Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیرجند- هنر «توبافی» خراسان جنوبی بعد از سال‌ها فراموشی توسط بانویی روستایی جانی دوباره گرفت و اکنون در راه ثبت جهانی است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: هنر پارچه بافی یا توبافی از هنرهای دستی اصیل خراسان جنوبی است که قدمتی ۳۰۰ ساله دارد و تا چند سال پیش هیچ‌کس به فکر این هنر منسوخ شده نبود.

توبافی در آغاز راه تنها با همکاری پنهانی ۵ نفر از بانوان روستا آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پارچه‌های بافته شده در نمایشگاه‌های داخلی به‌خصوص تهران مورد توجه و علاقه قرار گرفت و با سودی که نصیب بافندگان شد به ادامه کار دلگرم شدند.

پارچه‌بافی توانست اقتصاد خانواده‌ها را تأمین و خشک‌سالی‌ها را جبران کند و بانوان خراشادی از طریق پارچه‌بافی توانستند زندگی‌شان را سروسامان بدهند.

برای بافتن پارچه به روش سنتی ، توباف ابتدا مواد اولیه از قبیل پنبه ، ابریشم یا کرک را تهیه می‌کند و پس از آن از این مواد نخ می‌ریسد. در مرحله بعد نخ های به دست آمده را می‌جوشاند و برای ضخیم کردن آنها از آرد استفاده می‌کند. سپس به کمک این پارچه‌ها و چرخ پارچه بافی، محصول نهایی به دست می‌آید. محصولی لطیف و بی نیاز از پیرایه های بدلی که تن را آرامش می‌بخشد و آب و هوای سوزان کویر را قابل تحمل می‌کند.

این صنعت دیرینه علی رغم فراموشی چندین ساله‌اش، توسط بانویی کارآفرین از روستای خراشاد نه تنها ثبت ملی شده بلکه این روستا و هنر بانوانش را در آستانه جهانی شدن قرار داده است.

این بانو به خوبی درک کرده است که برای موفقیت نباید در برابر سختی های راه، خسته شد بلکه باید همانند کوه استوار بود و مانند سیل موانع مسیر را با استقامت حذف کرد.

تلاشگری که رخ نباخت

بانوی توانمند وحوله باف خراشادی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: کارم را از ۱۰ سال گذشته آغاز کردم. سختی های زیادی را باید به جان می‌خریدم تا بتوانم در مقابل کنایه و تمسخر مردم مقاوم باشم.

فاطمه ذاکریان ادامه داد: مردم اطرافم عقیده داشتند با وجود کارخانه های بزرگ نساجی در کشور، نمی‌توانم شرکتی ورشکسته که چهار میلیون متضرر شده بود را به جایی برسانم و از دیدگاه آن‌ها حوله بافی رونق چندانی نداشت.

وی با بیان اینکه با وجود این همه سختی، خودمان را هیچگاه نباختیم، افزود: در سال ۸۵ به عنوان کارآفرین نمونه استانی معرفی شده و برای ۴۲ نفر اشتغال زایی کردم.

ذاکریان ادامه داد: با این موفقیت توانستم بدهی های شرکت را پرداخت کرده و با اشتغالزایی مانع مهاجرت مردم از روستا شوم.

دست دلالان صادرت حوله به آلمان را قطع کرد

ذاکریان با اشاره به وضعیت فروش این محصول بیان کرد: نمایشگاه به عنوان بازویی قدرتمند عمل کرده و ما توانستیم از این طریق حوله های خود را در سطح کشوری نیز معرفی کنیم.

این کارآفرین نمونه بیان کرد: هم اکنون افرادی از شهرهای بزرگ کشور مانند مشهد، یزد، قم، سبزوار، شاهرود و کرمانشاه برای فراگیری آموزش به این روستا می‌آیند.

وی با بیان اینکه صادراتی را برای نمونه به آلمان داشتیم، گفت: محصول ما در این کشور تایید شد اما به دلیل دلالی‌ها و واسطه هایی که در میان است، موفق به صدور نشدیم.

ذاکریان با اشاره به مشکلات پیش رو بیان کرد: باید زمینه حضور در نمایشگاه های خارجی فراهم شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی زنان خراشاد ادامه داد: هزینه شرکت در نمایشگاه های خارجی بسیار بالا بوده و از عهده ما نیز خارج است.

وی با بیان اینکه باید با حضور در نمایشگاه های خارجی زمینه صادرات جهانی را فراهم کنیم، افزود: افرادی که از اسپانیا و آمریکا می‌آیند، میزان زیادی از این محصول را خریداری می‌کنند.

حوله خراشاد ثبت جهانی می‌شود

ذاکریان از راه اندازی صندوق واحد اعتباری در شرکت تعاونی روستایی زنان خراشاد خبر داد و گفت: این صندوق به افرادی که تمایل دارند در زمینه حوله بافی شروع به کار کنند، وام ۵۰۰ تومانی اعطا می‌کند.

بنا به گفته مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی زنان خراشاد، این تسهیلات بعد از مدت ۱۰ ماه برگشت داده می‌شود.

ذاکریان با بیان اینکه در حال حاضر قریب به ۳۰۰ نفر عضو زیر نظر شرکت تعاونی روستایی زنان خراشاد مشغول فعالیت در این حرفه هستند، افزود: شرکت تعاونی حوله های تولیدی این اعضا را خریداری کرده و از طریق نمایشگاه های مختلف به فروش می‌رساند.

در حال حاضر قریب به ۳۰۰ نفر عضو زیر نظر شرکت تعاونی روستایی زنان خراشاد مشغول فعالیت در این حرفه هستند وی درآمد هرعضو شرکت را ماهیانه بیش از یک میلیون تومان عنوان کرد و گفت: اعضای این شرکت هم خانه داری کرده و هم به اقتصاد خانه کمک می‌کنند.

ذاکریان با بیان اینکه اشتغالزایی برای من حرف اول را می‌زند، افزود: طی چند سال متوالی بیشترین اشتغالزایی در سطح کشوری را داشتیم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۵ روستای خراشاد به عنوان اولین روستای حوله باف کشور، ثبت ملی شد، افزود: برای ثبت جهانی این روستا نیز اقداماتی در حال انجام است.

مبلمان روستای خراشاد به حوله بافی نزدیک می‌شود

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: رشته حوله بافی (توبافی یا تون بافی) دارای قدمت تاریخی بسیار طولانی در استان بوده و نقش مهمی در خودکفایی مردم به ویژه زنان روستا داشته است.

حوله بافی در روستای خراشاد زبانزد شده در آینده ای نزدیک این روستا ثبت جهانی خواهد شد حسین عباس زاده با بیان اینکه حوله بافی در روستای خراشاد زبانزد شده است، گفت: حوله بافی این روستا ثبت ملی شده و در آینده ای نزدیک نیز ثبت جهانی خواهد شد.

وی با اشاره به شاخص های جهانی شدن این روستا بیان کرد: مهم‌ترین ویژگی های روستای خراشاد، فعالیت شرکت تعاونی زنان با بیش از ۲۵۰ نیرو است.

عباس زاده از فعالیت ۲۴۰ کارگاه توبافی در خراشاد خبر داد و افزود: به دنبال افزایش کارگاه های توبافی در این روستا هستیم.

وی بیان کرد: همچنین باید در راستای ثبت جهانی حوله بافی خراشاد، مبلمان این روستا را به حوله بافی نزدیک تر کنیم.

عباس زاده با اشاره به مشکلات صادرات حوله به آلمان بیان کرد: برخی از مشکلات مانند سایز و اندازه حوله، مانع صادرات به آلمان شده است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین برخی از مشکلات پیش رو به بازاریابی بر می‌گردد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به حمایت های سازمان میراث فرهنگی از صنعتگران خراسان جنوبی بیان کرد: سازمان مرکزی میراث فرهنگی برای حضوز صنعتگران در نمایشگاه‌ها قریب به ۱۲ میلیون هزینه می‌کند و حمایت استانی نیز می‌شوند.

بدون شک ماندگاری این صنعت زیبا در خراسان جنوبی نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان بوده که این امر در روزهای اخیر اندکی رنگ باخته و باید مورد توجه قرا گیرد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۹۹۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزار دف عظمت پالنگان را جهانی کرد

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان گفت: استقبال بینظیر مردم ایران در اجتماع بزرگ دف نوازان در روستای تاریخی پالنگان زمینه قرار گرفتن این روستا را در یونسکو به عنوان روستای جهانی گردشگری فراهم کردند.
اسعد فرهادی افزود: مهمان نوازی و صبر وحوصله اهالی روستای پالنگان، روستا‌های اطراف و شهرستان کامیاران را در ایام برگزاری این آیین ستودنی است، آنچه که ما در طول برگزاری برنامه شاهد بودیم نمونه‌ای کامل از همدلی، مهمان نوازی مردمان شریف، ساعی و تلاشگری است که برای توسعه این دیار تلاش می‌کنند.
وی بیان کرد: باشکوه بودن این رویداد در پالنگان موجب شد هر ساله در جمعه آخر فروردین ماه جشن دف نوازی برگزار شود و تلاش خواهیم کرد در سنوات آتی با تقویت نقاط قوت و رفع نقاظ ضعف و فراهم سازی کامل زیرساخت‌ها و امکانات در جذب این حجم عظیم مخاطب این رویداد را به عنوان یک رویداد جهانی به نام پالنگان ثبت کنیم.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان گفت: با حضور نزدیک به ۱۰۰ هزار نفرو حتی بیشترمردم از سراسر کشور در یک روستا با جغرافیای مختص و خاص بدون کوچکترین اتفاقی نمونه‌ای بسیار ارزشمند از همدلی و همراهی مردمان ایران و سطح بالای فرهنگ گردشگری که باید به عنوان یک الگو از آن در کشور اشاره کرد.
فرهادی با بیان اینکه خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده و در گفتگو با والدین کودکی از اهالی روستا که دچار حادثه شده بود هیچگونه مشکلی برای این عزیز بوجود نیامده است اشاره کرد: امیدوارم مسئولان و متولیان در رفع نواقص اینگونه مراسمات کمک کنند.
وی گفت: کردستان با ویژگی هنر وفرهنگ و شاخصه مردمان این استان سبب توسعه و رونق را فراهم کرده و با قدردانی مجدد از تمامی عزیزانی که از سراسر کشور با حضور در پالنگان رنج سفر را متحمل شدند و احیانا با سختی‌هایی هم در بخش ترافیک جاده‌ای روبرو شدند قدردانی کرد.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان افزود: براین باوریم آنچه که این سختی‌ها را برای مهمانان داخل استان و خارج از استان شیرین خواهد کرد خاطرات شیرینی است که از همدلی و همراهی تمامی اقوام در پالنگان به ثبت رسید خواهد بود. 
فرهادی گفت: از صبر و حوصله مردم منطقه، مهمانان، هنرمندان، مدیران، کارمندان و کارشناسان سطح استان درگیر در خلق این رویداد کم نظیر رزشمند تشکر کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • روستا‌های ایران در فهرست جهانی شدن
  • حمایت از کارآفرینی برای افزایش تولید و اشتغال ضروری است
  • معرفی یکی از بانوان نخبه در فعالیت‌های اقتصادی و کارآفرینی + فیلم
  • اصفهک، روستایی کویری که در مسیر جهانی شدن است
  • دانشگاه آزاد همدان میزبان ۲۵ شرکت صنعتی و خدماتی در رویداد صدرا
  • هزار دف، یک پیش نیاز برای ثبت جهانی پالنگان است
  • روستای هجیج جزو روستا‌های کاندیدای ثبت جهانی
  • هزار دف عظمت پالنگان را جهانی کرد
  • ۱۳۰۰ نفر از دوره‌های آموزشی صنایع دستی بهره‌مند شدند
  • بهره مندی بیش از هزار نفر از دوره های آموزشی صنایع دستی