Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-30@01:29:59 GMT

خواستگاران روسی آذر و چنگوله

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۰۹۸۵۲

اقتصاد>انرژی - اعتماد نوشت:روز گذشته در حالی که خبر ابراز تمایل غول نفتی دانمارک، مرسک از حضور در پارس جنوبی و همکاری با ایران برای لایه نفتی این میدان شنیده شد، شرکت روسی گاز پروم نفت با ایران تفاهمنامه همکاری امضا کرد.

شركت ايراني «مهندسي و ساختمان صنايع نفت اويك» و «گازپروم‎نفت» روسيه با هدف همكاري در توسعه ميدان‎هاي آذر و چنگوله، كه دو ميدان نفتي مشتركند تفاهمنامه همكاري امضا كردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت نفت وعده داده پيش از پايان سال جاري ١٠ قرارداد براي توسعه ميادين نفت و گاز كشور خواهد بست.

پس از امضاي قرارداد توسعه فاز يازدهم پارس جنوبي ايران، به نظر مي‌رسد بستن قرارداد با ديگر شركت‌ها در حال آسان‌تر شدن است. روز گذشته در حالي كه خبر ابراز تمايل غول نفتي دانمارك، مرسك از حضور در پارس جنوبي و همكاري با ايران براي لايه نفتي اين ميدان شنيده شد، شركت روسي گاز پروم نفت با ايران تفاهمنامه همكاري امضا كرد.

البته بين تفاهم و قرارداد فاصله وجود دارد اما حضور غول روسي در ايران و آن هم در يك ميدان مشترك حاكي از عزم جدي وزارت نفت براي افزايش توليد از ميادين مشترك است. پيش‌تر هم عنوان شده بود كه با توجه به حضور پرسابقه توتال در ايران، بستن قرارداد با اين شركت مي‌تواند موانع حضور ديگر شركت‌ها را نيز مرتفع كند و به آنها اميد دهد كه حضور در بازار ايران موقتي نخواهد بود.

از سوي ديگر وزارت نفت از ابتداي سال جاري عنوان كرده بود، قصد دارد تا پايان سال ١٣٩٦، ١٠ قرارداد ديگر نيز امضا كند كه تمركز اصلي اين قراردادها بر ميدان‌هاي مشترك خواهد بود. در اين ميان، ميدان نفتي آزادگان كه در عراق آن را مجنون مي‌خوانند، به عنوان يكي از اهداف اصلي معرفي و شايعه شده بود شركت‌هاي روسي آمادگي بيشتري براي حضور در اين پروژه خواهند داشت. اين ميان برخي مقامات نفتي اين شايعه را رد كردند و گفته بودند شركت‌هاي روسي در پروژه‌هاي ديگر با ايران همكاري خواهند كرد.

حالا به نظر مي‌رسد منظور از اين ميادين ديگر، ميدان آذر و چنگوله است. اين دو ميدان در غرب ايران و در استان ايلام قرار داشته و بسياري توقع دارند با آغاز به كار اين ميادين، ايلام به عنوان يكي از استان‌هاي محروم كشور امكان رشد و نمو داشته باشد به ويژه آنكه وزارت نفت هر جا كه كاري را آغاز مي‌كند، تلاش مي‌كند وظايف اجتماعي را بر عهده بگيرد و تا اندازه‌اي به توسعه آن منطقه به ويژه در بخش راه ياري رساند. حالا بايد منتظر ماند و ديد كه اين اميدواري‌ها چه اندازه امكان محقق شدن خواهند داشت.

در همين رابطه و در گذشته، حميد كريمي؛ مشاور مديرعامل و مجري طرح توسعه ميدان‌هاي نفتي آذر و چنگوله، گفت: پيش‌بيني مي‌شود با سرمايه‌گذاري حدود ٥/١ ميليارد دلاري براي انجام اين طرح، طي پنج‌سال آينده شاهد دگرگوني اقتصادي و اجتماعي استان ايلام به ويژه در شهرهاي ايلام و مهران باشيم.

كريمي با اشاره به لزوم توجه ويژه به مناطق آسيب ديده از جنگ تحميلي رژيم بعث عراق عليه كشورمان، خاطرنشان كرد: استان ايلام و به ويژه شهر مهران يكي از مناطق محروم كشور است كه هنوز زخم‌ها و مصايب فراوان ناشي از بروز جنگ تحميلي ۸ساله، از زندگي مردم صبور آن به طور كامل رخت برنبسته و التيام نيافته است، از اين رو بذل توجه مسوولان نظام مقدس جمهوري اسلامي براي ايجاد فضاي كسب و كار و ايجاد رونق اقتصادي منطقه ضروري است.

به گزارش وزارت نفت، شركت‌هاي اويك و گازپروم‎نفت برآنند كه همكاري‎هاي خود را در قالب الگوي جديد قراردادهاي نفتي دنبال كنند. مديران عامل دو شركت پس از نهايي شدن مذاكراتي كه از ماه‌ها پيش ميان كميته‌هاي فني براي مشاركت در طرح توسعه ميدان‌هاي نفتي آذر و چنگوله در جريان بود، پنجم مردادماه امسال در شهر سن‎پترزبورگ روسيه، تفاهمنامه همكاري امضا كردند. در سفري كه حسن روحاني، رييس‌جمهوري در نوروز سال جاري به روسيه داشت، ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه، اعلام كرد: «شركت‌هاي روسيه به منظور سرمايه‌گذاري در بخش نفت و گاز با طرف‌هاي ايراني مذاكراتي داشتند و اقدام‌هايي نيز انجام خواهند داد. »

شركت مهندسي و ساختمان صنايع نفت (اويك) اواسط اسفندماه پارسال مرحله نخست توليد زودهنگام از ميدان مشترك آذر را با ظرفيت ١٥ هزار بشكه در روز آغاز كرد و در دو ماه، توليد تجمعي از اين ميدان مشترك به يك ميليون بشكه رسيد. مرحله دوم توليد زودهنگام از اين ميدان مشترك نيز با ظرفيت توليد ٣٠ هزار بشكه در روز، از اواخر ارديبهشت‌ماه امسال عملياتي شد و براساس هدفگذاري‌ها قرار است تا پايان امسال توليد اين ميدان به بيش از ٦٥ هزار بشكه در روز برسد.

ميدان نفتي آذر يكي از ميدان‌هاي نفتي ايران است. اين ميدان نفتي در شرق شهرستان مهران استان ايلام واقع شده است. مخزن اين ميدان با ميدان نفتي بدراي كشور عراق مشترك است و در امتداد شمال غربي ميدان مستقل چنگوله واقع است. اين ميدان از نظر حفاري و توسعه يكي از پيچيده‌ترين ميدان‌هاي هيدروكربوري ايران و جهان به شمار مي‌رود. اين ميدان داراي ۲ ميليارد و ۵۰۰ بشكه نفت خام درجا است. ميزان نفت قابل استحصال از اين ميدان ۴۰۰ ميليون بشكه نفت برآورد مي‌شود. پيش‌ترطرح توسعه اين ميدان به شركت‌هاي استات اويل نروژ گازپروم روسيه واگذار شده بود كه اين شركت در سال ۲۰۰۸ به موجب پيروي از تحريم‌ها عليه ايران از ادامه همكاري در توسعه اين ميدان انصراف دادند.

در حال حاضر طرح توسعه اين ميدان بر عهده شركت مهندسي و توسعه نفت گذاشته شده است. ميدان نفتي چنگوله، يكي از ميادين هيدروكربوري موجود در ساختمان زمين‌شناسي بلوك اناران در دماغه كوه‌هاي زاگرس، در امتداد مرز ايران و عراق و در قسمت جنوب غربي استان ايلام بين دو شهر مهران و دهلران بوده و سازند بنگستان ميدان چنگوله، به عنوان دومين ميدان مهم منطقه ايلام، به شمار مي‌رود. نفت درجاي ميدان چنگوله به ميزان حدود ٣/٤ ميليارد بشكه است.

3535

کلید واژه‌ها : نفت - وزارت نفت - صادرات نفت - قیمت نفت -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۰۹۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۲۹ درصدی مصرف نفت سفید در کردستان

مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه کردستان از مصرف ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر نفت سفید طی سال گذشته در این استان خبر داد و گفت: این میزان مصرف نسبت به سال گذشته با کاهش ۲۹ درصدی همراه بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه کردستان، جهانبخش نوکانی اظهار کرد: سال گذشته ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر نفت سفید در استان مصرف شده که از این میزان ۲۰ میلیون لیتر آن در روستاهای استان توزیع و مصرف شده است.

وی با اشاره به زحمات و تلاش رانندگان ناوگان حمل‌ونقل فراورده‌های نفتی منطقه که با توجه به شرایط کوهستانی و صعب‌العبور بودن راه‌های روستایی استان نسبت به تأمین سوخت مورد نیاز روستاییان اقدام می‌کنند، افزود: راستی‌آزمایی خانوارهای نفت سفیدسوز توسط همکاران این شرکت، توزیع الکترونیک نفت سفید و توسعه شبکه گازرسانی از دلایل کاهش نفت سفید در استان کردستان است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان با اشاره به توزیع الکترونیکی نفت سفید در سطح روستاهای استان و شارژ سهمیه سالیانه شش هزار خانوار نفت سفیدسوز در کارت بانکی آن‌ها، خاطرنشان کرد: ۲۷۹ باب فروشندگی نفت سفید روستایی در سطح استان فعالیت می‌کند.

کد خبر 748654

دیگر خبرها

  • امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • امضا تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند
  • جهش ۴۳درصدی تولید طلای سیاه ایران در دولت سیزدهم
  • میدان‌داری شرکت‌های ایرانی در میادین نفت و گاز غرب کارون
  • اپل با هوش مصنوعی به میدان می‌آید
  • چشم‌انداز روشن توسعه همکاری ایران و آفریقا طی ۲ دهه آینده
  • کاهش ۲۹ درصدی مصرف نفت سفید در کردستان
  • انعقاد قرارداد برای حفر ۱۹ حلقه چاه در میدان نفتی چنگوله
  • ده روسی: ترکیب ناپولی در سطح اینتر است؛ اندیکا از ابتدای بازی به میدان می‌رود