Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@19:10:10 GMT

عراقچي: مصوبه کنگره آمريکا خصمانه است

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۰۸۲۲۱

خبرگزاري آريا - معاون وزير امور خارجه و رئيس ستاد پيگيري اجراي برجام در وزارت امور خارجه گفت: مصوبه اخير کنگره امريکا يک حرکت خصمانه است.

به گزارش پايگاه خبري شبکه العالم سيدعباس عراقچي در برنامه نگاه يکشنبه شب شبکه يک سيما در پاسخ به اين سوال که مصوبه اخير کنگره و سناي امريکا تا چه حد ناقض روح برجام است افزود: اين قانون جديد کنگره امريکا خيلي روشن و بيّن يک اقدام دشمنانه و خصومت آميز عليه جمهوري اسلامي ايران است و از اين جهت که در ادامه دشمني هاي امريکاست در حقيقت چيز جديدي نيست .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئيس ستاد پيگيري اجراي برجام در وزارت امور خارجه گفت: مصوبه اخير کنگره امريکا قانون جديدي است و حرف هاي جديدي زده ولي موضوع جديدي اتفاق نيفتاده است و در ادامه دشمني هاي امريکاست، دشمني هاي امريکا ادامه داشته و همچنان ادامه خواهد داشت.
وي افزود: کما اينکه مقابله ما با سياست هاي سلطه طلبانه امريکا و خصومت ورزي هاي امريکا ادامه داشته و خواهد داشت.
عراقچي گفت: اين روندي بوده است که ما از بعد از انقلاب آغاز کرده و با افتخار در مقابل نظام سلطه ايستاده ايم و آنها هم دشمني با جمهوري اسلامي ايران را رها نکرده اند.
وي يادآور شد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند دشمني آنها با اصل جمهوري اسلامي است و قرار نيست اين دشمني کاهش يابد. برجام کارش اين نبوده دشمني ايران و آمريکا را کاهش دهد.
عراقچي خاطرنشان کرد: برخي موافقين و منتقدين اشتباهي که دارند اين است که برجام را پيمان مودت بين ايران و آمريکا مي دانند و تصور مي کنند برجام قرار بود بين ايران و آمريکا پيمان مودت ايجاد کند و مي گويند چرا تحريم و خصومت جديدي از سوي آمريکا عليه ايران اعمال مي شود.
رييس ستاد پيگيري اجراي برجام افزود: برجام اصلا چنين قصد و نظري نداشت و قرار بود برنامه هسته اي بين ايران و شش کشور اتحاديه اروپا و شوراي امنيت از طرف جامعه بين الملل مديريت شود و کسي نبايد توقع داشته باشد دشمني آمريکا کاهش يابد.
وي تصريح کرد: بنابر اين يک حرکت دشمنانه عليه ايران صورت گرفته است و واکنش ما هم در مقابل اين حرکت با قاطعيت و متناسب با آن خواهد بود.
عراقچي اضافه کرد: ما 38 سال هست که در مقابل آمريکا و سياست هاي سلطه طلبانه آنها ايستادگي کرديم و همين ايستادگي رمز قدرت جمهوري اسلامي است. تا وقتي آمريکا يک نظام سلطه گر است و تا وقتي جمهوري اسلامي هم با همه آرمانهايش و ارزشهايش وجود دارد،‌ تقابل بين اين دو هم وجود خواهد داشت و کسي انتظار نداشته باشد دشمني ايران و آمريکا با برجام يا هر چيز ديگري کاهش يابد.
رييس ستاد پيگيري اجراي برجام با بيان اينکه کاري که آمريکا به واسطه کنگره انجام داد يک حرکت خصمانه بود، اظهار کرد: علتي که آنها مي گويند اين است که در اثر برجام، جمهوري اسلامي ايران قدرتمندتر و سياستش در منطقه تهاجمي تر شده است و رفتارش نسبت به آمريکا تغييري پيدا نکرده و فکر مي‌کنند بايد اين وضعيت عوض شود.
وي با تاکيد براينکه آمريکايي ها خواهان به عقب راندن ايران هستند، ادامه داد: ايران با برجام قدرتمند شد، وجهه خودش را در عرصه بين الملل بازسازي کرده و توان اقتصادي خود را افزايش داد، ضمن اينکه از تحريم ها خلاصي پيدا کرد، پرونده پي ام دي بسته شده، فروش نفت آن بالا رفته، ناوگان کشتيراني آن به راه افتاد، صنعت هوايي بازسازي شد، تورم يک رقمي شده و رشد اقتصادي اش از منفي شش به مثبت 6 تا 10 درصد رسيده است.
عراقچي اضافه کرد: ايران روز به روز قدرتمندتر مي شود و مي تواند در منطقه از متحدين خودش حمايت کرده و در اين راستا پيروزي هايي هم داشته است. به دولت سوريه کمک کرد تا حلب آزاد شود و در سويي ديگر به کمک عراق شتافت تا موصل آزاد شود. ايران در منطقه با تروريسم مبارزه مي کند واز اين جهت حرفي براي گفتن دارد چرا که توان دفاعي اش بالا رفته است.
معاون وزير امور خارجه کشورمان در ادامه گفت: آمريکايي ها معتقدند موشک هاي ايران از مرحله تست گذشته و الان اين کشور عمليات موشکي انجام مي دهد و از يک امنيتي ثبات کامل هم برخوردار است، ضمن اينکه اقتصادش را خود بازسازي مي کند و لذا مي‌گويند اين ايران را بايد به عقب راند و به همين منظور بايد برجام از بين برود، حرفي که ترامپ از اول زده است.
وي در پاسخ به اين سوال که منظورتان از عکس العمل مناسب چيست، گفت: ترامپ و آمريکا به دنبال کنار گذاشتن برجام هستند به خاطر منافعي که براي ايران دارد ولي تلاش مي کنند هزينه از بين رفتن برجام را به گردن ايران بياندازند.
عراقچي با بيان اينکه آمريکايي ها تلاش دارند تا شرايط را به گونه اي طراحي کنند که ايران به مرحله احساسي و عصبانيت برسد، خاطر نشان کرد: سياست آنها به گونه اي است که ايران را عصباني کنند تا احساسي عمل کند و يا اينکه منافع برجام براي ايران آنقدر کاهش مي دهند که از اين توافق خارج شود.
معاون وزير امور خارجه ادامه داد: آنچه بر آن تاکيد داريم جمهوري اسلامي ايران تا زماني پايبند برجام خواهد بود که برايش منافع داشته باشد و هروقت منافع برجام کمتر از هزينه‌هايش باشد لحظه اي ترديد نخواهيم کرد که از برجام خارج شويم و به اين اقدامات واکنش نشان خواهيم داد ولي مسلما واکنش ما هوشمندانه و حساب شده خواهد بود. به طور قطع در زمين ترامپ بازي نخواهيم کرد و اقدامي نخواهيم کرد که منافع برجام را کاهش دهيم.
معاون وزيرامور خارجه درباره نقض برجام خاطر نشان کرد: برجام دو نوع نقض را شناسايي کرده، يک عدم اجرا و ديگري عدم اجراي اساسي است. طبيعي است که عدم اجرا ممکن است در هر شرايطي اتفاق بيفتد ولي اينقدر جدي نباشد که کشورها بخواهند از برجام خارج شوند يا تعهداشان را زير پا بگذارند. براي مثال ممکن است محدويت 3.67 درصد را داريم که اگر اين بشود 3.68 درصد، نقض شده ولي فاحش نيست.
رييس ستاد پيگيري اجراي برجام در پاسخ به اين سوال که آيا اقدام اخير کنگره آمريکا نقض است يا نقض فاحش؟ گفت: اينکه آيا نقض انجام شده يا نقض فاحش، تشخيص آن به عهده هيات نظارت است. ما به عنوان وزارت خارجه و مجري برجام گزارش مي‌دهيم که از نظر ما اين نقض‌هاي صورت گرفته فاحش هست يا نه، تصميم گيري برعهده هيات نظارت است و اينکه چه واکنشي نشان داده شود نيز برعهده هيات نظارت است.
وي در پاسخ به اين سوال که چه چيزي کميسيون را به اين نتيجه مي رساند که نقض، نقض فاحش است يا نه، گفت: رييس جمهوري آمريکا طبق برجام موظف است که تحريم ها را متوقف کند و اختيار رييس جمهور آمريکا ساقط کردن تحريم‌هاي کنگره است. آمريکا براساس برجام متعهد شده است که تحريم هاي کنگره را متوقف کند و طبق قانون آن ادامه دهد. و اگر آمريکا اين کار را نکند تحريم برمي گردد که از نظر ما بازگشت هر تحريمي نقض فاحش است.
اين خبر تکميل مي شود...

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۰۸۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کره شمالی : آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می کند

به گزارش قدس آنلاین، سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی گفت: پیونگ یانگ در واکنش به استفاده واشنگتن از حقوق بشر به عنوان ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه علیه کره شمالی، گزینه‌های سختگیرانه و قاطعی برای حفاظت از حاکمیت و امنیت خود خواهد داشت.

وزارت خارجه کره شمالی افزود : واشنگتن همواره از حقوق بشر برای اقدامات تحریک‌آمیز سیاسی و توطئه علیه پیونگ یانگ استفاده می کند.

وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته گزارش سالانه خود درباره حقوق بشر در کشورهای مختلف را منتشر کرد و در آن کره شمالی را به «نقض گسترده حقوق بشر» متهم کرد.

در این گزارش ادعا شده است که گزارش‌های معتبری درباره «کشتارهای غیرقانونی و خودسرانه از جمله قتل‌های فراقانونی، ناپدیدسازی قهری، شکنجه یا مجازات یا رفتار وحشیانه و غیرانسانی و تحقیرآمیز توسط مقام‌های دولتی» کره شمالی وجود دارد.

این گزارش در حالی منتشر شده که تنش‌ها میان آمریکا و متحدانش با کره شمالی در اوج قرار دارد و پیونگ یانگ به تازگی از تحریم‌های آمریکا انتقاد کرده است.

خبرگزاری مرکزی کره بامداد پنجشنبه به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه کره شمالی که نامش را منتشر نکرد، نوشت: تحریم‌های ظالمانه آمریکا نیرویی برای افزایش تدریجی توان ملی ما بوده است.

وی تاکید کرد: کره شمالی در برابر تهدیدهای خصمانه و فشارهای تحریمی آمریکا از حق حاکمیت و منافع امنیتی خود دفاع می‌کند و اقدامات قوی‌تری به منظور تقویت توان فنی و نظامی خود اتخاذ خواهد کرد.

این مقام اظهار کرد: ما به تحریم‌های آمریکا عادت کرده‌ایم و توان و قدرت بالایی برای ایستادن در مقابل هر گونه تحریم شدیدی داریم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • هشدار صنعاء نسبت به توطئه‌های آمریکا برضد یمن
  • هشدار صنعا به آمریکا درباره هرگونه حماقت علیه یمن
  • از نقشه‌های آمریکا با خبر هستیم
  • کره شمالی : آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می کند
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند
  • هر ایرانی که از این جاده بازدید کند از شکسته شدن غرور ایرانی خجالت می‌کشد
  • حجاب نباید جامعه را دو قطبی کند/ دشمنی با ایران بازی با دم شیر است