Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-27@13:38:50 GMT

رکورزدنی ۵۵ هزار و ۴۰۰ مگاواتی مصرف برق در کشور

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۸۸۵۷۰

رکورزدنی ۵۵ هزار و ۴۰۰ مگاواتی مصرف برق در کشور

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، هوشنگ فلاحتیان عصر پنجشنبه در مراسم افتتاح پست ۴۰۰ کیلوولت برق بهرمان، با بیان اینکه امسال سال بی نظیری را در مصرف برق تجربه می کنیم، گفت: امسال پیک بار مصرف شبکه سراسری برق به رکورد بی سابقه ۵۵ هزار و ۴۰۰ مگاوات رسیده که نسبت به سال گذشته ۲۸۰۰ مگاوات فقط افزایش پیک بار را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: دلیل این افزایش مصرف، گرمای بسیار زیاد در مناطق مختلف کشور و تغییر اقلیم است به نحوی که در برخی مناطق کشور تجربه افزایش ۱۶ درصدی مصرف برق بوده ایم که دلیل آن گرمای ۵۵ درجه ای در برخی مناطق کشور بوده است.

وی افزود: در سه ماهه نخست امسال شاهد رشد ۱۰ درصدی مصرف برق خانگی و رشد ۱۲ درصدی مصرف برق در صنایع بوده ایم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی بیان کرد: با فعالیتهایی که در چهار سال گذشته انجام شد، حداقل هشت هزار مگاوات نیروگاه جدید را در سراسر کشور وارد شبکه سراسری کردیم که سهم استان کرمان هزار مگاوات بود.

فلاحتیان با اشاره به احداث نیروگاه سمنگان و نیروگاه گل گهر در استان کرمان، ادامه داد: خوشبختانه در سال گذشته بخش گازی این دو نیروگاه وارد مدار شد و تا پایان امسال و حداکثر تابستان سال ۹۷ بخش بخار این دو نیروگاه به ظرفیت ۳۲۰ مگاوات وارد مدار می شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان این مطلب که تراز تولید و مصرف برق در استان کرمان در سه سال گذشته منفی بوده است، افزود: این در حالی است که اکنون استان کرمان بیش از ۳۰۰ مگاوات صادرات برق به استانهای پیرامون خود دارد و کمتر از یک سال آینده این ظرفیت ۳۰۰ مگاوات نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: در کنار این ظرفیت سازی در تولید برق در استان کرمان، ظرفیت های شبکه های انتقال برق و فوق توزیع استان در بخش پست ها سه هزار مگاوات آمپر افزایش پیدا کرده است.

معاون وزیر نیرو اظهار کرد: پیک بار استان امسال حدود دو هزار و ۲۰۰ مگاوات بوده به این معنا که سه هزار مگاوات آمپر ظرفیت جدید ایجاد شده یعنی ۱.۵ برابر کل میزانی که قبلاً وجود داشته تاسیسات انتقال و فوق توزیع ایجاد شده است.

فلاحتیان به فعالیتهای گسترده در بخش توزیع برق پرداخت و گفت: تلفات برق در سطح شمال و جنوب استان کرمان به نحو قابل توجهی کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در جنوب استان کرمان تلفات برق از ۲۰ درصد به ۱۳ درصد رسیده اگر چه این مقدار نیز باید کاهش پیدا کند، در شمال استان کرمان نیز در چهار سال گذشته تلفات برق بیش از ۱۵ درصد بوده که در حال حاضر حدود ۱۰.۵ درصد است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از کاهش پنج درصدی تلفات برق در کشور خبر داد و افزود: در شروع به کار دولت یازدهم کل نیروگاههای تجدیدپذیر کشور ۱۶۵ مگاوات بود که اکنون این رقم به ۳۶۵ مگاوات رسیده و تا پایان سال به ۷۰۰ تا ۸۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر خواهیم رسید که اتفاق بزرگی است.

فلاحتیان تصریح کرد: عزم خود را جزم کرده ایم که سهم قابل توجهی از برق کشور را از منابع تجدیدپذیر مثل خورشید و باد تامین کنیم چون آثار زیست محیطی سوختهای فسیلی انکارناپذیر است.

این مقام وزارت نیرو با بیان اینکه در طول چهار سال گذشته حدود چهار هزار میلیارد تومان زیرساخت برق در استان کرمان ایجاد شده است، ادامه داد: این سرمایه گذاری ها شامل هزار مگاوات نیروگاه جدید با سرمایه گذاری دو هزار میلیارد تومان و تقریباً معادل همین مبلغ یعنی دو هزار میلیارد تومان تسهیلات توزیع، فوق توزیع و انتقال است و البته کار بسیار سنگینی در کرمان ایجاد شده چرا که این استان بسیار وسیع است و مزیت های زیادی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی در آن وجود دارد.

وی عنوان داشت: در استان کرمان در سالهای آینده با فضای مناسبی که وجود دارد و انرژی هایی که ایجاد شده صنایع جدید شکل می گیرد و نیاز به انرژی برق افزایش پیدا می کند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ابراز کرد: در سال گذشته حداکثر پیک بار برق در استان کرمان هزار و ۷۵۰ مگاوات بود که امسال تاکنون دو هزار و ۲۸۶ مگاوات است یعنی ۳۰۰ مگاوات افزایش مصرف برق در استان اتفاق افتاده است.

فلاحتیان در ادامه خواستار مدیریت مصرف برق شد و تصریح کرد: انرژی برق زمانی مطلوبیت استفاده را دارد که در جایی مصرف شود که تبدیل به ثروت ملی و ارزش افزوده برای کشور شود و بتواند تولید و اشتغال برای نسل جوان و بیکار ایجاد کند.

معاون وزیر نیرو با تأکید بر اینکه مردم استان کرمان دغدغه ای بابت برق به عنوان یک شریان حیاتی و پایه رشد اقتصادی نداشته باشند، تصریح کرد: امیدواریم این فعالیت زمینه ساز رشد و شکوفایی منطقه را فراهم کند.

فلاحتیان در پایان با اشاره به بهره برداری از پست ۴۰۰ کیلوولت بهرمان، گفت: این تاسیسات با ۴۵ میلیارد تومان بهره برداری شده است و باید گفت صنعت برق صنعت زیربنایی و هزینه بر است.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۸۸۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ظرفیت تبادل برق با کشورهای همجوار به ٥ هزار مگاوات

مدیرعامل شرکت توانیر از امکان صادرات برق ایران به اروپا از طریق ترکیه با مشارکت شرکتهای بخش خصوصی فعال در بازارهای برق منطقه ای در ٨ ماه عادی سال خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر اظهار داشت: ما مرز مشترکی با اروپا نداریم، اما از طریق یک پست پیشرفته (بک تو بک) از طریق ترکیه تا 600 مگاوات امکان تبادل انرژی با اروپا وجود دارد.

وی افزود: در این خصوص پروتکل و توافقنامه ای بین شرکت مدیریت شبکه برق ایران و طرف ترکیه ای امضا شده که بر اساس آن پروتکلهای فنی تنظیم شده تا طرح شکل اجرایی به خود گرفته و  به نحو مطلوبی انجام شود. درمجموع برنامه این است که ابتدا برق به ترکیه و بعد از طریق این کشور به کشورهای اروپایی  صادر و به همین طریق از اروپا به ترکیه و سپس به ایران وارد شود.

رجبی مشهدی اضافه کرد: آن چه به لحاظ مطالعاتی بررسی شده این است که ظرفیت تبادل برق با کشورهای همجوار تا ٣ هزار مگاوات وجود دارد، اما از طریق خطوط جدید که در برنامه های آینده مدنظر داریم، امکان تبادل برق با این کشورها تا ٥ هزار مگاوات قابل افزایش است.

وی با تاکید بر این که تبادل برق با کشورهای همجوار حتی می تواند به رفع ناترازی برق در فصل گرم سال از طریق واردات نیز کمک کند،

سخنگوی صنعت برق در همین زمینه خاطرنشان کرد: در چهار ماه گرم سال ما مشکل ناترازی برق داریم، اما در ٨ ماه باقیمانده امکان صادرات فراهم است، قطعا این تبادل برق کمک می کند که ناترازی را هم در تابستان برطرف کنیم یعنی در تابستان برق وارد کنیم و در دوره هایی که کمبود نداریم برق را صادر کنیم، پس اتفاقا تبادل و صادرات برق می تواند کمک کند که ناترازی را به حداقل برسانیم.

مدیرعامل شرکت توانیر در پایان از فراهم بودن امکان صادرات برق سرمایه گذاران بخش خصوصی از مسیرهای انتقال برق موجود تا سقف 300 مگاوات (50 مگاوات به افغانستان، 50 مگاوات به پاکستان، 100 مگاوات به عراق و 100 مگاوات به ترکیه) خبر داد و تصریح کرد: سرمایه گذاران می توانند ٨ ماه برقشان را به این کشورها صادر  و در ٤ ماه گرم سال نیز به داخل عرضه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش ظرفیت تبادل برق با کشورهای همجوار به ٥ هزار مگاوات
  • طرح توسعه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق
  • ظرفیت تبادل برق با کشور‌های همجوار به ۵ هزار مگاوات افزایش می‌یابد
  • عملیات دیسپاچینگ جزیره قشم را حذف کنید
  • ضرر ۴۰ میلیاردی صنایع قشم به دلیل قطعی برق
  • اجرای طرح توسعه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق در مازندران
  • توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر برای کاهش مصرف سوخت
  • استاندار مازندران؛ گره کور طرح توسعه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برقِ نیروگاه شهید سلیمی نکا را باز کرد
  • ساخت ۱۰ بازارچه محله‌ای «از تولید به مصرف» تا پایان سال‌جاری
  • فراهم شدن مقدمات احداث چهارمین هنرستان انرژی اتمی کشور در هرمزگان