Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگارگروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ حمل‌ونقل ارزان،ظرفیت‌های گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در ارتباطات و امنیت در مسافرت‌های طولانی از بزرگ‌ترین مزایای خط آهن است،ولی مردم آذربایجان غربی سال‌ها است از این نعمت محروم‌اند.

آذربایجان غربی به‌دلیل هم‌مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان به‌عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا یاد می‌شود؛اما ارومیه با وجود ضرورت و اهمیت توسعه زیرساخت‌های راه و حمل‌ونقل محروم از شبکه ریلی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان غربی دسترسی آسان کشور به بازارهای جهانی را فراهم کرده است به‌طوری‌که جاده و ریل‌های ارتباط با اروپا به‌ویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و برعکس در آذربایجان غربی قرار دارد،اما متاسفانه شاخص‌های توسعه‌ای حمل‌ونقل به‌ویژه ضریب نفوذ شبکه ریلی در این استان پایین است.

راه آهنی که ساخت هر 12 کیلومتر آن یک سال طول کشید

طرح راه‌آهن مراغه- ارومیه که از سال ۸۰ آغازشده به طول ۱۸۵ کیلومتر و در پنج قطعه در حال اجرا است، ولی با گذشت ۱۶ سال فراز و فرود به سرانجام نرسیده است.

عملیات اجرایی این طرح از ۱۶ سال پیش آغاز شده و تاکنون قطعه اول آن از مراغه تا میاندوآب و قطعه دوم آن از میاندوآب به مهاباد به بهره‌برداری رسیده است، این طرح که باید در سال ۸۸ به اتمام می‌رسید، با وعده‌های متعدد مسوولان همچنان درگیر مشکلات اعتباری است.

بر اساس اعلام مسئولان کشوری و استانی؛با تزریق اعتبارات جدید قرار بود ایستگاه نقده دهه فجر سال گذشته و ایستگاه ارومیه نیز بهار سال ۹۶ افتتاح شود، اما عدم تحقق افتتاح ایستگاه نقده موجب شد بار دیگر امیدهای مردم منطقه رنگ ببازد.

سیدهادی بهادری درخصوص وضعیت خط راه آهن ارومیه افزود : راه آهن ارومیه – مراغه نزدیک به 20 سال پیش تصمیم گرفته شد که احدث شود که حدود 13 سال پیش کار اجرایی آن آغاز شد که به دلیل کمبود اعتبارات کمی روند احداث و راه اندازی آن به درازا کشید،ولی با پیگیری های خوب صورت گرفته در سال گذشته و تزریق منابع مالی روند رو به رشد این پروژه به خوبی طی شد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه کارهای عمده این خط راه آهن بعد از گذشت این سالها انجام شده و اکنون مراحل آخر کار می باشد،افزود: با توجه به احداث ایستگاه‌ها، محوطه‌سازی ها و تکمیل همه اجزای این پروژه به نظر می‌رسد افتتاح رسمی آن در به هفته دولت انجام شود.

بهادری مطمئنا بهره برداری از این خط راه آهن و تردد در آن می توان کمک شایانی به اقتصاد و پویایی تجارت در شمال غرب کشور داشته باشد،تصریح کرد: چراکه آذربایجان غربی دروازه ارتباط با ترکیه و اروپا است و می تواند در حمل و نقل و بازرگانی کشور سهم فراوانی را ایفا کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس این خط آهن را از نظر حمل ونقل کالا و جابجایی مسافر با توجه به نزدیکی آن به مناطق مرزی شمال‌غرب و سردسیر بودن منطقه مهم ارزیابی کرد و گفت: این خط‌آهن از نظر سهولت و ایمنی تردد و حمل‌ونقل و اتصال مناطق شمالی و مرکز استان به شبکه اصلی راه‌آهن کشور بسیار حایز اهمیت است.

وی با تاکید بر اینکه مسیر ریلی همواره زیرساخت توسعه در هر شهر و کشوری بوده است،‌افزود: بدون شک افتتاح و بهره برداری از این خط آهن می تواند باعث تقویت اقتصاد گردشگری توریسم و تجارت در کشور باشد.

انتهای پیام/ب

پروژه ای که در تولد ۱۶ سالگی بالاخره چرخ به روی ریل می گذارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۹۸۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاشت درختچه کم آب بر گل محمدی در دهستان مرگور ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رئیس  جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت:  در راستای اصلاح و ترویج الگوی کشت در باغات استان ، بیش از ۱۵ هکتار درختچه گل محمدی در دهستان مرگور ارومیه کاشته شده است.

  خسرو شهبازی در بازدید از باغات گل محمدی در دهستان مرگور ارومیه ، افزود: با توجه به نیاز آبی گل محمدی ( حداکثر چهار هزار مترمکعب در  هکتار) و نیز بسیار مقاوم بودن به شرایط کم آبی و مدیریت بهینه و صرفه جویی در آب کشاورزی همچنین مقاومت بالای آن به سرما و نیز  کم توقع بودن آن نسبت به حاصلخیزی خاک  کاشت درختچه های گل محمدی در اراضی شیب‌دار این منطقه پیشنهاد می شود.

وی اضافه کرد: کاشت ارقام مرغوب گل محمدی از لحاظ استخراج روغن گل محمدی ( اسانس) و گلاب گیری ، کاشت صحیح این باغات ، استفاده مناسب از کود های پایه و حیوانی ، استفاده از نوار تیپ ، و رعایت اصول صحیح کاشت جهت رسیدن به محصول مرغوب و بازدهی اقتصادی بسیار مهم است.

شهبازی ادامه داد: باغداران منطقه به دلیل عدم آشنایی با این محصول باغی و مزایای آن چندان راغب به کاشت این محصول نبوده و بایستی اقدامات ترویجی و آموزشی برای باغداران انجام گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان جهت آموزش، اقدام به  کاشت صحیح و اصولی چند نهال گل محمدی در دهستان مرگور کردند.

 

دیگر خبرها

  • تصویب مطالعات طرح ویژه تفصیلی بافت تاریخی شهر ارومیه
  • ۷۱ درصد از حجم سد‌های آذربایجان‌غربی پر آب است
  • بهره‌برداری از ۲۷۴ کیلومتر راه روستایی در آذربایجان‌غربی
  • حضور استاندار آذربایجان غربی در برنامه صف اول شبکه خبر
  • کاشت درختچه کم آب بر گل محمدی در دهستان مرگور ارومیه
  • روزهای بهاری دریاچه ارومیه
  • مسدود شدن شاهراه بدخشان - تخار
  • پربازدیدهای خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی
  • اجرای طرح نور خواست عمومی است
  • رونق ساخت‌وساز و اقتصاد ارومیه با ابلاغ و اجرای طرح جامع