Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - گزارش وزارت اقتصاد که شامل آمار قطعي جذب سرمايه‌گذاري خارجي از سال 1380 بدين سو است،‌ نشان مي‌دهد در سال 1394 سرمايه‌گذاري خارجي جذب‌شده به کشور به کمترين رقم ساليان اخير رسيده است.

سرويس اقتصاد مشرق - وزارت اقتصاد در گزارش جديد خود، به طور ناخواسته حقايقي از عملکرد فاجعه‌بار دولت يازدهم در حوزه سرمايه‌گذاري خارجي را افشا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



آمارهاي معاونت امور اقتصادي وزارت اقتصاد که به تازگي منتشرشده، بيانگر ناکامي مطلق دولت حسن روحاني در جذب تمامي انواع سرمايه‌گذاري خارجي است.

گزارش وزارت اقتصاد که شامل آمار قطعي جذب سرمايه‌گذاري خارجي از سال 1380 بدين سو است،‌ نشان مي‌دهد در سال 1394 سرمايه‌گذاري خارجي جذب‌شده به کشور به کمترين رقم ساليان اخير رسيده است.

جالب آن که بنابر اعلام وزارت اقتصاد دولت يازدهم، رکورد جذب سرمايه‌گذاري خارجي را دولت دهم و در سال 1391 به دست آورده که بيش از 4.4 ميليارد دلار سرمايه خارجي جذب کرد.

وزارت اقتصاد، آمار سرمايه‌گذاري خارجي جذب شده در کشور را بر مبناي روش‌هاي سرمايه‌گذاري در قالب 5 روش، اعلام کرده است:

ساخت، بهره‌برداري و واگذاري (B.O.T) بيع متقابل (Buy-Back) بيع متقابل شامل پروژه‌هاي نفت و گاز و ساير پروژه‌ها مي‌شود. مشارکت مدني (CP) سرمايه‌گذاري خارجي در سبد سهام (FPI) سرمايه‌گذاري مستقيم (FDI)
* سقوط جذب سرمايه خارجي نفتي در دولت يازدهم
وزارت اقتصاد در گزارش خود از سقوط فاحش جذب سرمايه‌گذاري خارجي براي پروژه‌هاي نفت و گاز (وزارت نفت) در دولت يازدهم خبر داده است.



در حالي که دولت دهم رکورد حدودا 3.5 ميليارد دلار جذب سرمايه خارجي نفتي در سال 1391 را به ارث گذاشته بود، ‌دولت يازدهم رکورد کمترين جذب سرمايه خارجي نفتي را بر جاي گذاشته است.

آمار وزارت اقتصاد که از سال 1380به بعد را شامل مي‌شود، نشان مي‌دهد سال 1394 بدترين عملکرد را در جذب سرمايه خارجي نفتي داشتيم به طوري که در اين سال فقط 618 هزار دلار سرمايه خارجي براي پروژه‌هاي نفتي جذب شد که کمتر از يک پنجم رکورد دولت دهم است.

ميزان جذب سرمايه خارجي در پروژه‌هاي نفت و گاز در سال 1394 نسبت به سال 1391 بالغ بر 82 درصد نزول نشان مي‌دهد.

* مشارکت مدني صفر شد
آمار وزارت اقتصاد همچنين نشان مي‌دهد جذب سرمايه خارجي از نوع مشارکت مدني در دولت يازدهم صفر شده است.

مطابق آمار وزارت اقتصاد، در سال‌هاي 1393 و 1394 ايران موفق به جذب هيچ نوع پروژه مشارکت مدني نشده است. رقم سرمايه خارجي از نوع مشارکت مدني در سال 1392 هم فقط 237 هزار دلار بوده که نسبت به رکورد دولت دهم (2.2 ميليارد دلار در سال 1390) و رکورد دولت نهم (3.4 ميليارد دلار در سال 1386) نزول فاحشي نشان مي‌دهد.




* جذب سرمايه نوع BOT هم صفر شد
گزارش وزارت اقتصاد از صفر شدن جذب سرمايه خارجي در قالب پروژه‌هاي ساخت، بهره‌برداري و واگذاري (B.O.T) در سال‌هاي 1393 و 1394 در دولت يازدهم خبر مي‌دهد.




* سقوط بيع متقابل در دولت يازدهم
وزارت اقتصاد همچنين از روند نزولي جذب سرمايه خارجي در قالب پروژه‌هاي بيع متقابل در سال‌هاي اخير خبر داده است.



مطابق گزارش وزارت اقتصد، سرمايه خارجي جذب‌شده در قالب قراردادهاي بيع متقابل در سال 1394 به کمترين رقم از سال 1380 کاهش يافت. رکورد بيشترين سرمايه خارجي جذب‌شده در قالب قراردادهاي بيع متقابل هم به دولت دهم مربوط است که در سال 1391 توانست 3.5 ميليارد دلار در قالب اين نوع قراردادها، سرمايه خارجي جذب کند.

* سقوط سرمايه‌ مستقيم خارجي
سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي از نوع FDI هم از سقوط دولت يازدهم در امان نمانده است.



بالاترين رکورد جذب سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي مربوط به سال 1390 با 1.5 ميليارد دلار است که در سال‌هاي 1393 و 1394 به يک ششم تقليل پيدا کرده است.

در سال 1394 فقط 256 هزار دلار سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در کشور جذب شد و رکورد منفي ديگري بر جاي گذاشت.

* کاهش سرمايه‌گذاري خارجي در بورس
سرمايه‌گذاري خارجي در سبد سهام (FPI) نيز در دولت يازدهم افت کرده است.



در حالي که سال 1391 رکورد جذب سرمايه خارجي در سبد سهام زده شد، در دولت يازدهم اين رقم نزولي شد. لازم به يادآوري استسرمايه‌گذاري خارجي در سبد سهام (FPI) سهم بسيار ناچيزي از کل سرمايه‌گذاري خارجي در کشور داشته است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۹۵۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرپرست وزارت اقتصاد در دولت احمدی‌نژاد: باجناقم از من شاکی است که چرا برای او وام جور نکردم

حسین صمصامی، در برنامه‌ای تلویزیونی از ماجرای انتظاراتی که اقوام و فامیل بخاطر حضورش در وزارت اقتصاد از او داشتند روایت کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، حسین صمصامی، نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس، با حضور در برنامه بهارستان دوازدهم، تاکید کرد: در حال حاضر اقوام، از جمله باجناق بنده از من شاکی هستند و می‌گویند «زمانی که وزارت اقتصاد بودی یک وام برای ما جور نکردی.»

وی که در دولت محمود احمدی‌نژاد مدتی به عنوان سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی مشغول به فعالیت بود، می‌گوید: برای خیلی‌ها که مستحق بودند دستور دادم که وام بدهند، ولی به ناحق برای کسی که کاری انجام نمی‌دهد و حق او نیست، هیچ وقت چنین کاری انجام ندادم.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) لحظه تکان‌دهنده خودکشی یک زن در سالن تیراندازی
  • ببینید | لحظه تکان‌دهنده خودکشی یک زن در سالن تیراندازی / حاوی تصاویر ناراحت‌کننده
  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • فیلم| ویدیوی تکان دهنده از صحبت‌های کودک فلسطینی که تمام اعضای خانواده‌اش به شهادت رسیدند
  • سرپرست وزارت اقتصاد در دولت احمدی‌نژاد: باجناقم از من شاکی است که چرا برای او وام جور نکردم
  • روایت تکان‌دهنده یونیسف از گورستان‌های کودکان غزه
  • بازار سرمایه یکی از مصادیق دقیق مشارکت مردم در اقتصاد است