Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@17:12:23 GMT

حلال شمردن حرام الهی در حکم ارتداد است

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۱۹۸۶۵۵

حلال شمردن حرام الهی در حکم ارتداد است

کرمان - دادستان سیرجان گفت: برخی اظهارنظرهای غیر تخصصی و جاهلانه در خصوص رفع ممنوعیت قانونی نسبت به مشروبات الکلی می تواند موجب حکم ارتداد شود چرا که حلال شمردن حرام الهی از مصادیق آن است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دادگستری استان کرمان، محسن نیکورز اظهار کرد: شرب خمر از جمله حدود الهی است که به صراحت در قرآن کریم مورد نهی قرار گرفته است و احکام شرعی را می توان از دو جهت مورد بحث قرار داد؛ ابتدا از نظراثبات یعنی اینکه دلیل شرعی این احکام چیست و دوم از نظر ثبوت یعنی اینکه چه مصلحت یا مفسده ای موجب تعیین چنین حکمی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عنوان کرد: ما مسلمانان و شیعیان معتقدیم همه احکام شرعی تابع مصالح و مفاسد واقعی هستند که البته ممکن است برخی از آنها را بشناسیم یا خیر.

دادستان سیرجان افزود: قرآن کریم در آیات متعدد به موضوع خمر و شراب اشاره کرده است و به صراحت مورد نهی قرار داده است.

وی گفت: خمر به معنای هر چیزی است که مست می کند. معنای مستی ستر و پوشیدن است چون عقل را می پوشاند و نمی گذارد فرد خوب و بد را تشخیص دهد و به راحتی ارتکاب هر جنایتی را آسان و هر کار زشت و قبیحی را در نظر انسان زیبا جلوه می کند و به همین علت قرآن کریم صفت رجس یعنی نجاست را برای شراب به کار برده است.

نیکورز ادامه داد: علاوه بر قرآن کریم در روایات متعددی به حرمت و بزرگی گناه شراب خواری اشاره شده است و از امام صادق (ع) روایت شده که خداوند تعالی برای معصیت خانه ای قرار داده و برای آن دری درست کرده و آن را قفل نموده و برای آن قفل کلیدی است که کلید آن شراب است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر براساس یافته های پزشکی اختلال در اعصاب، دستگاه گوارش، گردش خون و...از دیگر عوارض مصرف الکل است.

مصرف الکل سالانه جان بیش از ۳.۵ میلیون انسان را جهان می گیرد

نیکورز بیان داشت: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی مصرف الکل سالانه سبب مرگ حدود۳.۵ میلیون نفر در جهان می شود.

وی افزود: یک سوم بیماری های قلبی وعروقی و دیابت ناشی از مصرف الکل است و متوسط عمر در کشورهایی که مصرف الکل بالایی دارند پائین تر از کشورهایی است که سرانه مصرف الکل آنها کم است.

روایات های تکان دهنده در خصوص مشروبات الکلی

دادستان سیرجان گفت: اسلام برای ایجاد نفرت ذهنی و اجتماعی به مشروبات الکلی توصیه هایی به مسلمانان دارد. پیامبر مکرم اسلام (ص) توصیه فرموده اند اگر شراب خوار مریض شد به عیادتش نروید، گواهی شراب خوار قبول نمی شود، از شراب خوار دختر نگیرید، اگر به خواستگاری آمد جواب رد بدهید و غیره... ه.

وی همچنین گفت: امیرالمومنین علی (ع) در روایتی فرمودند اگر یک قطره شراب را در چاهی بریزند و از آب آن گندم زاری را آبیاری کنند سپس با آن محصول نان بپزند من که علی هستم از خوردن چنین نانی دوری خواهم کرد.

مجازات های سنگین در انتظار مصرف کنندگان مشروبات الکلی

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سیرجان گفت: در قانون مجازات اسلامی که منبعث از احکام شرعی است به شرب خمر و جرائم مرتبط با مشروبات الکلی پرداخته و مجازات های گوناگونی پیش بینی شده است.

وی اظهار کرد: بر اساس مواد ۲۶۴ و ۲۶۵ قانون مجازات اسلامی، مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق و تدخین آن چه کم باشد یا زیاد، خالص باشد یا مخلوط مستوجب ۸۰ ضربه شلاق حدی است و مهمتر اینکه مجازات شراب خوار در مرتبه چهارم پس از احراز شرایط قانونی اعدام پیش بینی شده است.

نیکورز گفت: همچنین بر اساس ماده ۷۰۲ قانون مجازات اسلامی، بخش تعزیرات ساخت خرید، فروش، حمل یا نگهداری مشروبات الکلی مستوجب مجازات حبس تا یک سال و شلاق تا ۷۴ ضربه و جزای نقدی به میزان پنج برابر ارزش عرفی آن است.

وی ادامه داد: دایر کردن محلی برای شرب خمر و رانندگی در حال مستی نیز از دیگر جرائم مرتبط هستند که برای آنها مجازات پیش بینی شده است.

کم کاری در حوزه مبارزه با مشروبات الکلی در بخش تقاضا

وی عنوان کرد: در حوزه مبارزه با مشروبات الکلی باید به دو عامل مهم عرضه و تقاضا به صورت همزمان توجه کرد چرا که این دوعامل ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند.

دادستان سیرجان افزود: آنچه که در حال حاضر در جامعه ما بیشتر مورد توجه قرار گرفته است برخورد با عرضه مشروبات الکلی است لکن در خصوص تلاش برای کاهش تقاضا اقدام موثری صورت نمی پذیرد و چه بسا برای برخی از اشخاص امری عادی جلوه می کند.

وی ادامه داد: آنچه که مسلم است سرمایه گذاری غرب و استکبار در به ابتذال کشاندن جوانان جوامع اسلامی و دینی است و یکی از راه های آن ترویج و تبلیغ مصرف مشروبات الکلی است.

نیکورز گفت: براساس شواهد و مستندات تاریخی، آنچه موجب فروپاشی تمدن اسلامی در آندلس شد دو عامل شراب وبی بندباری اخلاقی بود.

وی تصریح کرد: بدیهی است در حال حاضر دشمن با تمام توان خصوصا از طریق تهاجم فرهنگی اهداف خود را دنبال می کند. تهیه و تولید فیلم ها و سریال های مخرب ماهواره ای نمونه کوچکی از این تهاجم فرهنگی هستند که متاسفانه خانواده های ما به راحتی این میهمان ناخوانده یعنی ماهواره را به خانه های خود راه داده اند و واضح است عادی جلوه قرار دادن مصرف مشروبات الکلی یکی از اهداف این رسانه هاست.

وی گفت: معتقدم در خصوص مبارزه با تقاضا جای خالی رسانه ها، پزشکان، هنرمندان، کارشناسان فرهنگی بسیار احساس می شود و آگاه سازی خانواده ها و بهینه سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان نقش پیشگیری موثری خواهد داشت.

دادستان سیرجان تاکید کرد: برخی اظهارنظرهای غیر تخصصی و جاهلانه از سوی برخی اشخاص در خصوص رفع ممنوعیت قانونی نسبت به مشروبات الکلی به بهانه قطع دست سودجویان زیرزمینی، علاوه بر اینکه ناشی از عدم اطلاع از موازین و احکام نورانی شرع مقدس اسلام است در برخی موارد موجب حکم ارتداد نیز می شود چرا که از مصادیق آن حلال شمردن حرام الهی است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۹۸۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرو مشروبات الکلی در سریال «هفت سر اژدها» جنجال‌برانگیز شد

این روز‌ها در پر بیننده‌ترین ساعت و در پرمخاطب‌ترین شبکه صداسیما سریال «هفت سر اژدها» پخش می‌شود که در کمال ناباوری سکانسی از سرو مشروبات الکلی توسط نوجوانی را دارد که هم نام برند آن را می‌گوید و هم درباره محصول اظهار نظر می‌کند!

شراره داوودی (روزنامه‌نگار) در این باره نوشت:

 درست است که پخش هر سریالی قواعد و چارچوب و رده‌بندی سنی دارد، اما سریالی که از پرمخاطب‌ترین شبکه تلویزیونی پخش می‌شود، شرایط متفاوتی دارد و نکته مهم‌تر اینکه در سکانس مذکور یک نوجوان هم حضور دارد که خودش عامل همین رفتار نیز هست. شاید گاهی برای تقبیح یک عمل، لازم باشد آن را در موقعیتی به تصویر بکشیم، اما نمایش یک سکانس بیشتر از یک دقیقه‌ای در شبکه سوم سیما، برای کودکان و نوجوانان سوال‌برانگیز هم هست. نظارت محتوایی در تمام بخش‌های فرهنگی کشور وجود دارد وماجراوقتی عجیب‌تر می‌شود که می‌دانیم در آئین‌نامه نظارت بر نمایش آثار ویدیویی اشاعه اعمال رذیله و فساد و فحشا از مواردی است که مستقیم به آن اشاره شده که نه فقط در صدا و سیما که در آثار سینمایی و نمایش خانگی هم باید رعایت شود.

منبع: چندثانیه

tags # تلویزیون ، صدا و سیما سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ اطلاعاتی جالب درباره زندگی انسان در کره ماه؛ از قیمت زمین تا وام مسکن در ماه! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • جزئیات جدید از حادثه مسمومیت الکلی پزشکان در مهمانی شیراز/ هیچ‌کس به کما نرفته/ مسمومیت با «متانول» نبوده است
  • بنوش و بمیر!
  • «کوری مطلق و مرگ» در انتظار مصرف کنندگان «الکل»
  • سرو مشروبات الکلی در سریال «هفت سر اژدها» جنجال‌برانگیز شد
  • جزئیاتی از مسمومیت پزشکان با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز
  • ناآگاهی مهمترین علت مصرف الکل و دخانیات
  • پشت پرده مسمومیت الکلی پزشکان در شیراز
  • مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است
  • الکل‌های دست‌ساز و قاچاق زمینه‌ساز بروز مسمومیت
  • مصرف الکل های سمی در هر اندازه ای خطرناک است