Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-28@06:47:55 GMT

شورای پنجم، پایانی برای انتخابات طایفه‌ای

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۱۴۱۲۲

در انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا در زنجان، شاهد آن بودیم که انتخاب طایفه‌ای جای خود را به انتخاب لیست و برنامه در سبد آرای مردم داد.

به گزارش صدای ایران، طبق اصل یکصدم فصل هفتم قانون اساسی مصوب سال 1368 صراحتاً به نهادهای شورای اسلامی شهر و روستا اشاره کرده و آنان را نهادی برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان و یا استان انجام می‌شود که اعضای آن را، مردم همان محل انتخاب می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان در حدود و وظایف اختیارات و نحوه انتخاب و نظارت شوراهای مذکور و سلسله مراتب آن‌ها را که باید با رعایت اصول وحدت ملی و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی و تابعیت حکومت مرکزی باشد، معین می‌کند.

دورهمی بررسی ابعاد سیاسی و اجتماعی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان زنجان با موضوع جریان‌شناسی سبد آرای کاندیداهای پنجمین انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در زنجان برگزار شد.

در این نشست، مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری زنجان با اشاره به آمار شرکت‌کنندگان در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان، اظهار می‌کند: در این دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، 5083 نفر در استان زنجان ثبت‌نام کردند که این میزان ثبت‌نام نسبت به چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا قریب به 6 درصد افزایش یافته است.

«بهروز مهدوی» ادامه می‌دهد: 779 نفر در انتخابات شوراهای اسلامی شهرها در سطح استان و 4304 نفر نیز در انتخابات شوراهای اسلامی روستا ثبت‌نام کرده بودند که نسبت به دوره چهارم به ترتیب 14 و 8.4 درصد رشد داشت که از این شرکت‌کنندگان 1351 نفر سابقه حضور در شوراهای اسلامی شهر و روستا را داشتند.

وی می‌افزاید: مشارکت بانوان در این دوره از انتخابات نسبت به دوره چهارم در انتخابات شوراهای اسلامی شهر 27 درصد و در انتخابات شوراهای اسلامی روستا، 33 درصد افزایش داشت. همچنین در بازه سنی 36 تا 40 سال، بیشترین فراوانی سنی و بالای 75 سال کم‌ترین فراوانی را در بین شرکت‌کنندگان در انتخابات داشته است.

انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، انتخاباتی در سایه و سکوت

اردیبهشت‌ماه امسال هم‌زمان با برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخابات دیگری نیز در کشور برگزار شد که گاهاً شاهد آن بودیم که از نظر تحلیل‌های کارشناسی پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در زیر سایه این انتخابات مانده بود. هر چند که انتخابات شورای شهر در بُعد و سطح قابل مقایسه‌ای با انتخابات ریاست‌جمهوری نیست، اما از دیگر ابعاد اهمیت زیادی دارد و شاهد تغییراتی در انتخابات مردم شهر زنجان در انتخاب افراد برای حضور در این مسند هستیم.

در ادامه این نشست، فرماندار شهرستان زنجان نیز ابراز می‌کند: شاهد آن هستیم که پس از پایان انتخابات، سکوت و سکونی در رابطه با این مسأله در جامعه ایجاد می‌شود که این مخالف روح انتخابات است، به‌طوری ‌که پس از هر انتخابات، باید دانش و سبک زندگی سیاسی مردم ارتقا پیدا کند و این مهم، فلسفه وجودی انتخابات است و اگر تغییری در سبک زندگی و دانش سیاسی مردم پس از انتخابات ایجاد نشود، نشان از آن دارد که در انتخابات ایرادی وجود داشته است.

«رسول بیات» ادامه می‌دهد: ابعاد انتخابات باید سنجیده شود و در زندگی سیاسی مردم موثر باشد و پس از هر انتخاباتی، نقاط ضعف و قوت آن انتخابات بررسی شود تا بتواند بر زندگی سیاسی مردم تاثیرگذار باشد.

وی در ادامه به موضوع انتخابات این دوره شوراهای اسلامی در زنجان اشاره کرده و اظهار می‌کند: در طول زمان ثبت‌نام دوره پنجم انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سطح شهرستان زنجان، 1453 داوطلب در حوزه شهری و روستایی شرکت کردند که 309 نفر آنان برای انتخابات شورای اسلامی شهر و 1144 نفر کاندیدای شورای اسلامی روستا شدند. همچنین 1373 نفر از شرکت‌کنندگان مرد و 80 نفر آنان را نیز زنان تشکیل می‌دادند که در این دوره انتخابات، شاهد افزایش حضور بانوان بودیم که حتی دو نفر از آنان توانستند کرسی‌های علی‌البدل شورای شهر زنجان را کسب کنند.

بیات می‌گوید: از افراد شرکت‌کننده در انتخابات 271 نفر به عبارتی 996 درصد تایید صلاحیت و 4 درصد نیز رد صلاحیت شدند و در مجموع 253 نفر برای تبلیغات برای 9 کرسی تایید صلاحیت نهایی شدند که با انصراف 33 نفر از آنان 220 نفر تا روز انتخابات در صحنه رقابت‌ها باقی ‌ماندند.

این مسئول با اشاره به تغییر رویکرد در انتخابات شورای اسلامی شهر زنجان توسط مردم، خاطرنشان می‌کند: علاوه ‌بر افزایش حضور خانم‌ها در کاندیداتوری انتخابات، شاهد تغییر رویکردهای دیگری نیز هستیم، به‌گونه‌ای که با افزایش حضور زنان در انتخابات، آنان فقط توانستند دو کرسی علی‌البدل را به‌دست آورند. در بحث شوراها، زنان همواره در صحنه انتخابات حضور داشتند و نوع و شیوه تبلیغات آنان متفاوت‌تر از مردان بود ولی در این دوره انتخابات شورای اسلامی شهر زنجان، مردم انتخاب دیگری داشتند و اعضای شورای انتخاب شده بیشتر مردگرایانه و به صورت لیستی از احزاب سیاسی بود.

فرماندار شهرستان زنجان یادآور می‌شود: از دیگر تغییرات دوره پنجم انتخابات شورای شهر زنجان، شاهد افزایش قریب به 16 درصدی کاندیداها و افزایش حضور جوانان و افراد با تحصیلات تکمیلی بالا بودیم. همچنین شاهد تغییر ذائقه سیاسی جامعه رای‌دهندگان و نیز تغییراتی در شیوه تبلیغ کاندیداها به صورت لیستی و احزابی بودیم و تغییر دیگر در انتخاب مردم، تجربه‌گرایی آنان و انتخاب بر اساس تجربه و عملکرد گذشته افراد بود که این تغییرات رویکردی در انتخاب‌ها از جانب مردم سبب شد آنان بازیگران عرصه انتخابات باشند تا تماشاچی.

خداحافظی با انتخابات طایفه‌ای

با وجود افزایش حضور زنان به‌عنوان کاندیدا در انتخابات شورای اسلامی شهر زنجان و با استفاده از روش‌های تبلیغاتی گاهاً عجیب که با ذائقه سنتی مردم سازگار نبود، شاهد حضور حداکثری مردان در کرسی‌های شورای شهر زنجان و نیز لیست‌گرایانه شدن و تجربه عملیاتی افراد انتخاب شده توسط مردم و عدم انتخاب قومی و قبیله‌ای و منطقه‌ای بودیم.

در رابطه با این مسأله، مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری زنجان، اظهار می‌کند: در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر زنجان، استقبال زیادی از زنانی که در انتخابات به‌عنوان کاندیدا شرکت کرده بودند، به عمل نیامد و مردم با در نظر گرفتن مشکلات شهری، در انتخاب اعضای شهر، تنگناهای شهری را مردانه دیدند و بدون تعصب جنسیتی و بر مبنای توانایی عملیاتی، رای دادند.

«مهدوی» ادامه می‌دهد: در حال حاضر مشکلات شهری بیشتر شامل مشکلات رانندگی و ترافیکی، پروژه‌های عمرانی، زیربناهای شهری و ... است که این نوع کارها، کارهای مردانه بوده و این مهم دلیلی برای رای بالای مردان در انتخابات بود.

وی تصریح می‌کند: شیوه تبلیغ زنان در انتخابات شورای شهر زنجان به گونه‌ای بود که توسط افکار عمومی بخش سنتی جامعه مورد قبول واقع نشد و افکار جو ‌عمومی بر عیله شیوه تبلیغات و نحوه چیدمان‌ها و عکس‌ها بود.

فرماندار شهرستان زنجان اظهار می‌کند: با تغییرات مهم رویکردی که از جانب مردم و شرکت‌کنندگان در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر زنجان شاهد آن بودیم، اول مردگرایانه شدن شوراها و پس از آن نیمه‌لیستی شدن اعضای انتخاب شده است و این آرزوی ما برای حرکت به سمت ‌و ‌سوی تشکیل شوراهای برنامه‌محوری و لیستی است.

بیات ادامه می‌دهد: در بحث اجرایی انتخابات و اقدامات قبل از آن، سعی بر این بوده که حداقل مزاحمت‌ها برای شهروندان ایجاد شود تا کسی احساس نکند که مجموعه مجریان و حاکمیت، در امور دخالت بالایی دارند تا مردم بتوانند آزادنه انتخاب کنند، به‌طوری ‌که در طول زمان تبلیغات 950 بنر که متخلف بودند، پایین آمد.

وی تصریح می‌کند: همچنین شاهد بودیم که مردم در این انتخابات، منطقه‌ای عمل نکردند و گواه این امر زمانی بود که پس از شمارش آرایی که دستی اتخاذ شده بود، در آرای همه شرکت‌کنندگان تغییرات محسوسی مشاهده شد و این مهم حاصل رویکرد جدید مردم از مطالبات قبیله‌ای به سیاست‌ورزی شهروندمدارانه است.

لیست احزاب به میدان انتخابات آمد

با وجود این‌که برخی اذعان می‌کردند که انتخابات ریاست‌جمهوری سبب به حاشیه کشیده شدن انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شود، اما شاهد حضور پررنگ مردم در پای صندوق‌های رأی و مشارکت آنان در هر دو انتخابات بودیم و افرادی نیز که در سال‌های قبل در انتخابات مشارکت نداشتند نیز در انتخابات حضور پیدا کردند.

در رابطه با این مسأله فرماندار شهرستان زنجان، اظهار می‌کند: همواره امر انتخابات برای برخی جدی و برای برخی مهم نبود و در انتخابات اخیر نیز به طور کمرنگی شاهد این امر بودیم ولی در حال حاضر بدنه اصلی افرادی که از مشارکت‌های سیاسی غافل بودند، از خواب غفلت بیدار شده است و بی‌تفاوتی‌ها جای خود را به فعالیت داد و اگر روند مشارکت و آگاهی‌ها این‌گونه افزایش پیدا کند، در دوره بعد شاهد برگزاری انتخابات بهتری خواهیم بود.

بیات ادامه می‌دهد: در تبلیغات شاهد ارائه لیست‌های احزاب سیاسی با برنامه‌های مشخص و تدوین شده‌ای بودیم که تفکر جمعی را به دنبال داشت و پس از انتخابات نیز شاهد آن هستیم که از هر کدام از این لیست‌ها فردی انتخاب شده و مردم تمایل دارند که به لیست‌ها و برنامه‌های مدون رأی دهند تا این‌که عرصه را برای افرادی که شورا را محلی برای جنجال‌آفرینی و منافع شخصی و قومی قبیله‌ای می‌دانند، باز کنند.

اما و اگرهای برگزاری الکترونیکی انتخابات

برخی الکترونیکی شدن انتخابات شورای اسلامی شهر را سبب پایین بودن مشارکت در انتخابات و کندی در روند اخذ ‌رأی برشمردند، در حالی ‌که برگزاری الکترونیکی انتخابات از بهترین و ایمن‌ترین انتخابات در جهان است و می‌تواند از بسیاری از حاشیه‌سازی‌های پس از انتخابات جلوگیری کند.

در رابطه با این مسأله، مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری زنجان، با بیان این‌که 72 درصد جمعیت استان واجد شرایط رأی دادن بودند، خاطرنشان می‌کند: از یک میلیون و 57 هزار و 61 نفر جمعیت استان زنجان، تعداد واجدان شرایط در استان، 769 هزار و 784 نفر بود که 72 درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد و 17 هزار و 850 نفر نیز رای‌اولی امکان شرکت در انتخابات را داشتند.

مهدوی یادآور می‌شود: در استان زنجان در 17 شهر و روستا، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شد که در 3 شهر زنجان، ابهر و خرم‌دره، این انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شد.

وی می‌افزاید: هر شیوه جدیدی که در جامعه ایجاد شود، مردم در ابتدا مقاومت‌هایی از خود نشان می‌دهند و چون برای اولین‌بار بود که در شهر زنجان انتخابات به شکل الکترونیکی برگزار می‌شد با مشکلاتی مواجه شد ولی در شهرهای ابهر و خرم‌دره، انتخابات برای دفعه دوم بود که به صورت الکترونیکی برگزار می‌شد ولی در دیگر شهرها مشکلی که در رابطه با احراز هویت در زنجان با آن مواجه بودیم و سبب کندی کار شده بود، احساس نمی‌شد که البته ناآگاهی مردم در رابطه با نحوه برگزاری الکترونیکی انتخابات نیز در کندی امر موثر بود.

مهدوی یادآور می‌شود: در رابطه با برگزاری الکترونیکی انتخابات، آموزش‌هایی از طریق صدا و سیما به صورت فراگیر در اختیار مردم قرار گرفت و نیز در سطح شهر چادرهایی برای آموزش برگزاری این نحوه از انتخابات، برپا شد که متاسفانه با استقبال مناسبی روبه‌رو نشد و این خود عامل مهمی در تاخیرهای به‌وجود آمده در برگزاری الکترونیکی انتخابات شورای اسلامی شهر زنجان بود. همچنین دستگاه‌ها قبل از انتخابات مورد آزمون قرار گرفته بودند ولی متاسفانه برخی از دستگاه‌ها در روز انتخابات با مشکل فنی مواجه شدند که این مهم نیز سبب شد که روند انتخابات شورای شهر کند شود.

وی تصریح می‌کند: از بیش از 769 هزار نفری که معادل 76 درصد حمعیت استان را تشکیل می‌دهند، 67 درصد به پای صندوق‌های رای آمده و در انتخابات شرکت کردند.

در این رابطه فرماندار شهرستان زنجان، اظهار می‌کند: برگزاری الکترونیکی انتخابات از روش‌های مناسبی است که از پیامدهای منفی و عوارض انتخابات جلوگیری می‌کند ولی تا مردم خود با مشکلی مواجه نشوند، به دنبال آموزش در رابطه با آن نمی‌روند.

بیات ادامه می‌دهد: باید در هنگام برگزاری انتخابات به جای درخواست افزایش صندوق‌های رای، درخواست می‌شد تا دستگاه‌های احراز هویت افزایش یابد تا کارها سریع‌تر انجام شود و تفاوت‌هایی که در اخذ رای نسبت به دوره‌های قبل بود، این بود که در دوره‌های قبل فرآیند اخذ رای تا زمانی که مردم در شعبات رای‌گیری حضور داشتند، انجام شد ولی در این دوره، ساعت 12 شب، مهر نظارت بر انتخابات برداشته شد و عملا اخذ رای بدون این مهرها غیرقانونی و آرای ماخوذه باطل محسوب می‌شد.

وی می‌افزاید: مشارکت بیش از حد نسبت به دوره‌های قبل و افرادی که در ساعات پایانی به شعبات اخذ رای مراجعه کردند نیز از دلایل ازدحام و شلوغی و عدم امکان اخذ ‌رای از همه رای‌دهنگان حاضر در شعبات بود.

فرماندار شهرستان زنجان با اشاره به ینکه برخی برگزاری الکترونیکی انتخابات مانع مشارکت مردمی می‌دانند، تصریح می‌کند: برگزاری الکترونیکی انتخابات مانع مشارکت مردمی نبوده و حتی میزان مشارکت نسبت به دوره قبل کم‌تر نشده است؛ به‌طوری که میزان مشارکت در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، قریب به 76 درصد و نزدیک به میزان مشارکت انتخابات ریاست‌جمهوری بود.

بیات با اشاره به نقش فضای مجازی در این دوره از انتخابات، یادآور شد: یکی از اتفاقات و تغییراتی که در انتخابات امسال وجود داشت، گسترش دامنه فضای مجازی در دوران انتخابات بود که سبب برخی اعتراضات و فضاسازی‌هایی شده بود که آنقدر که باید نتوانست موثر واقع شود.

انتخابات طایفه‌ای جای خود را به انتخاب لیست و برنامه در سبد آرای مردم داد

در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به‌خصوص انتخابات شورای شهر زنجان، شاهد تغییر رویکردهایی از جانب رأی‌دهندگان و کاندیداها بودیم که سبب تعالی انتخابات شد و نتیجه آن نشان داد که انتخاب طایفه‌ای و قومی قبیله‌ای جای خود را به انتخاب لیست و برنامه در سبد آرای مردم داد.

منبع: صدای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۱۴۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کشور: کشور آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس است

وزیر کشور گفت: مقدمات برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس فراهم شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از وزارت کشور، احمد وحیدی روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت در حاشیه سفر به مشهد مقدس اظهار کرد: همه مقدمات برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه فراهم شده است.

وی افزود: این مرحله از انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۸ حوزه به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

دومین دور انتخابات برای شکل گیری دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار می شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تاثیر مثبت انتخاب فرد اصلح در دور دوم انتخابات بر آبادانی شهرستان
  • از «جهانبخش امینی» چه می‌دانیم؟
  • کشور آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس است
  • اظهارات جدید وزیر کشور درباره دور دوم انتخابات مجلس
  • وزیر کشور: کشور آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس است
  • آمادگی کشور برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس
  • آمادگی کشور برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس
  • کشور مهیای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس است
  • کشور محیای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس است
  • تلاش های اصحاب رسانه در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری قابل تقدیر است