Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-02@17:08:53 GMT

پنتاگون می‌تواند روابط روسیه و آمریکا را نجات دهد

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۹۰۴۶۵

پنتاگون می‌تواند روابط روسیه و آمریکا را نجات دهد

نظامیان آمریکایی خواستار گسترش تماس‌ها با روسیه پیرامون اقدامات در سوریه هستند و این مسئله در حفظ روابط دو کشور، هرچند در سطح خاصی موثر خواهد بود.

به گزارش گروه بین‌المللخبرگزاری تسنیم، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» امروز در تحلیلی نوشته است: مقامات بلندپایه نظامی آمریکا به دنبال آن هستند تا روابط کاری خود با همتایان روسی خود را گسترش دهند تا بتوانند بر تروریسم در سوریه پیروز شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سخنانی است که ژنرال جان هایتن فرمانده نیروهای راهبردی آمریکا روز پنجشنبه در ایالت نبراسکا به زبان آورد.

در محافل کارشناسی بعید نمی دانند: در شرایطی که قانونگذاران آمریکایی تمایلاتی کاملا ضدروسی دارند، این دقیقا همکاریهای وزارت دفاع دو کشور است که می تواند روابط دوجانبه مسکو و واشنگتن را نجات دهد.

اعمال تحریم، همیشه بهترین راه حل نیست

جان هایتن گفت: «من همچنان روی گسترش تماسها و گفتگوهای صریح و سازنده بین آمریکا، روسیه و چین اصرار دارم، برای اینکه این مسئله امکان کاهش خطرات مشترک را افزایش می دهد.»

این ژنرال آمریکایی همچنین یادآور شد که گفتگوها بین مقامات ستادهای کل ارتش آمریکا و روسیه در حال حاضر روی اوضاع سوریه متمرکز است و این خبر خوبی است تا بتوان بر تروریسم در سوریه پیروز شد.

وی در تفسیر اخبار پیرامون امکان خروج آمریکا از پیمان نابودسازی موشکهای دارای برد کوتاه و متوسط تاکید کرد: «من با این نظریه موافق نیستم که آمریکا باید از این پیمان خارج شود. تمایل ما شامل این می شود که به همراه روسیه در چارچوب این پیمان مهم راهبردی باقی بمانیم تا هر دو کشور به تعهدات خویش در قبال آن پایبند باشند.»

وی یادآور شد: «آمریکا تاکنون این پیمان را اجرا کرده، در حالیکه روسیه آن را نقض کرده است. ما می خواهیم این وضعیت فرق کند و هر دو طرف به آن پایبند باشند. مسئله این است که به مسائل راهبردی باید دیدی همه جانبه و کلی داشت و به آنها پاسخهای راهبردی داد و اعمال تحریمها، همیشه بهترین راه حل نیست.»

این روزنامه می نویسد، بعید نیست دقیقا این پنتاگون باشد که دورنمای کانالهای ارتباطی بین واشنگتن و مسکو که ممکن است بعد از تصویب نهایی اعمال تحریمهای شدیدالحن از سوی آمریکا، دچار کاهش جدی شود را حفظ کند. کارشناسان روس این مسئله را بعید ندانسته اند.

حفظ شفافیت و قاطعیت در مذاکرات نظامی مهم است

آنتون مارداسوف رئیس مرکز تحقیقات مناقشات خاورمیانه در موسسه توسعه نوآوریهای مسکو می گوید: «از یک سو نظامیان بطور کلی شفافیت اوضاع را دوست دارند. برای آنها مهم است تا خط مشی مشخصی برای اقدامات وجود داشته باشد تا اطمینان پیدا کنند، کسی قربانی نخواهد شد. به همین دلیل شانس زیادی وجود دارد که آنها این خط مشی را در برخورد با روسیه حفظ کنند. از سوی دیگر، همانطور که تجربه نشان داده، وزارت دفاع همواره برخلاف وزارت امور خارجه دارای قضاوتهای قطعی تری است. برای مثال اگر وزارت دفاع روسیه بر خط مشی قاطع اصرار داشته باشد، وزارت امور خارجه روسیه همچنان ادامه مذاکرات را مناسب می داند. در آمریکا هم وضع به همین ترتیب است. در این بین باید نوعی توزان بین اقدامات دو وزارتخانه بوجود آید: مقامات نظامی ممکن است با یکدیگر به توافقاتی برسند، ولی برای آنها مهم است تا خط مشی دیپلماتیک نیز در همین راستا بوده و از این مسئله حمایت کند، هرچند این مسئله بطور رسمی اعلام نشود.»

این کارشناس برجسته روس با تاکید بر اینکه اوضاع در سوریه بر مبنای توازن قرار گرفته، افزود: «این واقعیات که وضعیت در آنجا بسیار پیچیده است، مسئله متفاوتی است. ایجاد توازن بین روسیه و آمریکا کلا مسئله دشوار و متناقضی است. در حال حاضر مقامات مسکو و واشنگتن از طریق کانالهای خاصی که خبر اول جهانی قرار ندارد، همچنان با یکدیگر در تماس بوده و سناریوهای مختلف در زمینه مسائل مربوط به ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه و یا خطوط مرزی بین این مناطق و غیره را مورد بررسی قرار می دهند. اکنون تفاهمنامه مربوط به هماهنگی اقدامات هوایی در آسمان سوریه، لغو شده است، ولی با این وجود مقامات روسی و آمریکایی در مورد مشخص شدن خطوط فاصل بین نیروهای به اصطلاح دموکراتیک سوریه و شبه نظامیان کرد که در حال حمله به شهر رقه هستند و نیروهای دولتی سوریه در جنوب این کشور، توافقاتی کرده اند و این مسئله به نفع همه طرفین است. بنابراین مسلما پنتاگون مایل نیست تا کانالهای ارتباطی خود با ستادکل نیروهای مسلح روسیه را از دست بدهد.»

روسیه بین همکاری با آمریکا و ایران، تعادل برقرار کرده است

مارداسوف همچنین معتقد است که هماهنگی اقدامات بین روسیه و آمریکا، به تعادل همکاریها با ایران نیز کمک می کند. وی گفت: «مناقشه در سوریه، عرصه ای است که روسیه می تواند آمریکا را وادار کند تا با او بعنوان یک شریک برابر، گفتگو کند. این مسئله در همه مذاکرات، از جمله مسائل نظامی صادق است. طرف آمریکایی هم این مسئله را درک کرده و با وجود مخالفت با آن، چاره ای جز قبول آن ندارد. برای طرف روسی نیز مهم است تا مشارکت برابر با آمریکا را حفظ کند تا تعادلی بین همکاریهای خود با جمهوری اسلامی ایران در عرصه سوریه بوجود آورد.»

آمریکا به همکاری با روسیه در سوریه نیاز دارد

در محافل کارشناسی غربی نیز اعتراف می کنند که در حال حاضر روابط بین روسیه و آمریکا در مقایسه با اواخر دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به مراتب بهتر شده است.

دومیتیلا ساگراماکو دانشیار دانشگاه سلطنتی لندن در گفتگو با خبرنگار «نیزاویسیمایا گازیتا» گفته است: «رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا یکی از افرادی است که از نظریه نزدیکی به روسیه حمایت کرده و همکاری با مسکو را مثبت می داند. از لحاظ فنی هم، مشارکت بین روسیه و آمریکا در عرصه سوریه، نظریه بدی نیست. در سطح اقدامات عملیاتی، روابط دو کشور تقریبا نزدیک است. البته در سطح راهبردی، اوضاع فرق دارد.»

این کارشناس این مسئله را اینگونه تشریح کرده است که وزارت دفاع آمریکا مواضع نسبتا تندی در قبال روسیه دارد و این موضوع به نگرانیهای پنتاگون از رشد فزاینده توان نظامی روسیه و بلندپروازیهای ژئوپلیتیکی این کشور مربوط می شود. ضمن اینکه پنتاگون نفوذ زیادی هم در سیاست آمریکا در قبال روسیه نداشته و در این راستا موضعی تعیین کننده ندارد.

انتهای پیام/

R7969/P36447/S8,89,1128/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۹۰۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش رهبر انقلاب به نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه + فیلم

همزمان در سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلّم، آیت الله خامنه ایی در دیدار با جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، در حسینیه امام خمینی(ره) گفت:  نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکا است.

 

 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • ادعای ترکیه مبنی بر کشتن ۴۳ تروریست در یک هفته
  • همکاری با ایران بهترین راه حل بحران انرژی پاکستان است
  • فلسطین، مسئله‌ای که عادی نمی‌شود!
  • از توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو
  • توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو
  • واکنش رهبر انقلاب به نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه + فیلم
  • انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در «حمص» سوریه توسط روسیه
  • نگرانی پنتاگون از «تقویت» روابط روسیه و کره‌شمالی
  • پنتاگون: نه تنها اف-۱۶، بلکه تسلیحات دیگر به اوکراین ارسال می‌کنیم
  • دیپلمات صهیونیست: دنیا تغییر کرده است/ باید مشخص کنیم در کدام سمت هستیم