Web Analytics Made Easy - Statcounter

نائب رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور با بیان اینکه ظرفیت پذیرش پرستار از دفترچه کنکور بیرون آمده است، گفت: سازمان سنجش در حال حاضر منتظر اعلام ظرفیت وزارت بهداشت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ سید رضا مظلوم، نائب رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور و سیده فاطمه بحرینی، دبیر نظام پرستاری مشهد با حضور در تحریریه پایگاه تحلیلی- خبری «صبح توس» به گفتگو در مورد عملکرد وزارت بهداشت و ابلاغ آئین‌نامه آموزش پرستار در بیمارستان پرداختند که متن این مصاحبه در ادامه آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید رضا مظلوم، نائب رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور با اشاره به طرح آموزش پرستار در بیمارستان، اظهار کرد: رویه جدید آموزش پرستاران دو آئین‌نامه و یک ابلاغیه دارد؛ نخستین آئین‌نامه مربوط به آبان‌ماه سال 94، دومین آئین‌نامه در دی‌ماه سال 94 بوده که با نظر نهادهای دولتی و غیر دولتی پرستاری تنظیم شد و یک ابلاغیه در اردیبهشت 96 از طرف وزارت بهداشت برای اجرای آئین‌نامه دی‌ماه صادر شد.

وی با اشاره به اعتراض جامعه پرستاری به آئین‌نامه اول، خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت به بهانه کمبود پرستار، بیمارستان‌ها را متولی آموزش دوره کارشناسی پرستاری معرفی کرد و مقرر شد پذیرش دانشجوی پرستاری نه از طریق کنکور سراسری، بلکه از طریق آزمون داخلی صورت پذیرد، همچنین ظرفیت پذیرش نیز بر اساس اعلام بیمارستان‌ها و دانشگاه مربوطه انجام شود.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد با اشاره به برخی مشکلات موجود در طرح پرستار بیمارستانی، عنوان کرد: وزارت بهداشت در مورد آینده دانشجویانی که بر اساس آئین‌نامه نخست وارد عرصه پرستاری شدند روشن گری نکرده بود که آیا بیمارستان‌ها نسبت به آنها تعهد استخدام دارند و یا پس از فارغ‌التحصیلی رها می‌شوند.

آیا وزارت بهداشت متعهد به استخدام پرستاران بیمارستانی است؟

وی ادامه داد: برخی اشکالات وارد شده به آئین‌نامه نخست منجر به آئین نامه دی ماه 94 شد که تغییراتی در آن پدید آمد از جمله اینکه متولی آموزش پرستاری دانشکده‌ها معرفی شده و بیمارستان‌ها به عنوان همکار عنوان شدند، همچنین پذیرش بر اساس نیاز سنجی معتبر از طریق کنکور سراسری صورت می‌گیرد.

مظلوم بیان کرد: آئین نامه دوم در دی‌ماه 94 همه انتظارات جامعه پرستاری را برطرف نکرد؛ اما به عنوان کفی از مطالبات جامعه پرستاری قرار گرفت و مقرر شد طبق آن پذیرش صورت گیرد؛ حدود یک سال و نیم این آئین‌نامه مسکوت باقی ماند تا اردیبهشت‌ماه 96 که ابلاغیه برای اجرای آئین نامه دوم صادر شد در حالی که آن موارد در آئین نامه اول مطرح شده بود؛ زیرا بنا بر متن ابلاغیه آمده است هر دانشگاه می‌تواند سه بیمارستان را برای تربیت پرستار آماده کند.

اعلام ظرفیت بیمارستان‌هایی که آمادگی پذیرش دانشجو ندارند

وی با بیان اینکه ابلاغیه 23 اردیبهشت‌ماه صادر شده است، تصریح کرد: اولین اقدام در راستای عملیاتی شدن این ابلاغیه تشکیل کارگروه مدیریت تفاهم نامه بود؛ با وجود این در هیچ دانشگاهی این کارگروه تشکیل نشد و دانشگاه‌ها و بیمارستان‌هایی اعلام ظرفیت کرده‌اند که اصلا آمادگی پذیرش دانشجو را ندارند.

مجامع علمی پرستاری خواهان ملاقات با وزیر بهداشت/ قاضی‌زاده هاشمی پاسخگو نیست

نائب رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور اضافه کرد: در پی این امر مجامع علمی و حرفه‌ای پرستاری دو نامه به وزارت بهداشت ارسال کرده و خواهان ملاقات با وزیر بهداشت شدند؛ اما جلسه ای صورت نگرفت از این رو دانشجویان وارد عرصه تجمع و اعتراض شدند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت جلسه‌ای با حضور معاونت حقوقی، معاونت آموزشی و معاونت پرستاری برگزار کرد که در آن انتقاداتی مطرح شد و این وزارتخانه اشکلات را پذیرفت و اعلام کرد آئین نامه اصفهان ملاک پذیرش دانشجوست و هر مصوبه‌ای‌ خلاف این آئین نامه باید لغو شود؛ با این وجود هیچگونه تلاشی برای لغو ابلاغیه صورت نگرفت و حتی مصاحبه‌هایی انجام شد که در آن عبارت پرستار بیمارستانی به کار رفت.

وزیر بهداشت به صورت مکتوب آئین‌نامه را لغو کند

مظلوم ادامه دارد: کمیسیون مصوب کرده بود که هر دستورالعمل که منافات با آئین نامه دوم دارد لغو شود با این وجود نه تنها لغو رسمی ابلاغیه انجام نشد، بلکه تنها به صورت شفاهی مطرح کردند در حالی که وزیر بهداشت باید به صورت مکتوب آئین نامه را لغو کند.

ظرفیت پذیرش پرستار از دفترچه کنکور بیرون آمده است

وی با بیان اینکه اخبار غیر رسمی خبر از آن داده اند که ظرفیت پذیرش پرستار از دفترچه کنکور بیرون آمده است، خاطرنشان کرد: سازمان سنجش در حال حاضر منتظر اعلام ظرفیت وزارت بهداشت است؛ حال مسئله این است که از 23 اردیبهشت تا 23 تیرماه چرا ابلاغیه مسکوت بود و دوماه پیش از کنکور مطرح شد؟.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد با اشاره به پروسه اداری عملیاتی شدن این ابلاغیه، عنوان کرد: ابتدا برای اجرای ابلاغیه باید در دانشگاه‌ها کارگروه تشکیل شده، در بیمارستان‌ها نیازسنجی صورت گیرد، بیمارستان‌های متقاضی اعلام ظرفیت کنند و سپس هئیت بورد از بیمارستان‌های داوطلب بازدید کند سپس به شورای گسترش دانشگاه در وزارت بهداشت اعلام شود که این پروسه بیش از دو ماه زمان نیاز دارد.

نیاز به 140 هزار پرستار در بخش دولتی و خصوصی

وی افزود: دو و نیم تا سه پرستار به ازای هر تخت، استاندارد جهانی است و ایران این میزان 1.8 پرستار به ازای هر تخت می‌باشد؛ با این وجود در کشور ما 0.9 پرستار به ازای هر تخت فعالیت می‌کند؛ به روایت دیگر در حال حاضر 100 هزار پرستار در بخش دولتی و 40 هزار پرستار بخش خصوصی فعالند و نیازمند جذب 100 هزار پرستار بخش دولتی و 40 هزار پرستار در بخش خصوصی هستیم.

مظلوم اظهار کرد: نظام پرستاری به ازای هر پرستار که بازنشسته شد مجوز استخدام یک پرستار را دارد این در حالی است که چنانچه به ازای یک پرستار بازنشسته شده یک پرستار استخدام کنیم 100 هزار کمبود باقی می‌ماند از طرف دیگر تخت‌های بیمارستانی روز به روز افزوده می‌شود.

لغو قانون بازنشستگی پس از 25 سال برای پرستاران به بهانه کمبود نیرو

وی با بیان اینکه پرستاران در بخش دولتی پس از 30 سال و در بخش تامین اجتماعی و خصوصی پس از 25 سال بازنشست می‌شوند، بیان کرد: متولی اجرای ضوابط بازنشستگی وزارت بهداشت است و این وزارتخانه همواره به بهانه کمبود پرستار سر باز می‌زند این در حالی است که در سال بالغ بر 10 هزاردانشجوی پرستاری فارغ‌التحصیل می‌شوند.

سازمان نظام پرستاری مجوز استخدام نیرو ندارد

نائب رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور با بیان اینکه برای آموزش پرستاری در مقطع کارشناسی برای هر دانشجو حدود 40 میلیون هزینه صرف می‌شود، افزود: سازمان نظام پرستاری مجوز جذب و استخدام ندارد و پرستاران تنها به صورت شرکتی و قراردادی جذب می‌شوند.

وی تصریح کرد: در سه سال گذشته 17 هزار پرستار بازنشست شده؛‌ اما به صورت استخدامی کمتر از 20 هزار نفر که شامل نیروهای قراردادی، شرکتی و طرحی است، جذب شده‌اند با این وجود آمار رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد بیش از هفت هزار نفر هم نتوانسته استخدام کند، پس چرا دانشجویان پرستاری را به شکل بیمارستانی و با کیفیت پایین آموزش دهیم؟.

طرح پرستار بیمارستانی صدمه به سلامت مردم را در پی دارد

مظلوم اضافه کرد: دانشجویان آکادمیک پرستاری 90 واحد دروس تخصصی و 40 واحد عملی می‌گذرانند؛ اما آموزش در بیمارستان تنها محدود به مهارت‌آموزی خواهد شد از این رو احساس خطر می‌کنیم؛ زیرا پرستاری که اینگونه آموزش ببیند قطعا جان بیماران را به خطر می‌اندازد و این طرح موجب صدمه به سلامت مردم خواهد شد.

وی عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی با صدا و سیما قرارداد دارد؛ اما حتی در ایام روز پرستار هم به این قشر توجه ویژه‌ای نمی‌شود و این منجر به آسیب شده است.

طرح تحول سلامت اسراف شدید منابع است/ وزارت بهداشت بر پیشگیری متمرکز شود

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد با بیان اینکه طرح تحول سلامت اسراف شدید منابع است، بیان کرد: وزارت بهداشت باید درمان‌محوری را کنار گذارد و روی پیشگیری و بازتوانی متمرکز شود؛ اما طرح تحول سلامت بر درمان متمرکز است.

ایران بهشت پزشکان دنیا

وی تأکید کرد: ایران بهشت پزشکان دنیاست زیرا حقوق پزشکان ایران پنج برابر سایر کشورهاست از این رو مهاجرت پزشکان بسیار کم است در مقابل مهاجرت پرستاران سیر صعودی دارد؛ زیرا مدرک آنها در سایر کشورها معتبر است.

افتتاح تخت بیمارستانی افتخار دولت روحانی است/ چرا نیاز به تخت افزایش یافته؟

مظلوم اظهار کرد: افتخار دولت روحانی افتتاح تخت بیمارستانی است و وزیر بهداشت از افزایش تخت‌های بیمارستانی به عنوان دستاورد یاد می‌کند؛ باید این امر بررسی شود که چرا در دولت یازدهم نیاز به تخت بیمارستانی افزایش یافته زیرا باید پیشگیری جایگزین درمان شود.

10 سال از قانون تعرفه‌گذاری پرستاران گذشت/ وزارت بهداشت هیچ اقدامی نکرده است

بحرینی، دبیر نظام پرستاری مشهد نیز در ادامه این گفت‌وگو به خبرنگار صبح توس گفت: قانون تعرفه گذاری پرستاری 10 سال پیش در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است با این وجود هنوز وزارت بهداشت برای عملیاتی کردن آن اقدامی نکرده است.

وی با بیان اینکه وزرات بهداشت نمی‌خواهد که اختلاف درآمدها حذف شود، عنوان کرد: پرستار حق تخصص پائین‌تری دریافت می‌کند که این به نفع مردم است، همچنین اجرای قانون تعرفه گذاری موجب هویت بخشی به پرستاران می‌شود و این امر جاذبه شغلی پرستاری را افزایش می‌دهد.

دبیر نظام پرستاری مشهد اظهار کرد: نظام پرستاری اذهان وزارت بهداشت را به این سمت برد که به پیشگیری توجه ویژه شود زیرا این قشر دغدغه سلامت جامعه را دارد؛ اما متاسفانه وزیر بهداشت پرستاران را محکوم به سیاه‌نمایی می کند.

وی اضافه کرد: نظام پرستاری با جیب خالی پایگاه‌های سلامت را راه اندازی کرد و پرستاران نیز به بهانه مراسم مذهبی به نام غربالگری و نذری سلامت وارد پایگاه‌ها شدند.

پست خالی پرستار کنار پزشک خانواده در حاشیه شهر

بحرینی عنوان کرد: کنار پزشک خانواده و پزشک عمومی در حاشیه شهر پست خالی پرستار وجود دارد از این رو دولت می‌تواند پرستاران بیکار را در این پست‌ها قرار دهد تا به مردم خدمت‌رسانی کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۹۸۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غریب آبادی: وضعیت حقوق بشر به صورت مکتوب منتشر می‌شود

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، مراسم رونمایی از کتاب نقض حقوق بشر در کانادا و سوئد روز سه‎شنبه، ۱۱ اردیبهشت، با حضور کاظم غریب آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران و جمعی از کارشناسان حقوقی و فرهنگی و همچنین اساتید دانشگاه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: غریب‌آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

در این مراسم از دو جلد کتاب با عنوان «نگرانی‌های حقوق بشری در دو کشور کانادا و سوئد طی دو دهه گذشته از منظر نهادهای بین‌المللی حقوق بشری» رونمایی شد.

غریب آبادی در این مراسم ضمن اشاره به اینکه بحث حقوق بشر از دو بعد مهم است، گفت: نخست حمایت و ارتقای حقوق بشر در داخل است و دوم از آنجایی که ما آماج اتهامات برخی کشورها قرار داریم، بنابراین وظیفه داریم وضعیت حقوق بشر را در این کشورها رصد کنیم و ببینیم که آیا در این زمینه صادق هستند یا خیر.

دبیرستاد حقوق بشر با بیان اینکه از اکتبر گذشته مشخص شد رویکرد جامعه بین‌المللی نسبت به حقوق بشر آنگونه که برخی کشورها می‌گویند، باید تغییر کند، اظهار کرد: ما برای اولین بار تصمیم گرفتیم وضعیت حقوق بشر را در داخل ایران به صورت مکتوب منتشر کنیم؛ همچنین یکی از کارهایی که در ستاد حقوق بشر انجام می‎شود، پایش حقوق بشر در برخی کشورهاست؛ ستاد حقوق بشر منبع را نه رسانه‌ها و ژورنالیستی بلکه بر رویکرد سازوکارهای بین‎المللی قرار داده است اما این به معنای درست بودن هرچه آن‌ها می‌گویند، نیست.

وی همچنین به بررسی گزارش گزارش‎گران سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در کشورها طی دو دهه اشاره کرد و گفت: این گزارش‎گران سفرهایی به کشورها دارند و گزارش‎ها و توصیه‎نامه‌هایی منتشر می‌کنند که این‌ها در ستاد حقوق بشر بررسی شده‎اند.

غریب آبادی، ادامه داد: در مرحله نخست بررسی وضعیت کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایسلند، کانادا، آلمان، سوئد در دستور کار قرار گرفتند؛ مبنای کتب بر زبان فارسی نبود و کتاب‎های مذکور به زبان انگلیسی هم منتشر شدند.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه دلیل انتخاب این هفت کشور این است که در وهله نخست این کشورها در زمینه حقوق بشر مدعی هستند و ثانیا این کشورها علیه ایران اقدامات و اتهاماتی وارد می‌کنند، عنوان کرد: رویکرد ما تدافعی نیست؛ به‎زودی و ظرف یک ماه آینده رویکرد تهاجمی در حوزه حقوق بشر را نهایی می‌کنیم که بعد پاسخگویی، رفع ابهام و تعامل هم دربردارد؛ تصمیم بر این است که در این رابطه سندی تهیه شود که پیش‌نویس آن آماده شده است.

وی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه کانادا کشوری است که گرفتار نقض گسترده حقوق بشر است و حقوق بومیان در این کشور نقض می‌شود، اضافه کرد: کانادا هم در داخل و هم در ارتباط با کشورهای دیگر حقوق بشر را نقض می‌کند؛ این کشور هر سال در نشست مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران قطعنامه صادر می‌کند.

غریب آبادی، اضافه کرد: سوئد نیز به همین شکل است؛ اکنون حمید نوری چهار سال است که در این کشور بازداشت است و همه حقوق وی نقض شده است؛ حمید نوری تبعه ایران است و وظیفه ما است که تمام تلاش‌ها را درباره این شهروند ایرانی انجام دهیم؛ ان‎شاالله که بتوانیم حمید نوری را به دامان خانواده بازگردانیم.

معاون امور بین‎الملل قوه قضاییه در بخشی دیگر با تاکید بر اینکه حقوق بشر یک موضوع سیاسی شده است، عنوان کرد: نهادهای حقوق بشری درباره فلسطین چه کردند، درباره دانشگاه‌های آمریکا نهادهای حقوق بشری هنوز یک بیانیه هم صادر نکردند؛ شورای حقوق بشر درباره آمریکا سکوت کرده، اما در ایران چه اتفاقی افتاده که این نهاد چندین بیانیه صادر می‌کند، اما کمیساریای عالی درباره آمریکا سکوت کرده است.

دبیر ستاد حقوق بشر، تصریح کرد: سیاست‎زدگی در حقوق بشر تنها درباره کشورها روی نداده و نهادهای بین‌المللی هم دچار این سیاست‌زدگی شدند.

غریب آبادی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه درباره بحث تحریم اقدامات زیادی انجام شده و ادبیات‎سازی گسترده‌ای درباره تحریم‌های یک‎جانبه صورت گرفته است، گفت: پرونده‎های زیادی در شعبه پنجاه‌وپنجم دادگستری تهران درباره تحریم‌ها باز شده است؛ همچنین پرونده‌هایی برمبنای طرح شکایت از سوی شاکی خصوصی از جمله بیماران پروانه‌ای تشکیل شده است.

دبیرستاد حقوق بشر، اظهار کرد: موارد نقض را باید با استفاده از ابزارهای خود پیگیری کرده و باید به دنبال اجرای حکم‌های صادرشده برویم، تاکید کرد: این موضوع پیگیری شده و آرای محاکم ما باید اجرا شود؛ در این رابطه کشتی که محموله نفتی آمریکا را داشت توقیف شد و براساس حکم دادگاه درباره بیماران پروانه‌ای باید صرف شود که اقدام خوبی است.

غریب آبادی در بخشی دیگر با بیان اینکه یکی از مطالباتی که مقام معظم رهبری همواره تاکید داشتند دفاع از حقوق مستضعفان است، افزود: در حوزه دفاع از حقوق مردم غزه اقدامات زیادی انجام شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر همچنین نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌ها را در زمینه پایش و رصد حقوق بشری بسیار مهم خواند و گفت: در این موضوع نیز از اقدامات پژوهشگران و دانشگاه‌ها استقبال می‎شود.

در پایان این مراسم با حضور دبیر ستاد حقوق بشر و مدعوین، از کتاب نگرانی‌های حقوق بشری در دو کشور کانادا و سوئد طی دو دهه گذشته از منظر نهادهای بین‌المللی حقوق بشری رونمایی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229029 برچسب‌ها حقوق بشر

دیگر خبرها

  • پرستاران ۳۰ درصد از جمعیت نظام سلامت هستند
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • مشکل کمبود پرستار با جذب نبرو حل نمی‌شود/ معیشت بزرگ‌ترین دلیل مهاجرت پرستاران
  • درخواست جذب سالانه ۱۵۰۰۰ نیروی پرستاری
  • وضعیت حقوق بشر در ایران برای اولین بار به صورت مکتوب منتشر می‌شود
  • تدوین لایحه حمایت از حقوق پرستاران با هدف بهبود معیشت
  • غریب آبادی: وضعیت حقوق بشر به صورت مکتوب منتشر می‌شود
  • آئین اختتامیه جشنواره سفیران سلامت با تجلیل از فعالان سلامت
  • تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می کند