Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@22:50:18 GMT

سياست ايران و پديده بقاييسم!

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۰۱۳۴۳

خبرگزاري آريا - محمدآزاد جلالي زاده

الف» سير عجيب پروسه بازداشت کوتاه مدت بقايي و دخالت احمدي نژاد براي آزادي وي، وقايع و گفته هاي آشکار و پنهان «ياران بهاري!»، سرود خواني و کليپ هاي کوتاه منتشر شده از سخنان و موضعگيري آنها بعد از آزادي بقايي، همه و همه هر ناظر و تحليلگر وقايع ايران را وادار مي کند، انگشت حيرت بر دهان گزد و به نوعي دچار «هاج و واجيسم!؟» گردد، بازداشتي که وثيقه20 ميلياردي اش را بنا به گفته پايگاه رسمي اين جريان «عده اي از مردم !؟» تأمين کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ب» نظم مستقر سياسي نشان داده که «خطوط قرمزي اساسي و بنيادين» دارد و بر سر اين خطوط قرمز با هيچ کس و هيچ جرياني و هيچ رسته و گروهي، سَر تعارف ندارد و هر کس بخواهد اين خطوط را تغيير دهد و يا دستکاري کند و يا احياناً از آنها عبور نمايد، به جدّ برخورد مي نمايد و مديريت سخت افزاري در حوزه هاي خطوط قرمزي را بر مداراي نرم افزاري رجحان مي دهد چرا که نظم مستقر بخوبي آگاه است، اجازه دادن به ورود مؤلفه سيّاليّت در نظم خطوط قرمز، منجر به واپاشي سياسي خواهد شد.

ج» مداراي کنوني در حيطه خطوط قرمزي که تاکنون صلب و سخت بوده اند، با سه گانه احمدي نژاد و مشايي و بقايي و اجازه تکتازي دادن به آنها در ميدان خطوط قرمز در حاليست که همين نظم حرکت هاي بسيار بسيار کم خطرتر و اساساً بي خطر اصلاح طلبان و تحول خواهان را در بسياري از مواقع برنتابيده و برخورد نموده است، همين دوگانگي برخورد موجب دامن زدن به شايعاتي در افکار عمومي و حتي در بين تحليلگران شده و مسائلي را سبب گشته است که خيلي با عقل محاسبه گر حوزه سياست ورزي و امر سياسي در ايران متناسب نيست.

د» از ابتداي انقلاب تاکنون بقاي جمهوري اسلامي بر هر امر ديگري برتري داشته است و بزرگان نظام بارها به طور مستقيم و يا تلويحي و ضمني، حفظ نظم مستقر را از اوجب واجبات دانسته اند و تعطيلي موقت بعضي از قوانين را به نفع استمرار نظام حاکميتي توصيه نموده و برتري داده اند. حال به نظر مي رسد، پندار و گفتار و کردار «بقاييسم» به نوعي به مبارزه با اصل «بقاي» نظم مستقر گرايش يافته و به نوعي بقاي «بقاييسم» را به «بقاي» جمهوري اسلامي رجحان داده و نويد تغييرات و دگرگوني هاي اساسي داده است.

اين حرکات را از مناظر مختلفي مي توان نگاه کرد امّا در کليت ميتوان قضيه را به چند مورد فروکاهيد: يکم آنکه اگر خطوط قرمز برخلاف صلبي و سختي پيشين دچار سياليت شده در اين صورت اين «سيّاليّت» بايد شامل همه نيروها و جريانات سياسي بازيگر درون نظم مستقر سياسي فعلي باشد. دوم آنکه «بقاييسم»، مدارک و مشاهدات و تجربت هايي در انبان دارد که مي خواهد آنها را نگه دارد و در روز موعود آشکارشان کند و به طور جدّ به عرصه قدرت بازگردد-- و هنوز بنابه تحليل داخلي خويش، حتي با وجود رد صلاحيت احمدي نژاد و بقايي در انتخابات رياست جمهوري روز موعود فرا نرسيده است--و همين امکانات انباري شان، برخورد جدي با آنها را دشوار کرده است و سوم آنکه نظم مستقر، جريان «بقاييسم» را آنقدر جدّي نمي پندارد که خواهان هزينه دادن جدّي براي حذف جريان «بقاييسم » باشد و آن را عملياتي نمايد.

و» کوته نکته پاياني آنکه، نگارنده سَرِ آن دارد که مورد سوم اشارت شده در بند پيشين، به واقعيت و عقل سليم بيشتر نزديک است و بنا به تکيه بر اين تحليل، تصميم گيران اساساً جريان «بقاييسم» را آنقدر جدّي نمي پندارند که بخواهند برايش هزينه کنند، امّا مطمئناً در زمان موعود اگر لازم باشد؛ «بقاي» نظم مستقر را بر هر «بقايي» ديگر رجحان خواهند داد و نوعي ديگر مسأله را مديريت خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۰۱۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران معرفی شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل هنر‌های تجسمی این وزارتخانه را به عنوان «رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران» منصوب کرد.

متن این حکم انتصاب به شرح زیر است: «جناب آقای محمد خراسانی‌زاده مدیرکل محترم هنر‌های تجسمی و سرپرست موزه هنر‌های معاصر،‌
هنر سرامیک، به‌عنوان پرسابقه‌ترین بستر بروز خلاقیت بشر و به‌مثابه رسانه‌ای که اندیشه‌های ادوار مختلف تاریخی را بر دوش کشیده است، در ساختار معاصر خود، تجلی هم‌زیستی هنر و فناوری را به بهترین شکل، نمایان می‌سازد.

دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران، فرصت شایسته‌ای است برای بازخوانی و ارائه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های این هنر پویا در سرزمینی که مهد هنر و تمدن بوده و نوآورانه‌ترین دستاورد‌های تمدنی خود را همواره در قالب هنر سرامیک به یادگار نهاده است. به همین منظور و با عنایت به سوابق هنری و مدیریتی، جناب‌عالی به عنوان «رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران» منصوب می‌شوید.

امید است در سایه توفیقات الهی و توجهات امام عصر عجل‌الله تعالی فرجه الشریف، با لحاظ نمودن منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و با همفکری و همکاری سایر ذی‌نفعان محترم، در راهبری هرچه بهتر این دوسالانه ملی، موفق و پیروز باشید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اقدامات رژیم صهیونیستی امنیت کل منطقه را به خطر انداخته است
  • بورسیه دانشجویان اخراج شده از دانشگاه‌های آمریکا
  • رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران معرفی شد
  • خودتخریبی در نظام های سیاسی
  • فرونشاندن التهابات اجتماعی و تنش‌های داخلی، ضرورتی امنیتی است
  • زلزله سیاسی در معتبرترین دانشگاه‌های جهان
  • سوخو 35 های ایران کجا مستقر می‌شود؟
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • پدیده عجیب در ایران؛ استوری مشترک بازیکنان سپاهان با هشتگ عجیب‌تر! | تصویر
  • «پدیده کنکور ۱۴۰۲» و پدرش جان باختند