Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - موسس و مديرعامل آمازون، جف بزوس شب گذشته و با ثروتي معادل 90.9 ميليارد دلار،‌ تنها براي چند ساعت توانست لقب ثروتمندترين فرد دنيا را از آن خود کند. مهم ترين دليل اين اتفاق، خريد شرکت Whole Foods بوده که او را به يک باره صاحب زنجيره تامين مواد غذايي عظيمي کرده است.
البته اين افتخار صرفا براي چند ساعت در اختيار وي باقي ماند و با اعلام گزارش مالي شرکت، ارزش سهام آمازون با کاهش ملموسي مواجه شد تا ثروت بزوس نيز تحت تاثير اين مسئله قرار بگيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گزارش مالي آمده است که آمازون عملکردي بسيار مناسب داشته اما نه آن اندازه مناسب که تحليلگران پيش بيني کرده بودند. در نهايت، بزوس در پايان روز با ثروتي معادل 89.8 ميليارد دلار پس از بيل گيتس با ثروت 90.8 ميليارد دلار در مقام دوم قرار گرفت.

اما با توجه به رشد روز افزون فرمانروايي بزوس و ادامه روند بخشيدن ثروت بيل گيتس به خيريه و خرج شدن آن در راه بهداشت و مبارزه با فقر، بعيد نيست که بزوس بتواند به زودي دوباره لقب ثروتمندترين فرد دنيا را از آن خود کند، آن هم نه فقط براي چند ساعت کوتاه. در اصل، اگرچه ثروت بزوس به شکل غير قابل کنترلي رو به افزايش است اما فعاليت هاي خيرخواهانه او به اندازه ديگر بزرگان حوزه تکنولوژي نيست.
همانطور که گيتس به عنوان نخستين فرد ليدربرد کپيتاليسم به نمايش گذاشت، مي توان ثروت را در راه درستي خرج کرد. او بارها اين پيام را منتشر کرد که وظيفه ثروتمندان جهان، بازگشت سرمايه به جامعه است. حالا بزوس به عنوان شخص اول اين ليست (البته به زودي) بايد رويه اي جديد را در قبال انتظارات در پيش بگيرد و فشاري که بر او وارد مي شود را به شکلي صحيح پاسخ دهد.

اهالي تکنولوژي از جمله گيتس يا موسس فيسبوک، مارک زاکربرگ، حضور در صدر ليست Chronicle of Philanthropy را تجربه کرده اند اما بزوس هيچگاه در اين ليست حتي حضور هم نداشته. ليست Chronicle of Philanthropy شامل 50 فردي است که سالانه بيشتري اعمال انسان دوستانه را انجام مي دهند.
او حتي در پيمانِ بخشيدن ثروت که توسط ثروتمنداني نظير وارن بافت، مايکل بلومبرگ، گيتس، زاکربرگ و بسياري از اسامي شناخته شده ديگر حمايت مي شود نيز حاضر نيست. در اين پيمان، ثروتمندان تعهد مي دهند که نيمي از ثروت خود را در راه اعمال خير و بشردوستانه سرمايه گذاري کنند. والدين او، جکي و مايک بزوس، بنياد خانوادگي بزوس را مي گردانند و در حالي که فرزندانشان از جمله جف هم در هيئت مديره آن حاضر هستند اما عمده سرمايه اين بنياد از سوي ارزش سهام آمازون مايک بزوس تامين مي شود و نه جف.

و در حالي که ثروتمنداني نظير پيتر تيل و ايلان ماسک، بخش عظيمي از ثروت خود را در سياست سرمايه گذاري کرده اند، باز هم نقش بزوس در اين زمينه کم رنگ است. او حتي شرکت دوحزبي خود با نام PAC را هم راه اندازي کرده که بارها در کمپين ها از سناتور دموکرات واشنگتن، پتي موري حمايت داشته. او در سال 2015 هم از جيسون چفتز، نامزد جمهوري خواه حمايت کرد و در انتخابات استفن تريون، مدير پيشين رقيب آمازون را شکست داد.
اين بي تحرکي و توجه نشان ندادن ها سبب شده تا بزوس به بي هدف بودن يا بي علاقه بودن به مبحث اعمال بشردوستانه متهم شود. چند هفته پيش، او سعي کرد تا در توييتر اين ديدگاه را از بين ببرد و از دنبال کنندگان خود بپرسد که او چطور بايد ثروت خود را خرج کند. او توييت کرد: «من فکر مي کنم مي خواهم عمده فعاليت هاي بشردوستانه ام به مردم کمکي آني کند -در کوتاه مدت- و در تقاطع نيازهاي آني و اثري ماندگار باشد».
استيسي پالمر، از نويسندگان Chronicle of Philanthropy مي گويد: «همه هيجان زده شديم.» آن ها فکر مي کردند که نشانه هاي تصميم جدي بزوس براي ورود به کارهاي خيرخواهانه را دريافت کرده اند. در قياس با ثروت عظيمي که او دارد، بخشش سرمايه اش بسيار اندک است.

در ماه مه، بزوس 1 ميليون دلار به کميته خبرنگاران براي آزادي مطبوعات بخشيد. يک اقدام خيرخواهانه در راستاي دريافت سود بيشتر از کسب و کاري که بزوس به آن علاقه دارد. واشنگتن پست براي جف بزوس است. در ماه مارس، بنياد خانوادگي او، 35 ميليون دلار به انستيتو تحقيقاتي سرطان فرد هاچينسون اعطا کرد. او 10 ميليون دلار ديگر نيز براي مرکز نوآوري ها در موزه تاريخ و صنعت سياتل هزينه کرد.
آمازون اخيرا تعهد داده که براي بي خانمان ها نيز طرحي بريزد و از اين سو، بزوس 1 ميليون دلار ديگر از سرمايه خود را بخشيده. همه اين ها رقم هاي بسيار بالايي هستند اما در مقايسه با سرمايه گذاري 45 ميليارد دلاري مارک زاکربرگ و همسرش پريسيلا چان يا سرمايه گذاري 30 ميليارد دلاري گيتس تقريبا ناچيز به نظر مي آيد.
بزوس در عوض مي خواهد از پولي که دارد استفاده کرده و پول بيشتري به دست آورد. قطعا در مورد شرکت فضايي او با نام Blue Origin شنيده ايد که هدف آن حفظ انسان ها از زمين و سفر به گوشه ديگري از اين کهکشان است.

مسئله ديگري هم وجود دارد که ممکن است بزوس تصميم گرفته تا مخفيانه ثروت خود را صرف اعمال خيرخواهانه کند و يک انسان دوست واقعي باشد. اما با اين حال همه معتقدند که بزوس بايد چهره عمومي تري در اين زمينه داشته باشد و از فعاليت هاي خود در اين زمينه بگويد. صرفا ثروت اهميت ندارد بلکه شهرت هم به همان اندازه مي تواند تاثير گذار باشد.
گابريل فيتزجرالد، مديرعامل سازمان غير انتفاعي پانوراما که 10 سال در بنياد گيتس فعاليت داشت مي گويد اعمال انسان دوستانه زماني که همراه با صدا و شبکه روابط شما مي شوند مي توانند هيجان انگيز و فوق العاده قدرتمند باشند. او مي گويد زماني که گيتس مي خواست فلج اطفال را ريشه کند، با ديگر ثروتمندان و صاحبان قدرت هم صدا شد تا بتواند پيامش را به درستي منتقل کند.
بزوس در روزي که گزارش مالي شرکتش منتشر شد از مقام نخست به پايين کشيده شد، حتي با وجود اينکه گزارش مثبت بود. اما دليل اين مسئله عمدتا به سياست سود کمتر، فروش بيشتر باز مي گردد. در مقايسه با سال گذشته، آمازون رشدي 25 درصدي ررا تجربه مي کند اما درآمد سهامداران آمازون نسبت به سال گذشته از 1.42 دلار به 0.42 سنت رسيده. شرکت بزرگ تر از قبل شده اما ميزان سود کاهش يافته است. پيش از اين هم بزوس بارها اين استراتژي را به کار گرفته و موفق هم بوده.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۹۴۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگرفتگی و سیلاب در ۸ شهر استان کرمانشاه

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر ‌کرمانشاه از آبگرفتگی و سیلاب در ۸ شهر استان خبر داد و گفت: به ۱۲۶ فرد گرفتار در سیل و آبگرفتگی استان کرمانشاه امدادرسانی شد. - اخبار استانها -

محمد باقر محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، از امدادرسانی به 126 فرد گرفتار در سیل و آبگرفتگی در 48 ساعت گذشته در استان کرمانشاه خبر داد و اظهار داشت: در پی بارش شدید باران در استان کرمانشاه و آبگرفتگی و سیلاب در ثلاث باباجانی، ماهیدشت، حمیل، اسلام‌آباد غرب، دالاهو، جوانرود و سرفیروز‌آباد، سریعاً تیم‌های عملیاتی به مناطق فوق اعزام شدند.

وی گفت: در این عملیات 10 دستگاه خودروی امدادی کمک دار و آمبولانس، 10 دستگاه کف کش و موتور آب بکارگیری شده که به 25 خانوار ، خدماتی از جمله اهدای پک‌های مواد غذایی، چادر، پتو، موکت و چادر داده شد.

محمدی خاطر نشان کرد: تخلیه آب در 25 منزل مسکونی با استفاده از دستگاه کف کش و موتور آب از دیگر اقدامات جمعیت هلال احمر در بارندگی‌های اخیر شهرستان‌های استان کرمانشاه بوده و این خدمات تا بهبود شرایط خانوارها ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه افزود: 21 پایگاه ثابت و موقت جمعیت هلال احمر استان آماده امدادرسانی بوده و هم استانی‌ها در صورت هرگونه حادثه‌ای می‌توانند با سامانه 112 جمعیت هلال احمر تماس بگیرند.

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • چرا فنلاند شادترین کشور دنیاست؟
  • حادثه رانندکی در محور ارومیه_سرو
  • مدیرعامل آینده استقلال مشخص شد
  • آبگرفتگی و سیلاب در ۸ شهر استان کرمانشاه
  • ببینید | پاسخ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مورد ثروت افسانه‌ای
  • لزوم کاربردی کردن محصولات پژوهشی برای تبدیل علم به ثروت
  • «سیاوش عبدی» مشاور مدیرعامل، مدیر گروه روابط‌عمومی و حوزه مدیرعامل شد
  • سازمان بانکداری اروپا: بیش از ۹۰ درصد از بانکداران ثروتمند اتحادیه اروپا مرد هستند
  • دریادار سیاری: دسترسی به دریا یک منبع بسیار مهم برای تولید قدرت و ثروت است
  • سرمایه‌گذاران این بازار بیشترین زیان را دیدند/ دلار به کانال ۵۰ هزار تومان باز می‌گردد؟