Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - عصر روز چهارشنبه چهار مرداد، يکي ديگر از برنامه‌هاي بخش سنتي هزارصدا برگزار شد. در اين برنامه «حميد متبسم» براي بخش آهنگسازي و نوازندگي، «ابراهيم اسماعيلي اراضي» براي بخش شعر و ترانه و «وحيد تاج »براي بخش آواز به عنوان کارشناس حضور داشتند.
 
 
در ابتداي اين برنامه، «آرش نصيري» مدير و مجري هزارصدا اين شعر احمد شاملو را خواند: «اي کاش عشق را زبان سخن بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..» دليل انتخاب اين شعر گرامي‌داشت سالروز درگذشت اين شاعر بزرگ در روز دوم مرداد ماه بود. سپس تيتراژ برنامه پخش شد که روي صداي استاد احمد ابراهيمي ساخته شده بود که آهنگ «آتش جاودان» استاد مرتضي ني‌داود را مي‌خواند. در ابتداي اين تيتراژ هم آمده بود که اين برنامه به اين دو بزرگ موسيقي تقديم شده که سالروز تولد و درگذشت‌شان، به ترتيب اول و دوم مرداد است.
 
سپس کارشناسان برنامه به روي صحنه دعوت شدند. پس از صحبت‌هاي اوليه کارشناسان، گروه‌ها براي بخش مسابقه براي روي صحنه دعوت شدند.
 
اولين گروهي که براي اجرا در بخش مسابقه روي صحنه دعوت شد گروه موسيقي ديلمان بود. در اين گروه اين افراد حضور داشتند:
آواز: دانش خوشرو- ويلن: محمدرضا قشمي- تار: سجاد حقگو- تنبک: محمدرضا مير حسيني
 
اين گروه با چهارمضراب کوتاهي کارش را آغاز کرد و سپس خوشرو آوازي در سه گاه روي اين شعر حافظ خواند: «يا رب اين شمع دل افروز  زکاشانه کيست/ جان ما سوخت بپرسيد که جانانه کيست»
 
و بعد از آن هم روي اين شعر رهي معيري تصنيفي اجرا کرد: «چون زلف توام جانا در عين پريشاني/ چون باد سحرگاهم در بي‌سروساماني»
 
خواننده خوب و درست و به قول وحيد تاج پرتحرير خواند اما عمده نقدي که به اجراي اين گروه وارد شد در خصوص تکراري بودن تنظيم و شکل اجرا و تنظيم آن بود. استادحميد متبسم ضمن بيان اينکه «در اين اجرا، دوستان کار هم‌نوازي مشخص را کم داشتند و نمي‌دانيم پشت اين هم‌نوازي فکر خاصي بوده يا خير!» گفت: «اجراي شما من را به ياد برنامه‌هاي راديويي دهه 40 انداخت که با پرويز ياحقي و فرهنگ شريف تماس مي‌گرفتند و آن‌ها مي‌آمدند و به صورت دلي و بداهه آهنگ‌شان را اجرا مي‌کردند.» متبسم درباره تصنيفي که گروه اجرا کرد هم عنوان کرد: «آنچه شما خوانديد ازنظر آهنگسازي همانند بحرطويل است، وزن اصلي شعر را گرفته بوديد و در پرده‌هاي گوناگون تکرار مي‌کرديد.»
 
اين آهنگساز باتجربه همچنين در مورد تلفيق درست شعر و موسيقي هم انتقاداتي وارد کرد و انتقاد ديگري را هم مطرح کرد و عنوان کرد: «ايراد ديگري که به گروه شما وارد است اين است که شما در همان حضور اول روي صحنه شروع به نواختن کرديد و با يکديگر کوک نکرديد و تا انتها ناکوک نواختيد. بهترين گروه‌هاي موسيقي حتي زماني هم که پشت‌صحنه باهم کوک مي‌کنند، بازهم روي صحنه مضراب مي‌زنند تا از کوک‌ها مطمئن شوند که شما اين کار را نکرديد.» استاد متبسم در پايان گفت: «اگر اين نکات را در اجرايتان لحاظ مي‌کرديد اين برنامه مي‌توانست بهتر اجرا شود.»
 
ابراهيم اسماعيلي اراضي بيان کرد: «شخصاً از اين اجرا به‌عنوان يک نوستالژي لذت مي‌برم آن‌هم به‌واسطه اجراهايي‌ست که پيش‌ازاين شنيده‌ام. اين کار بيشتر از آنکه تصنيف باشد يک‌ضربي‌ست و کمتر با ملودي مواجه شديم و قطعاً برداشت مخاطب هم همين خواهد بود.»
وحيد تاج نيز گفت: «شما صداي رسا و تحريرهاي نافذي داشتيد اما بايد روي محدوده بم صدايتان بيشتر کار کنيد چون به‌خوبي صداي ميانه و زير شما نيست. ما خوانندگان بايد بتوانيم همانند يک ويلن زاويه‌مان را با ميکروفن تغيير دهيم و طبيعتاً هنگام اجراي اوج کار از ميکروفن فاصله بگيريم تا مخاطب اذيت نشود و اين نکته در ضبط استوديويي هم حائزِ اهميت است تا ضبط دچار مشکل نشود.»
 
گروه بعدي بخش مسابقه گروه آمين بود. در ابتداي اجراي گروه، نصيري گفت حداکثر افراد مجاز در هر گروه نه نفر است اما اين گروه ده نفره هستند. همچنين قبل از شروع اجرا، خواننده گروه ياسين خزايي گفت ما به نوعي خط را شکستيم و کاري از خسرو آواز ايران استادمحمدرضا شجريان را مي‌خوانيم که با تشويق حضار مواجه شد. البته بلافاصله بعد از اين تشويق، مجري برنامه آرش نصيري عنوان کرد  که شما خط را نشکستيد و قانون را شکستيد. بنابر آنچه نصيري بعد از اجراي اين گروه گفت، گروه‌ها بايد تصنيفي از خودشان را اجرا کنند نه کاري از بزرگان و قدما را. اين گروه تصنيف «مــن از کـجا پــند از کـجا بـاده بـگـردان سـاقـيـا/ آن جـام جـان افـزاي را بـرريز بـر جـان سـاقـيـا» ساخته سعيد فرج‌پوري روي اين شعر مولانا ر اجرا کرده بودند که با صداي استاد شجريان پخش شده است. همچنين خواننده در بين تصنيف اشاره کوتاهي هم به آواز داشت و اين بيت از سعدي را خواند: « در آن نفس که بميرم در آرزوي تو باشم/ بدان اميد دهم جان که خاک کوي تو باشم».
 
اعضاي اين گروه به اين شرح بودند: ياسين خزايي خواننده، مجيد خياطي تار، دلوار دانشمند تار، رضا فرامرزي سه تار ، محمد اسکندري سه تار، عرفان رحيمي‌ سنتور، ويدا عربشاهي  قانون، سميرا تک سايه   عود، امير حسام زبردست ني و مهرآزما زاهد  دف
 
قبل از اينکه کارشناسان نقد اين اجرا را انجام دهند مدير برنامه عنوان کرد بنابر آنچه تاکنون متداول بوده و جزو قواعد شرکت در اين برنامه است، خواننده بايد اقلا چند بيتي آواز بخواند چرا که بايد توانايي خواننده در آواز خواندن مشخص شده باشد.
 
در بحث نقد اين گروه استاد متبسم ضمن بيان اينکه«نکاتي که بنده به آن اشاره مي‌کنم ممکن است برخي روش و سليقه شخصي باشد به همين خاطر مي‌تواند چراغ راه شما باشد يا اصلاً نباشد!» در مورد شکل نشستن گروه صحبت کرد و گفت: «اين موضوع متأسفانه در گروه‌هاي حرفه‌اي موسيقي هم در نظر گرفته و رعايت نمي‌شود، در گروه‌هايي که تعداد اعضا از هفت نفر بيشتر است بايد اعضا در دو رديف بنشينند تا صدا به ‌تمامي ‌اعضا برسد. در اين اجراي شما يکديگر را خوب نشنيديد و کار را با چند تمپوي متفاوت اجرا کرديد. در اين گروه هم‌نوازي به‌درستي اتفاق نيفتاد و ما بيشتر تک‌نوازي شنيديم».
 
متبسم سپس در مورد نقش سه تار در گروه صحبت کرد و گفت آهنگساز جايي را براي شنيده شدن نقش سه تار طراحي نکرده بود و متاسفانه شان اين ساز نگه داشته نشد.
 
ابراهيم اسماعيلي اراضي درباره لزوم قرينه‌اي که مي‌تواند بين بيت تصنيف و آواز انجام شود صحبت کرد و عنوان کرد اين مهم در اينجا رعايت نشده است و «قرينه‌اي که اين دو را پيوند مي‌دهد براي مخاطب قابل‌کشف نيست». اشاره اين شاعر و منتقد به شاد و پرتحرک بودن تصنيف و غمگين و نااميد بودن يک بيتي بود که در بخش آواز خوانده شد.
 
در بحث نقد خوانندگي وحيد تاج ضمن بيان توضيحاتي در ارتباط با جايگاه خواننده در گروه‌هاي موسيقي گفت: «خواننده موظف است در گروه همه اعضا و اجزا را را يکدست کند چون کلام محوريت دارد اما شما مدام کند و تند مي‌شديد. خواننده به‌عنوان سوليست وظيفه‌اش نگه‌داشتن ريتم نيست و شما بايد به حال تصنيف توجه بفرماييد چراکه حفظ ريتم بر عهده نوازنده سازهاي کوبه‌اي است.» وي درباره جاي صداي خواننده هم توضيحاتي داد و در نهايت گفت: «به گمان من خواندن در افشاري «ر» براي صداي شما بالابود و اگر ملايم‌تر مي‌خوانديد دل‌نشين‌تر بود».
 
آخرين گروه بخش مسابقه گروه صفير بود. اعضاي اين گروه به اين شرح بودند:
فرامرز خسروي: نوازنده تار و آهنگساز/ عليرضا مينويي: سنتور/   کياوش نادرشاهي: بم تار/ محمدامين سيف: کمانچه/ محمود جعفري: تنبک/ مهدي اصغرپور: آواز
اصغرپور خواننده اين گروه در بخش آواز  غزل با مطلع «بيمار غمت را، بجز از صبر دوا نيست/ صبرست، دواي من و دردا، که مرا نيست» از سلمان ساوجي را خواند و تصنيفي که اجرا کرد هم روي اين غزل سعدي ساخته شده بود: «ز دستم بر نمي‌خيزد که يک دم بي‌تو بنشينم/ بجز رويت نمي‌خواهم که روي هيچ کس بينم»
 
تشويق بي‌امان حضار نشان مي‌داد که گروه توانسته است رضايت تماشاگران را به دست آورد و آغاز صحبت استاد متبسم و صحبت‌هاي اوليه ايشان هم حکايت از اين ابراز رضايت بود. استاد متبسم ضمن خسته نباشيد به اين گروه، گفت: «اين گروه‌نوازي، صداي آنسامبل مي‌داد و ترکيب سازها طوري انتخاب‌شده بود که در يکديگر حل مي‌شد و اخلاق خوب و حرفه‌اي بم‌تار و سنتور که به يکديگر نگاه مي‌کردند قابل‌تقدير است. کمانچه خوش‌صدا مي‌داد و به‌خوبي مي‌نواخت و تمبک هم بااحساس همراهي مي‌کرد».
نکته جالب اي بود نوازنده تمبک بيست ساله و نوازنده کمانچه اين گروه هفده ساله بودند و از جوان ترين شرکت کنندگان برنامه تاکنون بودند.
 
متبسم در ادامه با نوازنده تار و آهنگساز گروه صحبت کرد و خطاب به ايشان گفت: «گروه‌نوازي فقط نوازنده توانا نمي‌خواهد بلکه بايد بين نوازندگان ‌همدلي و هم‌نوازي وجود داشته باشد. در اين اجرا منتظر شنيدن تک‌نوازي سنتور و کمانچه بوديم اما بازهم صداي تار زير صداي آن‌ها شنيده مي‌شد. صداي تار هميشه خيلي بيشتر بود. البته خيلي از اساتيد ما هم همين روش را داشتند اما بايد به آن‌ها نيز نگاه نقادانه داشت.»
 
متبسم سپس نکاتي را نيز درباره تلفيق شعر و موسيقي اين کار گوشزد کرد و در پايان گفت: «درمجموع کار خوبي ارائه کرديد اما بايد بر روي آن کار بيشتري انجام دهيد».
 
ابراهيم اسماعيلي اراضي نيز از اينکه اين گروه از غزلي استفاده کرد که کمتر شنيده شده است ابراز خوشحالي کرد و اين کارشان را مورد تاييد و تشويق قرار داد و برخي شتباهات در خوانش برخي کلمات اشاره کرد و البته اين راهم گفت که استاد متبسم نکات مهم تلفيق شعر و موسيقي را بيان کرده اند.»
 
تاج نيز کار گروه را مورد تاييد قرار داد و صداي خواننده را خوب ارزيابي کرد اما معتقد بود اين کوک براي خواننده خيلي مناسب نبود. تاج گفت: «البته خواننده حرفه‌اي بايد در تمامي‌کوک‌هاي استاندارد بخواند. بم کار ضعيف است درصورتي‌که مي‌توانست بالاتر باشد و در اوج‌ها صدا به‌اصطلاح جيغ مي‌شد.»
 
وي سپس انتقادي کلي را هم به برخي نوازندگان بيان کرد و گفت: «انتقادي به برخي نوازندگان دارم و آن اينکه، برخي از اين دوستان زماني که خواننده مي‌خواند آنقدر محکم ساز مي‌زنند که خواننده مجبور مي‌شود زور بيشتري براي خواندن بزند و همين امر موجب خارج شدن او از کوک مي‌شود . به همين خاطر مي‌گويم که هواي خواننده را داشته باشيد.»
 
پس از پايان اجراها و قبل از آنکه خواننده مهمان روي صحنه حاضر شود، فيلم کوتاهي از اجراي حسين عليشاپور با کيهان کلهر پخش شد و سپس اين خواننده براي اجراي مهمان روي صحنه دعوت شد تا با نوازندگي کاوه شفيعي قطعه آواز و تصنيفي را اجرا کند. اين دو هنرمند، بعد از آوازخواني عليشاپور، «آتشي در سينه دارم جاوداني» مرتضي خان ني داود را به زيبايي اجرا کردند.
 
بعد از اين اجرا کارشناسان و گروه‌هاي شرکت‌کننده به روي صحنه دعوت شدند و حميد متبسم پس از بيان سخناني در ارتباط با فلسفه برگزاري اين مسابقه‌ها و سختي انتخاب برترين‌ها، گروه صفير را به عنوان گروه برگزيده معرفي و لوح تقديرشان را اهدا کرد.
 
هزارصدا اولين برنامه مسابقه منسجم ساز و آواز در موسيقي ايران است که بخش سنتي آن ماهي يک بار و در اولين چهارشنبه هرماه در ارسباران برگزار مي‌شود و برنامه بعدي آن در اين بخش اول شهريور برگزار مي‌شود.
 
هزارصدا بخش پاپ هم دارد که سومين پنج‌شنبه هر ماه در همين مکان برگزار مي‌شود و برنامه بعدي آن نوزده مرداد ماه است. بنيان‌گذار، مدير و مجري اين برنامه آرش نصيري روزنامه‌نگار حوزه موسيقي‌ست.
 
ميان‌برنامه‌ها و حواشي:
- اولين ميان برنامه دوتارنوازي و آوازخواني نوازنده و خواننده نوجوان سروش نظري بود. وي که بنابر اعلام آرش نصيري شاگرد مرتضي گودرزي‌ست، قطعاتي از موسيقي خراساني را نواخت و بخشي از بحرطويلي که قبلا توسط استاد حاج قربان سليماني شنيده و ديده‌ايم را خواند. اجراي اين هنرمند نوجوان مورد توجه همگان قرار گرفت و حميد متبسم در آخر برنامه هم به اجراي او اشاره کرد.
- دومين ميان برنامه پخش فيلمي‌از اجراي دستان در سال 1371 بود. در اين فيلم گروهي متشکل از استادان محمدعلي کياني‌نژاد، بيژن، پشنگ و اردشير کامکار، کيهان کلهر، حسين بهروزي نيا، مرتضي اعيان، سيامک نعمت ناصر و خود حميدمتبسم قطعه «باده شبگير» را با خوانندگي زنده‌ياد ايرج بسطامي‌اجرا مي‌کردند.
 
قبل از پخش اين بخش آرش نصيري گفت براي شما يک سورپرايز داريم و اين فيلم را پخش کرد که مورد استقبال و تشويق همگان قرار گرفت.
 
متبسم عنوان کرد اين دومين تصنيفي‌ست که ساخته، آلبوم اين قطعه در سال 72 به انتشار رسيد و با همين جمع آلبوم «بوي نوروز» را ضبط کرده و کنسرت آن را روي صحنه بردند.
 
استاد متبسم در توضيح اينکه چرا کارهايي همانند «بوي نوروز» و «بامداد» را دوباره تکرار و آهنگسازي نمي‌کند گفت: «اتفاقاً خيلي از دوستان اين تقاضا را دارند و آن شيوه آهنگسازي را خواستند اما کارها با حس و حال آن دوران ساخته‌شده است و اگر آهنگسازي کارهاي خودش را تکرار کند ديگر نمي‌توان آن را اثر هنري ناميد. هنري بودن يک اثر منوط به منحصر بودن اثر به خود آن اثر است. امروز من نتيجه ديروز است و نبايد خودم را تکرار کنم. وقتي اثر تازه‌اي خلق مي‌شود بايد نو باشد و بايد بتواند مخاطب را با خود همراه کند».
 
-پس از اجراي حسين عليشاپور، نصيري عنوان کرد که اين برنامه به استادان احمد ابراهيمي ‌و مرتضي ني‌داود تقديم شده بود و اتفاق جالب آن بود که يکي از تصانيف جاودانه استاد ني‌داود دو بار و با صداي استاد و شاگردش، يعني استاد ابراهيمي ‌و جناب عليشاپور شنيده شد.
 
- رحمت‌الله شاکري، ملکه دلجو، عليرضا بندري، سپيده نيکرو، محمدرضا شرايلي و جمعي از ديپلمات‌هاي سفارت ساح عاج از جمله مهمانان حاضر در اين برنامه بودند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۰۷۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح تحول علوم انسانی در دانشگاه خوارزمی اجرا می‌شود

علی حسن بیگی رییس دانشگاه خوارزمی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اجرای طرح تحول آموزش عالی در دانشگاه خوارزمی گفت: دانشگاه خوارزمی «طرح تحول علوم انسانی» را در برنامه خود دارد.

وی ادامه داد: کارگروه علوم انسانی در دانشگاه تشکیل شده و کار می کند در بحث «اقتصاد اسلامی» کارگروه ویژه ای با توجه به پتانسیل و ظرفیت های دانشگاه ایجاد شده است.

رییس دانشگاه خوارزمی افزود: در بحث «اقتصاد اسلامی» نیز برنامه خیلی ویژه داریم همچنین «کارگروه تحول در علوم انسانی» در تمام رشته ها فعال بوده و برنامه ویژه داشته و بیانات مقام معظم رهبری را پیگیری می کنیم.

وی با اشاره به پژوهش و فناوری افزود: در بحث پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه برنامه های مختلف دارد با توجه به پتانسیل خوبی که در بحث رشته های فتی و مهندسی و علوم پایه دارد، بحث کوانتوم و تکنولوژی را پیگیری می کند و همچنین در حال راه اندازی «دانشکده فناوری های نوین» بوده و تا الا ن ۲۶ پله در بحث فناوری صعود کرده است.

کد خبر 6086275

دیگر خبرها

  • یادمانی برای مرحوم غلامحسین بنان در فرهنگسرای ارسباران
  • لزوم امید آفرینی در لرستان/ رسانه‌ها از روی حدس و گمان قلم نزنند
  • سال گذشته بیش از ۲۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی اجرا کردیم
  • یادمان غلامحسین بنان در فرهنگسرای ارسباران
  • سردار زهرایی: بیش از ۲۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی اجرا کرده‌ایم
  • اجرا نشدن شبکه فاضلاب روستایی در حاشیه زاینده‌رود سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد
  • اجرا نشدن فاضلاب روستایی در حاشیه زاینده‌رود سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد
  • مراسم تقدیر و معارفه مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی برگزار شد
  • طرح تحول علوم انسانی در دانشگاه خوارزمی اجرا می‌شود
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!