Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا، کنسرت «تار و پود» روایتی تازه از داستان خسرو و شیرین نظامی گنجوی است که توسط حمید متبسم آهنگسازی شده و پرداختی به عشق ۲ شاهزاده ایرانی دارد که پس از چندین اجرای موفق در اروپا، برای نخستین بار روز جمعه ششم مردادماه سال جاری در کاخ نیاوران تهران اجرا شد.

در این اجرا سمیرا گلباز نوازنده سه‌تار، بهار مدیری نوازنده قیچک آلتو، ارسلان علیزاده نوازنده بربت و بهنام معصومی نوازنده سازهای کوبه‌ای اعضای گروه را به سرپرستی و آهنگسازی حمید متبسم نوازنده سه‌تار و خوانندگی وحید تاج تشکیل می‌دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کنسرت «تار و پود» به‌ صورت ۷۰ دقیقه منسجم روی صحنه رفت و شامل ۸۰ بیت از این داستان بود که با گزینش خاصی از این منظومه به‌دست‌ آمده است و فضای تاریخی کاخ نیاوران همخوانی خوبی با اجرای شب گذشته این گروه داشت.

پرده اول که مقدمه‌ای برای شروع کنسرت بود با موسیقی خلوت در دستگاه نوا و بیت «فلک جز عشق محرابی ندارد/ جهان بی خاک عشق آبی ندارد» شروع شد و سپس متبسم «آغاز داستان» را اعلام کرد که در دستگاه شور، آواز دشتی و دستگاه نوا به اجرا درآمد و با بیت «اشارت کرد خسرو کی جوانمرد/ بگو گرم و مکن هنگامه را سرد» به پایان رسید.

«حکایت شیرین» پرده سوم این اجرا با بیت «زنی فرماندهست از نسل شاهان/ شده جوش سپاهش تا سپاهان» در دستگاه چهارگاه آغاز شد. بعد از اجرای این قطعه بود که دو بیت «چو بر گفت این سخن شاپور هشیار/ فراغت خفته گشت و عشق بیدار»، «چنان آشفته شد خسرو بدان گفت/ کزان سودا نیاسود و نمی‌خفت» توسط ارسلان علیزاده و بهار مدیری دکلمه شد تا با صدای وحید تاج پرده سوم به پایان برسد.

متبسم «به تصویر کشیدن خسرو» را اعلام کرد و پرده چهارم در دستگاه چهارگاه، نوا، اصفهان و شوشتری به اجرا درآمد. در پایان پرده چهارم نیز متبسم، بیت «در آن آینه دید از خود نشانی/ چو خود را یافت بی‌خود شد زمانی» را دکلمه کرد و در ادامه «چنان شد در سخن ناساز گفتن/ کزان گفتن نشاید بازگفتن» توسط سمیرا گلباز دکلمه شد.

پس از تنفسی چند دقیقه ای «دیدار خسرو و شیرین در چشمه ساز» توسط وحید تاج در بیداد ِهمایون، شوشتری و دشتی روایت شد و «به هم رسیدن خسرو و شیرین» در پرده ششم با دکلمه علیزاده و مدیری آغاز و در ادامه با صدای وحید تاج در دستگاه نوا شنیدنی شد. پرده آخر «سخنی چند در عشق» در چهار بیت خلاصه گر تمام آنچه بود که در هفتاد دقیقه بر داستان گذشت و ابتدا با صدای ارسلان علیزاده دکلمه شد و سپس تاج در دستگاه نوا آن را خواند.

آغاز و پایان تار و پود با خوانده شدن بیت آخر «گر اندیشه کنی از راه بینش/ به عشق است ایستاده آفرینش» به انجام رسید.

کیوان ساکت، اردشیر کامکار، علی‌اکبر شکاری، حمیدرضا نوربخش، داوود آزاد، اسماعیل تهرانی، کریم قربانی، پری ملکی، حسام‌الدین سراج، سعید فرج پوری، موقتیان، کامبیز روشن‌روان، کیاووش صاحب نسق، نادر مشایخی، میلاد عمرانلو، عباس سجادی، حمید قنبری، شروین مهاجر ازجمله مهمانان کنسرت تار و پود بودند اما این اجرا میزبان علی ارشدی و آرش ملک (آمین) از خوانندگان حوزه موسیقی پاپ کشورمان بود.

کنسرت «تار و پود» اثر تازه حمید متبسم با اجرای وحید تاج به تهیه‌کنندگی سید محمدجواد معینی و همت موسسه فرهنگی هنری «نای و نی» ۶ مردادماه در حیاط هنر کاخ نیاوران برگزار شد.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۰۴۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه‌های فرهنگی برنامه‌های شاخص خود را برای سال جاری تعیین کنند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اردبیل گفت: دستگاه‌های فرهنگی برنامه‌های شاخص خود را برای سال جاری احصا و اعلام کرده و در اجرای برنامه‌های خود باید به‌ صورت متمرکز و با همکاری یکدیگر اقدام کنند تا تأثیرگذاری بالایی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، رضا قاسمیان در نشست با مدیران دستگاه‌های فرهنگی استان، اظهار کرد: اجرای برنامه‌های فرهنگی با توجه به تهاجم فرهنگی دشمنان، کاری قرارگاهی و نیازمند مشارکت همگان است.

وی افزود: دستگاه‌های فرهنگی استان اردبیل برنامه‌های شاخص خود را برای سال جاری احصا و اعلام کنند و برای اجرای این برنامه‌ها هم به‌صورت متمرکز و با همکاری یکدیگر اقدام کنند تا تأثیرگذاری بالایی داشته باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل با تأکید بر توجه به تقویت موضوعات فرهنگی تأثیرگذار در جامعه از طریق فضاهای مختلف اطلاع‌رسانی اعم از مجازی و مکتوب، ادامه داد: تقویت هویت ایرانی و اسلامی جوانان باعث افزایش مقاومت آنان در مقابل تهاجم فرهنگی دشمنان می‌شود.

قاسمیان تصریح کرد: مشارکت اجتماعی در نهادینه شدن فرهنگ خیرخواهی دارای اهمیت بوده و مشارکت دستگاه‌ها در ترویج قدرشناسی و تمکین به قوانین اجتماعی از طریق فضاهای مختلف اطلاع‌رسانی و ارتباطی ضروری است.

منشور رسانه‌ای و عهدنامه فعالان فضای مجازی استان اردبیل به‌زودی رونمایی می‌شود

وی بیان کرد: در راستای سالم‌سازی فضاهای مجازی، باید تولید و توزیع محتوا به‌صورت تخصصی و با مشارکت فرهیختگان و نخبگان استان اردبیل در دستور کار باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل با اشاره به تدوین منشور رسانه‌ای و عهدنامه فعالان فضای مجازی استان و رونمایی از آن در آینده نزدیک، گفت: در این منشور، رعایت نکات مختلف در رابطه با مصالح و منافع استان اردبیل یادآوری شده و فعالان فضای مجازی را نسبت به اجرای آن دعوت می‌کند.

در این نشست مدیران دستگاه‌های فرهنگی استان اردبیل نظرات و نیازمندی‌های خود را برای اجرای برنامه‌ها در طول سال بیان کردند.

کد خبر 749137

دیگر خبرها

  • روایت شهید مطهری از کلاس درس متفاوت امام
  • (ویدئو) سکانس بامزه‌ای که از «بمب یک عاشقانه» وایرال شد
  • خرید بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اینترنتی شد
  • دستگاه های اجرایی شهرستان گناوه در اجرای طرح «نور» همکاری کنند
  • پخش فیلم «رابطه» با بازی خسرو شکیبایی
  • ۱۴۹۱۵۱ نفر در صف انتظار وام ازدواج هستند
  • ۱۴۹۱۵۱ نفر در صف انتظار تسهیلات ازدواج هستند
  • دستگاه‌های فرهنگی برنامه‌های شاخص خود را برای سال جاری تعیین کنند
  • ضرورت اجرای قانون جوانی جمعیت به طور کامل
  • اجرای ناقص و ناتمام قوانین یکی از اشکال‌های قانون‌گذاری است