد کرد و نوشت: «در روزهای گذشته، اعضای شورای شهر که به حزب اتحاد نزدیک هستند، تلاش زیادی انجام می دهند تا علاوه بر پس دادن انصراف بی طرف، او را مجددا به گردونه رقابت برگردانند.»

این مطلب در ادامه از ائتلاف حزب اتحاد با حزب کارگزاران بر سر شهرداری محمدعلی نجفی و قائم مقامی بی طرف پرده برداشت و تصریح کرد: «اتحاد در پی این است تا پس از یک سال با بهانه کردن بیماری نجفی، بی طرف را جانشین او کند. در صورتی که اتحاد نتواند این پروژه را با بی طرف انجام دهد، احتمالا محمدعلی افشانی گزینه بعدی این کار و تزریق نیروهای اتحاد به بدنه شهرداری خواهد بود.»

ترکیب آرمانی آرمان!

حسن روحانی در نیمه خردادماه سال جاری در جمع اهالی رسانه مطالبی را درباره نحوه عملکرد وزرا و اعضای دولت در حمایت از کابینه به زبان آورد. روحانی گفت که «همه یک جور از دولت دفاع نکردند؛ برخی گیوه ها را ورکشیدند و به میدان آمدند.»

روزنامه آرمان دوشنبه ۲ مرداد در گزارشی با عنوان «این ها، مردان محکم رئیس جمهورند»، ورکشیده های دولت یازدهم - که به نظر، مُهر تمدید پای برگه ماموریت شان در دولت دوازدهم نیز خورده است- را رونمایی کرد.

این روزنامه با ارائه گزارشی از عملکرد «ظریف»، «نامدار زندگنه»، «قاضی زاده هاشمی»، «واعظی»، «صالحی امیری»، «ترکان»، «شریعتمداری»، «بانک»، «نوبخت» و «جهانگیری» نوشت: «همین مردان هستند که مدال افتخار را بر گردن رئیس‌ جمهور خواهند انداخت نه آنانی که در مواقع مواجهه دولت با چالش ‌ها راه خود را تغییر می ‌دهند و نشانی از آن ها نیست.»

روی خط رحمانی فضلی

موعد تحلیف رئیس جمهور نزدیک است و آنچه از شنیده ها پیداست، قرار است حسن روحانی وزرای پیشنهادی خود را در همین مراسم به پارلمانتاریست ها معرفی کند. یکی از صندلی هایی که این روزها رسانه ها روی آن تمرکز کرده اند، صندلی وزارت کشور است؛ اینکه قرار است چه کسی در دولت آینده روی آن جلوس کند. در این میان، قریب به اتفاق اصلاح طلبان چندان رغبتی از تمدید فعالیت رحمانی فضلی در قاموس وزیر کشور ندارند.

روزنامه شرق روز چهارشنبه ۴ مرداد در گزارشی، نگرانی اش را از ابقای مدیران استانی وابسته به دولت های نهم و دهم در صورت تمدید حضور رحمانی فضلی در وزارت کشور اعلام کرد. این روزنامه نوشت: «انتصاب دوباره رحمانی ‌فضلی به گفته سیاسیون نگرانی از ابقای برخی فرمانداران و استانداران را در پی خواهد داشت که بقایای دولت محمود احمدی‌نژاد هستند و در این مدت بر طبل مخالفت کوبیده ‌اند و برخی‌ از آن ها حتی در بزنگاه انتخابات علیه دولت روحانی موضع گرفته‌اند.»

شرق در ادامه با استناد به نظرسنجی های خود ادعا کردکه هیچ کدام از نمایندگان به کارنامه رحمانی فضلی نمره قبولی نمی دهند. «نظرخواهی ‌های «شرق» از نمایندگان مجلس نشان می‌دهد که رحمانی‌فضلی نه ‌تنها با مخالفت نمایندگان اصلاح ‌طلب رو به‌ رو است که حتی از برخی نمایندگان نزدیک به طیف علی لاریجانی هم نمره قبولی نمی‌ گیرد.»

این اما همه ماجرا نیست؛ ۴ سال پیش در چنین ایامی شایع بود که حضور رحمانی فضلی در وزارت کشور ماحصل لابی نشینی های پشت پرده لاریجانی با روحانی بوده است. امروز و در آستانه معرفی کابینه جدید این موضوع بار دیگر به ترجیع بند رسانه های اصلاح طلب بدل شده است.

روزنامه آفتاب یزد روز دوشنبه ۲ مرداد در گزارشی با عنوان «توسل به بهارستان برای ابقا در پاستور» ضمن یادآوری لابی رئیس قوه مقننه با رئیس جمهور برای حضور رحمانی فضلی در دولت یازدهم، مدعی شد که تعداد دیگری از وزرا برای حضور در دولت آینده، مشغول لابی با لاریجانی هستند.

این روزنامه نوشت: «پیرامون حضور عبدالرضا رحمانی فضلی یکی از یاران اصولگرای علی لاریجانی در کابینه حسن روحانی به عنوان وزیر کشور، حواشی فراوانی به وجود آمد و درهمان زمان کاشف به عمل آمد که او وزیر سفارشی کابینه بوده است. به باور تحلیلگران مسائل سیاسی، عملکرد چهار ساله ‌اش نیز نشان داد که چندان توازنی با رویکرد اعتدالی دولت یازدهم ندارد.

آفتاب یزد در ادامه این گزارش تصریح کرد: «حال قرار است تاریخ یک بار دیگر تکرار شود و گروهی از وزرا، از طریق پل لاریجانی به پاستور ورود کنند که احتمالا در صورت حضور مجدد در قوه مجریه، این وزرا لطف دوستان اصولگرای خود را بی پاسخ نخواهند گذاشت.»

پس از همه این هجمه ها، رحمانی فضلی دیگر به سکوت رضا نداد. وزیر کشور همان روز دوشنبه در گفتگو با «جام جم آنلاین» در واکنش به حواشی پیرامون خود و اینکه ادعا می شود با «بلیط» لاریجانی در قطار دولت یازدهم جای گرفته است گفت: «آقای لاریجانی اهل باج گرفتن نیست و این امر از ساحت اخلاقی ایشان کاملا مبراست. وی حتی یک ‌بار به من دستور خاصی نداد که دال بر معامله باشد.»

وزیر کشور پُر حاشیه دولت در مقام دفاع از رئیس امروزش هم ظاهر شد و اظهار کرد: «کسانی که چنین صحبتی را مطرح می ‌کنند، روحانی را نیز نشناختند چون ویاصلا اهل باج ‌دهی نیستند و یکی از صفات بسیار خوب آقای رئیس‌ جمهور این است که مستقل تصمیم می‌ گیرد.»

فردای واکنش رحمانی فضلی، لاریجانی هم در مسیر برائت از شایعات قدم برداشت. لاریجانی در واکنش به گزارش روزنامه آفتاب یزد گفت: «همین روز گذشته دیدم در یکی از روزنامه‌ها نوشته‌اند وزرا برای اینکه به دولت بعدی بروند، دست به دامن بهارستان و مجلس شده‌اند تا به پاستور جدید بروند و عکس من و آقای روحانی راهم انداخته ‌اند که یعنی این‌ ها در حال جفت و جور کرده‌اند اوضاع هستند یا می‌ گویند این‌ها معاملاتی کرده‌اند که این حرف ‌ها واقعی نیست و خلاف واقع است.»

وزارت کشور به خصوص معاونت سیاسی آن همواره یکی از کانون های توجه گروه های سیاسی مختلف به خصوص اصلاح طلبان بوده است؛ به نظر می رسد تمدید ماموریت رحمانی فضلی در ساختمان بتنی خیابان فاطمی، به چالش میان دولت و اصلاح طلبان تبدیل شود.

داد و قال با اسم رمز «امام جمعه»

طی روزهای گذشته اخباری دست به دست شد مبنی بر استعفای ائمه جمعه دو شهر کرمان و بیرجند. پس از این، طبیعی بود برخی رسانه ها بخواهند با غیرطبیعی جلوه دادن اوضاع، ماهی خود را از آب گل آلود بگیرند.

ابتدا که خبر استعفای آیت الله سیدیحیی جعفری امام جمعه شهر کرمان بیرون آمد، عده ای آن را تحت فشار سیدرضا تقوی رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور و به قول خودشان در راستای پروژه «هاشمی زدایی» و «اعتدال ستیزی» تفسیر کردند.

آیت الله جعفری اما دلیل استعفایش را کهولت سن عنوان کرد و گفت: «همه انسان‌ها روزی به سن بازنشستگی و کهولت سن می ‌رسند که بنده هم از آن مستثنی نبوده و دلیل استعفایم نیز کهولت سن است.»

سیدرضا تقوی نیز روز دوشنبه ۲ مرداد در نشست خبری درباره استعفای امام جمعه کرمان گفت: «آقای جعفری یک شخصیت محترم، مخلص و انقلابی است که از ابتدای انقلاب امام‌جمعه بوده و ۸۶ سال دارد. گاهی اوقات کهولت سن خطبه‌خوانی و سفر به شهرها را مشکل می ‌کند. آقای جعفری استعفا داد و به من گفت به رهبری بگویید من به خاطر کهولت سن استعفا می‌دهم.»

تقوی تصریح کرد: «گفتند که تقوی به این ها فشار آورده و دارد هاشمی‌زدایی می‌کند و می‌خواهد طرفداران مصباح را بیاورد. نمایندگان ولی‌ فقیه برای شخص رهبری است؛ بودن یا نبودن اینها بر عهده رهبری است و ما نمی‌توانیم دخالت کنیم. آقای شبستری که امام‌جمعه تبریز بود و به‌تازگی کنار رفت، آیا هاشمی‌زدایی بود؟ این ها مسائل معمولی است.»

پس از استعفای آیت الله جعفری، استعفای حجت الاسلام علی رضایی امام جمعه بیرجند نیز سوژه مناسبی برای موج سواری عده ای بود. حجت الاسلام رضایی اما روز چهارشنبه ۴ مرداد در گفتگو با تسنیم درباره علت استعفایش گفت: «با خواست خود از خراسان‌جنوبی مهاجرت می‌کنم. علت استعفای من ارتباطی به مسائل سیاسی و گمانه‌زنی‌های برخی از رسانه‌ها ندارد.»

دفاع خوب از شورای عالی!

سال ۹۳ که حزب «ندا» - اختصار نسل دوم اصلاحات - با محوریت صادق خرازی شکل گرفت، به چشم ژنرال های اسم و رسم دار اصلاح طلب، هوویی شد که قصد رقابت دارد! فضا از سوی تمامیت خواهان طوری برای ندایی ها سخت شد که مجبور شدند پسوند «ایرانیان» را برای خود برگزینند.

سومین کنگره «ندا» روز پنجشنبه ۵ مرداد برگزار شد. محمدرضا عارف یکی از ناطقین این مراسم بود. در حالیکه این روزها بیشتر انتقادات فعالین اصلاح طلب به شورای عالی اصلاح طلبان حول عدم توجه این شورا به موضوع تحزب متمرکز است، عارف با رد این بحث گفت: «اصلاحاتی در ترکیب شورای عالی اصلاح ‌طلبان صورت گرفت و رویکرد ما در این زمینه تقویت احزاب بود و این صحبت که شورای سیاست گذاری احزاب را تضعیف کرده، درست نیست.»

عارف همچنین اولین آزمون شوراها در کلان شهرها را انتخاب شهردار دانست و از تاثیر شوراها بر انتخابات سال ۹۸ سخن گفت.

صادق خرازی که پیش از به علت بیماری از حضور در متن حزب ندا دوری می جست، روز ۵ مرداد با رای اکثریت به عنوان دبیرکل این تشکل سیاسی برگزیده شد. مجید فراهانی نیز قائم مقام خرازی شد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۸۸۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجزیه و تحلیل نظام برنامه‌ریزی کشور و تبیین نقشه‌راه برنامه هفتم توسعه

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، در این نشست افشین کسالائی در تجزیه و تحلیل نظام برنامه‌ریزی کشور با تاکید بر تحلیل اهم شاخص‌های توسعه‌ای برنامه ششم، برنامه‌ریزی برای توسعه را ایجاد بستری دانست که در پهنه آن توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی کشور در چارچوب‌های مبتنی بر نظریه‌های علمی و تخصصی طراحی، تدوین و اجرا شود.

معاون امور برنامه‌های توسعه امور برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور در تبیین نقشه راه برنامه هفتم توسعه کشور به تشریح پارادایم، اصول حاکم، ویژگی‌ها، اهداف و الزامات و پیش نیازهای تحقق آن سخن گفت و اظهار داشت: برنامه هفتم توسعه، عملیاتی و مسئله محور است و در تدوین آن تلاش شده سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب به عنوان محورهای اصلی برنامه در نظر گرفته شود.

کسالائی با اشاره به اهم احکام قانونی با رویکرد استانی لایحه برنامه هفتم توسعه، گفت: تمرکززدایی و تقویت نقش استان‌ها در این برنامه  مورد تاکید ویژه قرار گرفته است.

وی رویکرد اصلی برنامه هفتم توسعه را بر اساس موضوعات کلیدی و پیشران‌های کشور با رعایت ملاحظات اسناد آمایش سرزمین، سیاست‌ها، تمرکز بر پیشران‌های توسعه، مسایل بحران‌زا و بسترسازها ( ابر پروژه‌ها) عنوان کرد.

تبیین چارچوب تدوین سند توسعه و برنامه‌های عملیاتی استان و تبیین و تحلیل اصلی‌ترین موضوعات و تبصره‌های قانون بدجه مرتبط با استان از دیگر مباحث مطرح شده توسط معاون امور برنامه‌های توسعه امور برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور در این نشست بود که به آن پرداخته شد.

شایان ذکر است؛ این نشست با توجه به تصویب و ابلاغ قریب الوقوع برنامه هفتم توسعه و مبنای عمل قرار گرفتن در سال جاری و ضرورت تبیین مبانی و احکام آن به همت معاونت توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برگزار شد.

دیگر خبرها

  • نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود
  • نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است
  • راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور
  • تجزیه و تحلیل نظام برنامه‌ریزی کشور و تبیین نقشه‌راه برنامه هفتم توسعه
  • روایت رئیسی از محدودیت های امنیتی برای حضورش در برخی اجتماعات پاکستان /برق آبی سریلانکا از سوی شرکت ایرانی با تکنولوژی پیچیده اجرا شده است
  • احتمالا تعطیلی شنبه بر پنجشنبه‌ چربیده است
  • جمع‌شدن برخی شیرخوارگاه‌های تهران پس از اصلاح دستورالعمل فرزندخواندگی
  • نقشه تجاری ایران و پاکستان؛ دو همسایه ای که در تجارت غریبه هستند
  • نقشه سرایدار برای سرقت میلیاردی از خانه ۲ ایرانی مقیم کانادا
  • استارت انتخاباتی حجاریان!