Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرج - معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان البرز گفت: ۳۵ درصد دانش آموزان البرزی در رشته‌های مهارتی مشغول به تحصیل شده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس سلطانیان در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون «هدایت تحصیلی» که صبح شنبه در سالن کنفرانس کانون امام علی (ع) کرج برگزار شد، بابیان اینکه بحث هدایت تحصیلی یکی از مباحث جدی نظام آموزش‌وپرورش است، اظهار کرد: هدایت تحصیلی به‌صورت نوین در کشور آغازشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بابیان اینکه با تصویب و ابلاغ سند تحول بنیادین نظام آموزش‌وپرورش ساختار نظام آموزشی کشور به دو دوره شش‌ساله ابتدایی و متوسطه تقسیم شد، افزود: هرکدام از دوره‌های شش‌ساله به دو دوره سه‌ساله تقسیم می‌شود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان البرز گفت: قطار تغییرات ساختار نظام آموزشی با تشکیل پایه یازدهم در کشور طی سال تحصیلی ۹۶ و ۹۷ نمود پیدا خواهد کرد.

سلطانیان با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش مباحث مرتبط با این بخش را در ۱۳۱ راهکار عنوان می‌کند، گفت: تنوع دادن و گسترش مهارت‌های لازم در تمام دوره‌های تحصیلی برای دانش آموزان در این سند موردتوجه قرارگرفته است.

وی بابیان اینکه طراحی و استقرار نظام جامع هدایت تحصیلی و استعدادیابی دانش آموزان به‌سوی رشته‌ها، حرفه و مهارت یکی دیگر از مهم‌ترین موارد مطرح‌شده در سند تحول بنیادین است، افزود: هدایت تحصیلی اکنون به‌صورت نقطه‌ای و در پایه نهم متوسطه انجام می‌گیرد.

وی تصریح کرد: برنامه درسی ملی یکی از زیرساخت‌های سند تحول بنیادین است که به ساختار و زمان آموزش اشاره دارد، هدایت تحصیلی یک فرآیند است که به یک‌پایه بازنمی‌گردد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان البرز خاطرنشان کرد: دربند دوم سیاست‌های کلی اشتغال مدنظر مقام معظم رهبری بحث آموزش نیروهای متخصص، ماهر و کارآمد موردتوجه جدی قرارگرفته است.

سلطانیان ادامه داد: برقراری توازن بین رشته‌های تحصیلی و متناسب با نیازهای جامعه یکی از مباحث جدی است که امروزه در بحث هدایت تحصیلی مطرح می‌شود.

وی بابیان اینکه در سال اول برنامه ششم توسعه قرار داریم، در برنامه پنجم توسعه هدف‌گذاری رسیدن به ۴۶ درصد سهم دانش‌آموزانی بود که در هنرستان‌ها و مراکز کار و دانش فعالیت دارند، تأکید کرد: در برنامه ششم توسعه باید تعداد دانش آموزان محصل در هنرستان‌ها را به ۵۰ درصد برسانیم‌.

وی بابیان اینکه در نقشه جامع علمی کشور تقویت نظام استعدادیابی، بازنگری و بازتولید نگرش آموزش مدنظر قرارگرفته است، گفت: رسیدن به آمار ۳۸ درصد به‌منظور تحصیل دانش آموزان در هنرستان طی سال تحصیلی ۹۶ و ۹۷ برنامه‌ریزی‌شده است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان البرز ادامه داد: شکوفایی استعداد، شناسایی رغبت و علایق دانش آموزان در بحث هدایت تحصیلی موردتوجه است، در راستای این مهم دانش آموزان باید به آگاهی لازم برای انتخاب رشته موردنظر دست پیدا کنند.

سلطانیان با تأکید بر اینکه برای دانش آموزان به‌هیچ‌عنوان در خصوص انتخاب رشته؛ تکلیف مشخص نخواهیم کرد، گفت: انتخاب رشته توسط دانش‌آموز انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه هدایت تحصیلی یک اقدام فرا بخشی است که تنها به حوزه آموزش‌وپرورش مرتبط نمی‌شود، خاطرنشان کرد: هدایت تحصیلی بر اساس چهار رکن استعداد دانش آموزان، علاقه دانش آموزان، امکانات موجود در آموزش‌وپرورش و نیاز جامعه انجام می‌گیرد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان البرز ادامه داد: سه هدف عمده برای هدایت تحصیلی مبنی بر شناسایی و شناساندن استعداد، توانایی و ویژگی‌های شخصیتی دانش آموزان، کمک به انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی و مسیر شغلی آینده دانش آموزان و مساعدت به هدایت متوازن دانش آموزان به شاخه‌های تحصیلی اتخاذشده است، باید به این مهم تأکید کرد هدایت تحصیلی با توسعه متوازن امکان‌پذیر می‌شود.

سلطانیان با اعلام اینکه در بحث هدایت تحصیلی یک فرم توصیه‌ای و فرم اولویت‌بندی ثبت‌نام به دانش آموزان ارائه خواهد شد، افزود: دانش‌آموز بر اساس اولویت‌های ارائه‌شده نسبت به ثبت‌نام اقدام می‌کند.

وی اضافه کرد: امسال ۹۲۹ هزار و ۷۲۱ داوطلب در کنکور سال جاری شرکت کردند که از این تعداد ۵۸۰ هزار و ۳۰۱ نفر به رشته تجربی سوق پیداکرده‌اند.

وی بابیان اینکه استان البرز در سال تحصیلی جاری ۴۲۹ هزار و ۵۸۳ دانش‌آموز را در خود جای‌داده که این افراد در ۲ هزار و ۴۴۳ آموزشگاه مشغول تحصیل هستند، گفت: از این تعداد ۱۰۱ هزار و ۵۴۴ دانش‌آموز در دوره اول متوسطه و ۳۲ هزار و ۴۶۸ دانش‌آموز در پایه نهم مشغول به تحصیل هستند که برای این افراد برگه‌های هدایت تحصیلی صادرشده است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان البرز افزود: طی سال تحصیلی ۹۵ و ۹۶ بالغ‌بر۳۵ درصد دانش آموزان در رشته‌های مهارتی و ۶۵ درصد دیگر در دبیرستان‌ها مشغول به تحصیل شده‌اند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۹۸۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صحرایی: ۱۰۰ هنرستان به ظرفیت پذیرش دانش آموزان مهارتی اضافه شد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۱۰۰ هنرستان به ظرفیت پذیرش دانش آموزان مهارتی اضافه شد، با این احساب در ۵ سال آینده نیمی از دانش آموزان به دانش آموزان مهارتی مبدل خواهند شد.

وی با بیان اینکه تأسیس هنرستان‌های وابسته به دستگا‌ها و تأسیس هنرستان‌های تیزهوشان در آیین نامه دولت تصویب شد، افزود: وزارتخانه‌های مختلف و ذیربط مکلف شدند که حداقل ۵ هنرستان وابسته و جوار را مبتنی بر ظرفیت‌های خود ایجاد کنند.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: ۲۰ درصد ظرفیت آموزش مراکز فنی حرفه‌ای به آموزش مهارت به سایر دانش آموزان رشته‌های دیگر اختصاص پیدا خواهد کرد.

صحرایی گفت: همچنین آموزش پرورش مکلف شده است ۳۰۰ ساعت به دانش آموزان غیر فنی و حرفه‌ای آموزش مهارتی بدهد.

وی افزود: تغییر کاربری هنرستان‌های کشور ممنوع اعلام شده است و در صورتی که امکان تداوم فعالیت یک هنرستان نباشد با اجازه آموزش و پرورش تغییر کاربری آن ممکن می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صحرایی: ۱۰۰ هنرستان به ظرفیت پذیرش دانش آموزان مهارتی اضافه شد
  • فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان
  • ضرورت افزایش آگاهی والدین از هدایت تحصیلی دانش آموزان
  • آگاهی والدین از هدایت تحصیلی دانش آموزان اندک است
  • ضرورت ایجاد بازار کار مناسب برای تشویق دانش‌آموزان به تحصیل در رشته ریاضی 
  • ضرورت ایجاد بازار کار مناسب برای تشویق دانش آموزان به تحصیل در رشته ریاضی 
  • آغاز به کار نمایشگاه هفته مشاغل در هنرستان تربیت زرین شهر
  • گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در فیروزه
  • نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش به‌زودی اعلام می‌شود
  • اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش به‌زودی