Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-01@09:51:17 GMT

مبنای میانگین رشد اجاره بها مسکن در شهرهای بزرگ

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۹۰۹۸۴

مبنای میانگین رشد اجاره بها مسکن در شهرهای بزرگ

حسام عقبایی اظهار کرد: آنچه طی سه چهار سال اخیر در بازار مسکن اتفاق افتاده با وضعیت سالهای قبل مقداری متفاوت بوده است. بر اساس وضعیت معمول بازار مسکن، هر ساله در اسفندماه مالکان رشد قیمت مسکن را لحاظ می کردند که بعضا ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت مسکن را افزایش می دادند که در سه چهار سال اخیر هم این اتفاق افتاد اما تفاوتش این است که به محض ورود به ماههای اردیبهشت و خرداد، مالکان دیدیند نه تنها با این قیمتها مشتری نمی‌آید، بلکه قیمت پایین هم آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لذا قیمت اعلامی با قیمت تحقق پیدا کرده بسیار متفاوت است.

وی افزود: کار مشاور املاک این است که روی فایل و در شرایط طبیعی بازار، کمیسیون دریافت کند. در عین حال که بازار اجاره موجرانی دارد، مستاجرانی هم دارد. هرچقدر که موجر بخواهد عدد را بالا ببرد باید ظرفیتی در مستاجر وجود داشته باشد که این موضوع تحقق پیدا کند. بیش از ۹۵ درصد مستاجران را دهکهای پایین تشکیل می دهند که حقوقشان بین ۱۲ تا ۲۰ درصد رشد داشته و تمام این رقم به سبد مسکن نمی آید بلکه باید به سبد بهداشت، ‌تغذیه، پوشاک، آموزش و غیره هم برود و بین ۷ تا ۱۰ درصد آن به مسکن اختصاص می یابد؛ این همان رقمی است که ما به عنوان رشد اجاره بها در شهرهای بزرگ اعلام کردیم.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: در بعضی بافت‌ها به دلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضا کورسی بین متقاضیان گذاشته می‌شود. لذا خودشان برای این‌که موفق به اجاره مسکن مورد نظر شوند، قیمت پایه ای که موجر گذاشته را بالا می‌برند. علت این مساله هم ضعف تولید مسکن استیجاری و عدم تعادل عرضه و تقاضا است.

عقبایی درخصوص تناقض گزارشهای میدانی بازار اجاره و گزارش رسمی اعلام شده از سوی اتحادیه مشاوران املاک گفت: آنچه که از سوی ما اعلام می شود میانگین رشد اجاره بها در تمام بافتها و مناطق است اما گزارش میدانی ممکن است فقط به استثناهایی بپردازد که در آن نقاط اجاره بها ۳۰، ۴۰ یا حتی ۱۰۰ درصد افزایش داشته و طبیعتا نمی توان این مساله را به کل تعمیم داد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک، افزایش یکباره قیمت مسکن را بعید دانست و درباره پیش بینی از آینده بازار مسکن گفت: خوشبختانه از نیمه دوم سال قبل شاهد افزایش ساخت و سازهای مسکونی در شهر تهران بودیم که می تواند باعث ایجاد تعادل قیمت شود. لذا پیش بینی می کنم افزایش قیمتی در نیمه دوم سال جاری نداشته باشیم. اگر به سمت رونق هم برویم رشد افزایش قیمت مسکن بیش از تورم نخواهد بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه افزایش پروانه های ساختمانی در واحدهای کوچک متراژ اتفاق افتاده که ناشی از تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی دولت است و می تواند در تحریک بازار موثر باشد ولی رشد بازده سرمایه در بخش مسکن زمانبر خواهد بود.

عقبایی خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از پروژه‌های مسکن بین ۱۲ تا ۴۸ ماه زمان می‌برد. لذا پیش بینی این است واحدهایی که در چند ماه اخیر برای آنها پروانه صادر شده به تدریج از نیمه دوم سال جاری وارد بازار عرضه می‌شوند. این عرضه می‌تواند کمک کند به این‌که عبور از رکود با سرعت بیشتری پیش برود و قدرت خرید متقاضیانی که دنبال واحد کوچک هستند بالا برود. در مجموع به رونق اقتصادی بازار مسکن کمک خواهد شد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به منتخبان پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا گفت: امیدواریم اعضای شورای شهر، شهردارانی انتخاب کنند که در کلانشهرها فرصت‌های سرمایه‌گذاری را برای انبوه‌سازان و تولیدکنندگان ایجاد کنند تا شاهد ایجاد توازن در بافتهایی که تقاضا بالا است باشیم.

به گفته عقبایی، سیاستگذاران حوزه مسکن نباید تمام شهرها را به یک چشم نگاه کنند. مثلا صدور پروانه‌های ساختمانی در مناطق مختلف شهر بزرگی مثل تهران باید متفاوت باشد. هر منطقه‌ای مطالبات و فشردگی جمعیت خاص خود را دارد که امیدواریم شهرداری نسبت به این موضوع توجه لازم را داشته باشد. تسهیلات و مشوقهای بانکی هم با لحاظ این مسائل پرداخت شود.

ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۹۰۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت درهم امارات امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

زی‌سان: قیمت درهم امارات امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳, در بازار ۱۶,۹۲۰ تومان است که نسبت به روز گذشته ۳۹۰ تومان (۲.۳۶ درصد) افزایش یافته است. هر واحد درهم امارات، روز گذشته با قیمت ۱۶,۵۳۰ تومان معامله می‌شد.

امروز درهم امارات در بازار آزاد بر خلاف افت قبلی با افزایش قیمت روبرو بوده است، بطوری که درهم امارات که در بازار آزاد دیروز به ۱۶,۵۳۰ تومان رسیده بود. امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ با افزایش ۳۹۰ تومانی (۲.۳۶ درصد) به ۱۶,۹۲۰ رسید. بالاترین قیمت درهم امارات در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶,۹۲۰ تومان و در پایین‌ترین قیمت در رقم ۱۶,۷۱۰ تومان خرید و فروش می‌شد. قیمت فعلی درهم امارات نسبت به هفته گذشته ۴.۱۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین بهای هر واحد درهم امارات در شش ماه گذشته حدود ۱۸.۱۶ درصد افزایش یافته است.

tags # درهم امارات سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • دست باز مستاجران در عقد قرارداد اجاره / با سامانه خودنویس، دیگر نیازی به مراجعه به مشاورین امکان نیست
  • تولید مسکن با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده رونق می گیرد/ممانعت قیمت گذاری های کاذب مسکن در سکوهای آنلاین بازار مسکن
  • قیمت درهم امارات امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت دینار عراق امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان
  • رد پای رشد قیمت اجاره خانه در پرند/ انتظارات تورمی قیمت مسکن در شهرهای حاشیه تهران را افزایش داد
  • چرا هیچ دستگاه نظارتی به داد مستاجران نمی‌رسد | اختیار آینده زندگی ما دست صاحبخانه هاست! | مستاجران به ناچار اجازه می‌دهند بر سرشان کلاه برود
  • شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها
  • زیر پوست بازار «رحم اجاره‌ای» در ایران