Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس ستاد پيگيري اجراي برجام گفت: قانون جديد کنگره آمريکا خيلي روشن و بيّن يک اقدام دشمنانه و خصومت‌آميز عليه جمهوري اسلامي ايران است.


به گزارش گروه سياسي خبرگزاري ميزان به نقل از خبرگزاري مهر، سيد عباس عراقچي رئيس ستاد پيگيري اجراي برجام در برنامه «نگاه يک» در خصوص تحريم‌هاي جديد ايران و اينکه آيا ناقض حقوق برجام است يا خير؟ اظهار کرد: قانون جديد کنگره آمريکا خيلي روشن و بيّن يک اقدام دشمنانه و خصومت‌آميز عليه جمهوري اسلامي ايران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با بيان اينکه از اين جهت که در ادامه دشمني‌هاي آمريکا است، در حقيقت چيز جديدي نيست، گفت: البته قانون جديدي است؛ حرف‌هاي جديدي زده، ولي موضوع جديدي اتفاق نيفتاده و در ادامه دشمني‌هاي آمريکاست؛ دشمني‌هاي آمريکا ادامه داشته و همچنان هم ادامه خواهد داشت.
معاون وزير امور خارجه تصريح کرد: مقابله ما با سياست‌هاي سلطه آمريکا هم ادامه داشته و خواهد داشت؛ اين روندي بوده که ما از اول انقلاب شروع کرده و با اقتدار ايستاده‌ايم. آنها هم دشمني با جمهوري اسلامي را رها نکرده‌اند و اين دشمني‌ را ادامه خواهند داد. قرار نيست اين دشمني کاهش پيدا کند و از ابتدا هم قرار نبود.
عراقچي با تأکيد بر اينکه برخي از دوستان هم از موافقين و هم از مخالفين معمولاً اين اشتباه را مي‌کنند که برجام را با يک پيمان مؤدت بين ايران و آمريکا اشتباه مي‌گيرند، گفت: فکر مي‌کنند که برجام بايد يک دوستي بين ايران و آمريکا ايجاد کند و مي‌گويند چرا تحريم، خصومت و مصادره پول ايران وجود دارد؛ برجام چنين قصد و نيتي نداشته و يک موضوع يعني موضوع هسته‌اي را آن هم نه بين ايران و آمريکا بلکه بين ايران و 6 کشور و اتحاديه‌ اروپا پيگيري مي‌کرد.
وي ادامه داد: کسي نبايد توقع داشته باشد که دشمني آمريکا با ايران کاهش پيدا کند، حتي اگر برجام در بهترين شکل بود و نقطه‌ي ‌ضعفي هم نداشت، ما توقع داشتيم که آمريکا ديگر ما را تهديد و تحريم نکند؟ چنين توقعي کسي نداشت. يک حرکت دشمنانه از طرف آمريکا عليه ايران صورت گرفته و واکنش در برابر اين حرکت با قاطعيت و متناسب با آن خواهد بود.
رئيس ستاد پيگيري اجراي برجام تصريح کرد: ما 38 سال است که در مقابل آمريکا و سياست‌هاي سلطه‌طلبانه آن ايستاده‌ايم و اين ايستادگي، رمز قدرت جمهوري اسلامي ايران است؛ کماکان هم خواهيم ايستاد. تا وقتي که آمريکا يک نظام سلطه‌گر است و جمهوري اسلامي با همه آرمان‌ها و ارزش‌ها وجود دارد، تقابل بين دو طرف ادامه دارد.
عراقچي با تأکيد بر اينکه کسي انتظار نداشته باشد که دشمني آمريکا در اثر برجام يا هر چيز ديگري کاهش پيدا کند، گفت: کاري که آمريکايي‌ها يعني کنگره آمريکا کرد، يک حرکت خصمانه بود. آنها اين‌طور فکر مي‌کنند که بر اثر برجام، جمهوري اسلامي ايران قدرتمندتر شده و سياستش در منطقه تهاجمي‌تر شده و رفتار آن نسبت به آمريکا و سياست‌هايش عوض نشده است؛ بنابراين فکر مي‌کنند که اين وضعيت بايد عوض شود.
وي با بيان اينکه آنها فکر مي‌کنند که ايراني که خودش را از مشکلات اقتصادي و ... رهانيده را بايد عقب برانند، گفت: آنها مي‌خواهند از طريق از بين بردن برجام، اين کار را انجام دهند. اين حرفي است که آقاي ترامپ از روز اول زده است. قانوني که کنگره تصويب مي‌کند و به اجماع هم تصويب مي‌شود، يعني اجماعي در واشنگتن وجود دارد که جلوي قدرتمندتر شدن ايران را بايد گرفت.
معاون وزير امور خارجه اظهار کرد: آنها مي‌خواهند منافع ايران از برجام را با ايجاد يک فضاي سنگين رواني کاهش دهند تا کسي با ايران کار نکند. در قانون تصويب شده، برجام دست و پاي کنگره را در تصويب قانون جديد بسته است. کنگره در قانون جديد نتوانسته است تحريم‌هاي نفتي، بانکي و حمل و نقل را بازگرداند.
عراقچي ادامه داد: در قانون جديد به بهانه حقوق بشر، تروريسم، موشکي، تسليحات و هر بهانه‌اي غيرهسته‌اي، تلاش کردند مجموعه‌اي درست کنند و اشخاص بيشتري را وارد ليست تحريم کنند؛ نمي‌توانند تحريم جديد نفتي و بانکي بر عليه ايران بگذارند و اشخاص را وارد ليست تحريم مي‌کنند و به اين شيوه مي‌خواهند اشخاص را بترسانند تا با ايران کار نکنند.
وي با تأکيد بر اينکه در اين شرايط است که ما معتقديم نقض برجام صورت گرفته است، گفت: در چندين بند برجام، آمريکا متعهد شده است که برجام را با حسن نيت اجرا کند. در بندهاي 26، 28 و 29 از يکسري مفاهيمي استفاده شده است که مي‌گويد «برجام بايد با حسن نيت اجرا شود و همه متعهدند که آن را اجرا کنند»، برجام بايد در فضايي سازنده اجرا شود و بقيه متعهد شده‌اند که هيچ‌ کاري که عادي‌سازي تجارت با ايران را تحت تأثير قرار دهد، انجام ندهند.
رئيس ستاد پيگيري اجراي برجام تصريح کرد: علي‌رغم اينکه کنگره آمريکا دقت کرده است که موارد صريح نقض برجام وجود نداشته باشد، اما بر اساس اين سه پاراگراف، نقض برجام از نظر ما صورت گرفته است.
عراقچي در خصوص اينکه شما امروز اشاره کرديد که يک عکس‌العمل مناسب نياز است. منظورتان از «عکس‌العمل مناسب» چيست؟ گفت: آقاي ترامپ و کلاً در آمريکا به دنبال کنار گذاشتن برجام هستند. تمام تلاش آنها اين است که هزينه‌ از بين رفتن برجام را به گردن ايران بيندازند.
وي ادامه داد: مي‌خواهند شرايط را به گونه‌اي طراحي کنند که ايران يا به مرحله احساسي و عصباني بودن برسد و يا اينکه منافع حاصل از برجام براي ايران تا ميزاني کم شود که تصميم بگيرد از برجام خارج شود؛ اصلي که خيلي براي ما مشخص است و روي آن تأکيد داريم اين است که جمهوري اسلامي ايران تا زماني به برجام پايبند خواهد بود که از منافع برجام منتفع شود. هرگاه منافع برجام کمتر از هزينه‌ها و مضرات آن باشد، ما لحظه‌اي براي خارج شدن از برجام ترديد نخواهيم کرد. آنها تلاش مي‌کنند ما را به اين نقطه برسانند.
معاون وزير امور خارجه با بيان اينکه ما در مقابل آنها حتماً واکنش نشان خواهيم داد، خاطرنشان کرد: واکنش ما هوشمندانه خواهد بود. واکنش ما کاملاً حساب‌ شده خواهد بود و در زمين آقاي ترامپ بازي نخواهيم کرد. حتماً اقدامي نخواهيم کرد که به دست خود منافعي که از برجام براي کشور حاصل مي‌شود را کاهش دهيم.
عراقچي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه شما فرموده‌ايد که «همچنان با نقض فاحش برجام فاصله داريم» و منظورتان چيست؟ گفت: اينها عباراتي است که در خود برجام وجود دارد. برجام دو جور نقض را شناسايي کرده و در متن برجام است. ما يک عدم اجرا داريم و يک عدم اجراي اساسي داريم؛ مي‌شود گفت يک نقض و يک نقض فاحش داريم.
وي با اشاره به اينکه عدم اجرا ممکن است در هر شرايطي اتفاق بيفتد، اما آنقدر جدي نباشد که بخواهند از برجام خارج شده و يا تعهدات خود را زير پا بگذارند، افزود: در يکي از گزارشات آژانس آمده بود که ما مثلاً محدوديت 3.67 درصد غني‌سازي را داريم، اما يک روز و متصدي يک دستگاه حواسش نبوده باشد و آن را 3.68 اعلام کرده باشد. نقض صورت گرفته اما نقض فاحشي نيست.
رئيس ستاد پيگيري اجراي برجام ادامه داد: اينکه آيا نقض صورت گرفته يا نقض فاحش، تشخيص آن با هيأت نظارت است. ما به عنوان وزارت خارجه و مجري برجام گزارش مي‌دهيم که از نظر ما اين نقض‌ها صورت گرفته و اينکه آيا نقض فاحش است يا خير؟
عراقچي افزود: در مورد اينکه آيا نقض صورت گرفته يا نه، مسئوليتش با هيأت نظارت است. اينکه به هر دو حالت چه واکنشي بايد نشان داده شود، با هيأت نظارت است.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه چه نقضي بايد اتفاق بيفتد که بگوييم نقض فاحش است؟ ادامه داد: اين را ما تشخيص مي‌دهيم که چه نقضي، نقض فاحش است يا نيست. به طور مثال رئيس‌جمهور آمريکا موظف است که طبق برجام، تحريم‌هاي کنگره را متوقف کند. طبيعي است اگر رئيس‌جمهور آمريکا اين کار را نکند، تحريم بازمي‌گردد و از نظر ما نقض فاحش برجام است.
معاون وزير امور خارجه بازگشت هر تحريمي را نقض فاحش خواند و افزود: رئيس‌جمهور آمريکا در زمان آقاي اوباما، اين کار را انجام مي‌داد و آقاي ترامپ هم در طول رياست‌جمهوري‌اش، دو بار با اين مسئله مواجه شده و هر دو بار هم به تعهد خود عمل کرده است. تحريم‌هايي که در اثر برجام برداشته شده، اگر بازگردد، از نظر ما نقض فاحش برجام است.
عراقچي در خصوص اينکه آيا مادر تحريم‌ها به معناي نقض فاحش نيست؟ گفت: تحريم‌هاي مربوط به حقوق بشر، موشکي، تروريسم و تسليحات هم‌اکنون وجود دارد و قانون موجود، همه را در يک‌جا تجميع و قوي‌تر کرده است. البته دست مجري را براي اعمال آن بازتر گذاشته است. مادر تحريم‌ها قادر نشده تحريم‌هاي نفتي را مجدداً بازگرداند. دهها تحريمي که در اثر برجام برداشته شد، برنگشته است.
وي خاطرنشان کرد: اينکه تعداد افرادي که اضافه مي‌شوند، مي‌تواند به گونه‌اي باشد که منافع ما را از برجام کاهش دهد، درست است اما هنوز به آن نقطه نرسيده‌ايم؛ اين نقض برجام است و ما با آن مقابله مي‌کنيم. اگر به تدريج به نقطه‌اي برسيم که آنها به قدري اشخاص و شرکت‌ها را اضافه کنند که منافع ايران از بين برود، براي خروج از برجام ترديد نمي‌کنيم، اما تا رسيدن به آن نقطه فاصله داريم.
رئيس ستاد پيگيري اجراي برجام گفت: توتال در زماني قرارداد با ايران امضا کرد که دو هفته به زمان تمديد توقف تحريم‌ها مانده بود. پيامي که اروپايي‌ها به ترامپ دادند اين بود که «ايران را چه تحريم کنيم چه نکنيم، کار با ايران را ادامه خواهيم داد».
عراقچي در خصوص اينکه غربي‌ها آزمايش ماهواره‌بر را نقض قطعنامه 2231 عنوان کردند و نظر شما چيست؟ تصريح کرد: اروپا از برجام برخلاف آمريکا و آقاي ترامپ حمايت مي‌کند. برجام البته پيمان مؤدت بين ايران و اروپا هم نيست. ما با اروپايي‌ها در موضوعات مختلف کماکان اختلاف داريم. به چند دليل ترامپ نتوانسته به برجام دست بزند؛ يکي اينکه اروپايي‌ها پشت سر برجام ايستاده‌اند و دوم اينکه قطعنامه شوراي امنيت پشت سر آن قرار دارد. سوم اينکه ايران هيچ بهانه‌اي دست آنها نداده و گزارش‌هاي آژانس، پايبندي ايران را تائيد مي‌کند.
وي با اشاره به مواضع اروپايي‌ها و آمريکايي‌ها در خصوص برنامه موشکي ايران گفت: ما در مسائلي که به امنيت ملي و مسائل دفاعي‌مان مربوط مي‌شود، از هيچ‌کس مشورت نخواهيم گرفت و آنچه به صلاح مملکت باشد را اجرا خواهيم کرد. آزمايشات موشکي در زمان خود انجام شده و بحث ماهواره‌بر، يک حرکت کاملاً علمي بود.
معاون وزير امور خارجه يکي از موفقيت‌هاي برجام را جدا کردن بحث موشکي از بحث هسته‌اي عنوان کرد و ادامه داد: قبل از برجام، آمريکايي‌ها و اروپايي‌ها بحث موشکي ما را به بحث هسته‌اي گره زده بودند و در يک قطعنامه هر دو را با هم ممنوع کرده بودند. الان نقض برجام و نقض قطعنامه، دو مقوله جداست و بحث موشکي در قطعنامه 2231 کاملاً با قطعنامه 1929 فرق کرده است و حالت الزام‌آور براي ايران ندارد و تنها از ايران دعوت مي‌کند که روي موشک‌هاي بالستيک کار نکند.
عراقچي با اشاره به بيانيه تئوريکا گفت: در اين بيانيه نگفته که نقض اتفاق افتاده، بلکه گفته کار ايران ناهمخوان با قطعنامه است. موشک‌هاي ايران براي کلاهک‌هاي هسته‌اي طراحي نشده و در زمينه موشکي هم کاملاً جلو هستيم. به هيچ‌کس اجازه دخالت در امنيت ملي خود را نخواهيم داد و موشک‌هاي ما عامل اقتدار ماست. به هيچ وجه آنها را از دست نخواهيم داد و طبق برنامه، توان خود را افزايش خواهيم داد.
وي با اشاره به شروط 9گانه مقام معظم رهبري در خصوص برجام ادامه داد: تعدادي از اين شروط به قبل از اجرايي شدن برجام مربوط مي‌شد. ايشان وضع هرگونه تحريم جديد را به هر بهانه‌اي نقض برجام عنوان کرده‌اند و چيزي که تاکنون اتفاق افتاده، هيچ موضوع تحريمي جديدي اتفاق نيفتاده است؛ اما اشخاص وارد ليست تحريم شده‌اند. قانون جديد، شخص‌محور است.
رئيس ستاد پيگيري اجراي برجام با بيان اينکه آيا اضافه کردن اشخاص به ليست تحريم، وضع تحريم است را در هيأت نظارت بر برجام گزارش داده‌ايم؟ تأکيد کرد: آنها هستند که تصميم مي‌گيرند که اضافه شدن اشخاص نوعي وضع تحريم جديد به حساب مي‌آيد يا خير؟
عراقچي در خصوص تحريم سپاه تصريح کرد: سپاه مظهر اقتدار و قدرت ايران است؛ ترديد نکنيد. هر آنچه داريم از امنيت تا آرامش خود را مديون نيروهاي مسلح بخصوص سپاه هستيم. آنها فداکاري و ايثار کرده و کشور را از زمان جنگ تا الان حفظ کردند. افتخاري براي خود قائل باشند، سال‌هايي خواهد بود که در سپاه خدمت کردند. سپاه موجوديتي است که همه ما به آن اختلاف مي‌کنيم و هيچ سياست خارجي نخواهد بود که منجر به تضعيف سپاه شود.
وي با بيان اينکه دشمنان ما هم مي‌دانند که آنچه که انقلاب و جمهوري اسلامي را نگاه داشته، سپاه است، گفت: همه ما خود را بسيجي مي‌دانيم و طبيعي است که حملاتشان را به سمت سپاه سوق دهند و بخواهند سپاه را تضعيف کنند. آرزوي خود را به گور خواهند برد و سپاه به پشتوانه رهبري، روز به روز قوي‌تر شده است. سپاه در نوک حمله مقابله با تروريسم تکفيري و داعش است. سپاه به مرحله‌اي رسيده که به روسيه مشاوره نظامي مي‌دهد.
انتهاي پيام/



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۰۹۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لفاظی مقام سابق آمریکا در مورد اقدام تنبیهی اخیر ایران علیه اسرائیل

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در تداوم سیاه‌نمایی‌های غرب علیه نقش ایران در منطقه غرب آسیا، عنوان کرد که تهران در پی عملیات نظامی علیه (رژیم) اسرائیل جسورتر شده است.

به گزارش مشرق، هربرت ریموند مک‌مستر که در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ این سمت را در دولت دونالد ترامپ برعهده داشت، مدعی شد که خطر تشدید تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی از بین نرفته است.

وی در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای ادعا کرد: «ایران راهبردی را در پیش گرفته که امیدوار است ما وانمود کنیم نمی‌دانیم دلیل این همه خشونت چیست؛ این کشور به شیوه‌ای وحشتناک و بدبینانه، مایل است در صورت لزوم، تمام عمر اعراب را صرف تحقق اهداف خود در بیرون راندن ایالات متحده، بریتانیا و متحدان ما از منطقه به عنوان اولین گام برای ایجاد قدرت هژمونیک در منطقه و نابودی اسرائیل کند.»

این مقام پیشین آمریکایی در تداوم حوسازی‌های رسانه‌ای علیه ایران ادامه داد: «به نظر من هرچه دیرتر اقدام کنیم، ایران به تشدید اقدامات وحشتناک خود برای تحمیل رنج انسانی به اسرائیلی‌ها ادامه خواهد داد.»

وی درباره پاسخ تنبیهی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی هم ادعا کرد: «به نظر می‌رسد ایران جسور شده است و ما باید به ایرانی ها بگوییم که هزینه های سنگینی را به شما تحمیل خواهیم کرد.»

مک مستر ادامه داد: «البته این هزینه‌ها لزوما نظامی نیستند. به نظر من فضای زیادی برای اجرای تحریم‌هایی وجود دارد که در حال حاضر دولت تصمیم گرفته است که آن‌ها را اجرا نکند»

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین های اشغالی را انجام داد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است اما در بکارگیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

دیگر خبرها

  • ایران در مقابل هرگونه اقدام خصمانه‌ای ساکت نمی‌ماند
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد /واکنش ها به اعتراضات دانشجویی در آمریکا از تریبون نماز جمعه
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • (ویدئو) تحریم‌ها و اقتصاد نابسامان فرش ایران را به زیر کشید؛ ما منزوی شده‌ایم
  • آیا جان توافق ایران و عربستان با ابتکار چین در خطر است؟/ پکن از ترس تحریم های ثانویه فروش نفت از تهران را کاهش خواهد داد/ دیپلماسی تلفنی چین میان ایران و آمریکا موفق بود
  • لفاظی مقام سابق آمریکا در مورد اقدام تنبیهی اخیر ایران علیه اسرائیل
  • ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • فدوی: دشمن خباثت کند اقدامی بزرگتر انجام می‌دهیم
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی مرتبط با جنگ علیه فلسطینیان را تحریم کرد