Web Analytics Made Easy - Statcounter

«امیرعلی ابوالفتح» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح ابعاد مختلف تصویب طرح تحریم ایران، روسیه و کره‌شمالی توسط مجلس نمایندگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در مورد تصویب طرح تحریم ایران، روسیه و کره شمالی باید به این نکته توجه داشت که چند طرح تحریمی با یکدیگر تجمیع شدند و نهایتاً طرح مذکور به عنوان خروجی آن به تصویب رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روند توسط جمهوری‌خواهان در سنا مطرح شد که بحث تحریم مازاد بر ایران را نمایان کرد که دقیقاً مکمل تحریم‌های علیه برجام بود. به بیان دیگر باید بگوییم که دستگاه قانونگذاری ایالات متحده به دلیل اینکه نمی‌‌تواند برجام را مورد خطاب قرار دهد اقدام به تصویب طرح تحریم‌های مازاد بر ایران کرد که نهایتاً علاوه بر ایران، روسیه و کره‌شمالی را هم در بر گرفت.

وی ادامه داد: این طرح دقیقاً بر خلاف سیاست‌های دولت اوباما است. به گونه‌ای که در آن زمان دموکرات‌ها نسبت به آن واکنش نشان دادند اما در خصوص تحریم روسیه دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان را همراهی کردند. نکته بسیار مهم و حائز اهمیت که باید به صورت ویژه مد نظر قرار بگیرد، بحث جلوگیری از آسان‌سازی تحریم علیه روسیه است که باید آن را نقطه عطف طرح مذکور دانست. به صورتی که در تمام طرح‌های گذشته اعلام شده بود که رئیس جمهور بر اساس منافع ملی می‌تواند هر طرحی را به صلاحدید خود لغو کرده یا از شدت آن بکاهد اما در حالت فعلی که بحث نزدیک شدن ترامپ به روسیه مطرح شده است شاهد هستیم که مسکو در بطن این طرح قرار گرفته است.

محور ضد روسی این طرح تحت الشعاع پروژه ضد ایرانی قرار گرفته است. نگاه به روسیه در این طرح یک نگاه موضوعی است و نگاه به ایران یک نگاه مصداقی خواهد بود. به صورتی که در مورد روسیه موضوع‌های مربوط به ترانزیت و همچنین صنایع مدنظر قرار گرفته شده و در خصوص ایران بحث نفت، بانک‌ها و اشخاصی که با سپاه پاسداران همکاری دارند یا در برنامه موشکی ایران حضور داشته‌اند محور این تحریم‌ها قرار گرفتند؛ لذا این طرح تا حدود زیادی بر تحریم روسیه تاکید داشت و پس از آن ایران و کره‌شمالی به کانون توجهات این طرح تبدیل شدند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که آیا ترامپ اقدام به امضاء کردن این طرح خواهد کرد یا خیر؛ گفت: بسیاری از سناتورهای مجلس سنای آمریکا مایل نیستند که موضوع کره شمالی در این تحریم‌ها گنجانده شود و تنها هدف آنها تحریم ایران و روسیه بود؛ چراکه گنجاندن نام کره‌شمالی در این طرح، متن و حاشیه آن را پیچیده‌تر خواهد کرد. از این جهت هنوز مشخص نیست که آیا کاخ سفید تحریم‌های مذکور را به امضا خواهد رساند یا خیر، چراکه در بطن قانون اساسی ایالات متحده هدایت سیاست خارجی این کشور بر عهده قوه مجریه است و اگر طرح مذکور تایید شود و موضوع عدم آسان‌سازی تحریم‌های روسیه به امضای ترامپ برسد بدون تردید برای اولین بار در تاریخ آمریکا هدایت سیاست خارجی ایالات متحده به دست نمایندگان کنگره افتاده است.

وی در پایان یادآور شد: اگر هدایت دستگاه سیاست خارجی و استراتژی آمریکا در این موضوع به دست ۵۳۵ نماینده ایالات متحده بیافتد، باید بگوییم که برای اولین بار شاهد هستیم که قانون اساسی ایالات متحده نقض شده است. به نحوی که ممکن است این موضوع به یک رویه تبدیل شود و بدون تردید مشکلاتی میان قوه مقننه و قوه مجریه ایالات متحده به وجود خواهد آمد. از سوی دیگر اگر سه چهارم نمایندگان به این طرح رای مثبت بدهند عملاً وتوی رئیس جمهور بی‌ارزش است که مشابه آن را در زمان اوباما و در خصوص تصویب قانون جاستا نظاره‌گر بودیم. حتی اگر ترامپ این طرح را امضا نکند، شاهد طولانی شدن موعد تصویب آن خواهیم بود و بدون شک نمایندگان کنگره و سنا در صدد اعمال فشار بر کاخ سفید بر می‌آیند.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۹۶۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقام سابق آمریکایی: فرانسه اولین نظامیان خود را به اوکراین فرستاده است

استفان براین معاون سابق وزیر دفاع آمریکا در امور سیاست در یادداشتی که توسط وب‌گاه آسیا تایمز منتشر شده، نوشته است: فرانسه پیش‌تر اولین نظامیان خود را به اوکراین فرستاده است.

به گزارش روز دوشنبه آسیا تایمز، براین در این یادداشت با بیان اینکه این نظامیان متعلق به هنگ سوم پیاده نظام هستند که یکی از اجزای اصلی لژیون خارجی فرانسه است، افزود: این نیرو‌ها در حمایت از تیپ مکانیزه ۵۴ مستقل اوکراین در شهر اسلاویانسک مستقر شده‌اند.

بر اساس این یادداشت، این نظامیان فرانسوی که مستقیماً در یک منطقه جنگی پر زد و خورد مستقر شده‌اند، قصد دارند به نیرو‌های اوکراینی برای مقاومت در برابر پیشروی‌های اخیر ارتش روسیه در دونباس کمک کنند.

در این یادداشت آمده است که در حال حاضر ۱۰۰ لژیون خارجی فرانسوی که متخصص نگهداری و سرویس تجهیزات و ادوات توپخانه هستند به اوکراین اعزام شده‌اند، اما قرار است این تعداد در نهایت به یک هزار و ۵۰۰ لژیون خارجی افزایش پیدا کند.

بنا بر نوشته آسیا تایمز، لژیونر‌ها به مدت سه سال در ارتش فرانسه خدمت می‌کنند و پس از آن می‌توانند تابعیت فرانسه را درخواست کنند. همچنین افسران ارشد لژیون خارجی همگی فرانسوی هستند، اما درجه دار‌ها و نیرو‌های دیگر همگی از اتباع خارجی هستند.

آسیا تایمز ادامه داد: امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه درحالی اوایل هفته جاری بار دیگر احتمال اعزام نیرو‌های ناتو از اروپا به اوکراین را رد نکرد که این اظهارات وی از سوی گروه‌هایی در انگلیس، فرانسه، مجارستان، ایتالیا و اسلواکی مورد انتقاد قرار گرفت و دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز اظهارات مکرون را بسیار خطرناک خواند.

رئیس جمهور فرانسه پیش‌تر در اظهاراتی گفت که چنانچه روسیه موفق به شکستن خطوط نبرد در اوکراین شود و درصورت درخواست کی‌یف، وی مساله اعزام نیرو به اوکراین را منتفی نمی‌داند و آن را رد نمی‌کند.مکرون که در این زمینه با هفته نامه انگلیسی اکونومیست مصاحبه می‌کرد به صراحت گفت: من هیچ چیزی را (در جنگ اوکراین) دور از نظر نمی‌گیرم، چرا که با فردی مواجه هستیم که وی هیچ چیزی را منتفی و دور از نظر نمی‌گیرد.

درحالی مکرون نسبت به قصد خود مبنی بر اعزام نیرو به اوکراین سخن می‌گوید که وی ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در سخنانی از آمادگی کشورش برای گفتگو با دیگر کشور‌های اروپایی درباره استفاده از سلاح هسته‌ای علیه روسیه خبر داد.وی گفته بود فرانسه موضع خود را حفظ خواهد کرد، اما آماده است تا در دفاع از خاک اروپا بیشتر مشارکت کند.

رئیس‌جمهور فرانسه که کشورش حدود ۳۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد در هفته‌های اخیر موضع شدیدتری را علیه روسیه اتخاذ کرده است و این اولین بار نیست که استفاده از سلاح‌های هسته‌ای فرانسه را برای دفاع از اتحادیه اروپا پیشنهاد می‌کند. مکرون اولین بار در سال ۲۰۲۰ به این اقدام احتمالی اشاره کرده بود.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی، بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی در کشور بدتر از تحریم خارجی است
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • مقام سابق آمریکایی: فرانسه اولین نظامیان خود را به اوکراین فرستاده است
  • دانشجویان خارجی حاضر در تظاهرات از آمریکا اخراج می شوند!
  • هرقانونی در فضای مجازی به معنای محدود کردن فضای مجازی نیست!
  • کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند
  • بسته تحریمی اروپا برای اولین بار گاز روسیه را هدف قرار خواهد داد
  • لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت، تصویب شد