Web Analytics Made Easy - Statcounter

قصه تلخ هدر رفت آب در اراضی کشاورزی، اگرچه تکراری، اما داستانی دنباله دار است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز همدان در سالهای اخیر، هدر رفت آب اراضی کشاورزی در استان همدان، مسئولان را واداشت تا برای ذخبره آب تدبیری بیندیشند.مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان معتقد است؛ امروزه بیش از هرچیزی نیاز به ذخیره آب و تدبیر برای جلوگیری از هدر رفت آن احساس می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خزایی میگوید:چرخه های آب در اراضی کشاورزی باید به نحوی مدیریت شود،که سفره های زیر زمینی، لطمه نبینند و به اندازه ای که تولید آب وجود دارد مصرف باشد تا از تخریب سرزمینی، جلوگیری شود.روستای گنبد در همدان، یکی از روستاهایی است که طرح آبخیزداری در آن اجرا شده است.کارشناسان میگویندبا عملیات آبخیزداری موفق شده انددر ۲۵۰ هزار هکتار از مراتع ۹ شهرستان استان ،کنترل ۶۷ میلیون متر مکعب روان آب را در طول سال به دست گیرند.با اجرای این عملیات،حدود سی درصد ، قریب ۲۰ میلیون متر مکعب آب، به علت ماندن در پشت سازه های خاکی ایجاد شده، در زمین نفوذ کرده و موجب جلوگیری از نابودی سفره های زیر زمینی شده اند."آبخیز داری" بعنوان اصلی ترین راه نجات آب،کمک میکند خاک و رسوبات هر منطقه در همان منطقه حفظ شود و از مهاجرت روستائیان بواسطه کمبود آب نیز می کاهد.با اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری، می توان۵۰۰ میلیون متر مکعب آب را حفظ و از فرسایش ۲ تن خاک جلوگیری کرد.
دانلود

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۰۴۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان،رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان با اعلام این مطلب گفت: در عملیات مبارزه از محلول بیولوژیک BT استفاده می‌شود و این طرح بر اساس شرایط اقلیمی تا اواسط اردیبهشت ادامه دارد.
وی افزود: در ۸۵ هکتار از جنگل‌های این شهرستان با آفت جوانه خوار بلوط و در ۱۱۵ هکتار دیگر با حذف سر شاخه‌های آلوده به کلنی لورانتوس (دموکه) مبارزه خواهد شد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان هدف از اجرای این طرح را محلول پاشی بر روی سطح تاج پوشش درختان دانست و افزود: این درختان در معرض آسیب و تغذیه پروانه جوانه خوار قرار داشتند.
از مجموع ۱۹۳ هزار هکتار اراضی ملی شهرستان مریوان هم ۹۷ هزار هکتار آن جنگل و ۹۶ هزار هکتار دیگر را مرتع تشکیل می‌دهد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ۶ میلیون متر مکعب روان آب در استان سمنان ذخیره سازی شد
  • اجرای ۲۷ سازه آبخیزداری در استان اردبیل
  • لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از بروز خسارات ناشی از کم‌آبی
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان
  • اختصاص ۵۹میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری در ایلام
  • ۵۹ میلیارد تومان برای طرح های آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • ۵۹ میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند