Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، نشست مشترک اعضای شورای ملی گفتگوی دولت و بخش خصوصی و استانداران و روسای اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان های سراسر کشور صبح امروز 7 مردادماه در وزارت کشور برگزار شد.

در آغاز این نشست که با حضور معاون اول رئیس جمهوری، وزیر کشور، رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر نیرو، استانداران و روسای اتاق های بازرگانی سراسر کشور برگزار شد؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور به تشریح اهداف برگزاری نشست و همچنین تشریح محتوای آن پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا بر این گزارش متن کامل سخنرانی آغازین دین پرست معاون وزیر بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض سلام وادب دارم خدمت مهمانان عزیز؛

از همه شما سروران ارجمند سپاسگزارم که دعوت وزارت کشور را پذیرفتید و با حضور به موقع خودتان، موجبات برگزاری این جلسه بسیارمهم و انشااله تاثیرگذار در مسیر بهبود فضای کسب و کار را، فراهم آوردید.

- خیرمقدم ویژه عرض می کنم حضور جناب آقای دکتر جهانگیری معاون اول محترم رئیس جمهور و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی؛

- جناب آقای دکتر بی نهایت سپاسگزاریم از جنابعالی برای تشریف فرمائی تون به این جلسه؛ آنهم علیرغم مشغله های فراوانی که در ایام حساس دارید؛

- همچنین؛ حضوراعضای محترم شورای ملی گفتگوی دولت و بخش خصوصی؛ که به استناد ماده(11) قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار،شورایی است مرکب ازتعدادی از وزراء یا دیگراعضای محترم کابینه (یا معاونین محترم شان)، روسای محترم کمیسیون های مجلس شورای اسلامی، معاونین محترم قوه قضائیه، روسای محترم سازمانها، ریاست محترم اتاق ایران (بعنوان دبیر شورای گفتگو)، دبیرکل محترم اتاق تعاون و رئیس محترم اتاق اصناف،رئیس محترم خانه صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل محترم شرکت ها، اتحادیه ها و بانک های منتخب عضو شورا؛

- همچنین لازم می دانم، عرض خیرمقدم و تشکر ویژه داشته باشم از همکاران عزیزم، استانداران محترم، که به موجب ماده (13) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، مسئولیت راهبری شورای گفتگوی دولت وبخش خصوصی را در سطح استانها برعهده دارند؛

- و همچنین روسای محترم اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور که مسئولیت خطیردبیری شورای گفتگوی دولت وبخش خصوصی را در هراستان بر عهده آنهاست؛

- از دوستان عزیزم در رسانه های عمومی و ارباب جراید هم برای حضور پررنگشان تشکر می کنم؛

- اما اجازه می خواهم قبل از ورود به بخش تشریح اقدامات وبرنامه های جلسه امروز، از جناب آقای دکتر رحمانی فضلی وزیر محترم کشور و جانشین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، برای تمامی هدف گذاری های راهبردی ایشان، در عرصه های اقتصادی و توسعه منطقه ای و همچنین اهتمام و اشتیاق بی نظیرایشان برای کمک و همراهی با ستاد فرماندهی و اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، صمیمانه تقدیر و تشکرداشته باشم.

امروز برای نخستین بار است که جلسه مشترکشورای ملی گفتگوی دولت و بخش خصوصی، وروساء و دبیران محترم شورای گفتگو در سطح استانها، یعنی استانداران محترم و روسای محترم اتاقهای کشور، درحال برگزاری است.

- اهمیت فوق العاده ای که قانونگذار برای این شورا قائل شده از ترکیب کم نظیرآن که تلفیقی است از نمایندگان عالیرتبه سه قوه، تعاونی ها و بخش های خصوصی و غیردولتی، کاملاً مشخص است.

- مضافاً اینکه، اختیارات قانونی این شورا برای ایجاد تحول درعرصه رفع موانع کسب و کار، از طریق شناسائی قوانین، مقررات و بخشنامه هایِ مخلِ تولید و سرمایه گذاری درسطح کشور نیز، دلیل دیگری است براثبات جایگاه بی بدیل و موثر شوراهای ملی واستانی گفتگوی دولت وبخش خصوصی؛

- برای استحضار دوستان باید عرض کنم که: استارت برگزاری این نشست از حدوداً دو ونیم ماه قبل زده شد. پس از آنکه موافقت اولیه جناب آقای دکتر رحمانی فضلی را با برگزاری این نشست دریافت کردیم، مذاکرات اولیه بنده با جناب آقای مهندس شافعی، رئیس محترم اتاق ایران و دبیر شورای گفتگو آغاز شد. - بحمدالله پیشنهاد وزارت کشور، مورد استقبال دوستان دراتاق ایران قرار گرفتو بطور همزمان، چند اقدام مهم دردستورکار وزارت کشور و دبیرخانه شورای گفتگو، یعنی اتاق ایران قرار گرفت:

- ما در معاونت اقتصادی وزارت کشور، استعلامات مشخصی را از استانداریهای سراسرکشور، درخصوص فعالیت شورای گفتگوو همچنیننقطه نظرات پیشنهادی آنها برای رفع مشکلات و موانع موجود در مسیر اجرای ماموریت های شوراو درنتیجهبهبود و ارتقای فعالیت شورای گفتگوداشتیم. که جمعبندی حاصله،ایده های بسیارخوبی را دراختیارما قرارداد.

- همکاران عزیزمان دراتاق ایران، بعنوان دبیرخانه شورای گفتگو و مشخصاً جناب آقای مهندس شافعی و همکاران محترم ایشان هم، پس از تصویبِ موضوعِ برگزاری این نشست مهم درجلسه قبل شورای ملی گفتگو، اقدامات لازم را برای تدارک این جلسه داشتند.

- بطور همزمان دبیرخانه مشترکی هم با حضور مدیران ذیربط وزارت کشور و اتاق ایران تشکیل شد که ضمن برنامه ریزی لازم برای برگزاری مناسب این جلسه، گزارش مناسبی را هم تهیه کرده اند که در زمان تعیین شده خودش، به سمع و نظر شما عزیزان خواهد رسید و امیدواریم که پیشنهادات تنظیمی، در پایان جلسه به تصویب اعضای محترم شورا برسد.

- تمام تلاش ها معطوف به این هدف است که از ظرفیت های قانونی شورای گفتگو، در سطوح ملی و استانی، به بهترین نحو،استفاده بشود.

- همانطوری که عرض کردم، شورای گفتگو در استانها، طبق ماده قانونی مرتبط وظیفه دارد کهبا دریافت و بررسی درخواست تشکل ها و فعالین اقتصادی و اتخاذ تصمیم درجهت بهبود و ساماندهی محیط کسب و کار در استانها اقدام کنند.

- طبق ماده (2) قانون بهبود مستمرمحیط کسب و کار، دولت هم مکلف شده است، در مراحل بررسی موضوعات مربوط به کسب و کار برای اصلاح و تدوین مقررات وآئین نامه ها، نظرکتبی اتاق ها و دیگر تشکلات مرتبط را اخذ کند.

- البته طبق مفاد تبصره(4) ماده (12) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور که امسال ابلاغ شده، مصوبات شورای گفتگو، بایستی حداکثر ظرف مدت 30 روز، در دستور کار هیات دولت قرار گیرد ، تا در جلسه هیات دولت مطرح و نسبت به آن تصمیم گیری شود.

- این جلسه به نوعی می خواد این پیام رسانی بسیارمهم را داشته باشد که: همه دستگاههای اجرائی و نهادهای عضو وحتی غیرعضو شورای گفتگو، در سطح ملی و استانی، به منظور تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، بایستی به سمت گسترش و تقویت زمینه های همکاری خودشان با شورا پیش بروند. درهمین راستا با دستور و تدبیر وزیر محترم کشور، وزارت کشور با گسترهِ بی نظیرِ رده های سازمانی اش درجای جای میهن اسلامی، با این اقدام عملی خودش، برای یک همکاری موثربا شورای گفتگو، پیش گام شده است.

- در فرآیند گزارش گیری ها و ارزیابی های مستمری که وزارت کشور از روند فعالیت شوراهای گفتگوی استانها داشته، کاملاً محرز است که با اِعمال اندک تغییراتی در نحوه هدف گذاری ها، تعیین دستور کار موثربرای جلسات، شناسائی قوانین و مقررات مخل و بازدارنده ی تولید و سرمایه گذاریو نهایتاًارائه پیشنهادات سازنده به شورای ملی گفتگو، قطعاً اثربخشی شورا در مسیر رفع موانع موجود، افزونتر از قبل خواهد شد.

- با نگاهی گذرا به آمار برگزاری جلسات شورا در سطح ملی واستانی، به راحتی می توان به ظرفیت مثال زدنی شورا پی برد:

- شورای ملی گفتگو، از تاریخ تشکیل یعنی سال 1390 تاکنون،(67) جلسه داشته و در این راستا (200) مصوبه هم ابلاغ کرده است.

- آمارهای ما از سطح استانها هم نشان می دهد که: درسال 1395، تعداد 221 جلسه در استانهای کشور برگزار شده است که منجربه ابلاغ (1302) مصوبه شده است. از این تعداد 395 مصوبه(30 درصد) ماهیت ملی و (907) مصوبه نیز (معادل 70 درصد) ماهیت استانی داشته اند.

- براساس جمع بندی که دو روز قبل داشتیم، در چهار ماهه امسال هم تعداد (81) جلسه در سطح استانها برگزار و (490) مصوبه، ابلاغ شده است.

بررسی های نشان از سه واقعیت مهم دارد :

- اول اینکه: میزان اهتمام عزیزان برای برگزاری جلسات شورا در استانها، یکسان نیست. برای مثال تعدادی ازاستانها در چهارماهه امسال،بطور متوسط هرماه یک جلسه داشته اند،اما متقابلاً تعدادی از استانها تا این تاریخ،فقط یک جلسه داشته اند.

- دوم اینکه: حتماً نیازمندیک بازنگری جدی درخصوص قراردادن موضوعات منطبق با شرح وظایف شورا، در دستور کار جلسات شورا هستیم. علت تاکید بنده بر این موضوع این است که در ارزیابی عملکرد سال 1395 شوراها مشخص شده است که حدودا (68 درصد) ازمصوبات با شرح وظایف شورا منطبق بوده و در نتیجه،(32 درصد) از مصوبات ابلاغی نیزبا شرح وظایف شورا منطبق نبوده است.

- نکته سوم هم مرتبط با نحوه پیگیری اجرای مصوبات ابلاغی است: آخرین بررسی های ما که دو ماه قبل صورت گرفت،نشان می دهد که تنها (46) درصد از مصوبات شوراهای گفتگوی استانی اجراء شده و اجرائی شدن (54)درصد مابقی مصوبات در دست پیگیری است.

-با این توضیح براساس جدول برنامه تنظیمی، برنامه های نشست رو آغاز می کنیم.

-اما قبل از آن می خواهم از سخنرانان عزیزدرخواست کنم که بدلیل ضیق وقت، فرمایشات خودشان را به نحوی مدیریت کنند که در زمان تعیین شده به پایان برسد.

-در بخشی از برنامه امروز ؛ فعلاً برای 5 نفر از استانداران محترم و همچنین سه تن از روسای محترم اتاقها، برای بیان فرمایشاتشان وقت پیش بینی شده، لذا خواهش می کنم عزیزانی که تمایل به بیان نظراتشان دارند، آمادگی خودشان را به همکاران بنده اعلام کنند.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۱۹۹۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری آرد و نان

آفتاب‌‌نیوز :

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه اخیر کمیسیون متبوعش به ریاست نصرالله پژمانفر، گفت: این جلسه با موضوع بررسی افزایش کیفیت، غنی‌سازی و کاهش ضایعات نان و همچنین بررسی عملکرد دستگاه‌ها در خصوص زنجیره ارزش نان و ارتقاء بهره‌وری برگزار شد که مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی، مدیران وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، کشور، امور اقتصادی و دارایی، سپاه پاسداران، سازمان ملی استاندارد و کارشناسان دانشگاهی و مراکز پژوهشی حضور داشتند.

وی افزود: با توجه به مضرات فراوانی که آرد تصفیه شده (سفید) برای سلامت انسان دارد و مشروح آن در گزارش کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس به استناد مطالعات داخلی و خارجی آمده و نارضایتی‌هایی که از این محل در اذهان مردم ایجاد شده است، کمیسیون اصل نودم قانون اساسی پیرو اظهار نظر کارشناسی مرکز پژوهش‌ها به موضوع ورود کرد و با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی جلسه‌ای تشکیل داد.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس ادامه داد: در این جلسه مصوباتی به تصویب اعضای کمیسیون رسید تا در اسرع وقت و با قید فوریت، اقدامات قابل نظارت با محوریت شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور توسط دستگاه‌های مسئول انجام شود.

خضریان در تشریح مصوبات کمیسیون اصل نود، گفت: تدوین استاندارد نان کامل و ابلاغ آن، تدوین شیوه نامه پخت نان کامل و نظارت بر اجرای آن توسط نانوایی‌ها، فرهنگ‌سازی مصرف نان کامل، حمایت از راه اندازی کارخانجات آرد کامل در سطح استان‌های کشور، توسعه استفاده از آرد کامل در صنف نانوایی، افزایش تعداد نانوایی‌هایی که از آرد کامل استفاده می‌کنند، اقتصادی کردن تولید آرد کامل و پخت نان کامل از جمله مصوبات اصلی کمیسیون بود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر با وجود زحمات قابل تقدیری که دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشیده است، ولی هنوز با وضعیت مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. در جلسه امروز کمیسیون تأکید شد که آرد کامل باید نرخ گذاری صحیحی داشته باشد تا کارخانجات آرد برای ورود به این حوزه تشویق شوند. همچنین بیان شد که قیمت تمام شده نان کامل باید به نحوی باشد که اقشار مستضعف نیز بتوانند از این نعمت بهره‌مند شوند و باید کارگروه‌های نظارتی در سطح استان‌ها امکان نرخ گذاری متفاوت برای واحد‌های پخت نان کامل را فراهم کنند.

وی گفت: در این جلسه تأکید شد که هر چه سریعتر دستورالعمل پخت نان کامل به صورت فراگیر ابلاغ و بر اجرای آن نظارت کامل اعمال شود چرا که عدم رعایت نکات فنی تخمیر سلامت مردم را به خطر می‌اندازد. از این رو باید اقدامات اساسی برای فرهنگ‌سازی مصرف نان کامل و ایجاد هدفمند و برنامه‌ریزی شده مطالبه مردمی در این زمینه انجام شود. از سوی دیگر دستگاه‌های مربوطه به ویژه وزارت بهداشت باید نسبت به افزایش سطح آگاهی مردم در زمینه اصول پخت نان کامل در نانوایی‌ها اقدام کند تا از این طریق امکان نظارت فراگیر و مردمی فراهم شود و اطلاعیه‌ای در این زمینه در نانوایی‌ها نصب شود.

نماینده تهران ادامه داد: در این نشست مطرح شد که موضوع پخت نان کامل باید به عنوان هنر-صنعت، مجدداً در روستا‌های کشور با رعایت موازین بهداشتی احیاء شود تا ضمن ایجاد اشتغال، منجر به بهبود هر چه بیشتر سلامت مردم شود. نانوایان باید طی یک نامه مشخص، در خصوص نحوه پخت نان کامل و رعایت اصول مربوطه آموزش حرفه‌ای ببینند. همچنین فراهم سازی دسترسی نانوایان علاقه‌مند به پخت نان کامل چه در روستا و چه در شهر به آرد کامل توسط شرکت بازرگانی دولتی در اسرع وقت فراهم شود.

این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون، دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی می‌بایست ظرف یک ماه نسبت به ارائه برنامه جامع توسعه نان کامل مشتمل را بر اهداف کمی و زمان‌بندی به کمیسیون اقدام کند. از سوی دیگر وزارت کشور نیز ظرف دو ماه اقدامات لازم برای قیمت‌گذاری صحیح آرد و نان کامل را به عمل آورده و مقرر شد سازمان ملی استاندارد حداکثر تا خردادماه آیین نامه مربوط به کارخانجات تولید آرد کامل را تصویب کند و وزارت بهداشت نتایج مطالعه اثرات مصرف نان کامل بر سلامت مردم را در اسرع وقت بررسی و اقدام به فرهنگ‌سازی کند. از سوی دیگر مقرر شد سازمان ملی استاندارد ظرف دو ماه نسبت به بازنگری و کاهش درصد سبوس‌گیری با تأکید بر نان لواش و تافتون اقدام کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت و بانک‌های گیلان
  • شوراهای برتر استان بوشهر تجلیل شدند
  • واقعه طبس باید در عرصه‌های ملی جدی دیده شود
  • تقویت ارتباط مدیران با مردم
  • مدیران ارتباط خود با مردم را تقویت کنند
  • مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری آرد و نان
  • مصوبات کمیسیون اصل نود برای افزایش کیفیت نان
  • مصالحه ۳۴ هزار پرونده در شورای حل اختلاف قزوین
  • برش استانی فرهنگی قزوین از برش‌های مستغنی و باکیفیت کشور است
  • تشکیل شورای راهبردی سلامت با مصوبه شورا