Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني (ره) گفت: خيلي وقتها به اين فکر مي‌کنيم که چرا ما که ديروز هم سنگر بوديم امروز روبروي هم شمشير مي‌کشيم آيا اينها اتفاقي است يا علتي دارد همه اينها در يک نظام الهي ساخته شده است.

به گزارش سرويس سياسي جام نيـوز، رئيس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني (ره) گفت: خيلي وقتها به اين فکر مي‌کنيم که چرا ما که ديروز هم سنگر بوديم امروز روبروي هم شمشير مي‌کشيم آيا اينها اتفاقي است يا علتي دارد همه اينها در يک نظام الهي ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




آيت‌الله مصباح يزدي رئيس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني (ره) در جمع دانش پژوهان بيست و دومين دوره طرح ولايت کشوري بسيج دانشجويي ضمن تبريک فرارسيدن دهه کرامت به تبيين سلسله وار مباحث فلسفي مطرح شده در طرح ولايت پرداخت و با ذکر مصاديقي به بيان اختلافات موجود بين انسانها از اختلاف در جنسيت و نژاد گرفته تا اختلافات عقيدتي فکري و سياسي پرداخت و گفت: بعضي از اين اختلاف‌ها فرد فرد ما انسا‌ن‌ها با ان کنار آمديم و براي تغييرش کاري نمي‌کنيم چون اين اختلافات به اختيار خودمان بوجود نيامده است.


وي ادامه داد: اما برخي از اختلافات هستند که به اختيار خود ما بوجود مي‌آيند. مانند اختلافات موجود در زمينه فکري، عقيدتي و موضع گيري هاي سياسي و غيره. حتي افرادي را مي‌بينيم که در طول عمرشان از لحاظ فکري و موضع گيري سياسي چندين بار تغيير مي‌کنند يا حتي خود ما بارها از کارهايي که قبلا انجام داده ايم پشيمان مي‌شويم . همه اينها نشان دهنده اختيار ما در ايجاد اين اختلافات است.


آيت‌الله مصباح تصريح کرد: اينها منشا اين مي‌شود که فکر کنيم آيا مي‌شود راهي انتخاب کرد که به بهترينها برسيم؟! و هيچگاه آرزو نکنيم که اي کاش اينها را انتخاب نمي‌کرديم.


عضو جامعه مدرسين حوزه علميه گفت: ويژگي انسان به واسطه عقلش اين است که مي‌تواند به اين سوالات پاسخ دهد. از چه راهي مي‌توان هدف را شناخت و امثال اين سوالات فطرتا در درون ما هست و افرادي در گوش ما خوانده اند که در مورد اينها فکر کنيم و خودمان هم به اينها فکر کرده ايم. ما خيلي دنبال اينکه اثر بگذاريم در حوادث نيستيم و بيشتر تسليم حوادث هستيم.


وي تاکيد کرد: اگر بخواهيم اثر بگذاريم چه عاملي مهم است؟ آن عامل چيست؟ خيلي افرادي هم که به دنبال اين اثر بودند به خاطر خواسته هاي حيواني است. مثلا کساني حاضرند ميليون‌ها انسان ديگر کشته شده و به فقر و بيماري مبتلا شوند تا آنها از منابع زير زميني استفاده کنند و اينها را به عنوان دفاع از حقوق بشر انجام مي دهند.


آيت‌الله مصباح ادامه داد: در کنار اينها يک اقليتي سعي کرده اند که بهترين‌ها را انتخاب کنند و نه تنها خودشان بلکه ديگران را هم به اين سمت هدايت کنند و در راس انها انبيا صلوات الله عليهم مي‌دانيم که در زمان خود پيغمبر و اندکي بعد از آن بين نزديکان آن حضرت و تربيت شدگان خود آن حضرت اختلاف افتاد.


وي تصريح کرد: طبيعت اين عالم اين طوري است، ما در چنين دنيايي زندگي مي‌کنيم که شرايط انتخاب، لحظه به لحظه عوض مي‌شود. اين سوال مطرح مي‌شود که چرا اينگونه است. ما هم که انسانيم و طالب خير خود هستيم و معتقديم که راه يکي است.


عضو جامعه مدرسين حوزه علميه اظهارداشت: خيلي وقتها به اين فکر مي‌کنيم که چرا ما که ديروز هم سنگر بوديم امروز روبروي هم شمشير مي‌کشيم آيا اينها اتفاقي است يا علتي دارد همه اينها در يک نظام الهي ساخته شده است. هيچ وقت شنيديد که در بين ملائک نزاع شده باشد خير نشنيديم.


وي گفت: خداوند به ملائکه گفت مي‌خواهم کسي را در زمين خليفه قرار دهم. ملائکه گفتند که آيا کسي را در زمين مي خواهي خليفه قرار دهي که در زمين فساد و خونريزي کند ؟ خداوند در جواب آنها گفت من چيزي مي دانم که شما نمي دانيد. اين که اين راز چيست ما نمي دانيم و مشخص نيست ولي مسلم است که لازمه اين راز اختيار است.


رئيس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني (ره) افزود: اين بساط اختلافات به خاطر اين است که انسان بتواند اختيار خودش را اعمال کند، مي‌خواهد بشود يک صدام يا يک سرباز مجاهد، تا زمينه‌اي بشود که يک نفر مثل امام خامنه‌اي اين قدر ترقي کنند و يکي هم مثل رئيس جمهور امريکا به حدي برسد که خود افرادي که به او راي داده اند او را ديوانه بپندارند. لذا باعث مي شود که ما در حسن انتخاب مان بيشتر فکر کنيم.


آيت‌الله مصباح گفت: سوال اين است که آيا مي‌شود جواب اين سوال را پيدا کرد؟! نام اين بحث معرفت شناسي است که ادم چه چيزهايي را مي تواند بشناسد و از چه راهي؟ ما چقدر امکان معرفت داريم و از چه راهي؟ چه چيزهايي را بايد بشناسيم و چه چيزهايي را بايد سوال کنيم؟ آيا اين عالم روي حساب و کتابي بوجود آمده يا تصادفي است؟


وي افزود: پس از اينکه فهميديم بعضي چيزها را مي‌توانيم بشناسيم، يعني سوالهاي ضروري معرفت شناسي را پاسخ گفتيم، مهم ترين سوال اين است که اين عالم اتفاقياتي است يا افرينده حکيم دارد؟ اين بحث دوم خداشناسي است. اينجاست که مي پرسيم خداوند چرا انسان را افريده است و سختي هاي در دنيا را در آن قرار داده است؟!


وي تاکيد کرد: اگر بنا بود که عمر انسان بي نهايت باشد، اين صدسال عمر اين دنيايي ما با عمر بينهايت چه نسبتي وجود دارد؟ اين صدسال در برابر عمر بي نهايت به اندازه يک چشم بر هم زدن است. آيا نمي‌ارزد که انسان يک چشم به هم زدن سختي و زحمت بکشد تا بي نهايت شادي و راحتي داشته باشد ؟!


رئيس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني (ره) اظهارداشت: پس بعد از اينکه ما از قدرت معرفت استفاده کرديم و نظام عالم و خداي هستي را شناختيم، دنبال اين هستيم که انسان چکاره است، هويتش چيست، عمرش چقدر است و به کجا مي رسد؟ اين سه مرحله شناختي است که اگر پيدا کنيم مي‌توانيم جوابهاي بعدي را نيز پيدا کنيم.

فارس
202


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۹۳۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت بارش ۱۰۴ میلی متری باران در شیرآباد

براساس اعلام هواشناسی گلستان، در شیر آباد خان ببین ۱۰۴ میلیمتر باران ثبت شده است.

نوده ملک گرگان با ۹۳ میلیمتر، مازیاران رامیان با ۸۹ میلیمتر و افراتخته علی آبادکتول و النگدره گرگان با ۸۵ میلیمتر بعد از شیرآباد بیشترین میزان باران دیروز و امروز را دریافت کرده اند.

ایستگاه‌های توماچلر گمیشان و آق تقه مراوه تپه با ثبت ۶ میلیمتر کمترین میزان بارش‌های این دو روز را دریافت کرده اند.

فعالیت سامانه بارشی موثر از بامداد دیروز در گلستان فعال شده بود که بارش برف در قلل مرتفع، بارش باران و سیلاب از پیامد‌های این سامانه بود.

فعالیت این سامانه بارشی تا عصر امروز ادامه دارد.

بارش باران شدید محور گنبدکاووس- کلاله محدوده پل بایلر را مسدود کرده است.

آبگرفتگی خطوط ریلی در بندرترکمن سبب شده مسافران تهران – گرگان در ایستگاه بندرگز پیاده شوند و با اتوبوس رهسپار گرگان شوند.

بارش برف هم چنین در توسکستان گرگان – شاهرود را سفید پوش کرد و رانندگان برای رفت و آمد در این مسیر در محدوده گردنه چالچیان باید از زنجیر چرخ استفاده کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • شهادت هزاران نفر از مردم فلسطین، دستاورد غرب وحشی و مدعی دموکراسی است
  • اعلام زمان برگزاری مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام خمینی
  • پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی
  • مراسم تشییع همسر سیدمصطفی خمینی شنبه برگزار می‌شود
  • مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود
  • پیام برادران انصاری در پی درگذشت عروس امام خمینی
  • نیشکر هفت تپه؛ از سرخط اعتصابات کارگری به پیشتازی سنگر تولید
  • آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • ثبت بارش ۱۰۴ میلی متری باران در شیرآباد
  • ثبت بیشترین باران در شیرآباد