Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پی انتشار تصاویری در فضای مجازی، از سوی روابط عمومی دامپزشکی استان کرمانشاه علت سبز شدن عضله سینه مرغ تشریح شد.

به گزارش مهر، روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در خصوص شایعات منتشره شده در فضای مجازی در خصوص آلودگی گوشت مرغ و سبز شدن عضله سینه مرغ و ربط دادن این قضیه به استفاده از هورمون در پرورش مرغ گوشتی با انتشار مطلبی به روشنگری به تنویر اذهان عمومی پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مصرف کنندگان محترم توجه داشته باشند که سبز شدن عضلات سینه مرغ تنها یک سندورم ناشی از عدم خونرسانی کامل به عضله عمقی سینه و یا نگهداری مرغ زنده در شرایط نامناسب است که در ظاهر قابل مشاهده و تشخیص نیست.

کمبود اکسیژن در سالن های پرورشی از جمله عواملی است که در این عارضه تاثیرگذار است، عضله سبز عارضه ای است که بیشتر به دلیل کمبود اکسیژن در بافت های بدن مرغ اتفاق می افتد به خصوص بافت سینه که به خاطر بال زدن های مکرر که ممکن است اکسیژن کافی به آن نرسد.

لازم به توضیح است که این موضوع ارتباطی به عفونت و بیماری باکتریایی و تزریق هورمون ندارد و برخلاف اظهارات کذب منتشر شده که سبز شدن عضله سینه مرغ به تزریق هورمون نسبت داده شده باید توجه داشت که تزریق هورمون غیرمنطقی و غیرعلمی است؛ چراکه اصولا هورمون پایه پروتئینی داشته و اسید های معده آن را از بین می برد و همچنین باید در صورت استفاده از هورمون تزریقی به تک تک طیور یک مرکز تزریق صورت گیرد که این امر هم غیرمنطقی است و هم مقرون به صرفه نیست.

همچنین در کشتارگاه های صنعتی مرغ کادر نظارت بهداشتی توسط دکتر دامپزشک و یک کارشناس دامپزشکی به صورت مستمر انجام می گیرد، اما این عارضه در ظاهر هم قابل تشخیص نیست و تنها در هنگام باز شدن سینه قابل رویت است.

از سوی دیگر شهروندان توجه داشته باشند که در صورت مشاهده این عارضه در مرغ اگر گوشت بوی نامطبوعی نداشته باشد می توانند قسمت تغییر رنگ داده شده را جداسازی و بقیه را مصرف کنند، چرا که هیچ گونه خطری برای سلامت آنها نخواهد داشت.

لازم به توضیح است انتشار فایل های تصویری و متن های منتشر شده در فضای مجازی که مبتنی بر نشر اکاذیب توسط افراد غیر کارشناس است تنها موجب تشویش اذهان عمومی و باعث ضربه به صنعت پرورش طیور کشور و کاهش مصرف مرغ در جامعه می شود.

مصرف کنندگان محترم می توانند با اطمینان خاطر و بدون دغدغه فرآورده های خام پروتئینی مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و در صورت داشتن هرگونه سوال، انتقاد و یا پیشنهاد با سامانه تلفنی ۱۵۱۲ و یا سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان تماس حاصل کنند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۱۱۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ هزار و ۸۰۰ مجوز دامداری و پرورش طیور رد شد

اصلاح فواصل بهداشتی کسب وکار‌های کشاورزی امروز موضوع مورد بحث برنامه بالاتر بود که در این برنامه سعید کرمی نماینده سازمان دامپزشکی ومحبوبه محمد زمانی مدیر صدور مجوز‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی  حضور پیدا کردند.

در این برنامه سعید کرمی نماینده سازمان دامپزشکی گفت: در بحث کنترل بیماری‌های دامی و انسانی سه راهکار از جمله پیشگیری، کنترل و رفع بیماری وجود دارد.

کرمی بیان کرد: در بحث بهداشت مجموعه و مرزعه قرنطینه، ورود و خروج  لوازم و واکسیناسیون بسیار مهم است یکی از مهم‌ترین عوامل و راهکار‌ها کاهش تراکم است و به گونه‌ای این اقدام سیاست مبارزه زنی به شمار می‌رود چراکه از عامل و انتشار و تکثیر ویروس جلوگیری می‌کنیم.

نماینده سازمان دامپزشکی اظهار کرد: در تمامی دنیا در مبحث پیشگیری از محدوده کاهش تراکم استفاده کرده اند و الزام فاصله بین واحد‌های پرورش دام به عنوان رکن اساسی در این بخش به شمار می‌رود.

کرمی تاکید کرد: تجارب گذشته و اتفاق‌های هم که در سال‌های گذشته رخ داده و تجربه بشری هم در حوزه الزامات بین المللی هم حاکی از آن است که در بحث تولید و صادرات چه در حوزه طیور وچه در سایر بخش‌ها تابع شرایط و ضوابط بین امللی بوده است و برای تمامی کشور‌های صادر کننده دام وطیور بحث رعایت فاصله حداقلی الزامی بوده است.

وی بیان کرد:  آیین نامه مربوط به اصلاح  فواصل بهداشتی و تجدید نظر در آن توسط دامپزشکی انجامش ده و به هئیت دولت رفته است و ما به عنوان دستگاه فنی مربوطه آن را اجرا کرده ایم، اما هنوز این اصلاح آیین نامه توسط هیئت دولت تصویب و به اجرا نرسیده است.

در ادامه این برنامه محبوبه محمد زمانی مدیر صدور مجوز‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی گفت:  صدور مجوز یکی از بخش‌های مهم در حوزه جهادکشاورزی به شمار می‌رود چراکه ممکن است بسیاری از دامپزشکی‌ها و بخش‌های پرورش دام و طیور به دلیل آنکه نتوانسته است مجوز دریافت کنند فعالیت خود را شروع نکرده و حتی تعدادی از آنها هم تعطیل شده است.

او بیان کرد: در ۵ سال گذشته ۴ هزار و ۸۰۰ درخواست مجوز شروع فعالیت دامداری و پرورش طیور داشته ایم که به دلیل نداشتن جرائم تایید نشده و امکان شروع برای فعالیت این بخش‌ها فراهم نشده است.  

وی افزود: این ۴ هزار و ۸۰۰ درخواست معادل ۳۰ درصد از درخواست‌های ارائه شده در حوزه جهاد کشاورزی بوده که به سازمان نظام مهندسی کشاورزی ارسال شده است.

محمد زمانی بیان کرد: رعایت فاصله همواره به عنوان دم دست‌ترین و آسان‌ترین راهکار برای جلوگیری و یا پیشگیری از بروز بیماری به شمار می‌رود در صورتی که هم اکنون با شروع تکنولوژی و علم و بهداشت و همچنین تزریق واکسن‌های مختلف می‌توان از بروز بیماری در این بخش جلوگیری کرد.

او بیان کرد: اکثر درخواست‌های مثل دام سبک و سنگین و بسیاری از درخواست‌ها نیاز به سخت گیری‌های آیین نامه فواصل بهداشتی ندارد.

او گفت: نباید بین واحد گلخانه با دامپروی وجود داشته باشد در حالی که امروز بین 150 متر است که نباید این فواصل بهداشتی و سختگیری در این بخش وجود داشته باشد.

در ادامه این برنامه افشین صدر دادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: طی سال‌های اخیر ظرفیت‌های زیادی از دام سبک را از دست داده ایم و در حال حاضر نیاز داریم این ظرفیت‌ها را بازگردانیم و با توجه به آنکه  مسئله حساسیت گوشت قرمز وجود دارد و ما در این بخش نیاز به یک جهش داریم بنابراین باید در حوزه دام آن بخش‌های که حساسیت زا نیست و امکان آن وجود دارد که فواصل را کم کنیم  و ظرفیت‌ها افزایش یابد.

وی بیان کرد:  مجتمع‌های زیاد پروار بندی داریم که  فاصله آنها تن‌ها یک تیغه است و در مجتمع‌های دام شیری  از جمله مجتمع فشا فویه است و الحمدلله سازمان دامپزشکی و اشراف خوبی در مسئله بیماری‌ها اعمال کرده است بنابراین می‌تواند  با توجه به مدیریت خوب و افزایش فراغ بال و کاهش حساسیت‌ها در برخی از مراکز زمینه را برای ظرفیت‌ها را فراهم کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن
  • درد قفسه سینه نشانه چه بیماری است؟
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • ۴ هزار و ۸۰۰ مجوز دامداری و پرورش طیور رد شد
  • آغاز ایمن سازی رایگان دام‌های هویزه برعلیه بیماری‌های طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله
  • واکسیناسیون دام‌های هویزه علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله
  • اغازواکسیناسیون پنوموکوک (سینه پهلو)در مجموعۀ زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • ۸۰۰ مورد آبیاری غیرمتعارف با آب فاضلاب در استان گزارش شد
  • واکسیناسیون دام‌های سبک در مقابل آبله