«خادم الشهدا» شدن، همانند خادمی حرم امام رضا(ع) ارزشمند است/ همه خادمین درخواست تمدید دوره دارند
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۰۳۲۷۸
حسن جعفری با بیان اینکه «خادمی شهدا» همانند خادمی حرم امام رضا (ع) ارزشمند است، گفت: 100 درصد خادمین الشهدا درخواست تمدید دوره دارند.
به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، راهیان نور یک ارجاع به گذشته است؛ ارجاع به خود و در نهایت ارجاع به خدا. شاید در نگاه اول برای تفریح و سفر به شهر و دیاری دورتر از زادگاه تعبیر شود، اما حقیقت این سفر چیز دیگری است و این حقیقت ما را رها نمیکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کردستان جنوب نیست. خاک نرم و رمل ندارد. خبری از طلائیه و دوکوهه و شلمچه نیست. اینجا کردستان است و کوه. اینجا زمانی شاهد غربت سربازان خمینی (ره) بوده است اما این غربت انگار یک سرنوشت ابدی است. سربازانی که شهر و وطن خود را رها کرده بودند تا حرف امام(ره) زمین نماند. سربازانی که نمونه آن «احمدرضا احدی» بود. دانشجویی که رشته پزشکی دانشگاه شهید بهشتی تهران را رها کرد و سنگرنشینی در کردستان را مدرسه و دانشگاه متعالی دانست. سنگرهایی که دشمن در آن مشخص نبود از پشت حمله میکند یا از روبرو!
کردستان آدم را به جایی میرساند که دانشگاه شهید بهشتی تهران محل تحصیل شهید احدی و حتی دانشگاه برکلی آمریکا که چمران در آن درس خوانده است، عاجز از آن است. کردستان امروز نماد مقاومت است، مقاومت بچههای بسیجی. نماد صبر است، صبر سنگرنشینی. نماد لبخند است، لبخد پاسداران خمینی (ره) به مردم کُرد.
حالا موسم راهیان نور غرب و شمال غرب شده و بچههایی نوجوان از دورترین استانهای کشور کولهپشتیشان را میبندند تا راه تازهای را آغاز کنند. شاید خودشان هم متوجه نباشند قدم در چه راهی گذاشتهاند و چه آیندهای در انتظار آنها خواهد بود. روزهای سخت با کمترین امکانات غذایی و رفاهی اما در جمعی که همه یکدیگر را دوست دارند و آمدهاند، فداکاری کنند. درسهایی که در مدرسه و کوچه و خیابان کمرنگ شده و برخی بر حذف آن ممارست میورزند.
خادمالشهدا همان سنگرنشینی جبهه است. اینجا دقیقاً همان سنگری است که شهدا در کوران انقلاب آن را تجربه کرده بودند و بدون هیچ درس و دانشگاهی روش و منش آن را از اسلام ناب محمدی آموخته بودند. آموخته بودند فداکاری کنند، لبخند بزنند، کم بخورند و بیشتر کار کنند، سختیها را تحمل کنند و نگاه آنها به مردم محروم از سر وظیفه باشد و نه از سر ترحم! اینها همه درسهای آموخته شده سنگر تقوای بسیجیهای خمینی (ره) بود. چیزهایی که امروز بچههای امام خامنهای سه نسل بعد، دوباره دارند آن را مشق میکنند و جهاد نفس را به پیش میبرند تا آماده عرصه جهاد فرهنگی شوند.
حالا چند روزی است در سنندج همان شهری که روزی فقط برای باز پس گیری یک تپه آن، یعنی «تپه اللهاکبر» بیش از 200 شهید بسیجی، ارتشی، سپاهی و کُرد پیشمرگ مسلمان، داده بودیم و رزمندههای اسلام باشگاه افسران را با جان و دل حفظ کردند؛ نسلهای دیگری آمدهاند و «خادم الشهدا» شدهاند. به راستی خادمی شهدا چیست و چه کسی بهترین خادم برای شهداست؟! منش و رفتار این بچهها اما چیز دیگری است که برای شنیدن همین حرفها مقدمهای چنین بلند نوشتم تا وارد حال و هوای بچههای خادم شویم و با یکی از آنها گفتوگو کنیم.
«حسن جعفری» جوان رعنایی است از شهر قم، او در اولین دوره اعزام خادمین، به عنوان مسئول خادمین باشگاه افسران سابق سنندج که امروز میزبان 7 شهید دوران دفاع مقدس است، حضور دارد. متن حاضر، خلاصهای از این صحبت دوستانه است که از پیشو روز میگذارنیم:
شما چند سال است در راهیان نور حضور دارید و امسال چندمین تجربه راهیان نور غرب و شمالغرب را میگذارنید؟
بنده از سال 1384 در راهیان نور حضور دارم. اما در بحث غرب کشور امسال دومین تجریه حضورم بود.
چطور وارد فضای خادمی شهدا شدید؟
اولین بار سال 1382 از طریق دوستانم که به فکه آمده بودند با فضای خادمی راهیان نور آشنا شدم و پس از آن با موسسه طلایه داران و سپس با سازمان بسیج و کولهبار همکاری داشتم.
بچههای خادم الشهدا در دوره اول چند نفر بودند و از چه شهرهای حضور داشتند؟
بچههای خادم باشگاه افسران سنندج جمعاً 6 نفر بودند که دو نفر آنها از قم و از شهرهای بابل، اصفهان، اراک و همدان هرکدام یک نفر حضور داشتند. همه بچهها اولین حضور خادمی غرب کشور را تجربه میکردند. سن بچهها بین 16 تا 24 سال بود.
خادمها در یک روز چه کارهایی انجام میدهند؟
بچهها هر روز تقریباً از نماز صبح فعالیتشان شروع میشود. بعد از اقامه نماز و دعا کمی استراحت میکنند و صبحانه میخورند. وارد کار فضاسازی میشوند و به سه گروه تقسم میشوند. یک گروه فضاسازی فرهنگی، گروه دیگر نظافت و تعداد دیگری پذیرایی برای زائرین آماده میکنند. وقتی زائران وارد یادمان میشوند، کارها تعطیل میشود و همه فعالیت متوجه و معطوف به زائران است. بحث راهنمایی و پذیرایی انجام میشود تا وقتی که زائرین یادمان را ترک میکنند و به اذان ظهر نزدیک میشویم. بعد از نماز و ناهار چند ساعت استراحت داریم و دوباره آماده پذیرایی از زائرین میشویم. شب بچهها دور هم جمع میشوند و بحثهای مختلفی صورت میگیرد. از تاریخ اسلام، مهدویت، اخلاق و سیره شهدا حرف زده میشود.
سن و سال بچههای نوجوان اقتضائاتی دارد. بچههای دلتنگ خانوادههایشان نمیشوند؟
تاثیر خون شهدا خیلی بر بچههای خادم و فضای خادمی که بچهها در گرمی تابستان در شرایطی که دوستانشان در شهرها وارد فضای تفریحی میشوند زیاد است، فضای معنوی خاصی بر آن ها حاکم میشد. کلاس مهدویت، بحثهای اخلاقی و پاسخ دادن به سوالات شرعی و تاریخ و اسلام به همه کمک میکنند تا وارد فضای معنوی جدیدی شوند و حس دلتنگی نداشته باشند. بچهها قبل از خواب سوره واقعه میخوانند و با دعا و مناجات مانوس میشوند.
اینجا امکانات کم است این کمبودها و سختیها بچهها را اذیت نمیکند؟
کمبودهایی که شخصی است و به بحث خودمان مربوط میشود مثل کمبود غذا و مباحث رفاهی اصلاً بچهها را اذیت نمیکند اما وقتی وسیله پذیرایی و فرهنگی مربوط به یادمان را کم داریم خیلی بچهها اذیت میشوند.
خادم الشهدا شدن نیاز به ویژگی خاصی دارد؟
خادمی شهدا به نظرم نیازی به عقبه خاصی ندارد. نیاز نیست شخص بسیجی و پاسدار باشد و همین کافی است که طرف عاشق باشد. کار برای شهدا سختی و گرما و نخوابیدن دارد. این حرکت کاملاً افتخاری است. خادم شهدا کسانی هستند که اگر باب جهاد باز شود اولین کسانی خواهند بود که سینه سپر میکنند. اینها امروز در عرصه فرهنگی وارد شدهاند تا برای آینده خودشان اندوختهای داشته باشند.
فلسفه خادم الشهدا شدن چیست و چه تاثیرات تربیتی را به همراه دارد؟
فلسفه این حرکت همان سلمان شدن است. خادم شهید، جایگاه خودش را میداند. میداند که این یادمانها امامزادگان عشقاند. خادمی شهدا مانند مثل خادمی حضرت امام رضا (ع) ارزشمند است.
رفتار بچههای خادم چقدر نزدیک به الگوهای شهدا میشود؟
وقتی بچهها وارد فضای یادمان میشوند کمی از الگوهای شهدایی دور هستند چون از فضای شهری وارد یک فضای خاص شدهاند و چند روز اول این اتفاق کمرنگ است اما چند روز که از حضور بچههای خادم در یادمان میگذرد با نگاه تربیتی سیره شهدا آشنا میشوند و از اعمال و رفتار مسئولین خادمین، الگوبرداری میکنند. حس و حال معنوی بچهها در اکثر دورهها در چند روز آخر به اوج میرسد. روحیه فداکاری آنها به اوج میرسد و تلاش میکنند کار همدیگر را انجام میدهند.
راهیان نور کردستان با جنوب چه تفاوتهایی دارد؟
درباره راهیان نور غرب و شهدای آن منطقه خیلی کار و تبلیغ شده و همین مسئله باعث شده زائرین و خادمین شهدا زودتر بتوانند رابطه احساسی شکل دهند اما در غرب و شمال غرب این طور نیست. غرب کشور، غریب است و تبلیغات گستردهای که همه ارگانها پای کار هستند، دیده نمیشود. خادم بودن در جایی که حتی در آن یادمان و شهید نیز نباشد برای تربیت شدن خادمین کافی است. راهیان نور نسبت به جنوب کشور داوطلب کمتری دارد و همین غربت نیز کمک میکند این فضا یک فضای متفاوتی باشد.
فکر میکنید بچههای خادم توانستهاند اندوخته معنوی برای خودشان جمع کنند؟
این یک موضوع شخصی است اما وقتی با بچهها صحبت میکردیم میگفتند که واقعاً خادمی خیلی چیزها به ما یاد داد. ما فهمیدم چه اتفاقاتی اینجا رخ داده و این اتفاقات را حتی پدر و مادرهای ما هم نمیدانستند. روزهای آخر خادمی، عطش اینکه بچهها بیشتر در منطقه بمانند زیاد میشود. آنها 10 روز در منطقه بودهاند و خودشان لذت خادمی را لمس کردهاند و به خاطر همین عطش ماندن دارند. 100 درصد خادمین الشهدا درخواست تمدید دوره میکنند و این اثری است که حس جدیدی را در بچهها به وجود میآورد.
منبع: مشرق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۰۳۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برای حفظ اسلام روحانیون در میدان باشند و با جان خود دفاع کنند
ایسنا/مازندران نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه آنچه هشت سال جنگ تحمیلی را دفاع مقدس و ۴۵ سال توطئههای دشمنان را خنثی کرد، تکیه بر ارزشها، معنویت، بصیرت و زیر پرچم ولایت بود، گفت: نباید بگذاریم دشمنان ارزشها، الگوها و ذائقه فرهنگی مردم را تغییر دهند و در این میان حوزههای علمیه و روحانیون با هوشیاری و روشنگری در میدان باشند و با جان خود از اسلام و انقلاب دفاع کنند.
حجت الاسلام و المسلمین عبدالله حاجی صادقی شامگاه شنبه ۱۵ اردیبهشت در یادواره ۴۰۰ شهید روحانی و طلبه استان مازندران که در راستای دومین کنگره شهدای سرافراز دیار علویان و همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام در مصلی آیت الله جباری (ره) شهرستان بهشهر برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره امام و شهدا اظهار کرد: دین حیات میآورد و شهدا با کسب پاداش و هدیه که همان حیات طیبه است حیات دین را تضمین میکنند، امیدواریم در هر سنگری ادامه دهنده راه شهدا باشیم و خداوند نعمت شهادت را به ما ارزانی دارد.
وی با اشاره به زندگی و امامت امام جعفر صادق (ع) در ابعاد مختلف بیان کرد: شباهت زمان کنونی و زمان زندگی امام صادق(ع)، تحریف چهره دین، احکام، معارف و ظهور اندیشهها و جریانهای انحرافی است، دشمن تلاش دارد شاکله مردم ما به ویژه نوجوانان و جوانان را در معرفت، آگاهی، گرایش تعلقات تغییر دهد باید همه ما حواسمان باشد و احساس تکلیف کنیم.
حاجی صادقی تاکید کرد: خرمشهر امروز زمان ما ذهن و قلب جوانان ماست باید با بیان معارف دین و قرآن، ذهن نسل امروز را مصون نگه داریم و در جهت تقویت ایمان نوجوانان و جوانان گامهای محکمی برداریم تا شاهد خنثی شدن و شکست دشمنان باشیم.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه رژیم غاصب اسرائیل نه تنها از حماس بلکه از زن و کودکان غزه شکست خورد و به خیال خود برای انتقام با حمله به کنسولگری ایران فرماندهان ما را به شهادت رساند، تصریح کرد: حمله مقتدرانه ما به اسرائیل نشان داد ایران نه تنها دارای قدرت موشک و قدرت نظامی است بلکه اراده و قدرت استفاده و بکارگیری از تجهیزات علیه دشمن را نیز دارد.
این مسئول ادامه داد: حمله نظامی ما پیروزی بر تمام جبهه استکبار بود و در این نمایش اقتدار، مناطق نظامی را مورد هدف قرار دادیم و به مردم و مراکز اقتصادی حمله نکردیم.
حاجی صادقی اذعان کرد: با وجود رهبر شجاع، حکیم، بصیر، مسلط که امامت ایشان معجزه الهی است دشمن در عرصه نظامی و امنیتی هیچ غلطی نمی واند بکند، در زمینه اقتصادی نیز امیدواریم دولت انقلابی و مجلس آینده بتوانند اقدامات مناسبی داشته باشند.
وی با بیان اینکه آنچه هشت سال جنگ تحمیلی را دفاع مقدس و ۴۵ سال توطئههای دشمنان را خنثی کرد، تکیه بر ارزشها، معنویت، بصیرت و زیر پرچم ولایت بود، تاکید کرد: نباید بگذاریم دشمنان ارزشها، الگوها و ذائقه فرهنگی مردم را تغییر دهند و در این میان حوزههای علمیه و روحانیون با هوشیاری و روشنگری در میدان باشند و با جان خود از اسلام و انقلاب دفاع کنند.
استاندار مازندران نیز در این یادواره شهدای روحانی، برگزاری یادوارههای شهدا را در حکم جهاد دانست و گفت: روحانیت همواره بعنوان رزمنده و تقویت کننده ایمان و تربیت رزمندگان حضور قابل توجهی را در جبهههای جنگ داشتند.
یوسف نوری تصریح کرد: برگزاری یادوارههای شهدا اجر شهید را دارد لذا تعظیم مقام شهدا بویژه علمای شهید برای خود ما سازنده است و امکان تقرب به خداوند را فراهم میکند.
انتهای پیام