Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در شهر اورميه بازار تاريخي اين شهر با بازارچه‌هاي اطراف آن همچنان در حکم تنظيم‌کننده اقتصاد اين شهر ايفاي نقش مي‌کنند که بازار کومور ميداني يا بازار مجاور مسجد اعظم در زمره مهم‌ترين آنهاست. به گزارش خبرگزاري تسنيم از اروميه، کومور ميداني (بازار ذغال فروشان) اروميه در وسط بافت قديمي شهر اروميه و در مجاورت دو مسجد مهم و تاريخي اين شهر يعني مسجد اعظم اروميه و مسجد جامع قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مسجد اعظم تنها مسجدي است که در زمان انقلاب توسط رژيم پهلوي به توپ بسته شد، و مسجد جامع اين شهر نيز که قدمتش به دوره سلجوقي مي‌رسد.
از منظر قديميهاي شهر اروميه، بازار مجاور مسجد اعظم يا همان کومورميداني همچنان جايگاه خود را به‌عنوان نبض بازار ميوه اين شهر در اختيار دارد.
کومور ميداني اروميه را مي‌توان به‌عنوان يکي از مکان‌هايي دانست که در آن ترک و کرد، آشوري و ارمني در کنار هم به‌کسب و کار و طلب روزي مشغول هستند و همه اهالي اين شهر نيز از اين بازار ميوه خريد مي‌کنند که اين نشان از وحدت و همبستگي دارد.

مردم اروميه هنوز از کومور ميداني خريد مي‌کنند و اين محل هم چنان به‌عنوان اصلي‌ترين مکان خريدوفروش ميوه و سبزيجات به صورت خرد به شمار مي‌آيد.
اما فرقي که الان اين بازار ميوه با گذشته دارد اين است که اکثر مردم بدون نگاه کردن به جنس ميوه و نوع آن به قيمت ميوه نگاه مي‌کنند چراکه ذائقه مردم ديگر مهم نيست بلکه قيمت‌هاي روي ميوه‌ها مهم است و در نهايت شرمندگي پدر خانواده در مقابل خانواده خود است.

ميوه‌فروشان در اين بازار با صداي بلند خود و گفتن نام ميوه به‌طور زيبا مانند (هولوده، باغچالارين گولوده) سعي دارند که مردم را راغب سازند که از ميوه‌هاي مغازه آن‌ها خريد کنند اما شايد شرايط بد اقتصادي جامعه ديواري مابين برخي طبقات مردم و ميوه‌ها کشيده است.
خبرنگار تسنيم در بازديد از کومور ميداني اروميه با تعدادي از شهروندان پاي مصاحبه نشست که در اين ميان يک پيرمرد 77 ساله که از جواني در اين مکان فعاليت داشت سفره دلش را بيش از ديگران باز کرد.
او سالهاست که در اينجا خربزه مي‌فروخت و به گفته خودش از 12 سالگي يعني از سال 1333، کومور ميداني اروميه را به‌عنوان محل کسب و درآمد خود انتخاب کرده است.

پيرمرد 77 ساله که از زمان پهلوي و انقلاب در اين مکان کار مي‌کند خاطرات زيادي از اين مکان دارد که از جمله آن مي‌توان به توپ بستن گنبد مسجد اعظم اروميه توسط سربازان رژيم پهلوي در لشگر 64 پياده اروميه اشاره کرد.
اين پيرمرد اورموي مي‌گويد: اين ميدان قديمي‌ترين ميدان ميوه‌فروشي شهر اروميه است، زماني که من حدود 12 سال داشتم همه محصولات اروميه مانند زغال، ميوه، سبزيجات و غيره در اين بازار به فروش مي‌رسيد.
وي گفت: شکل ظاهري کومور مي‌داني اروميه اصلاً تغييري نکرده و‌‌ همان چهره قديمي خودش را حفظ کرده است که البته فضاي اطراف اين بازار تغييراتي کرده است.
اين مرد کهن‌سال به همراه خبرنگار تسنيم چرخي در اين بازار زد و با نشان دادن گوشه و کنار اين بازار قديمي اظهار کرد: در کنار اينجا يک کاروانسرا بود که صاحب آن حاج اسد نام داشت و من از زمان بچگي اين کاروانسرا را ديده بودم.

پيرمرد 77 ساله که دل‌خوشي از ميوه‌هاي امروزي نداشت گفت: در زمان گذشته در سال فقط يک‌بار ميوه‌ها به بازار مي‌آمدند و مثل الان فراواني ميوه وجود نداشت اما طعم ميوه‌هاي زمان گذشته خيلي بهتر از ميوه‌هاي الان بود و هيچ‌يک از ميوه‌هايي که امروزه به بازار مي‌آيند طعم قديم را ندارند.

همچنين از لحاظ قيمت ميوه‌ها در شرايط خوبي بودند و مثل الان گراني وجود نداشت و هميشه مردم با دست‌پر از کومور ميداني اروميه به خانه‌هاي خود برمي‌گشتند ولي امروزه ديگر خبري از آن نشاط و شادابي سابق وجود ندارد.
عسگري يکي ديگر از کسبه اين بازار در اين رابطه گفت: من 54 سال سن دارم و از زمان بچگي در اين محل کار مي‌کنم، در اينجا يک قهوه‌خانه و يک کاروانسرا بود و کومور ميداني تنها جايي بود که مردم اروميه براي خريد ميوه و سبزيجات به اين مکان مي‌آمدند.
فليم و گزارش از يوسف عباسي
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۰۸۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت نشاط اجتماعی با ترویج فرهنگ پهلوانی در جوانان و نوجوانان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور به مناسبت ۱۷ شوال روز ترویج فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای گفت: ترویج ورزش زورخانه‌ای طبعاً یکی از سریع‌ترین و زیباترین و بهترین مسیر‌هایی است که می‌تواند با تقویت نشاط اجتماعی به گسترش فرهنگ پهلوانی مخصوصاً در جوانان و نوجوان تاثیرگذار باشد.

امامی افزود: فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در تاریخ و تمدن ایران باستان و آموزه‌های دینی ما ایرانیان ریشه دارد؛ بنابراین ترویج فرهنگ پهلوانی در عرصه ورزش و حتی فراتر اشاعه آن در فرهنگ عمومی جامعه و تسری ان در مراودات و کار‌های روزمره همچنین توسعه ورزش زورخانه‌ای که با طنین ملکوتی صلوات و ذکر ال الله بویژه مولا علی (ع) همراه است، وظیفه ملی و اخلاقی ما به شمار می‌آید.

وی همچنین گفت: آنچه اهمیت دارد علاوه بر وظیفه فردی، نقش آفرینی نهاد‌های متولی در این عرصه بویژه فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای و وزارت ورزش و جوانان است تا با برنامه ریزی مبتنی بر شان فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای شاهد سرایت روحیه پهلوانی، مرام جوانمردی و اخلاق اسلامی در همه ورزش‌ها باشیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تقویت نشاط اجتماعی با ترویج فرهنگ پهلوانی در جوانان و نوجوانان
  • همایش پیاده‌روی میمند
  • کاهش تورم ماهانه اجاره مسکن به کمتر از میانگین ۸ ساله
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • همایش پیاده‌روی همگانی به مناسبت روز ملی میمند برگزار شد
  • محیط شهری باید برای کودکان شور و نشاط داشته باشد
  • توزیع روزانه پیاز به ۴۰۰ تن رسید
  • پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد
  • همایش پر شور و نشاط پیاده روی در گلستان
  • آغاز یک صبح با نشاط همراه با برنامه «صبح صبا»