Web Analytics Made Easy - Statcounter

رحمان وهاب‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: آتش‌سوزی در منطقه مارمیشو حاصل سهل انگاری مردمی بوده که برای گذراندن تعطیلات درآن منطقه حضور داشتند؛ از روز جمعه مورخ 6 مرداد در منطقه مارمیشو ارومیه به دلیل سهل انگاری مردم آتش سوزی صورت گرفته است.

وی افزود: احتمالی که می‌دهیم این است مردمی که دیروز برای گذراندن اوقات فراغت خود در این منطقه حضور داشتند بدون اینکه آتش را خاموش کنند محل را ترک کرده و جریان وزش باد موجب پخش شدن آتش در مناطق جنگلی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: متأسفانه به دلیل شرایط خاص این منطقه که منطقه مرزی و منطقه صعب العبور است، پخش شدن آتش‌سوزی به دلیل جریان بادی که شاهد آن هستیم سبب شده است مهار آتش سوزی دشوار شود؛ هم اکنون نیروهای یگان حفاظتی منابع طبیعی، مسئولین محیط زیست، مدیرکل مدیریت بحران و بخشدار در منطقه حضور دارند.

وی تصریح کرد: آتش‌سوزی از عصر دیروز صورت گرفته است که متأسفانه شاهد هستیم که خیل عظیمی از درختان زالزالک، گلابی و انواع درختان دیگر نیز در حال سوختن هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به اینکه گرمی هوا سبب تشدید بیشتر این امر شده است، تصریح کرد: گرمی هوا سبب تشدید این آتش سوزی شده و خسارات وارده را افزایش داده است؛ آذربایجان غربی سال گذشته رتبه اول را در اطفای حریق کسب کرده است.

وهاب‌زاده تأکید کرد: جنگل و زیبایی‌های آن متعلق به همه‌ی مردم است و همه افراد حق استفاده از آن را دارند به شرطی که به صورت بهینه استفاده کنند حادثه‌ای که امروز شاهد آن هستیم فقط به دلیل سهل انگاری صورت گرفته از طرف افرادی بوده که بدون توجه به مواردی که بارها مورد تأکید قرار گرفته زمینه‌های نابودی و وارد شدن خسارات جبران ناپذیر را به طبیعت و حیات‌وحش را فراهم کرده‌اند.

وی همچنین اظهار داشت: تا این لحظه خسارات وارده به منطقه قطعی نیست و همکاران ما به همراه مردم داوطلب منطقه همه تلاش خود را برای مهار این آتش سوزی انجام ‌می‌دهند اما متأسفانه مسئله‌ای که به عینه شاهد آن هستیم از بین رفتن پرنده‌ها و حیواناتی است که در این منطقه زندگی می‌کردند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: پیش بینی که تا این لحظه داریم این است که بیش از 20 هکتار از این جنگل‌ها در اثر آتش سوزی از بین رفته است؛ از نیروهای مردمی و روستایی که توانایی کمک کردن به اطفای حریق در این منطقه را دارند درخواست می‌کنیم که برای کمک کردن اعلام آمادگی کنند، با توجه به صعب‌العبور منطقه افراد کوهنوردی که می‌توانند در این امر یاری رسان ما باشند درخواست همکاری داریم.

وهاب‌زاده تأکید کرد: مسئله‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که برای تکرار نشدن حادثه‌هایی از این قبیل مردم هشدارها و توصیه‌هایی که به آن‌ها برای حضور در طبیعت می‌شود توجه کنند و با توجه به گرمی هوا که شاهد هستیم به هیچ عنوان بدون خاموش کردن آتشی که روشن کرده‌اند محل را ترک نکنند و از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل کنند، همچنین یکی از عواملی که سبب آتش‌سوزی می‌شود بطری‌های پلاستیکی است که مردم پس از استفاده در طبیعت رها می‌کنند و گرمی هوا باعث آتش گرفتن این بطری‌ها شده و در صورتی که به موقع برای خاموش کردن آن اقدام نشود موجب بروز فجایع بزرگی می‌شود.

انتهای پیام/خ

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۰۴۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۱ درصد از حجم سدهای آذربایجان‌غربی پر آب است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: هم ‏اکنون حجم آب پشت سدهای استان طبق آخرین پایش به یک میلیارد و ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسیده که بیش از ۷۱ درصد حجم نرمال بوده و پنج درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری‬ ایمنا از‬ آذربایجان‌غربی‬ و‬ به نقل از‬ روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان، مجید رستگاری در‬ خصو‬ص‬ وضعیت‬ سدهای‬ آذربایجان‌غربی‬ اظهار‬ کرد: هم ‏اکنون حجم آب پشت سدهای استان طبق آخرین پایش به یک میلیارد و ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسیده که بیش از ۷۱ درصد حجم نرمال بوده و ۵ درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته بیشتر است‎. ‎

وی‬ افزود: این حجم در زمان مشابه سال گذشته یک میلیارد و ۳۱۶ میلیون مترمکعب بود و ‏امسال این میزان ۶۷ میلیون مترمکعب افزایش یافته است‎

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: طبق آخرین پایش سد بوکان ۶۷۴، مهاباد ۱۷۶، آغ‌چای چایپاره ۱۱۷ و شهرچای ‏ارومیه ۹۴ میلیون مترمکعب آب دارند که نزدیک به ۷۷ درصد کل آب‌های موجود در سدهای چهارده‌‏گانه استان را شامل می‌شود‎.

️رستگاری حجم آب موجود در سد کانی‌سیب را نیز ۱۵۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و ادامه داد: از ۱۴ سد فعال استان آب پشت هفت سد بیشتر از سال گذشته، یک سد مشابه پارسال و ۶ سد کمتر از سال گذشته است‎. ‎

وی با اشاره به اینکه سد قیقاج مشابه سال گذشته ۹ میلیون مترمکعب آب دارد، تصریح کرد: هفت سد شهرچای ارومیه، مهاباد، بارون ماکو، آغ چای چایپاره، شهید قنبری ماکو، ارس ۲ و کرم‌آباد پلدشت بیشتر از سال گذشته، آب در آنها ذخیره شده است‎.

رستگاری عنوان کرد: با توجه به کمبود آب در آبخوان‌ها و تداوم برداشت از منابع آب استان با وجود بارش‌های خوب، به جهت تغییرات اقلیم و گرمای بی‌سابقه پیش بینی شده، همچنان با مشکل آب در استان به ویژه حوضه دریاچه ارومیه مواجه هستیم و باید در فصل گرم پیش رو، هم استانی‌ها صرفه‌جویی بیشتری در این خصوص داشته باشند. ️

️مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: هم اینک ۱۴ سد در آذربایجان‌غربی وجود دارد که حجم آنها نزدیک به دو میلیارد مترمکعب است‎. ‎

کد خبر 751259

دیگر خبرها

  • چرا شهرداری تهران درختان پارک جنگلی سرخه حصار را قطع کرد؟
  • بانک‌ها پرداخت تسهیلات برای عشایر را تسهیل‌ کنند
  • خسارات سیلاب های فصلی جنوب کرمان باطرح های آبخیزداری کاهش یافت
  • آزاد سازی اراضی ملی در منطقه بابلکنار شهرستان بابل
  • آغاز پروازهای حج تمتع فرودگاه ارومیه از ۱۸ خرداد
  • ۷۱ درصد از حجم سدهای آذربایجان‌غربی پر آب است
  • دستگاه‌های خدمات‌رسان آذربایجان‌غربی به حالت آماده‌باش درآمدند
  • ضرورت برخورد جدی دستگاه قضا با عاملان آتش‌سوزی عمدی جنگل‌ها
  • استقرار ۱۸ تیم اطفای حریق در مناطق حفاظت شده کرمانشاه
  • بیش از ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی عنبرآباد رفع تصرف شد