Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - از اميرالمؤمنين(ع) روايت شده است: «بنده به سبب بى صبرى، خودش را از روزى حلال محروم مي‌کند و بيشتر از روزى تقدير شده هم نصيبش نمي‌شود.

به گزارش جام نيوز، در دنياي کنوني که حزب شيطان با تمام توان خود به ارزش‌هاي ديني و اسلامي يورش آورده است، لزوم تجهيز مسلمانان و جهان اسلام به مسائل معرفتي و فقهي را بيش از گذشته ضروري مي‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



برنامه دشمن براي فروپاشي خانواده
از جمله نهادهاي ارزشمند و مقدسي که دشمن به آن هجمه آورده است، نهاد خانواده است؛ زيرا براي دستيابي به جامعه‌اي صالح نياز است افراد آن مصلح باشند و بهترين نهاد براي تربيت چنين افرادي، محيط خانواده است و دشمن نيز با همين باور به فکر فروپاشي اين نهاد کوچک و در عين حال حساس اجتماعي است، بنابراين اکثريت برنامه‌ريزي‌هاي دشمنان در راستاي ضربه زدن به اين محيط مقدس است. از اين رو نياز است تا حد امکان با تقيد به مسائلي که ما را در دين سفارش بدان کرده‌اند از حريم خانواده محافظت کنيم.

برنامه شيطان براي به فساد کشاندن اموال
يکي از مصاديق مهم در عرصۀ خانواده پيگيري معيشت و رزق است که براي هر مؤمني که شرايط برايش فراهم باشد ضروري و واجب است. در ضرورت کسب رزق و معيشت خانواده حديثي از امام رضا (عليه السلام) هست که فرمودند: «مرد را سزاوار است که زندگى عيالش را توسعه دهد، تا مرگش را آرزو نکنند»؛ (وسائل‌ا‌لشيعه، ج15، ص249) اما همين کسب رزق بايد از طريق شرعي و حلال صورت گيرد؛ زيرا خانواده‌‏اي که دغذغه دارد خداوند به او فرزند صالح عطا کند، بايد سفرۀ خود را از هر گونه شبهه و حرامي پاک نگاه دارد. اما همان طور که مطرح شد، ابليس به عنوان مهم‌ترين دشمن انسان‌ها از اين موضوع غفلت نکرد و خداوند دست او را براي آزمون انسان‌ها در مسأله به فساد کشاندن اموال و رزق و روزي باز گذاشت؛ آنجا که در آيه‌اي از قرآن فرمود: «وَ أَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِکَ وَ رَجِلِکَ وَ شارِکْهُمْ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ وَ عِدْهُمْ وَ ما يَعِدُهُمُ الشَّيْطانُ إِلاَّ غُرُوراً؛ با سواران و پيادگانت بر آنها بتاز و با آنان در اموال و اولاد شرکت کن و به ايشان وعده بده‏»، و شيطان جز فريب به آنها وعده نمي‏‌دهد.» (إسراء64)

بر اساس اين آيه مي‌بينيم که يکي از مقولاتي که شيطان نسبت به آن برنامه دارد، تصرف در اموال براي به فساد کشاندن آن است و عجيب است که همين مسأله را در ايادي ابليس در آياتي از قرآن به اينگونه مشاهده مي‌کنيم: «إذاتَوَلَّى سَعى‏ فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَفيها وَيُهْلِکَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ؛ چون «دشمن» برگردد سعي دارد در زمين فساد و کشت ونسل را نابود کند». با توجه به اين آيه مي‌بينيم که دشمنان بشريت براي به فساد کشاندن «کشت و زرع» که از مصاديق اموال است، برنامه‌ريزي کرده‌اند.

حال با توجه به اين فضا نياز است به مهم‌ترين شاخصه‎هاي فرد مؤمن در قبال معيشت خانواده توجه داشته باشيم تا در پرتو اين شاخصه‌هاي تا حد ممکن بتوانيم از لطمات ابليس و ايادي ابليس در امان باشيم.

الف) کسب حلال
خداوند در آيه‌اي از قرآن تمام مردم را دعوت به غذاي طيب و پاک مي‌کند و مي‌فرمايد: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ؛ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِين؛ اي مردم، از آنچه در زمين حلال پاکيزه است بخوريد و از گام‌هاي شيطان پيروي نکنيد؛ زيرا او دشمن آشکار شماست» (بقره168) قرار گرفتن رزق حالال پاکيزه در کنار عدم پيروي از گام‌هاي شيطان به عنوان بزرگ‌ترين دشمن بشريت در اين آيه، همان طور که قبلاً مطرح شد، گوياي اين است که شياطين نسبت به رزق و روزي انسان‌هاي برنامه‌هاي زيادي تدارک ديده‌اند که بايد نسبت به آنها هشيار بود. بنابراين بايد تمام توان خود را در راستاي کسب رزق حلال به کار گرفت. در اين راستا امام رضا (عليهالسلام) در روايتي فرمود: «زحمتکش براى خانواده از راه حلال همانند مجاهد در راه خداست» (الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا (عليه السلام)، ص255)

ب) کسب حلال با رعايت تقوا
رعايت تقوا مهم‏ترين عاملي هست که مؤمنين را از دام شياطين حفظ مي‏‌کند و از افتادن به وادي هلاکت حفظ مي‎کند؛ امام رضا (عليه‌السلام) در اين مورد روايت قابل تأملي دارند که فرمودند: «در طلب روزي تقوا را رعايت کن و حد اعتدال را در طلب روزي در پيش‌گير و کسب خود را از آلوده شدن به حرام حفظ کن و بدان که روزي دو گونه است: رزقي که تو در طلب آني و رزقي که آن طالب توست. پس آن رزقي را که تو به دنبال آن مي‎روي از طريق حلال دنبال کن؛ زيرا اگر آن را از حرام به دست آوري، به عنوان رزق تو محسوب مي‎شود و از ارزاق حلالي که براي تو مقدر شده کسر مي‎شود؛ زيرا همان رزق تو است و چاره‎اي نداري جز آن ‎که همان را مصرف کن». (فقه منسوب به امام رضا(ع)، ص251 ) طبق اين روايت زيبا، قناعت نسبت به آن مقداري که خداوند براي روزي مقرر کرده است، انسان مؤمن را از برخي خطرات و وسوسه‎هاي شياطين باز مي‎دارد.

در اين راستا از اميرالمؤمنين(ع) روايت شده است: «بنده به سبب بى صبرى، خودش را از روزى حلال محروم مي‌کند و بيشتر از روزى تقدير شده هم نصيبش نمي‌شود؛ إِنَّ العَبدَ لَيَحرُمُ نَفسَهُ الرِّزقَ الحَلالَ بِتَرکِ الصَّبرِ، وَ لا يُزادُ عَلى ما قُدِّرَ لَهُ؛ (شرح نهج البلاغه(ابن ابي الحديد) ج3، ص160)

ج) دوري از حرام
هر يک از مؤمنين در شغلي که هستند بايد با توجه به احکام عملي دين اسلام رزق خود را از هر گونه شبهه‎اي حفظ کنند تا خدايي نکرده دچار حرام نشوند. اما در مورد مذمت رزق حرام رواياتي فراواني در منابع ديني ما موجود هست که در اينجا به يک مورد اشاره مي‏کنيم؛ از رسول‎الله (صلي الله عليه و آله) نقل است که فرمودند: «هر گوشتى از حرام رويد دوزخ بر آن اولويت دارد؛ وَ کُلُّ لَحْمٍ يُنْبِتُهُ الْحَرَامُ فَالنَّارُ أَوْلَى بِهِ» (بحار الأنوار ، جلد‏63، صفحه 315)

تسنيم



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۸۸۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام جمعه رفسنجان درباره دلیل استعفایش چه گفت؟

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ حجت‌الاسلام اصغر عسکری در خطبه‌های امروز نماز جمعه رفسنجان با تسلیت ایام شهادت امام صادق(علیه السلام) اظهار کرد: بنده ۱۵ آذر سال ۹۸ به عنوان امام جمعه رفسنجان معرفی شدم و بنا را بر این گذاشتم که سه سال بیشتر نمانم. لذا چند ماه قبل از پایان دوره سه‌ساله در ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ استعفا دادم. بیشتر بخوانید؛ در شاهنامه از قول منیژه آمده است: «برهنه ندیده تنم آفتاب»

وی افزود: از طریق روال اداری استعفای خود را به کرمان دادم و کرمان حاضر به ارسال استعفای من به تهران نشد لذا در سمیناری که در تهران برگزار شده بود استعفایم را تقدیم آقای حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کردم. همان‌جا جلسه‌ای با هم داشتیم و امر کردند که تا آخر ۱۴۰۱ بمانید.

وی افزود: در پایان سال ۱۴۰۱ گفتند ۱۴۰۲ انتخابات مجلس است بمانید تا انتخابات برگزار شود و باز هم اطاعت کردیم. لذا در ابتدای امسال استعفای من مورد پذیرش قرار گرفت.

امام جمعه رفسنجان با بیان این‌که بنده به جز دو دولت بنی‌صدر و مرحوم شهید رجایی با همه دولت‌ها کار کردم، ادامه داد: با دو دولت قبلی و فعلی در رفسنجان کار کرم و هر دو دولت کمال صمیمیت و همراهی را با بنده انجام دادند.

عسکری توضیح داد: دلیل استعفای خود را نوشته‌ام و این است که پاسخ عملی مثبتی به اندیشه متعالی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب حضرت امام خامنه‌ای مبنی بر جوان‌گرایی و واگذاری مسئولیت‌ها به جوان‌ترها است.

وی گفت: من سال ۱۳۶۴ از طرف امام راحل(ره) امام جمعه کوهبنان شدم و تاکنون ۳۹ سال امام جمعه بودم. هم در جهاد سازندگی و در آموزش و پرورش کار کرده‌ام. مردم چه گناهی کردند فردی که ۴۰ سال کار کرده را تحمل کنند؟ گفتیم جوانی سرحال بیاید. یکی از مخاطبان حرف آقا خودمان هستیم.

عسکری ادامه داد: قرار بود قضیه محرمانه بماند و امروز آقای محی‌الدینی در مهریز از مردم این شهر خداحافظی و هفته آینده در رفسنجان معارفه شوند اما قضیه لو رفت. پس از اصرار و پافشاری مردم بنده پذیرفتم در خدمت شما باشم. از لطف و صمیمیت و بنده نوازی مردم رفسنجان تشکر می‌کنم.

امام جمعه رفسنجان در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک روز معلم و گرامیداشت یاد شهید مطهری، گفت: شهید استاد مطهری شخصیت اسلام‌شناس و معتقد و ملتزم به آموزه‌های دینی بود. شهید مطهری دارای روحیه انقلابی و عمل به وظیفه بود. تکلیف‌مدار، زمان شناس، اولویت‌شناس و شبهه‌شناس بود.

وی تصریح کرد: معلمان و اساتید آنچه برای دانش آموز و دانشجو سوال و شبهه است بشناسند و با برهان و دلیل برای آنها رفع شبهه کنند نه خدای ناکرده القای شبهه انجام دهند.

عسکری به جنبش دانشجویان آمریکا نیز پرداخت و گفت: جنبش دانشجویان آمریکایی علیه نسل‌کشی اسرائیل در فلسطین چهره زشت و کریه مدعیان آزادی بیان و حقوق بشر را برملا کرد که با چه وضعیت بدی با استاد تمام دانشگاه و دانشجو برخورد می‌شود و تا امروز ۱۷۰۰ نفر دانشجو دستگیر شده است. اینها حرف هنجارشکنانه‌ای هم نزدند و خواستار پایان ظلم آمریکا و اسرائیل به مردم مظلوم فلسطین هستند.

امام جمعه رفسنجان گفت: دامنه رسوایی آمریکا و اسرائیل هر روز گسترش می‌یابد. امیدوارم نفرت و خشم جهانی علیه آمریکا و اسرائیل به نابودی این قدرت‌های ظالم منتهی شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1229406 برچسب‌ها ستاد اقامه نماز کشور

دیگر خبرها

  • یادداشت: کلوپ لج نکرد، صلاح درخشید
  • مجری پرحاشیه از صداوسیما کنار گذاشته شده؟
  • ضرورت شناسایی و تعریف فناوری نرم حلال
  • بازارگردانی به نفع یا به ضرر بورس؟
  • یادداشت مهرداد خدیر / این مرد طراح لایحه عفاف و حجاب است /او در چه سمت‌هایی مشغول به کار بوده است؟ /آن اقبالی این اقبالی نیست!
  • سه چیز که باعث حقیقت بندگی می‌شود
  • کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است
  • یادداشت| امام صادق(ع) و نگاه ویژه به شهر مقدس قم
  • امام جمعه رفسنجان درباره دلیل استعفایش چه گفت؟
  • قول جالب پپ به خبرنگار: شماره‌ام را یادداشت کن!