Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - برجام طفل نارسي است که اگر در ابتدا اميد به اين بود که بتوان با حمايت و مراقبت، آن را زنده نگه داشت و بزرگ کرد، به واسطه انفعال دولت محترم در برابر بدعهدي طرف مقابل و بي‌توجهي به شروط مجلس، شوراي عالي امنيت ملي و مقام‌معظم رهبري، ديگر اميدي بر آن نيست.

به گزارش خبرنگار گروه فضاي مجازي خبرگزاري ميزان، در يادداشت روزنامه حمايت به قلم سيدجعفر قناد‌باشي مي خوانيد: اخبار اسف‌بار ظلم و جنايت سعودي‌ها در حق مردم شهر شيعه‌نشين «العواميه» در شرق عربستان، اين روزها در هياهوي رسانه‌هاي دنيا مسکوت مانده و به‌جز برخي گزارش‌هاي پراکنده و جزئي، اعتراضات به حق مردمي در زادگاه شيخ شهيد، «نمر باقر النمر» با بايکوت خبري مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آخرين وضعيت از اين شهر تقريباً جنگ‌زده، از شهادت و زخمي شدن ده‌ها نفر از شيعيان العواميه حکايت دارد که سعودي‌ها از يک ماه پيش، به بهانه دستگيري عاملان هلاکت چند نيروي امنيتي سعودي اين شهر را محاصره کرده و غيرنظاميان بي‌دفاع را موردحمله وحشيانه خود قرار داده‌اند. در تصاويري که از اين شهر منتشر شده، وسعت تخريب‌هاي ناشي از سبعيت آل‌سعود آن‌قدر گسترده است که مي‌توان آن را با حجم وسيع خرابي‌ها در سوريه و يمن مقايسه کرد و اين مسئله، نشان مي‌دهد که عربستان، به بهانه دستگيري چند عامل به اصطلاح شورشي، درصدد تسويه حساب قومي - مذهبي و برداشت‌هاي داخلي و خارجي از اين ماجراست.

باغِ سرمازده!
علي اکبري در يادداشت روزنامه کيهان نوشت: پس از آنکه وعده لغو بالمره تحريم‌ها در روز اجرايي شدن برجام محقق نشد و برخي از مسئولين سازمان انرژي اتمي کشورمان که در عدم انجام تعهدات طرف آمريکايي سخن بر زبان آورده بودند، از سوي رئيس محترم جمهور، بي‌اطلاع از مسائل معرفي شدند و بعد از آن که برخي از دولتمردان محترم، سخن از دستاورد هيچِ برجام گفتند و مشخص گرديد اوضاع آن گونه که معرفي مي‌شود، بر وفق مراد نيست، جناب آقاي روحاني مجدداً به صحنه آمده و اعلام کردند که در باغي براي ما باز شده و قرار است درختان اين باغ، خيلي زود به ثمر نشسته و ميوه‌هاي آن در دسترس همگان قرار گيرد و بايد صبر کرد تا وقت ميوه دادن درختان اين باغ فرا رسد. دلسوزان، اقتصاددانان، صنعتگران، بازرگانان، کارگران و ... که از رکود سخن مي‌گفتند، به انحاء مختلف تخطئه شده و به القاب غيرمحترمانه نواخته مي‌شدند تا کسي جرئت نکند که در مقابل موافقان برجام، سخني بر زبان جاري سازد و بر همين اساس برخي از اين مخالفان با تصور اين که شايد آن که اشتباه مي‌کند، نه دولتمردان محترم، بلکه خود ايشان هستند که تعجيل مي‌ورزند و بايد منتظر باشند که از ثمرات و ميوه‌هاي باغ سرسبزي که در آن گشوده شده، منتفع گردند، زبان در کام گرفتند. صبري که هرچه گذشت نتيجه‌اي جز تقويت باور قبلي يعني بي‌ثمر بودن برجام به همراه نداشت. اکنون اما با تصويب آنچه به عنوان مادر تحريم‌ها در کنگره آمريکا تصويب شد، مشخص گرديد که ظاهراً درختان باغ را سرما زده و شکوفه‌هاي آن را ريخته و ديگر اميدي به ثمر دادن اين باغ نبايد داشت.
هزينه‌هاي سنگين بي‌تدبيري بنزيني زنگنه
محسن دانشمند در يادداشت روزنامه وطن امروز نوشت: اظهارات مقامات ارشد وزارت نفت در روزهاي پاياني دولت يازدهم و همزمان با انتشار آمارهاي نگران‌کننده رشد شتابان مصرف بنزين، حاکي از آن است که بزودي شاهد افزايش مجدد قيمت اين فرآورده پرطرفدار نفتي با هدف کنترل مصرف آن خواهيم بود، اقدامي که آثار مستقيم (در بخش حمل‌ونقل سبک) و غيرمستقيم (از لحاظ رواني) فراواني بر اقتصاد خانوارها خواهد داشت. هرچند با توجه به تثبيت 2 ساله قيمت بنزين و يارانه بالاي آن (فاصله قيمت داخلي با قيمت فوب خليج‌فارس) و همچنين ضرورت جلوگيري از قاچاق اين فرآورده نفتي و در نهايت کنترل مصرف آن، افزايش قيمت بنزين اقدامي قابل دفاع به نظر مي‌رسد اما نکته مهمي در اين زمينه وجود دارد که زنگنه و همکارانش بشدت تلاش مي‌کنند آن را مخفي کنند. آن نکته مهم هم نقش بسيار پررنگ سياست‌هاي اشتباه وزارت نفت دولت روحاني در رشد 5/8 درصدي مصرف بنزين در 4 ماه ابتدايي امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل است که افزايش مجدد قيمت اين فرآورده پرطرفدار نفتي را ناگزير کرده است و بزودي هزينه‌هاي زيادي بر خانوارهاي ايراني تحميل خواهد کرد.

الزامات مشترک براي پاسخ به نقض برجام
در يادداشت روزنامه جوان مي خوانيد: با تصويب تحريم‌هاي ضدايراني مجلس نمايندگان امريکا در روز گذشته، شاهد شکل‌گيري يک «تلقي مشترک» در مسئولان ارشد کشورمان هستيم تا جايي که روساي قواي مجريه و مقننه، اعضاي کميته نظارت براجراي برجام و مسئولان دستگاه سياست خارجه تحريم‌هاي جديد را نقض متن و روح برجام دانسته و از اقدام متقابل کشورمان در آينده سخن به ميان آورده‌اند. در اين ميان سه پرسش مطرح مي‌شود؛1-موضع‌گيري مسئولان ارشد کشوري در همين حد، کافي است؟، 2-بسته متقابل ايران بايد حائز چه ويژگي‌ها و مولفه‌هايي باشد و3-آيا مسير پيش بيني شده در متن برجام، جهت احقاق حقوق ايران کفايت مي‌کند و اگرکفايت نداشته راهکار مقابله با شرايط موجود چيست؟ «تلقي مشترک» امروز مسئولان ارشد کشور در باب نقض متن و روح برجام، بسيار ارزشمند است و پس از آني صورت مي‌گيرد که طي دو سالي که از روز امضاي توافق هسته‌اي گذشته، به‌واسطه تصويب و اجراي قوانين ضدايراني بسياري مانند«قانون محدوديت سفر شهروندان38کشور به ايران» و «قانون ISA» متن و روح برجام نقض شده اما بعضي از مقامات داخلي با مسامحه و اغماض از کنار آن عبور کرده و برخلاف امروز در مقابل اقرار به«نقض» مقاومت مي‌کردند. اين «تلقي مشترک» بايد استمرار داشته و به «باور مشترک»منتهي شده تا به راهکارهاي موثرتري جهت مقابله با اقدامات امريکايي‌ها در سطوح مختلف برسد چراکه «اختلاف عقيده» گذشته مسئولان به توليد مفاهيمي مانند«نقض روح»، «نقض متن»، «بدعهدي»و«خلاف برجام»منجر شد و مانع از برخورد مناسب با رفتار‌امريکايي‌ها شد. کمااينکه در اظهارات روزگذشته نيز به جاي تصريح به«نقض» از عبارتي خنثي استفاده مي‌شود؛«عراقچي: در قانون جديد موضوع غيرهسته‌اي است و ناسازگاري با برجام دارد... يک اقدامي خصمانه است»، «قاسمي: واشنگتن اجراي موفقيت‌آميز برجام را به خطر مي‌اندازد». اين درحالي است که کلمه«ناسازگاري» به لحاظ حقوقي فاصله بسيار زيادي با «نقض»دارد يا اجراي برجام تاکنون نيز موفقيت آميز نبوده و قانون جديد امريکايي‌ها اجراي ناموفقيت‌آميز را تشديد مي‌کند. بنابراين برخي از مقامات نبايد اين «تلقي مشترک ارزشمند»را تضعيف کرده و با اقرار صريح و بدون ملاحظه به نقض برجام در جهت هم افزايي با سايرين برآمده تا راهکارهاي مشترک و موثري در جهت مقابله اتخاذ شود.
تحليلي بر فضا و انتخاب 7 کانديدا شهردار تهران
وحيد ايماني طي يادداشتي در روزنامه افکار نوشت: منتخبين اصلاح‌طلب شوراي اسلامي شهر تهران با يک ژانر اکشن و توامان دراماتيک با پاياني باز به بهشت رسيدند! آنها پيش از انتخابات با ماجراي راهيابي به ليست اميد و جاماندن افراد شاخص و سرشناس و باتجربه از ليست حاشيه ساز، وپس از آن با انتشار ليست‌هاي موازيه درون حزبي پرسر و صدا، و پس از انتخابات با مصاحبه فاطمه دانشور و اعلام درخواست مبالغ چند ميلياردي براي حضور در ليست اميد و درخواست شفافيت و عدم پاسخگويي مناسب به افکار عمومي ابهام‌آميز گرديده و حالا اين بار در اولين تصميم‌گيري شورايي براي انتخاب شهردار تهران بازهم حاشيه‌ساز شدند! پس از حرف و حديث‌هاي زياد در رابطه با انتخاب شهرداري متخصص و با سابقه اجرايي متناسب، بالاخره در چهارشنبه گذشته اسامي 24 نفرکانديداي تصدي شهرداري تهران بر اساس پيشنهاد هر منتخب بيرون آمد که برخي گزينه‌ها داراي گذشته و ابهاماتي هستند که اين ابهامات حتي براي همفکران خودشان نيز رفع نشده است. همان ابتدا بعد از معرفي گزينه‌هاي شهرداري توسط منتخبين اسامي مانند علي اصغر احمدي، معصومه ابتکار، عباس آخوندي و ... مطرح شدند که برخي از اين افراد خيلي زود با مصاحبه، نامه و حتي با تماس تلفني از کانديدا شدن براي شهرداري تهران انصراف دادند! اولين سوالي که به ذهن خطور مي‌کند اينکه چه طور ممکن است منتخبين شوراي شهر افرادي را معرفي کنند که حتي از علاقه، برنامه و تصميم آن‌ها براي شهردار شدن اطلاع ندارند؟!
آمريکا در مسير انزواي بين‌المللي
روزنامه جام‌جم در يادداشتي نوشت: اقدام اخير مجلس نمايندگان آمريکا مبني بر اعمال تحريم‌هاي جديد عليه روسيه، کره‌شمالي و ايران از ابعاد مختلف قابل بررسي است. گرچه هنوز اين طرح براي اجرايي شدن نياز به امضاي رئيس‌جمهور دارد، اما قطعا عکس‌العمل ايران در برابر حرکت جديد کنگره آمريکا، حتمي بوده و با طراحي لازم در مجلس شوراي اسلامي، عمل متقابل انجام خواهد شد. مصوبه جديد کنگره آمريکا درست در زماني که تروريست‌هاي تکفيري در سوريه و عراق دچار شکست‌هاي سنگين شده‌اند، نشان از عصبانيت نومحافظه‌کاران داشته و ثابت مي‌کند که آمريکا اراده‌اي جدي براي مقابله با تروريسم ندارد. واضح است که آمريکا با اعمال اين قبيل تحريم‌ها عليه ايران و روسيه که در خط اول مقابله با تروريسم قرار دارند، کشورها و نيروهاي مبارز عليه تروريست‌ها را نشانه گرفته است. اقدام اخير کنگره آمريکا که با مخالفت جدي و ابراز نگراني اروپا مواجه شده، موجب تقويت اختلافات واشنگتن با کشورهاي اروپايي خواهد شد و بر سرعت انزواي واشنگتن در عرصه بين‌المللي خواهد افزود. همچنين تخاصم آمريکا با روسيه و کره‌شمالي که به نوعي کشور چين را نيز هدف قرار داده، به کاهش دوستان آمريکا منجر خواهد شد و همه اين تحولات فضاي بسيار خوبي را براي اقدامات ديپلماتيک ايران عليه بدعهدي‌هاي آمريکا فراهم کرده است. استفاده دستگاه ديپلماسي از اين وضعيت، مي‌تواند تهديدهاي آمريکا را به فرصت‌هاي مناسب براي ايران مبدل سازد. واقعيت اين است در سايه برجام که يک تعهد بين‌المللي است، فرصت‌هاي آمريکا براي اعمال فشار بر ايران کاملا محدود شده و اقدام اخير کنگره نيز بيشتر به يک جنگ سرد شبيه بوده و ظرفيت اجرايي آن به مراتب کمتر از دوران قبل از توافق هسته‌اي يا برجام است. آمريکا قصد دارد با اعمال تحريم، ايران را متقاعد به خروج از توافق هسته‌اي کرده و سپس اروپا و کشورهاي ديگر را با خود همراه کند و يک اجماع بين‌المللي عليه ايران شکل دهد. جمهوري اسلامي ايران بايد با تداوم ديپلماسي هوشمندانه خود، کشورهاي اروپايي، روسيه و چين را متقاعد کند که آمريکا با بدعهدي‌هاي خود در مقابل اجراي برجام ايستاده است. در اين مقطع بايد از هرگونه حرکتي که مقابله با برجام تلقي مي‌شود، خودداري کرد و از ايجاد اجماع جهاني عليه خود، اجتناب ورزيد.
دهه کرامت، نهضت اخلاق‌گرايي و فضيلت‌جويي
سيدرضا صالحي اميري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در يادداشت روزنامه ايران نوشت: کرامت انساني يکي از اساسي‌ترين مباحث پيرامون جايگاه انسان در عالم خلقت است. نه تنها اسلام، بلکه تمامي اديان توحيدي بر‌شأن و جايگاه بلند انسان تأکيد کرده‌اند. البته دين اسلام به‌عنوان کامل‌ترين آيين توحيدي با معجزه جاويداني که در اختيار داشته است يعني قرآن کريم جامع‌ترين برنامه و نقشه راه را براي نيل انسان به کرامت به ارمغان ‌آورده است. بدين معنا که تمامي برنامه‌هاي تنظيم شده براي رشد و تعالي و کمال انسان در آموزه‌هاي ديني ما بر محور کرامت بنيان نهاده شده است. مفاهيم ارزشمندي چون «امنيت»، «عدالت»، «آزادي» و «اخلاق» ذيل مفهوم کرامت انساني معنا و مفهوم مي‌يابند. از اين منظر کرامت انساني و کرامت اخلاقي نياز اصلي جامعه امروز است. دو منبع اصلي معارف ما يعني قرآن و عترت مملو از درس‌هايي براي نيل انسان به کرامت انساني‌ است. «لقد کرمنا بني آدم» شاهکار معجزه پيامبر ما يعني قرآن مجيد است. نکته اساسي در اين ميان آن است که با توجه به اينکه ما گفتار و رفتار امامان معصوم(ع) را تفسير عملي قرآن مي‌دانيم و وجود آن بزرگواران را خورشيد تابناک کرامت و آيينه تمام‌نماي قرآن و انسان کامل مي‌دانيم، سيره عملي آنها راه هدايت انسان به کرامت انساني است. اينجاست که کرامت انساني در آموزه‌هاي رضوي معناي خاصي پيدا مي‌کند. در سيره و فرهنگ اخلاقي- تربيتي امام رضا(ع) مي‌توان مضامين و اعمال فراواني را يافت که مبتني بر کرامت انساني و تکريم انسان‌هاي ديگر است.
دور جديد بازي «مقصرسازي» آمريکا
اميرحسين يزدان پناه در يادداشت روزنامه خراسان نوشت: شواهد نشان مي دهد که آمريکا کم کم خود را براي دوره جديد مقابله با ايران به خصوص در چارچوب توافق هسته اي آماده مي کند. دوره اي که به گفته تحليل گران و مقامات آمريکايي يک هدف بايد دنبال شود: نقض برجام بدون آن که آمريکا «مقصر» باشد. اين توصيه را 3 روز پيش «باب کورکر» رئيس کميته روابط خارجي سنا خطاب به ترامپ کرده بود: «...شما فقط يک بار مي‌توانيد توافق را پاره کنيد. وقتي شما اين کار را انجام دهيد که هنوز اتفاق بدي نيفتاده است [همه عليه شما خواهند بود]... [بنابراين] صبر کنيد...وقتي سختگيري کرديد، مثلا فرض کنيد که به آن‌ها گفتيد که بايد از فلان تأسيسات بازرسي شود و آن‌ها اجازه ندادند، آن وقت اين کار را بکنيد[وقتش است که توافق را پاره کنيد]...هدف اين است که برهم زدن توافق، کار ايران باشد، نه آمريکا...». اکنون مي توان جمله ابتدايي اين يادداشت را دقيق تر نوشت؛ شواهد نشان مي دهد که آمريکا کم کم خود را براي نقض برجام و مقصرنمايي ايران آماده مي کند. موضوعي که خبرهاي 2 روز اخير آسوشتيدپرس و نيويورک تايمز نشان مي دهد وارد فاز جديدي شده و با صراحت مي توان گفت که دور جديد بازي «مقصرسازي» (blame game) توسط آمريکا آغاز شده است.
شايسته گزيني يا سهميه سالاري
در يادداشت روزنامه رسالت به قلم سيد مسعود شهيدي مي خوانيد: اگر فرزند هر يک از ما ، به بيماري مهلکي مبتلا شود ، به دنبال بهترين پزشک متخصص مي گرديم و از هرکس پرس و جو مي‌کنيم تا بهترين را پيداکنيم و معالجه فرزندمان را به او بسپاريم . در انتخاب پزشک ، صلاحيت و شايستگي او براي معالجه فرزندمان را در اولويت قرار مي‌دهيم نه حزب ، گروه ، قوم ، قبيله ، جنسيت و نژاد اورا . عشق به فرزند سبب مي شود فقط به شايستگي پزشک فکرکنيم و گرايشات حزبي و قبيله اي را رها کنيم . در مورد انتخاب کابينه نيز اگر عشق به وطن ، عشق به مردم و عشق به اسلام داشته باشيم ، و قصدمان نجات کشور باشد ، فقط به توان و کارآمدي و شايستگي وزير فکر مي کنيم نه به حزب و گروه و قبيله و جنسيت و نژاد او . اين روزها هرچه به تاريخ تحليف و معرفي کابينه نزديک مي شويم ، سهميه طلبي برخي از احزاب پر رنگ تر و شايسته طلبي آنها کم رنگ تر مي شود ، تا جايي که برخي از سياسيون ، خجالت و حيا را کنار گذاشته و رسما و علنا به رئيس‌جمهور مي گويند ما باعث پيروزي شديم ، بايد سهم خود را بگيريم. اين سهميه را گاه صد در صد و گاه هفتاد يا پنجاه درصد کابينه ذکر مي کنند و گاه تهديد مي‌کنند که در صورت رعايت نشدن سهميه، رئيس جمهور را هنگام رأي اعتماد ، يا پس از آن در هنگام کار، با مشکل مواجه خواهند کرد . اين فشارها و تبليغات فرصت طلبانه و انحصارخواهانه، چنانچه مؤثر واقع شود، روند صحيح و خردمندانه گزينش و چينش کابينه را دچار اخلال مي‌کند. دخالت دادن گرايشات خانوادگي ، حزبي ، گروهي ، قومي ، قبيله اي ،فاميلي ، نژادي ، جنسي و منطقه اي سبب مي شود ، شايسته گزيني و شايسته سالاري از صحنه انتخاب ، حذف شود. آنها که درد دين دارند، درد وطن و درد ملت دارند ، دلسوزانه ، به دنبال شايسته ترين ها هستند تا معضلات مردم حل شود و آنها که درد حزب و گروه و درد قدرت دارند ، به دنبال سهميه اند تا لقمه چرب تري از سفره دولت نصيب شان شود.

اقدام هوشمندانه
در يادداشت روزنامه جمهوري اسلامي مي خوانيد: ديدار فرماندهان عالي رتبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با رئيس‌جمهور روحاني و خروجي اين ديدار در مقطع حساس کنوني از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. به اين رويداد بايد در چارچوب انسجام داخلي توجه شود. بالا بردن ضريب امنيت ملي براي هر کشوري يک ضرورت است. در سايه بالا بردن امنيت ملي است که کشورها مي‌توانند به اهداف سياسي، فرهنگي و اقتصادي خود برسند و ملت‌ها مي‌توانند زندگي راحتي داشته باشند. کشور ما اکنون درحالي که نقاهت عوارض دوران انتخابات رياست جمهوري را سپري مي‌کند، با تهديدهاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي مواجه است. سران ارتجاع عرب درحالي که دست دردست سران رژيم صهيونيستي دارند، به جاي اجابت فرياد «هل من ناصر» مردم مظلوم فلسطين، مشغول حمايت از تروريست‌هاي تکفيري در سوريه و عراق، کشتار مردم يمن و بحرين و توطئه عليه ايران هستند. وقاحت سران ارتجاع عرب به جائي رسيده که حاضر نشدند حتي يک کلمه در حمايت از مردم مظلوم فلسطين که طي دو هفته گذشته با دادن چند شهيد و صدها زخمي در برابر تجاوز صهيونيست‌ها ايستادند، بگويند. به همين دليل، پيروزي مردم فلسطين بر رژيم صهيونيستي و وادار کردن اين رژيم به برچيدن موانع الکترونيکي و ساير تجهيزات نصب شده در ورودي‌هاي مسجدالاقصي پيروزي بر ارتجاع عرب هم هست، زيرا سران ارتجاع عرب با سکوت خائنانه خود در واقع سران رژيم صهيونيستي را به ادامه اشغال مسجدالاقصي تشويق کردند و سرانجام مقاومت مردم فلسطين بر خيانت اين مجموعه فائق آمد.
وزراي اقتصاددان
در يادداشت روزنامه دنياي اقتصاد مي خوانيد: چرا کارمان به اينجا کشيد؟ بحران آب، بحران نفت، بحران بانکي، بحران صندوق‌هاي بازنشستگي، دولت در نکول! چرا اين‌گونه شد؟ کجاي راه را اشتباه رفتيم؟ نداشتن بازار عميق اوراق خزانه دولتي، باعث نکول دولت بر ديونش شده، اما ريشه مشکل نيست. استفاده از دلار براي رفاه حقوق‌بگيران شهري اشتباه است، اما ريشه مشکل نيست. راه را از آنجا کج رفتيم که جامعه‌اي اسراف‌کار شديم؛ چگونه؟ يک سري اسراف‌ها خيلي آشکارند؛ مثل اسراف غذا يا لامپي که بي‌جهت روشن مانده است. اين نوع اسراف‌ها کمترين اسراف‌هاي جامعه ما هستند. يک‌سري ديگر از اسراف‌ها کمتر آشکارند؛ مثل احداث کارخانه فولاد يا نيروگاه بخار وسط فلات خشک ايران. برخي صنايع خيلي آب‌بر هستند و طبيعتا احداث آنها در مناطق کم‌آب موجب اسراف آب مي‌شود. راه بهتر احداث آنها در کنار درياست، مثل نيروگاه بوشهر. اين‌گونه اسراف‌ها بخش قابل‌توجهي از منابع کشور را هدر مي‌دهند. اگر قيمت آب براي اين صنايع قيمت تعادلي بود، ديگر اسراف نمي‌شد. اما نوع شديدتر اسراف روي پنهان‌تري هم دارد. آنجا که يک مسوول دولتي به‌دليل داشتن منافعي در بخش خصوصي در «تزاحم منافع» قرار مي‌گيرد نيز، اسراف صورت مي‌پذيرد. اين «تزاحم منافع» ممکن است در قالب استفاده از رانت اطلاعاتي جاي گيرد يا خود را در قالب تصويب سياست‌هايي که يک گروه خاص از آن منتفع مي‌شود، بروز دهد. استفاده از رانت اطلاعاتي امکان فعاليت اقتصادي را از شرکت‌هاي بهينه گرفته و در اختيار شرکت‌هاي پرهزينه‌ قرار مي‌دهد. انتقال فعاليت از شرکت کم‌هزينه به شرکت پرهزينه موجب اسراف دارايي‌هاي کشور مي‌شود. يک مثال ديگر اسراف پنهان، در بنگاه‌هايي‌ رخ مي‌دهد که انحصار عرضه کالايي را در اختيار دارند. يک بنگاه انحصاردار به‌منظور کنترل قيمت در سطح مطلوبش عرضه کالا را کاهش مي‌دهد. لازمه کاهش عرضه، احتکار کردن است و احتکار کالا به‌جاي استفاده شدن ازسوي خريدار، نمونه‌اي ديگر از اسراف است.

انتهاي پيام/
خبرگزاري ميزان: انتشار مطالب و اخبار تحليلي ساير رسانه هاي داخلي و خارجي لزوماً به معناي تاييد محتواي آن نيست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضاي رسانه اي منتشر مي شود.



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۹۸۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم

به گزارش قدس آنلاین، "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی مدعی شد که غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و نبود دسترسی بازرسان بین‌المللی به تاسیسات اتمی آن، به نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن دامن می‌زند.

با این وجود، گروسی گفت که نسبت به حفظ گفت‌وگوها در این باره متعهد است.

خبرگزاری آلمانی دویچه وله گزارش داد که گروسی در گفت‌وگویی با این خبرگزاری مدعی شد ایران "چند هفته، نه چند ماه" با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد.

او افزود: اما به معنای این نیست که ایران سلاح اتمی دارد یا در این بازه در اختیار خواهد داشت.

مدیرکل آژانس توضیح داد، در حالی که غنی‌سازی اورانیوم در سطح نظامی نگران‌کننده است، نمی‌توان بر اساس این نتیجه گرفت که ایران در حال حاضر یک سلاح اتمی دارد.

گروسی گفت که اهداف ایران در این زمینه مشخص نیست و تنها می‌توان درباره آن گمانه‌زنی کرد.

ابراز نگرانی مدیرکل آژانس در حالی درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شود که ایران یک سال و نیم پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای(برجام)در سال ۲۰۱۸، متحمل شدن تحریم‌های بازگردانی‌شده واشنگتن و بدعهدی شرکای اروپایی در کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا، اعلام کرد که در پنج گام تعیین‌شده و طبق بند ۳۶ برجام از انجام دادن برخی تعهدات داوطلبانه خود در توافق فاصله می‌گیرد.

محدود کردن امکانات نظارتی آژانس در تاسیسات ایران نیز اقدام متقابل تهران در واکنش به قطعنامه تنبیهی آمریکا و شرکای اروپایی برجام در دو سال گذشته انجام شد. اما مذاکرات میان ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده ادامه دارد و ایران تا کنون به تعهدات خود در بیانیه‌های مشترک با آژانس عمل کرده است.
اگرچه، مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورت بازگشت تمامی طرفین توافق به اجرای تعهدات خود، اقدامات انجام‌شده را به حالت اولیه بازمی‌گرداند.

در این میان، مذاکرات میان ایران و طرفین اصلی برجام به منظور احیای این توافق که در مارس ۲۰۲۱ آغاز شد، به بن‌بست رسیده است. ایران طی توافق هسته‌ای متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند.
دویچه وله در ادامه نوشت که گروسی مدعی شد، آژانس از سطح دسترسی مورد نیازش در ایران برخوردار نیست که گمانه‌زنی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن را تشدید می‌کند.

او همچنین به حل‌وفصل نشدن مسئله برخی یافته‌های آژانس، از جمله ذرات اورانیوم در محل‌های پیش‌بینی‌نشده اشاره کرده و گفت که این موضوع به تردیدها درباره شفافیت ایران دامن می‌زند.

گروسی گفت: این موضوع محور اصلی گفت‌وگویی بوده است که تلاش کرده‌ام با ایران برقرار کنم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه، با اشاره به افزایش تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی در پی اقدامات متجاوزانه این رژیم و پاسخ قاطعانه ایران، هرگونه ایده حمله به تاسیسات هسته‌ای را محکوم کرد.

او بیان کرد:حمله به تاسیسات هسته‌ای امری، مطلقا، ممنوع است.

گروسی همچنین درباره تهدید حملات هسته‌ای نیز گفت: به نظرم عادی‌سازی صحبت کردن از تسلیحات اتمی، استفاده از تسلیحات اتمی، کسب تسلیحات اتمی واقعا اسفناک است.

او همچنین گفت که آژانس همواره از گفت‌وگوها میان ایران و آمریکا حمایت می‌کند.

مدیرکل آژانس همچنین درباره مذاکرات میان ایران و آژانس گفت: آنچه واقعا به آن تمایل دارم، مذاکرات میان ما، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران است، چون چیزهای زیادی وجود دارد که باید درباره آن شفاف‌سازی شود و به همین دلیل است که قصد داریم به زودی به ایران سفر کنیم.

او گفت که پیامش به ایران این است که باید بیشتر با آژانس همکاری کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • زمین احداث پارکینگ وسایل نقلیه سنگین در کرمانشاه تامین شد
  • بازخوانی تحلیلی زمینه‌های سیاسی اجتماعی در تدبرگرایی معاصر
  • تاکید بر انتخاب شهردار پس از قطعی شدن حکم شهرداِر قبلی
  • حکایت قالی‌ایرانی و موکت‌آمریکایی/ یادداشت تحلیلی سردبیر روزنامه البناء لبنان درباره شرایط جدید منطقه
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • انحراف در بودجه شهرداری کرمانشاه
  • گفت و شنود/ بعدش چی؟!