Web Analytics Made Easy - Statcounter

محور بندرشهید رجایی به عنوان شاهراه اقتصاد کشور به طور متوسط در طول هر هفته شاهد حوادث تلخ رانندگی است که گاه تعداد کشته شدگان هم به چندین نفر می رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛بندرشهید رجایی بندرعباس به عنوان مهمترین مرکز ترانزیت کشور نقش بسزایی در امر ترانزیت و حمل کالا در منطقه دارد و مهمترین دروازه واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مجتمع بندری شهید رجایی با برخورداری از موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی، نزدیکترین نقطه به تنگه هرمز و دهانه ورودی خلیج فارس است که مسیر اصلی تردد کشتی های قاره پیما، محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال به جنوب به شمار می رود.
استفاده از ظرفیت بنادر و توسعه سرمایه گذاری دریا محور به مهمترین سیاست های اقتصادی روز دولت ها تبدیل شده از این رو بندر شهید رجایی در سال های اخیر میزبان تجار و سرمایه گذاران بسیاری از گوشه و کنار دنیاست که اهمیت این مجتمع بندر را در اقتصاد بین الملل دوچندان می کند.

از این رو مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به تازه ترین آمارها از وضعیت عملیاتی بندر شهید رجایی گفت: در ماه های فروردین، اردیبهشت و خرداد سال جاری 20 میلیون و 663 هزار و930 تن انواع کالای نفتی و غیر نفتی در این بندر تخلیه و بارگیری شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار درصد افزایش داشته است .
وی حجم عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای غیر نفتی را بالغ بر 13 میلیون و929 هزار و 131 تن با ثبت رشد 10 درصدی اعلام کرد و افزود: 6 میلیون و 734 هزار و 799 تن فرآورده های نفتی در این بندر تخلیه و بارگیری شد.
عفیفی پور حجم صادرات کالاهای غیرنفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران را 8 میلیون و 544 هزار و 653 تن اعلام کرد.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از ترانزیت بالغ بر یک میلیون و457 هزارو 484 تن کالای غیرنفتی در سه ماه نخست سال جاری و رشد 29 درصدی این بخش از فعالیت های بندری سخن به میان آورد و گفت: در این مدت، کابوتاژ 38 هزار و 162 تن و همچنین واردات 2 میلیون و 536 هزار و 139 تن از اینگونه کالاها در بندر شهید رجایی به ثبت رسید.

عفیفی پور اضافه کرد: در راستای تبدیل بندر شهید رجایی به یک بندر کانونی، 858 هزار و 262 تن کالای غیرنفتی نیز از طریق خطوط کشتیرانی فیدری به بنادر دیگر کشور ترانشیپ شد که نسبت به سال گذشته افزایش 135درصدی داشته است.

براساس آخرین آمار اداره کل راهداری هرمزگان در تیر ماه سال جاری تعداد 9 میلیون و 675 هزارو 99 تردد در جاده های استان صورت گرفته که 30درصد از کل ترددها مربوط به وسایل نقلیه سنگین بوده که محور بندرعباس- بندرشهید رجایی با 261 هزارو 84 وسیله نقلیه ، بیشترین حجم تردد را داشته است.

با وجود حجم بالای ترددها در جاده بندرشهید رجایی به دلیل غیراستاندارد بودن این محور روزانه حوادث بسیاری رقم می خورد به نحوی که تنها در هفته گذشته شاهد مرگ پنج نفر از هم وطنانمان بودیم.

علی اسفندانی،رئیس پلیس راه هرمزگان اظهار کرد: یک دستگاه مینی‌بوس حامل کارکنان شرکت بتاء وابسته به تایدواتر به‌علت برخورد شدید با یک دستگاه کامیون پارک شده در محور بندرعباس به اسکله شهید رجایی دوچار صانحه شد.

وی با بیان اینکه این حادثه منجر به فوت دو نفر از سرنشینان به همراه راننده مینی‌بوس شده است، افزود: حال دو نفر از سرنشینان مینی بوس وخیم گزارش شده است که متأسفانه باخبر شدیم که یکی از مجروحان به‌علت جراحات زیاد جان باخته است و هم اکنون دیگر مجروحان در حال انتقال به بیمارستان صاحب الزمان (عج) بندرعباس هستند که با این اوصاف شمار کشته‌شدگان در این حادثه به چهار نفر رسید.

رئیس پلیس راه هرمزگان علت این تصادف را عدم توجه رو به جلو راننده مینی‌بوس عنوان کرد و بیان داشت: کارشناسان پلیس راه هم‌اکنون در حال بررسی بیشتر در خصوص این حادثه هستند.

تکرار تصادفات مرگبار در محور بندرشهید رجایی باعث شده تا مردم با دلهره و اضطراب در این جاده تردد کنند و هر لحظه انتظار وقوع حادثه ای جبران ناپذیر را بکشند و همواره این محور در سال های اخیر جان بسیاری را گرفته است.

بنا به اظهار نظر مسئولان کمبود علایم رانندگی و شب‌نما نبودن بسیاری از آنها، وجود اشکال در گارد ریل ها، نبود امکانات جدا کننده مسیرهای رفت و برگشت در تعدادی از جاده‌های کشور، مشکلات آسفالت و کم عرض بودن جاده ها از جمله دلایل بروز حوادث جاده‌ ای است که محور بندرشهید رجایی به عنوان شاهرگ اقتصادی کشور تمام این مشکلات را یکجا در خود جای داده است.

تردد ماهانه 10میلیون خودرو در یک محور که اغلب خودروهای سنگین و کشنده های غول پیکر را شامل می شوند، نشان دهنده اهمیت اقتصادی بندرشهید رجایی است که این مهم بر کسی پوشیده نیست از سوی دیگر ارزآوری کلان این مجتمع تجاری نگاههای بسیاری از تجار و فعالان اقتصادی را از اقصی نقاط جهان به خود جلب کرده و موجب شده مقامات کشوری و مسئولان استانی در گردهمایی خود بر اهمیت این بندر تجاری ببالند اما در کنار آن از سایر معیارهای رونق فعالیت های تجاری چشم بپوشند تا بسیاری از هم میهنانمان بدون کمترین سودی از این تجارت سیاه پوش عزیران خود شوند.

احمد مرادی، نماینده مردم هرمزگان در مجلس با بیان اینکه تردد میلیون ها کامیون در روز در جاده های استان نشان از اهمیت استان هرمزگان و لزوم ارتقای وضعیت راه های استان هرمزگان است،گفت: بسیاری از استانها راه دارند و به دنبال ارتقا هستند ولی در استان هرمزگان هنوز راه مناسب و مطلوب وجود ندارد.

مرادی با اشاره به اینکه بنادر مهمی از جمله بندرشهید رجایی، بندر شهید باهنر و بندر لنگه در استان هرمزگان وجود دارد، اظهار کرد: هنوز از ظرفیت های بندری و دریایی استان استفاده بهینه نشده است و نیازمند توجه بیشتر و کار کارشناسی برای رونق صنعت دریانوردی در استان هرمزگان است.

طی یک سال گذشته بالغ بر یک هزار کیلومتر راه روستایی درسراسر استان هرمزگان احداث شد و بنا اظهار مسئولان احداث یک هزار کیلومتر دیگر راه روستایی در دستور کار قرار گرفته است از این رو انتظار می رود با توجه به نقش شهرستان بندرعباس در امر اقتصاد ملی و جایگاه ویژه بنادر شهید رجایی و باهنر در تجارت بین المللی انتظار می رود کاستی های حوزه حمل و نقل و راههای رفع شود تا دیگر این شاهراه حیاتی شاهد حوادث مرگبار نباشد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۱۱۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهبود وضعیت ساماندهی محموله‌ها و کالاها در بنادر و گمرکات استان هرمزگان

رئیس قوه قضائیه گفت: با بخشنامه‌ای که در شهریور سال گذشته از ناحیه مدیر کل حقوقی گمرک صادر شد، ترخیص این ماشین‌آلات که به موجب اعلام وزات راه، نیاز مبرم کشور است، با مانع مواجه شد؛ تاکید من آن است برای صدور چنین بخشنامه‌های مهمی باید هماهنگی‌های بیشتری با بخش‌های مربوطه صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام غلامحسین اژه‌ای در جریان بازدید خود از بندر شهید رجایی و یکی از انبارهای اموال تملیکی استان هرمزگان، طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری صدا و سیما اظهار کرد: وضعیت ساماندهی محموله‌ها و اقلام و کالاها در بنادر و گمرکات استان هرمزگان از جمله بندر شهید رجایی، بسیار نسبت به قبل، بهبود یافته است، اما کماکان نیاز به هماهنگی‌های بیشتر میان دستگاه‌های مسئول احساس می‌شود.

وی بیان داشت: یکی از عواملی که می‌تواند وضعیت بنادر و گمرکات کل کشور را به طور کامل سامان دهد، ایجاد سامانه واحد و برخط میان دستگاه‌های متولی در امر واردات و ترخیص کالا و اتصال این سامانه به سامانه جامع تجارت است.

رئیس قوه قضائیه گفت: هدف اساسی من از انجام بازدیدهای میدانی از مراکز گمرکی و بندری و تملیکی آن است که با همکاری و تشریک مساعی سایر قوا، از جمله دولت، مسائل و مشکلات موجود در این مراکز را مرتفع کنیم و نسبت به طرح آن‌ها در جلسه سران قوا نیز اقدام کنیم.

رئیس دستگاه قضا در خصوص بازدید خود از بخش ماشین‌آلات راهسازی گمرک شهید رجایی نیز گفت: با بخشنامه‌ای که در شهریور سال گذشته از ناحیه مدیر کل حقوقی گمرک صادر شد، ترخیص این ماشین‌آلات که به موجب اعلام وزرات راه، نیاز مبرم کشور است، با مانع مواجه شد؛ تاکید من آن است برای صدور چنین بخشنامه‌های مهمی باید هماهنگی‌های بیشتری با بخش‌های مربوطه صورت گیرد و علی‌القاعده باید چنین بخشنامه‌ای که واجد تبعاتی است را خود معاون حقوقی گمرک صادر می‌کرد نه مدیر کل حقوقی آن.

حجت‌الاسلام اژه‌ای گفت: طبق رأی صادره از دیوان عدالت اداری، چنانچه رأی مربوطه نهایی شود تعیین تکلیف این ماشین‌آلات انجام خواهد شد.

کد خبر 750083

دیگر خبرها

  • نظارت میدانی رئیس قوه قضائیه در بازدید از بندر شهید رجایی
  • ۱۰۰۰ کانتینر کالای بدون هویت در بندر شهید رجایی شناسایی شد
  • بهبود وضعیت ساماندهی محموله‌ها و کالاها در بنادر و گمرکات استان هرمزگان
  • نجات ۲۹ دریانوردی هرمزگانی/ ۳ فوتی و ۷ مجروح در سانحه آتش سوزی لنج
  • نظارت میدانی رئیس قوه قضائیه از فرآیند امور در بزرگترین و تخصصی‌ترین بندر کانتینری کشور
  • دستگاه‌های مسوول در بندر شهید رجایی باید به وحدت رویه برسند
  • نظارت میدانی رئیس قوه قضاییه در بازدید از بندر شهید رجایی
  • نظارت میدانی رییس قوه قضاییه از روند کار بندر شهید رجایی
  • بازدید رئیس قوه قضائیه از بندر شهید رجایی
  • ۶۶۰ هزار مسافر در بنادر شرق هرمزگان جابه‌جا شد