Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- مکمل‌های دارویی واقعا مفید هستند، راهکار‌های تغذیه‌ای جهت رفع کم خونی، اثر آلودگی هوا بر بازگشت ام‌اس و ... از جمله اخباری است که بسته سلامت میزان امروز به آن‌ها پرداخته است.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، مکمل‌های دارویی واقعا مفید هستند، راهکارهای تغذیه‌ای جهت رفع کم خونی، اثر آلودگی هوا بر بازگشت ام‌اس و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از جمله اخباری است که بسته سلامت میزان امروز به آن ها پرداخته است.

راهکارهای تغذیه‌ای جهت رفع کم خونی/ روزی ۳ واحد میوه بخورید

فارس: هر فردی که دچار کم خونی است و احساس می کند با این مشکل مواجه بوده باید به پزشک مراجعه کند تا ریشه کم خونی در آن رفع شود و سپس درمان مناسب برای آن انجام گیرد چراکه کم خونی ممکن است علل مختلفی داشته باشد. به طورکلی افرادی که دچار کم‌خونی بسیار شدید هستند باید علاوه بر مصرف لبنیات، سبزیجات، از مکمل‌های B12 و اسید فولیک استفاده کنند. همچنین مصرف گوشت و تخم‌مرغ می‌تواند مؤثر باشد. برای رفع کم خونی توصیه می‌شود، همراه غذا ویتامین Cمصرف شود چراکه این ویتامین جذب آهن بدن را بالا می‌برد. افراد دیابتی باید میوه‌هایی مانند طالبی، خربزه، انگور، موز رسیده، انبه را که بسیار شیرین هستند و قند بالایی دارند، با احتیاط مصرف کنند و میوه‌هایی مانند خیار، پرتقال، نارنگی و انواع سیب‌ها که قند پایین‌تری دارند را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

آیا مکمل‌های دارویی واقعا مفید هستند؟

ایسنا: بسیاری از مردم هنگام مراجعه به داروخانه تحت تاثیر تبلیغات گسترده و رنگارنگ در مورد قابلیت‌های بی‌شمار مکمل‌های دارویی قرار می‌گیرند که هدف اصلی اکثر تولیدکنندگان صرفا جنبه اقتصادی و فروش بیشتر است. بنابر تحقیقات انجام شده توسط انجمن کنترل سموم ایالات متحده، میزان عرضه، تبلیغات و همچنین امکان دسترسی به مکمل‌های دارویی از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ تا ۴۹.۳ درصد رشد داشته است. کارشناسان فعال در صنعت داروسازی ایالات متحده معتقدند که مهم‌ترین عامل افزایش مصرف مکمل‌های دارویی، سهولت در تولید و استفاده از تبلیغات غیرعلمی و شاید غیرواقعی در بسته بندی است. در واقع برای تولید انبوه یک دارو باید شواهد علمی لازم و دوره آزمایشی تاثیر دارو که بعضا تا چند سال طول می‌کشد، سپری شود، اما برای تولید مکمل‌دارویی نیازی به فرایند پیچیده و زمان‌بر ساخت دارو نیست. به عبارت دیگر تولید داروهای درمانی مبتنی بر شواهد درمانی و عوارض جانبی مصرف است، اما شرایط اخذ مجوز تولید مکمل‌های دارویی بسیار آسان و فاقد مراحل لازم برای شناسایی عوارض جانبی و مصرف ناخواسته و حتی سوءمصرف است. نتیجه چند آزمایش بر روی برخی از مکمل‌های گیاهی مثل عصاره گیاه افدرا سینیکا نشان می‌دهد که این مکمل حاوی دو ماده افدرین و پزوودئیدرین است که باعث تحریک سیستم عصبی شده و ممکن جان افراد مستعد را تهدید کند. محققان معتقدند که مسئولیت اصلی شناسایی عوارض جانبی مکمل‌های دارویی موجود در بازار بر عهده سازمان غذا و داروی ایالات متحده است، اما مسئولان این سازمان مدعی شدند که وظیفه ارزیابی، ایمنی و کارایی مکمل‌های دارویی بر عهده این سازمان نیست و شرکت‌های تولید کننده باید مسئولیت تبلیغات خود را بر عهده گیرند.

والدین بخوانند؛ تب همراه تشنج را در کودکان جدی بگیرید

باشگاه خبرنگاران: همانطور که والدین می دانند تشنج های ناشی از تب، حتما باید عیب یابی شوند. اگر علت تشنج های ناشی از تب، سرماخوردگی بود، درمان گذرایی می خواهد؛ اما اگر عفونت گوارشی بود به غیر از درمان، باید پیشگیری هم کرد. بنابراین در برخورد با هر پدیده تب دار ضمن اینکه خانواده ها به پزشک مراجعه و علت تب را جست و جو و توصیه های پزشکی را اجرا می کنند آموزش هایی را هم باید برای پیشگیری از تشنج های ناشی از تب داشته باشند. از جمله این موارد کاهش و کنترل تب است و در صورت توصیه پزشک معالج، همزمان با تب بر، داروهایی تجویز می شود که معمولا در مدت کوتاهی مصرف می شوند. این داروها به صورت موقت برای افرادی که سابقه تشنج های ناشی از تب دارند به مدت 24 ساعت و در صورت لزوم برای روز دوم هم تجویز می شوند .

دندان سالم، ضامن سلامت بدن

جام‌جم: بیماری‌های غدد درون ریز که دیابت سردسته آن ها است، بیماری‌های خونی که نقص‌های ایمنی بدن و کم‌خونی را شامل می‌شود، بیماری‌های ژنتیک و شرایطی مثل استرس، بیماری‌های روانی و تغذیه‌ای معمولا غیرمستقیم روی بیماری‌های لثه‌ای دخالت دارند. در طبقه‌بندی انواع بیماری‌ها، بعضی از آن ها نمای سیستمیک بیماری‌های دهانی است. برای مثال بیماری‌های لثه‌ای و عمقی که استخوان را شامل می‌شود و درگیر می‌کند می‌تواند تحت‌تاثیر بیماری‌های سیستمی قرار گیرد. گروه اصلی این بیماری‌ها، بیماری‌های غددی مثل دیابت است. بیماری‌های سیستمیک شامل نارسایی‌های غدد درون‌ریز و تغییرات هورمونی مثل بیماری قند و تغییرات هورمونی دوران بلوغ یا بارداری است. نارسایی‌های خونی و ضعف سیستم دفاعی بدن مثل سرطان خون و کم‌خونی‌ها، بیماری‌های ژنتیک مثل مونگولیسم یا سندرم دان، استرس و مشکلات روحی روانی مثل افسردگی، سوءتغذیه شامل کمبود انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌ها، عوارض داروهای مصرفی و عوارض لثه‌ای آنها و بیماری‌های استخوانی از دیگر بیماری‌های مرتبط با سلامت دهان و دندان است. طبقه‌بندی بیماری‌های پیرادندانی یا نسوج نگهدارنده دندان نیز شامل بیماری‌های لثه‌ای است که در سطح و عمق قرار دارد و در موارد عمقی استخوان را درگیر می‌کند. معمولا در این شرایط میکروب‌ها نقش اصلی در تخریب ایفا می‌کنند و بیماری‌های دیگر پاسخ میزبان را به این میکروب‌ها تغییر می‌دهند که منجر به تشدید تخریب خواهد شد.

آنچه از مولتی ویتامین‌ها و مصرفشان باید بدانید

به گفته کارشناسان، کسانی که رژیم غذایی سالمی ندارند، کسانی که یک یا چند گروه غذایی را از رژیم غذایی‌شان حذف کرده‌اند، افرادی که رژیم گیاهخواری دارند و کسانی که (احتمالا به دلیل مشکلات سلامت) کم‌اشتها هستند، ممکن است 27 ماده مغذی لازم برای بدن را دریافت نکنند. کاستی‌های زیادی در این نوع سبک‌های زندگی وجود دارد و این افراد با مصرف مولتی ویتامین‌ها می‌توانند از رسیدن مواد لازم به بدنشان مطمئن شوند. به عنوان یک قانون کلی، اصلی‌ترین مواد مغذی لازم برای زنان، اسید فولیک، کلسیم و ویتامین D است. کارشناسان می‌گویند کاهش تراکم استخوانی چیزی است که بسیار شاهد آن هستیم، بنابراین بویژه درمورد زنان اطمینان از دریافت میزان کافی کلسیم و ویتامین D به سلامت استخوانی کمک خواهد کرد. مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا توصیه می‌کند زنان در سنین باروری، روزانه 0.4 میلی‌گرم فولیک اسید دریافت کنند. این میزان می‌تواند تا 0.8 میلی‌گرم نیز افزایش پیدا کند. همچنین میزان لازم برای دریافت کلسیم، روزانه هزار میلی‌گرم است که باید در دوزهای جداگانه مصرف شود زیرا بدن، هر بار فقط می‌تواند 500 میلی‌گرم کلسیم جذب کند. نیاز روزانه به ویتامین D نیز روزانه حداقل هزار واحد ویتامین D است. پزشک ممکن است دوز بالاتری از این ویتامین تجویز کند که در آن صورت به انجام آزمایش خون نیاز است.

کمردرد، هدیه کفش نامناسب!

کمردرد دومین علت مراجعه افراد به پزشک است. گاهی علت این کمردردها مشخص است مانند آسیب‌های ورزشی و خم شدن به روش‌های نادرست و گاهی مقصر اصلی پاها یا کفش‌ها هستند. انتخاب کفش درست و رعایت اصول در پوشش پا می‌تواند درمان این نوع کمردرد باشد. اگرچه پاها از کمردرد دور هستند، اما با انتقال نامناسب نیروی وارد شده از زمین به بدن و اعمال فشار و ایجاد خستگی در عضلات مفاصل بالایی می‌توانند عامل بروز درد در این بخش‌ها باشند. به این مجموعه پا تا کمر زنجیره حرکتی گفته می‌شود. براساس ایده زنجیره حرکتی، حرکت دادن بخشی از بدن، سایر قسمت‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. وقتی قوس کف پای شما در کفش به طور مناسب پر نمی‌شود و الگوی راه رفتن شما دچار اختلال می‌شود، این الگوی غلط به کمر منتقل می‌شود و فشار بر ستون فقرات کمری و لگن را افزایش می‌دهد. کفش و تأثیر آن بر کمردرد، با مد و سلایق القا شده از سوی تولیدکنندگان به مصرف‌کنندگان نیز اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند؛ به طور مثال کفش‌های پاشنه بلند خط ثقل بدن را جابه‌جا کرده و باعث اعمال فشار بیش از حد و آسیب فقرات کمری می‌شوند. صندل‌ها هم که کفه تخت و بدون پاشنه دارند، قوس کف پا را پر نمی‌کنند و سبب بروز درد کف‌پا، مچ و زانوها می‌شوند. در بررسی و ارزیابی بیماران کمردرد، فیزیوتراپیست‌ها علاوه بر معاینه و ارزیابی ستون فقرات کمری و مفاصل لگن، میزان تحرک و راستای مفاصل مچ و زانو را هم بررسی می‌کنند و قوس‌های کف پا را هم مدنظر قرار می‌دهند. زانوهای پرانتزی و ضربدری، مچ پاهای به داخل یا به بیرون منحرف شده و قوس کف پای بیش از حد یا پای صاف با تجویز کفی و کفش طبی مناسب و آموزش تمرینات کششی و تقویتی به بیمار اصلاح و فشارغیرطبیعی از روی ستون فقرات کمری برداشته می‌شود. گاهی یک کمردرد قدیمی و مقاوم به درمان‌های دارویی، با یک ارزیابی دقیق در فیزیوتراپی و تجویز یک جفت کفی ساده و آموزش چند تمرین کششی عضلات پشت ساق و ران کاملا برطرف می‌شود. از آنجا که شکل پای شما در طول زمان تغییر می‌کند و کفی و کفش طبی اصلاحاتی را در آن ایجاد می‌کنند، لازم است هر سه تا شش ماه بیمار مجدد ارزیابی و تغییراتی در کفی و کفش او ایجاد شود. توجه به میزان ساییدگی هر جفت کفش در تجویز اصلاحات مناسب بسیار مؤثر است. کفش باید کاملا پای بیمار را در بربگیرد و پا داخل کفش آزاد نباشد و لق نزند. کفه کفش باید انعطاف‌پذیری مناسب داشته باشد و بخشی از نیروهای عکس‌العمل وزن وارد از زمین را جذب کند تا سبب آسیب به مفاصل بالایی و فقرات کمری نشود. دو تا سه سانتی متر پاشنه می‌تواند اندام تحتانی را نسبت به تنه در وضعیت مناسب قرار دهد.

راه‌های تطابق بدن با گرمای هوا

مشکلات عصبی و روانی، عرق سوز شدن قسمت‌هایی از بدن که با لباس پوشیده شده، کرامپ یا همان اسپاسم عضلانی که اغلب از ساق پا شروع می‌شود، خستگی و بی‌حالی گرمایی در اثر کاهش حجم آب بدن و در نهایت، گرمازدگی ازجمله اختلالات گرمایی است که اگر فرد به علت عادت نداشتن در محیط گرم فعالیت بدنی داشته باشد، گرفتار یکی از این اختلالات خواهد شد. برای به دست آوردن تطابق‌های لازم، فعالیت روزانه در محیط‌های گرم باید محدود به دو ساعت در روز شود. بعد از چهار تا شش روز، تطابق با گرما ایجاد می‌شود و بعد از دو هفته، بدن فرد به گرما عادت می‌کند. در این حالت،‌ فرد تعریق می‌کند بدون این که املاح ضروری و سدیم زیادی از بدنش دفع شود. لباس‌هایی که برای فصول گرم سال انتخاب می‌شود، باید از جنس کتان یا نخی باشد که تبخیر عرق فرد از بافت‌های آن به سهولت انجام و بدن بسرعت خنک شود. از آنجا که گرما همیشه از طریق سوخت و ساز مواد غذایی به وجود می‌آید، باید سعی شود غذاهای انرژی زا تا حد امکان از برنامه غذایی حذف شود. یکی دو ساعت پس از مصرف غذا مقدار قابل توجهی از انرژی غذاهای سرشار از پروتئین و چربی به گرما تبدیل و از بدن دفع می‌شود. این مقدار در مورد غذاهایی که عمدتا از کربوهیدرات تشکیل شده‌اند، کمتر است. انجام کارهای عضلانی موجب تولید حرارت می‌شود. در واقع انرژی آزاده شده از عضلات، صرف انجام کارهای مکانیکی نمی‌شود و مقداری از آن به شکل گرما ظاهر و موجب افزایش بار حرارتی بدن می‌شود. با کاهش فعالیت بدنی در ساعات گرم روز و در نظر گرفتن زمان‌های استراحت در طول مدت کار می‌توان از تولید و تجمع این نوع گرما در بدن جلوگیری کرد. زمان‌های استراحت باید در محیط‌هایی صورت گیرد که بدن بتواند حرارت خود را حذف کند. در ساعات گرم روز از خوردن چای خودداری کنید و به دفعات زیاد، اما در حجم کم هر یک ربع یک لیوان آب خنک و گاهی شربت آبلیمو بنوشید. افراد چاق، بالای 45 سال، افراد با وزن کمتر از 50 کیلوگرم و کسانی که دچار بیماری‌های قلبی ـ عروقی، تنفسی و پوستی هستند، نباید در محیط‌های گرم حضور یابند.

اثر آلودگی هوا بر بازگشت ام‌اس

مهر: محققان دریافتند آلودگی هوا با بیماری‌های عصبی مثل ام‌اس، آلزایمر و پارکینسون ارتباط مستقیم دارد. طبق مطالعات اخیری که در فرانسه انجام گرفته است، محققان می‌گویند آلودگی هوا یا ذرات ریز 10 میکرومتری قابل استنشاق می‌تواند باعث بازگشت ام‌اس شود. همچنین نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد آلودگی هوا می‌تواند با بیماری‌های عصبی مثل آلزایمر و پارکینسون نیز ارتباط مستقیم داشته باشد و بر ابتلای به آنها تاثیر بگذارد. از بیماری ام‌اس، به عنوان یک بیماری چند عاملی یاد می‌شود که هر دو عامل ژنتیک و محیطی در شکل‌گیری و توسعه آن مؤثر است. با این‌که عوامل بازگشت ام‌اس به‌درستی شناخته نشده‌اند، تغییرات فصلی وضع بیماران مبتلا به‌ ام‌اس نشان می‌دهد، تغییرات آب و هوایی و میزان آلودگی هوا می‌تواند در شدت‌یافتن ام اس مؤثر باشد. تا به امروز تنها چند تحقیق به‌صورت متمرکز در مورد اثر آلودگی هوا بر ام‌اس انجام گرفته است و محققان برای یافتن پاسخ به سوال خود، وضع 536 بیمار مبتلا به‌ ام‌اس که طی 9 سال 2052 حمله‌ام‌اس داشته‌اند را براساس محل زندگی آنها و میزان آلودگی هوای آن ناحیه مورد بررسی قرار دادند. نتایج به‌دست آمده حاکی از آن است که رابطه مستقیمی میان میزان آلودگی هوا و بازگشت ام‌اس بیماران وجود دارد.

اختلال در تکلم و گرفتگی صدا از علائم شایع سرطان حنجره

تومورهای سر و گردن شامل تمامی سرطان‌های ناحیه گردن و سر به غیر از مغز و کره چشم می‌شود. میزان شیوع سرطان‌های سر و گردن یک در ۱۰۰ هزار نفر است؛ این آمار به صورت جهانی بوده و کشور ما را نیز شامل می‌شود. سرطان حنجره در دهه چهارم تا ششم زندگی بیشتر شایع است. علائم این سرطان به صورت اختلال در تکلم و گرفتگی صدا بروز می‌کند و در مرحله پیشرفته بیماری می‌تواند مشکلاتی در بلع غذا نیز به وجود بیاورد. افرادی که در سن شیوع این نوع سرطان‌ها قرار دارند در صورتی که با علائم مورد نظر مواجه شدند می‌بایست به دقت مورد معاینه و بررسی پزشکان قرار گیرند. افرادی که دچار اختلال در تکلم شده و به درمان‌های معمول پاسخ نمی‌دهند باید به عنوان موارد مشکوک بیشتر مورد توجه پزشکان قرار گیرند. افراد جوان که دچار گرفتگی صدا بیش از دو هفته می‌شوند نیز می‌بایست نسبت به علائم بیماری خود حساس بوده و پزشکان نیز در معاینات آنها دقت کافی را برای تشخیص بیماری داشته باشند.

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۱۱۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کودک از چه سنی می‌تواند ماست بخورد؟

نوزادان از شش ماهگی می‌توانند ماست را امتحان کنند.

به گزارش ایسنا، ماست، پروتئین و مواد مغذی ضروری مانند کلسیم برای ساخت استخوان‌ها و ماهیچه‌های قوی، «روی» برای حمایت از رشد و عملکرد سیستم ایمنی بدن و «ب ۱۲» برای رشد مغز و تولید گلبول‌های قرمز سالم را دارد. ماست، بافت لطیفی دارد و برای کسانی که برای اولین‌بار این ماده غذایی را تجربه می‌کنند به‌راحتی پذیرفته می‌شود.

ماست به دلیل فرآیند تخمیری که طی می‌کند، کیفیت خوبی دارد. بیشتر ماست‌ها با کشت‌های زنده و فعال تهیه می‌شوند، بنابراین پروبیوتیک‌ها (باکتری‌های خوب) را برای سلامت دستگاه گوارش فراهم می‌کنند.

در شش ماهگی، شیر مادر و در شرایط خاص شیر خشک همچنان منبع اصلی تغذیه کودک هستند و این در طول سال اول زندگی او نیز خواهد بود و سپس آماده می‌شوند تا از غذا‌های دیگری مانند ماست لذت ببرند. در شش ماه اول زندگی، شیر مادر یا شیر خشک غنی شده با آهن باید تنها منبع تغذیه کودک به حساب می‌آید.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، ماست ساده، بهترین انتخاب برای کودک است، زیرا در عین حال سرشار از مواد مغذی و فاقد قند‌های افزوده است و می‌تواند پایه و اساس ماجراجویی طعم عالی بعدی کودک باشد.

افزودن میوه‌ها یا سبزیجات پوره شده به ماست ساده یک راه جذاب و مناسب برای معرفی طعم‌ها است؛ هلو یا موز پوره شده را برای یک تجربه شیرین با ماست مخلوط کنید. همچنین برای یک غذای خوش طعم، سیب زمینی شیرین پوره شده را با ماست مخلوط کنید. ماست را با منبع پروتئین دیگری مانند پوره مرغ یا لوبیا جفت کنید.

از ۱۲ تا ۲۳ ماهگی، کودک در حال رشد شما می‌تواند مصرف لبنیات را تا مجموع دو وعده در روز افزایش دهد. این می‌تواند ترکیبی از شیر گاو، ماست و پنیر باشد. با پزشک اطفال خود در مورد اینکه چه زمانی و چه مقدار غذا باید به کودک خود برای رشد و تکامل سالم معرفی کنید، مشورت کنید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بهترین زمان استفاده از ویتامین‌ها چه ساعتی است؟
  • کانون هموفیلی ایران: دارو‌های جدید هموفیلی، تحت پوشش بیمه نیست
  • مصائب بیماران هموفیلی برای تهیه دارو
  • خشم خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد
  • حمایت از تولید؛ اولویت سازمان غذا و دارو
  • کلسترول خوب برای این افراد مفید نیست
  • کودکان زیادی بر اثر سو تغذیه در غزه جان باختند
  • وجود کلسترول خوب در بدن برای این افراد مفید نیست
  • بهداشت حرفه ‌ای عمر مفید کارگران را افزایش می‌دهد
  • کودک از چه سنی می‌تواند ماست بخورد؟