Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يک مقام مسئول با تشريح برنامه ايران براي توسعه کريدورهاي حمل و نقل ريلي گفت: قرار است قطار سريع السير تهران- تبريز را فرانسوي ها بسازند که بيش از 8ميليون يورو قرار داد با اين کشور داريم.


عباس نظري، مديرکل بين الملل راه آهن جمهوري اسلامي ايران با اشاره به تلاش فرانسوي ها براي ورود به برخي پروژه هاي راه آهني ايران خاطرنشان کرد: قرار است قطار سريع السير تهران ـ تبريز را فرانسوي ها بسازند ضمن اينکه 4 ايستگاه ما را در حال مطالعه دارند تا اعلام شود که از ايستگاه هاي راه آهن ايران چه استفاده هايي مي شود کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بيش از 8 ميليون يورو قرارداد با فرانسوي ها داريم که در حال مطالعه ايستگاه راه آهن تهران براي تجاري سازي خود ايستگاه هستند.

نظري با اشاره به ثبت کريدور شرق به غرب ايران در ميان کريدور ريلي شرق به غرب اتحاديه راه آهن هاي جهان گفت: الان کريدور شمالي شرق به غرب دنيا، مسير چين به قزاقستان، روسيه، شمال درياي خزر و سپس اروپاست. اين کريدور از ديرباز وجود داشته و ما بايد در کريدور شرق به غرب کشورمان به عنوان آلترناتيوِ کريدور موجود، خدمات جديد و مزاياي متفاوتي ارائه دهيم تا صاحبان بارها ترغيب به استفاده از مسير ايران شوند.

وي با بيان اينکه ما در حال حاضر ساليانه 5 ميليون تن حمل و نقل بين المللي ريلي با کشورهاي اسياي ميانه داريم، تصريح کرد: اينکه بتوانيم کريدور شرقي غربي ايران را جايگزين کريدور موجود کنيم تا قطارهاي باري چيني از طريق راه آهن ايران به ترکيه و سپس اروپا بروند، بسيار سخت است. اما به عنوان نمونه توانسته ايم تا به حال برخي واردات کشورمان از چين را از طريق راه آهن و مرز ريلي سرخس انجام دهيم.

مديرکل بين الملل راه آهن تصريح کرد: اين قطارها شامل سه رام قطار کانتينري بود که از طريق قزاقستان و مرز سرخس وارد کشور شده و تا تهران آمده است. در حال حاضر جلسات متعددي با چين، قزاقستان و ترکمنستان برگزار کرده ايم تا به يک تعرفه مشخص براي همکاري هاي ريلي رسيده ايم. واردات ريلي کالا از چين بسيار به صرفه تر و ارزان تر از واردات دريايي بوده و بار سريع تر از واردات بندري به ايران مي رسد.

به گفته نظري بايد کاري کنيم تا کريدور ايران جايگزين کريدور شمالي شرق به غرب دنيا شود چون مسير شمال روسيه در زمستان ها مشکلات زيادي براي صاحبان کالا ايجاد مي کند.

وي درباره خط آهن آستارا ـ آستارا و علاقه مندي روس ها براي ايجاد کريدور ريلي شمال جنوب گفت: در حال حاضر دولت جمهوري آذربايجان قبول کرد تا 60 ميليون دلار براي ساخت خط آهن باکو ـ آستاراي ايران سرمايه گذاري کند که قرارداد آن نوشته شده و مسير آن به اتمام رسيده است. اما چهار ترمينال باري بايد در آستاراي ايران ساخته شود. همچنين يک قطار آزمايشي حامل قطعات خودروي فورد توليد هند براي ارسال به روسيه از خط آهن آستارا ـ آستارا تا روسيه تردد داشته است ازآنجايي که در تردد دريايي از هند به روسيه، قبلا اين مسير 45 روز براي روس ها زمان مي برد اما قطار آزمايشي توانست پس از تخليه بار در بندرعباس، از طريق ريلي 19 روزه به روسيه برسد. البته در ايران نيز بخشي از بار در مسير قزوين ـ آستارا به صورت جاده اي جابه جا شد ولي با تکميل قطعه قزوين ـ رشت و بهره برداري از آن، تنها قطعه رشت ـ آستارا شاهد حمل و نقل ترکيبي مي شود.

مديرکل بين الملل راه آهن گفت: جمهوري آذربايجان براي ساخت قطعه راه آهن رشت ـ آستارا اظهار علاقه مندي کرده تا 500 ميليون دلار سرمايه گذاري کند.

وي در خصوص تکميل راه آهن ايران به عراق از طريق راه آهن بصره اظهار داشت: در حال حاضر تنها 35 کيلومتر براي اتصال راه آهن هاي ايران و عراق در منطقه مرز شلمچه باقي مانده که مهم ترين بخش آن احداث يک پل 700 متري خاص است و قرار شده بر اساس تفاهم نامه هاي موجود، ايران از محل کمک هاي جمهوري اسلامي به دولت عراق اين پل را بسازد.

نظري درباره همکاري ايران و ايتاليا در بخش ريلي گفت: حجم همکاري ها و قراردادهاي راه آهن هاي ايران و ايتاليا 4 ميليارد يورو است که ساخت قطار سريع السير قم ـ اراک (با سرعت 250 کيلومتر بر ساعت) به ارزش 1.2 ميليارد يورو بخشي از اين همکاري هاست. همچنين ايتاليايي ها قرار است خط دوم راه آهن تهران ـ همدان را هم ايجاد کنند. ايجاد مرکز تست خطوط راه آهن و خريد 500 واگن مسافري خاص بخش هاي ديگري از همکاري ما با ايتالياست.

وي با اشاره به وام 5 ميليارد دلاري روسيه به ايران براي سرمايه گذاري در پروژه هاي زيرساختي تأکيد کرد: 1 ميليارد و 200 ميليون يورو از اين مبلغ براي برقي کردن راه آهن گرگان ـ اينچه برون سرمايه گذاري مي شود.

اين مقام مسئول درباره عضويت ايران در مجامع جهاني حوزه راه آهن گفت: راه آهن ايران در 9 سازمان بين المللي عضو است که در زمينه تدوين مقررات تبادل کالا، واگن و مسافر با ديگر اعضاي اين سازمان ارتباط برقرار مي کند.

وي با اشاره به تدوين و توليد استانداردهاي بين المللي در UIC اتحاديه راه آهن هاي جهان افزود: همه خطوط ما، زيرسازي، روسازي، سيگنالينگ، واگن سازي و ... ايران و ساير کشورها در يو آي سي تدوين، ابلاغ و اجرا مي شود.

مديرکل بين الملل راه آهن با بيان اينکه علاوه بر استانداردها، در زمينه برگزاري کنفرانس ها، اجلاس هاي بين المللي و آموزشي، جلسات آموزش نحوه نگهداري خط، آموزش فناوري هاي نوين و پيچيده صنعت راه آهن، سيگالينگ و ... نيز يو آي سي فعال است، اظهار کرد: در طي 14 سالي که اداره کل بين الملل راه آهن ايجاد شده، ارتباطات ما با مجامع جهاني تخصصي افزايش چشمگيري يافته است. به گونه اي که در حال حاضر ايران عضو هيئت مديره يو آي سي است. اين سازمان 240 عضو و 6 دفتر منطقه اي دارد. ايران مدير اتحاديه راه آهن هاي خاورميانه بوده و در تصميم گيري هاي اتحاديه جهاني راه آهن ها دخالت مي کند.

وي راه آهن ايران را به عنوان کشوري که داراي استانداردترين خط آهن، ايستگاه و ناوگان در منطقه است معرفي کرد و ادامه داد: اين موضوع در اثر تماس و ارتباط با تشکل هاي بين المللي به دست آمده است که درنتيجه راه آهن کشورمان توانسته در بين راه آهن هاي غير سريع السير، با سرعت 160 کيلومتر بر ساعت در شبکه ريلي حرکت کند.
مهر

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۱۰۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، با وجود عدم اخذ مجوزات لازم و عدم هماهنگی با راه آهن جمهوری اسلامی، ۱۰ واگن محموله صادراتی کشور افغانستان به ترکیه که لکوموتیو آن توسط مجموعه موسوم به کنسرسیوم جدا شد و در مرز شمتیغ رها شده بود، روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت، توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و با همراهی مرزبانی کشور به سمت مرز رازی در غرب کشور حمل شد.

همچنین راه آهن جمهوری اسلامی ایران، آمادگی خود را جهت حمل قطار دوم محموله تجاری پس از انجام تشریفات گمرکی و مرزبانی توسط صاحبان بار و شرکت فورواردر اعلام می‌کند.

در پی اطلاع رسانی‌های گذشته تاکید می‌شود که متأسفانه مجموعه موسوم به کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، بدون طی روال قانونی اعم از اخذ مجوزات مرزبانی و گمرک و همچنین عدم اخذ مجوز از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان متولی حمل‌ونقل ریلی کشور، اقدام به ارسال تعدادی واگن با محموله تجاری به مرز شمتیغ و سپس رها کردن این ۱۰ واگن در شمتیغ کرد و کوشید با فشارهای رسانه‌ای و توسل به برخی ادعاهای بعضاً کذب، نسبت به عبور این بار از مسیر ریلی جمهوری اسلامی ایران اقدام کند.

در این راستا راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به‌رغم ناپختگی و بی صداقتی صورت گرفته از سوی کنسرسیوم، با لحاظ کردن مصالح ملی و با حسن نیت، حمل بخش اول محموله تجاری را روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت آغاز کرد و این محموله روز گذشته (شنبه ۱۵ اردیبهشت) از تهران نیز عبور نموده و اکنون در مسیر مرز رازی واقع در شمال غرب کشور است. همچنین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود جهت حمل محموله تجاری بعدی را پس از کسب مجوزات لازم از سوی مراجع ذیربط از جمله مرزبانی و گمرک اعلام می‎‌کند.

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، تأکید می‌کند برقراری خط دائمی تبادلات تجاری ریلی با کشور افغانستان به ایران مستلزم انجام اصلاحات لازم بر روی خطوط ریلی افغانستان جهت رسیدن به استانداردهای مورد نیاز و همچنین انجام روال اداری و تشریفات قانونی لازم شامل اخذ مجوزهای مربوطه از مرزبانی، گمرک و راه‌آهن توسط فورواردرها خواهد بود.

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست دولت سیزدهم مبنی بر توسعه ارتباط با همسایگان، ضمن تأکید مجدد بر تمایل خود برای گسترش هرچه بیشتر حمل ریلی محموله‌های تجاری کشور افغانستان به صورت صادرات، واردات یا ترانزیت آمادگی خود جهت کمک به بهسازی و بازسازی خطوط مربوطه و تسریع در برقراری مبادلات تجاری ریلی میان دو کشور ایران و افغانستان را اعلام می‌دارد.

کد خبر 6097908

دیگر خبرها

  • ۳۳۰۰ کیلومتر پروژه ریلی در حال ساخت در کشور داریم
  • تی‌بی‌ام خط ۲ متروی اصفهان تا یک ماه آینده به ایستگاه ابن‌سینا است
  • ورود قطار ۵ ستاره به شبکه ریلی همدان
  • قطار پنج ستاره به شبکه ریلی همدان اضافه می‌شود
  • قطار ترانزیتی روسیه به مقصد هندوستان وارد کشور شد
  • محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه تهران
  • قطار ترانزیتی روسیه به مقصد هندوستان، از مرز ریلی اینچه برون وارد کشور شد
  • بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه از تهران گذشت/ آمادگی راه‌آهن برای حمل محموله‌های بعدی
  • تکمیل کریدور ریلی ترانس افغان تا سال ۲۰۲۷