Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وبسايت روزياتو - حسين علي پناهي: بايد گفت که در کمال تأسف و ناباوري هر يک از ما به نحوي با مواد مخدر و تاثيرات مخرب آن در تماس بوده ايم. برخي خود در دام اين بلاي خانمانسوز گرفتار بوده و برخي ديگر شاهد رنج اعضاي خانواده، دوستان يا نزديکان خود از اين موضوع بوده اند. برخي ديگر نيز خوشبختانه هيچ کدام از اين شرايط ناخوشايند را درک نکرده اما در کوچه و خيابان متوجه تاثيرات مخرب اين مواد بر روي افراد شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه در بسياري از کشورها و به خصوص کشور خودمان مبحث مواد مخدر به يک موضوع پيچيده و تهديد کننده ي سلامت جامعه تبديل شده است. کشورها در پاسخ به اين معضلات همواره قوانين و راهکارهاي جديدي را ارائه داده و امتحان مي کنند.

يکي از اين راهکارها براي کاهش مصرف مواد مخدر صنعتي ارائه ي مواد مخدر طبيعي مانند ترياک به صورت قانوني و در مقادير معين به افراد معتاد است که اخيراً در کشورمان به اين موضوع پرداخته شده و قانوني درباره ي آن نيز تصويب گرديده که البته تا اجرا و ديدن نتايج آن راه درازي در پيش داريم. روي هم رفته چنين قانوني با توجه به خطرات جبران ناپذير مواد مخدر صنعتي که روز به روز مشکلات بيشتري را براي جامعه پديد مي آورد مي تواند باعث شود که معتادان کمتر به سوي مواد مخدر صنعتي و البته ارزان قيمت سوق پيدا کنند. در ادامه ي اين مطلب قصد داريم شما را با 10 ماده ي مخدر اصلي و اثرات مخرب آن ها بر روي فرد آشنا کنيم. با ما همراه باشيد.

10- هروئين




هروئين ماده ي مخدري است که به طور مستقيم از فرآوري شيره ي ترياک بدست مي آيد. اين ماده اولين بار براي کمک به بيماراني که به مورفين معتاد شده بودند ساخته شد. هروئين پس از گذشتن از مانع خوني- مغزي که بلافاصله پس از تزريق شدن آن در جريان خون رخ مي دهد به مورفين تبديل مي شود که عملکرد اندروفين ها را تقليد کرده و حس بهبودي و سلامت را به فرد مي دهد. حس سرخوشي و شادي که پس از اين موضوع در بدن فرد به وجود مي آيد به يک حس لذت جنسي که در درون شکم رخ مي دهد تشبيه شده است. يکي از روش هاي اصلي استعمال هروئين، تزريق درون وريدي به شمار مي آيد.


9- کوکائين




کوکائين يک آلکالوئيد تروپان کريستالي شده است که از برگ هاي گياه کوکا به دست مي آيد. اين ماده ي مخدر هم سيستم عصبي مرکزي را تحريک کرده و اشتها را به شدت کاهش مي دهد و هم حسي توهمي و مملو از هيجان و شور و شعف همراه با انرژي فراواني را در شخص ايجاد مي کند. از اين ماده ي مخدر به طور تفريحي و موردي براي دستيابي به چنين حالتي استفاده مي شود. کوکائين در تحريک سيستم عصبي مرکزي بدن به شدت موثر است و تاثير آن بين 20 دقيقه تا چند ساعت در بدن فرد باقي خواهد ماند که به ميزان مصرف، خلوص و روش مصرف بستگي دارد.

اولين نشانه هاي پس از مصرف اين ماده ي مخدر شامل فعاليت بيش از حد، بي قراري، افزايش فشار خون، بالا رفتن ضربان قلب و خوشي زايدالوصف است. اين شادي و شعف بعضي اوقات با احساس آرام نبودن و افسردگي و ميل شديد به استعمال دوباره همراه است.. همچنين اين ماده ي مخدر به شدت ميل جنسي را در فرد افزايش مي دهد. از اثرات مخرب جانبي اين ماده ي مخدر مي توان به لرزش، توهم پارانويايي و ضعف جنسي اشاره کرد که معمولاً با افزايش دفعات مصرف بيشتر مي شود.


8- متامفتامين




متامفتامين که معمولاً به آن «meth» يا «يخ» نيز گفته مي شود يک ماده ي مخدر روانگردان و شبه سمپاتيک است که پس از ورود به مغز باعث مي شود که هورمون هاي نوراپي نفرين،دوپامين و سروتونين در مغز ترشح شوند. از آن جا که اين ماده ي مخدر مسير پاداشي مزوليمبيک را تحت تاثير قرار مي دهد باعث حالت شادي و شعف در فرد مي شود و به زياده روي و اعتياد منجر مي گردد. افراد مصرف کننده ي متامفتامين ممکن است دچار وسواس شده و کارهاي تکراري انجام دهند مانند تميز کردن خانه، دست شستن يا باز کردن و دوباره بستن بعضي اشيا. ترک اعتياد به اين ماده ي مخدر با خوابيدن و خوردن بيش از حد و علائمي شبيه افسردگي و همچنين اضطراب و ميل شديد به مصرف دوباره اين ماده مخدر همراه است.


7- کراک کوکائين




کراک کوکائين که کعمولاً به اختصار «کراک» ناميده مي شود در اوايل دهه ي 1980 ساخته شد و در مقياس گسترده اي مورد استفاده قرار گرفت. به دليل خطرات استفاده از اتر براي توليد کوکائين خالص براي توليد کنندگان، آن ها تصميم گرفتند که مرحله ي جدا کردن رسوب کوکائين خالص را از محلول آمونياکي حذف کنند. در نتيجه مراحل تصفيه نيز خود به خود حذف شدند. امروزه معمولاً بيشتر از جوش شيرين به جاي آمونياک به عنوان پايه استفاده مي شود که هم بوي کمتري داشته و هم کمتر سمي است. با اين وجود از مواد پايه ديگري نيز مي توان براي توليد کراک کوکائين استفاده نمود. بعد از ساختن کراک نسبت کوکائين به بي کربنات يک به يک يا دو به سه خواهد بود.


6- ال اس دي




ليسرجيک اسيد دي اتيل آميد (Lysergic acid diethylamide) که با نام هاي ديگري مانند «LSD» و «اسيد» نيز شناخته مي شود، يک ماده ي مخدر نيمه صنعتي توهم زا از خانواده ي تريپتامين (tryptamine) است. اين ماده ي مخدر که در ميان مواد توهم زا از همه شناخته شده تر و قوي تر به شمار مي آيد يک ماده ي مخدر انتئوژن است که به صورت تفريحي مورد استفاده قرار مي گيرد. تاثيرات رواني ال اس دي که با واژه ي «سفر» (trip) خلاصه مي شود از هر فرد به فرد ديگر کاملاً متفاوت بوده و به فاکتورهايي از قبيل تجربيات قبلي، شرايط ذهني و محيطي و همچنين مقدار و قدرت دُز مورد استفاده بستگي خواهد داشت.

همچنين هر «سفر» با «سفر» بعدي و قبلي و حتي مراحل يک سفر نيز متفاوت خواهد بود. سفر ال اس دي ممکن است تاثيرات مخرب رواني عاطفي دراز مدتي داشته باشد به نحوي که برخي ادعا کرده اند مصرف اين ماده باعث تغييرات شديد شخصيتي و ديدگاه آن ها نسبت به دنيا شده است.


5- اکستاسي




قرص اکستاسي (Ecstasy) يا «MDMA» يک ماده ي مخدر نيمه صنعتي روانگردان انتاکتوژن (entactogen) از خانواده ي فنتيلامين (phenethylamine) است که تجربيات و توهمات تصويري آن نسبت به بسياري ديگر از داروهاي روانگردان کمتر اما قدرت تحريک جسمي آن بيشتر خواهد بود. اين ماده ي روانگردان معمولاً به صورت تفريحي و موردي استفاده شده و به عنوان يک داروي انتئوژن براي افزايش عملکرد جسمي يا از بين بردن علائم افسردگي مورد استفاده قرار مي گيرد.

از تاثيرات اين ماده ي روانگردان مي توان به افزايش هوشياري همه ي حواس، احساس رهايي و آزادي، خوشي، همدلي، عشق، شادي، خودآگاهي مفرط، احساس شفافيت ذهني و علاقه ي فراوان به موسيقي و حرکات بدني مداوم اشاره کرد. حتي حس لامسه در برخي از افراد به شدت تقويت مي شود که تماس بدني داشتن با ديگران را براي وي بسيار لذتبخش مي کند. از عوارض ديگر اين ماده ي روانگردان مي توان به فشردن آرواره ها روي هم و افزايش ضربان قلب اشاره کرد.


4- ترياک




ترياک يک ماده ي مخدر رزيني است که از شيرابه ي خارج شده از غلاف دانه هاي بالغ نشده ي گياه خشخاش به دست مي آيد. اين شيره حاوي مقادير زيادي مورفين تا حدود 16 درصد است که يک ماده ي مخدر آلکالوئيدي بوده و معمولاً براي توليد هرويين به صورت شيمايي فرآوري مي شود. معمولاً مواد مخدر صنعتي، نيمه صنعتي خالص تري جايگزين ترياک شده که تاثير آن ها روي بدن از ترياک بيشتر است. براي اولين بار اين کار در سال 1817 انجام گرفت و فردي به نام فردريش ويلهلم آدام سرتورنر ادعا کرد که بعد از 13 سال تحقيق و آزمايش مصيبت بار آن روي خود و سه پسربچه ي ديگر توانسته است مورفين خالص را از ترياک جدا کند.


3- ماري جوآنا




شاهدانه (Cannabis) که بيشتر با نام «ماري جوآنا» در شکل گياهي خود شناخته مي شود يک ماده ي روانگردان است که از گياه گل شاهدانه به دست مي آيد. انسان ها از دوران ماقبل تاريخ نيز از شاهدانه استفاده مي کردند اما در قرن بيستم استفاده از آن در سطح گسترده اي به صورت تفريحي يا در مراسم مذهبي و روحاني و همچنين در زمينه ي پزشکي شدت گرفت. بر اساس برآوردها بيش از 4 درصد ساکنان کره ي زمين به طور سالانه از اين ماده ي مخدر استفاده مي کنند. مصرف شاهدانه عوارض رواني و جسماني خاصي را در پي دارد و معمولاً به صورت خوراکي يا مانند سيگار استعمال مي شود. نئشگي حاصل از مصرف بي رويه ي اين ماده از فردي به فرد ديگر و با توجه به قدرت بدني فرد، ميزان استعمال، ترکيبات شيميايي، روش مصرف و شرايط مصرف متفاوت خواهد بود.


2- قارچ هاي هذيان آور




قارچ هاي هذيان آور (Psilocybin mushrooms) قارچ هايي هستند که حاوي مواد روانگردان سيلوسيبين و سيلوسين و گاهي اوقات ديگر مواد روانگردان تريپتاميني هستند. وقتي که سيلوسيبين وارد بدن شود، تجريه شده و از آن سيلوسين توليد مي گردد که تاثيرات توهمي در پي دارد. تاثيرات سمي قارچ هاي سيلوسيبين با توجه به دُز مورد استفاده، روش آماده سازي و متابوليسم شخص مصرف کننده بين 3 تا 7 ساعت طول خواهد کشيد. توهمات ناشي از مصرف اين قارچ ها معمولاً از نوع تصويري و شنيداري بسيار قوي بوده و از نشاط تا افسردگي و اضطراب متفاوت خواهد بود. حتي ممکن است در برخي افراد مصرف اين قارچ ها هيچ تاثيرات جانبي نداشته باشد.


1- پي سي پي




پي سي پي (PCP) يا «فنسيکليداين» (Phencyclidine) يک ماده ي مخدر تجزيه اي است که قبلاً به عنوان يک عامل بيهوشي مورد استفاده قرار مي گرفت که تاثيرات توهمي و نوروتوکسيک داشت. اين ماده ي مخدر با عنوان «غبار فرشته» (Angel Dust) نيز معروف بوده و نام هاي ديگري از قبيل «خيس»، «شِرمن همزلي»، «هالک هوگان» و بسياري اسامي ديگر نيز براي آن به کار مي رود. اگر چه تاثيرات روانگرداني آن تنها چند ساعت ادامه پيدا مي کند اما پاکسازي کامل بدن از آن طولاني تر خواهد بود و معمولاً هفته ها به طول خواهد انجاميد. پي سي پي معمولاً به صورت تفريحي توسط افراد استفاده شده و توليد آن به صورت غيرقانوني انجام مي گيرد.

اين ماده معمولاً به صورت مايع يا پودري بود اما معمولاً به صورت اسپري روي برگ هاي ماري جوآنا، نعناع، پونه ي کوهي، جعفري و يا زنجبيل پاشيده شده و به شکل سيگار کشيده مي شود. اين داروي مخدر تاثير زيادي بر روي سيستم عصبي گذاشته و به شکل توهمات، ايده هاي غيرطبيعي و مضحک، فکر هاي عجيب و غريب و هذيان گويي، قدم براداشتن و حرکات بدن ناهماهنگ و آشفته، حرکات چشمي نامنظم و غيرطبيعي، افزايش ضربان قلب و تغيير شديد دماي بدن خود را نشان مي دهد. در کل اين ماده مخدر اخلاق و رفتار فرد را به شدت تغيير داده و باعث مي شود که فرد مصرف کننده ارتباط خود را با واقعيت از دست داده و يا حرکات شبيه زامبي از خود نشان دهند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۹۶۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهاد قائمیان: تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است

به گزارش روابط عمومی دومین جایزه ملی جوانی جمعیت فرهاد قائمیان بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با اشاره به چالش‌های منفی سالمندی جمعیت در جامعه در گفتگو با ستاد خبری این رویداد ملی گفت: هر چند این امر نشان می‌دهد که سلامت عمومی جامعه بالا رفته، اما نباید تبعات منفی این سالمندی و فرسودگی جمعیت را نادیده بگیریم.

فرهاد قائمیان بازیگر شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون در گفتگو با ستاد خبری جایزه جوانی جمعیت درباره تهدیدات جمعیتی سال‌های آتی در ارتباط با پیری و میانسالی جمعیت گفت و عنوان کرد: هر چند سالمندان هم می‌توانند در توسعه کشور نقش داشته باشند، اما آن نقش خلاقانه و ایده پردازانه‌ای که جوانان می‌توانند در پیشرفت کشور داشته باشند را نخواهند داشت.

وی با اشاره به توجه به ساختار جمعیتی در نسل‌های آتی گفت: ما نیاز داریم که دولت به تسهیلات بیمه‌ای و اعتبار، مداخلات پزشکی و سلامتی جامعه نیز توجه ویژه داشته باشد تا نسل جوان به راحتی به فرزندآوری توجه کند و جزو برنامه‌های سال‌های ابتدایی تشکیل خانواده‌اش باشد.

وی با اشاره به نقش هنر در راستای تقویت روحیه جوانی جمعیت گفت: جوان امروز با دیدن فیلم و سریال و مستند‌های به دور از شعارزدگی در این راستا نگاهش مثبت می‌شود و نسبت به تهدیدات پیری جمعیت عمق پیدا می‌کند.

قائمیان با اشاره به زنگ خطر‌های جمعیتی در کشور گفت: قانون جوانی جمعیت می‌تواند کمک کننده به برون رفت از بحران سالمندی باشد، البته این اتفاق با موج رسانه‌ای و تبلیغات درون و برون مرزی نیز خیلی مرتبط است چرا که ما باید تبلیغات مناسب در این راستا داشته باشیم، مطالعات جمعیتی باید هدفمند و براساس شرایط برهه کنونی باشد باید بتوانیم شعار‌های مناسب دراین راستا تولید کنیم. وی در پایان با اشاره به تسهیلات حمایتی برای فرزندآوری گفت: جوانان ایران باید پشتوانه حمایتی هم برای ازدواج و فرزندآوری صحیح داشته باشند تا با برنامه ریزی قانون جوانی جمعیت به بار بنشیند.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگا‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت jameyat.ir مراجعه فرمایند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • زاخارووا: بازدارندگی هسته‌ای روسیه جای تردید ندارد
  • افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند
  • انتقاد چین از تاثیرات منفی گسترش «آکوس» بر صلح و ثبات منطقه
  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار
  • فرهاد قائمیان: تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است
  • رشد انفجاری موها با مصرف این ماده غذایی
  • تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است
  • جهانپور: قلیان اکسیژن دیگر سرگرمی نیست بلکه مخدر است + فیلم
  • قلیان اکسیژن پرتگاهی جدید برای جوانان/ جهانپور: قلیان اکسیژن دیگر سرگرمی نیست بلکه مخدر است + فیلم