آیتالله مصباح: چرا ما که دیروز هم سنگر بودیم امروز روبروی هم شمشیر میکشیم؟
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۹۱۹۲۵
به گزارش ایسکانیوز، آیتالله مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) در جمع دانش پژوهان بیست و دومین دوره طرح ولایت کشوری بسیج دانشجویی ضمن تبریک فرارسیدن دهه کرامت به تبیین سلسله وار مباحث فلسفی مطرح شده در طرح ولایت پرداخت و با ذکر مصادیقی به بیان اختلافات موجود بین انسانها از اختلاف در جنسیت و نژاد گرفته تا اختلافات عقیدتی فکری و سیاسی پرداخت و گفت: بعضی از این اختلافها فرد فرد ما انسانها با ان کنار آمدیم و برای تغییرش کاری نمیکنیم چون این اختلافات به اختیار خودمان بوجود نیامده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: اما برخی از اختلافات هستند که به اختیار خود ما بوجود میآیند. مانند اختلافات موجود در زمینه فکری، عقیدتی و موضع گیری های سیاسی و غیره. حتی افرادی را میبینیم که در طول عمرشان از لحاظ فکری و موضع گیری سیاسی چندین بار تغییر میکنند یا حتی خود ما بارها از کارهایی که قبلا انجام داده ایم پشیمان میشویم . همه اینها نشان دهنده اختیار ما در ایجاد این اختلافات است.
آیتالله مصباح تصریح کرد: اینها منشا این میشود که فکر کنیم آیا میشود راهی انتخاب کرد که به بهترینها برسیم؟! و هیچگاه آرزو نکنیم که ای کاش اینها را انتخاب نمیکردیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: ویژگی انسان به واسطه عقلش این است که میتواند به این سوالات پاسخ دهد. از چه راهی میتوان هدف را شناخت و امثال این سوالات فطرتا در درون ما هست و افرادی در گوش ما خوانده اند که در مورد اینها فکر کنیم و خودمان هم به اینها فکر کرده ایم. ما خیلی دنبال اینکه اثر بگذاریم در حوادث نیستیم و بیشتر تسلیم حوادث هستیم.
وی تاکید کرد: اگر بخواهیم اثر بگذاریم چه عاملی مهم است؟ آن عامل چیست؟ خیلی افرادی هم که به دنبال این اثر بودند به خاطر خواسته های حیوانی است. مثلا کسانی حاضرند میلیونها انسان دیگر کشته شده و به فقر و بیماری مبتلا شوند تا آنها از منابع زیر زمینی استفاده کنند و اینها را به عنوان دفاع از حقوق بشر انجام می دهند.
آیتالله مصباح ادامه داد: در کنار اینها یک اقلیتی سعی کرده اند که بهترینها را انتخاب کنند و نه تنها خودشان بلکه دیگران را هم به این سمت هدایت کنند و در راس انها انبیا صلوات الله علیهم میدانیم که در زمان خود پیغمبر و اندکی بعد از آن بین نزدیکان آن حضرت و تربیت شدگان خود آن حضرت اختلاف افتاد.
وی تصریح کرد: طبیعت این عالم این طوری است، ما در چنین دنیایی زندگی میکنیم که شرایط انتخاب، لحظه به لحظه عوض میشود. این سوال مطرح میشود که چرا اینگونه است. ما هم که انسانیم و طالب خیر خود هستیم و معتقدیم که راه یکی است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه اظهارداشت: خیلی وقتها به این فکر میکنیم که چرا ما که دیروز هم سنگر بودیم امروز روبروی هم شمشیر میکشیم آیا اینها اتفاقی است یا علتی دارد همه اینها در یک نظام الهی ساخته شده است. هیچ وقت شنیدید که در بین ملائک نزاع شده باشد خیر نشنیدیم.
وی گفت: خداوند به ملائکه گفت میخواهم کسی را در زمین خلیفه قرار دهم. ملائکه گفتند که آیا کسی را در زمین می خواهی خلیفه قرار دهی که در زمین فساد و خونریزی کند ؟ خداوند در جواب آنها گفت من چیزی می دانم که شما نمی دانید. این که این راز چیست ما نمی دانیم و مشخص نیست ولی مسلم است که لازمه این راز اختیار است.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: این بساط اختلافات به خاطر این است که انسان بتواند اختیار خودش را اعمال کند، میخواهد بشود یک صدام یا یک سرباز مجاهد، تا زمینهای بشود که یک نفر مثل امام خامنهای این قدر ترقی کنند و یکی هم مثل رئیس جمهور امریکا به حدی برسد که خود افرادی که به او رای داده اند او را دیوانه بپندارند. لذا باعث می شود که ما در حسن انتخاب مان بیشتر فکر کنیم.
آیتالله مصباح گفت: سوال این است که آیا میشود جواب این سوال را پیدا کرد؟! نام این بحث معرفت شناسی است که ادم چه چیزهایی را می تواند بشناسد و از چه راهی؟ ما چقدر امکان معرفت داریم و از چه راهی؟ چه چیزهایی را باید بشناسیم و چه چیزهایی را باید سوال کنیم؟ آیا این عالم روی حساب و کتابی بوجود آمده یا تصادفی است؟
وی افزود: پس از اینکه فهمیدیم بعضی چیزها را میتوانیم بشناسیم، یعنی سوالهای ضروری معرفت شناسی را پاسخ گفتیم، مهم ترین سوال این است که این عالم اتفاقیاتی است یا افرینده حکیم دارد؟ این بحث دوم خداشناسی است. اینجاست که می پرسیم خداوند چرا انسان را افریده است و سختی های در دنیا را در آن قرار داده است؟!
وی تاکید کرد: اگر بنا بود که عمر انسان بی نهایت باشد، این صدسال عمر این دنیایی ما با عمر بینهایت چه نسبتی وجود دارد؟ این صدسال در برابر عمر بی نهایت به اندازه یک چشم بر هم زدن است. آیا نمیارزد که انسان یک چشم به هم زدن سختی و زحمت بکشد تا بی نهایت شادی و راحتی داشته باشد ؟!
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) اظهارداشت: پس بعد از اینکه ما از قدرت معرفت استفاده کردیم و نظام عالم و خدای هستی را شناختیم، دنبال این هستیم که انسان چکاره است، هویتش چیست، عمرش چقدر است و به کجا می رسد؟ این سه مرحله شناختی است که اگر پیدا کنیم میتوانیم جوابهای بعدی را نیز پیدا کنیم.
منبع: فارس
302
منبع: ایسکانیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۹۱۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
به گزارش خبرگزاری مهر، متن پیام حضرت آیتالله حسین نوی همدانی به اختتامیه همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین.
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم؛
موضوع «جایگاه و موقعیت بانوان» از دیرباز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمین دیدگاههای گوناگونی ارائه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشتهاند. که این موضوع مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشنتر میشود.
در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچ مکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد میشده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند.
که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (ص) رفعت مقام و شأن بالای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرر داشت.
و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصههای جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سالهای نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.
انسانی در میان دو دیوار بلند تحجر و تمدن کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیت و زندان بردگی مدرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افترات. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و به عنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح.
در روزگاری که در تمام فرهنگهای اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوم مطرح بود و تلخی و محرومیت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینیها و آماج تهمتها بود و از هیچ روزنهای بر افق زندگی او روشنایی نمیتابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کران تا کران روشن نمود و ندای عطوفت آمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمد (ص) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.
حضرتش موقعیت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگیها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود این موجود بدیع قرار داده است را گوش زد کرد و آیههایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را به عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه کمالات و کرامتهای انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.
«من عمل صالحا من ذکر أو انثی و هو مومن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم اجرهم بأحسن ما کانوا یعملون»
«ان المسلمین و المسلمات و المومنین والمومنات والقانتین والقانتات والصادقین والصادقات و الصابرین و الصابرات والخاشعین والخاشعات و المتصدقین و المتصدقات والصائمات والحافظین فروجهم والحافظات والذاکرین الله کثیرا و الذاکرات أعد الله لهم مغفرة و اجرا عظیما»
این نمونهای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونهای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته یز به عنوان الگو معرفی میشود:
«ضرب الله مثلاً للذین کفروا امرأت نوح و امرأت لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما فلهم یغنیا عنهما من الله شیئا و قیل ادخلا النار مع الداخلین و ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأت فرعون إذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین و مریم ابنت عمران التی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت بکلمات ربها و کتبه و کانت من القانتین»
و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شده است که توصیه میشود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثنا نمود.
امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام میدهد به دین مقدس ما نسبت میدهد در حالی که با این عمل می خواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن میباشد.
در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزارکنندگان این جلسه محترم و به ویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نور مفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و ملتمس دعای خیر میباشم.
کد خبر 6094197