Web Analytics Made Easy - Statcounter

در روستای محمدآباد بخش مرکزی شهرستان آران و بیدگل مردم همه‌کاری می کنند و به کمک دولت هم نیازی ندارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خطب شکن؛روستای محمدآباد مرکزی آران و بیدگل نزدیک دو هزار و ۳۰۰ نفر جمعیت دارد، با این حال یکی از روستاهای نمونه کشور از نظر اقتصادی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طوری که در این روستا با حدود ۷۰۰ خانوار، با تکیه بر توان داخلی روستا، هیچ بیکاری وجود ندارد.

خطب شکن به همین بهانه گفتگویی با محمد محمدی محمدآبادی، دهیار این روستا ترتیب داده است تا عوامل موفقیت این روستا را بررسی کند. محمدی ضمن این که محمدآباد را به عنوان الگویی از اقتصاد درون‌زا و مقاومتی معرفی می‌کند، با بیان این که طرح‌های عمرانی بسیاری بدون کمک دولت در این روستا به بهره برداری رسیده است، به معرفی برخی طرح‌های اشتغال زایی حوزه کشاورزی و تولید می‌پردازد.

*****

شما از چه زمانی عهده دار مسئولیت دهیاری محمدآباد بودید؟

بنده از ۱۹ سال قبل، از ابتدای تاسیس دهیاری‌ها، به عنوان دهیار افتخاری روستا انجام وظیفه می‌کنم که در این مدت با شناسایی ظرفیت‌های موجود روستا و حل معضل اشتغال، مهاجرت از روستا متوقف شد.

متاسفانه در مطالعات صورت گرفته در طرح جامع روستا، هیچ گونه پیش بینی برای مسکن جوانان روستا در نظر گرفته نشده بود. به همین خاطر با مشارکت اهالی روستا کار ساخت یک مجتمع مسکونی ۴۰۰ واحدی به نام امام حسن مجتبی(ع) در یک قطعه زمین ۱۰ هکتاری لم یزرع با مشارکت اهالی روستا آغاز شد و هشت هکتار زمین برای امور ورزشی اختصاص پیدا کرد. در تمام این موارد سعی شد مصالح ساختمانی این مجتمع و سایر طرح‌های عمرانی در خود روستا تولید و سرمایه آن به صورت مشارکتی با کمک اهالی روستا تامین شود.

به نظر شما مهم‌ترین عاملی که موجب موفقیت روستای شما شده چیست؟

مردم این روستا بسیار مشارکت پذیر هستند و به خوبی در فعالیت‌ها شرکت می‌کنند. به همین خاطر محمدآباد به یک الگوی در مدیریت درون‌زای اقتصاد و تکیه بر توان داخلی تبدیل شده است و می‌توان آن را به عنوان یک نمونه کامل اقتصاد مقاومتی معرفی کرد. در واقع به زبان ساده در این روستا خود مردم همه‌کاره‌اند و نیازی به کمک دولت یا دیگران ندارند.

نتایج اجرای این طرح‌ها چه بود؟

به برکت اجرای این طرح‌ها، جوانان روستا صاحب مسکن شدند، آن هم مسکن‌هایی مقاوم شده که با بالاترین کیفیت احداث شده است. مسائل مربوط به زیباسازی این ساختمان‌ها به خوبی رعایت شد تا فضای ایجادشده امکان زندگی مطلوب را برای روستاییان فراهم کند.

ضمن این که این طرح منابع درآمدی خوبی هم برای دهیاری روستا فراهم کرد. بدین ترتیب دهیاری توانست طرح‌های عمرانی دیگری مانند ساخت دبیرستان، احداث مهدکودک، ایجاد بوستان هفت هکتاری، ساماندهی گلزار شهدا و جاده را بدون مشارکت دولتی به انجام برساند. تمام این طرح‌ها از درآمدهای حاصل از ساخت مجتمع مسکونی تامین مالی شد و مردم نیز در آن به خوبی مشارکت داشتند.

مردم روستا بیشتر مشغول چه شغل و فعالیتی هستند؟

مردم محمدآباد در گذشته بیشتر کشاورز بودند که به روش سنتی صورت می‌گرفت. در حالی که هم اکنون با توجه به بحران منابع آب، این شیوه اصلا جوابگو نیست. برای غلبه بر این مشکل جوانان را برای ایجاد گلخانه‌هایی که به پرورش گیاهان دارویی می‌پردازد هدایت کردیم. همچنین فراوری تولیدات کشاورزی و تهیه عرق‌های گیاهی و گلاب، در کنار پرورش طیوری مثل شترمرغ و بلدرچین، از دیگر تمهیداتی بود که برای رفع این مشکل اندیشیده شد. در حال حاضر وضعیت محمدآباد در پرورش شترمرغ در اندازه‌ای است که سیمای جمهوری اسلامی نیز برای به تصویر کشیدن پیشرفت آن اقدام به ضبط گزارش و مستند کرده است. هم اکنون محمدآباد یکی از صادرکنندگان مولد شترمرغ به سراسر کشور محسوب می‌شود.

همین مجتمع مسکونی روزانه حداقل ۱۰۰ نفر اشتغال زایی دارد، از پی‌سازی در مراحل اولیه تا کابینت سازی و برق کاری در مراحل انتهایی طرح‌های ساختمانی.

گویا در این روستا برای اشتغال زایی در بخش بانوان هم فعالیت‌هایی صورت گرفته است…

بله! ما دیدیم بانوان روستا از هنر بافت فرش برخوردار هستند، ولی به دلیل عدم توجیه اقتصادی آن را رها کرده بودند. ما به لطف الهی فرش‌هایی را که با رنگ گیاهی در زمان قاجار بافته می‌شد و در خارج طرفداران زیادی داشت، احیا کردیم؛ فرش‌هایی که با چله ابریشم و به صورت ریزبافت تولید می‌شد و مرغوبیت بالایی داشت.

برای یافتن بازار این تولیدات، با یکی از شرکت‌های فعال در این عرصه که فرش‌های عتبات عالیات را می‌بافتند قرارداد بستیم. کارگاه فرش دستباف محمدآباد، ابتدا در یک حسینیه کار خود را آغاز کرد و تا سه سال در آن جا بودیم. پس از آن که کار کارگاه رونق پیدا کرد، یک سالن با سرمایه یک میلیارد ریال تاسیس شد و نزدیک ۳۰۰ نفر از بانوان روستا در آن مشغول به کار هستند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۰۵۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخگویی به مطالبات مردم، در دستور کار مدیران خراسان جنوبی

قناعت استاندار خراسان جنوبی در جلسه بررسی مشکلات روستای مهموئی که با حضور معاون عمرانی استانداری، فرمانداران بیرجند و قاینات، اعضای شورای اسلامی این روستا و جمعی از مدیران استان برگزار شد، گفت: مدیران دولت سیزدهم با همه توان در جهت رفع مشکلات مردم گام برمی‌دارند و در این زمینه از هیچ اقدامی فرو گذار نخواهیم بود.

او با اشاره به ویژگی هم افزایی و همگرایی مدیران در خراسان جنوبی، افزود: رفع مشکلات و پاسخگویی به مطالبات مردم به طور ویژه در دستور کار مدیران استان قرار دارد.

قناعت با بیان اینکه این جلسه پیرو مسائل مطرح شده در مراسم اعطای لوح سپاس ستاد عتبات عالیات به مردم روستای مهموئی برگزار شده، اظهار کرد: کار مردم مهموئی و اخذ بالاترین میزان مشارکت در بازسازی اعتاب مقدسه که منجر به کسب عنوان روستای نمونه کشور و استان برای این منطقه شد، بسیار حائز اهمیت و قابل تقدیر است.

استاندار خراسان جنوبی با تشکر از مردم روستای مهموئی، بیان کرد: رفع مشکلات این روستا کمترین کار ممکن در قبال این اقدام بزرگ و قابل توجه مردم در این منطقه است.

بیشتر بخوانید

 زنده شدن بارقه‌های امید در دل زرشک کاران خراسان جنوبی

او با ذکر این نکته که رفع برخی مشکلات، زمانبر است، تصریح کرد: با همراهی مدیران دستگاه‌های اجرایی، برای رفع مشکلات این روستا برنامه ریزی می‌شود.

قناعت عنوان کرد: در جهت فرهنگ سازی کمک به عتبات عالیات و ایجاد رقابت مثبت بین مناطق مختلف استان، در هر روستا یا شهری که در زمینه مشارکت در توسعه اعتاب مقدسه پیشتاز باشد، طی مراسم ویژه‌ای از مردم تقدیر شده و در کنار آن برای رفع مشکلاتشان برنامه ریزی می‌شود.

در این جلسه با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی درخصوص راهکار‌های رفع مشکلات روستای مهموئی همچون بهسازی راه، توسعه و بهینه‌سازی شبکه برق، روشنایی اطراف آرامستان و گلزار شهدا و زمین چمن بحث و تبادل نظر شد.

مهموئی روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بیرجند است که به جهت اخذ بالاترین میزان مشارکت در بازسازی اعتاب مقدسه به عنوان روستای نمونه کشور و استان معرفی شده است.

پارسال به طور میانگین هر نفر از مردم این روستا با ۷۵۰ نفر جمعیت، مبلغ ۴۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان به عتبات کمک کرده‌اند که در سطح استان و کشور یک رکورد است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • روستای تاریخی و کویری اصفهک، در راه جهانی شدن
  • بازسازی روستای امامزاده ابراهیم(ع) شفت بدون پروسه اداری آغاز شود
  • آبرسانی به ۹۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد
  • بازسازی روستای دهنو با مصالح بومی و محلی
  • تجهیز زیر ساخت‌های ۹۰ درصد روستا‌های ایران
  • صدور بیش از ۶ میلیون جلد سند مالکیت روستایی
  • حیات دوباره در «کوشه سفلی»/ قصه پر غصه‌ای که به شادی ختم شد
  • پاسخگویی به مطالبات مردم، در دستور کار مدیران خراسان جنوبی
  • برگزاری آیین پایانی ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری رضوی در استان بوشهر
  • مشق عشق فداکاری در مدرسه روستایی در زفره