یا خوب کار می کنید و تا ۱۴۰۸ در قدرت میمانید یا ۱۴۰۰ قدرت را واگذار می کنید
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۱۴۱۲۳
تاجیک تاکید دارد جریان اصلاحات وارد یک برهه تاریخی شده که بدون شک خودش می تواند آینده این شرایط تاریخی را رقم بزند، در غیر این صورت و در نبود فعالیتهای موثر اصلاح طلباندرجامعه این امکان وجود دارد که در ۱۴۰۰ آنها قدرت را به رقیب واگذار کنند.
به گزارش صدای ایران محمدرضا تاجیک، استاد دانشگاه , تحلیلگر مسائل سیاسی از جمله فعالان سیاسی اصلاحطلبی است که سعی کرده فاصله انتقاداتش با قدرت را همواره حفظ کند و واقعیتهای موجود را به بزرگان جریان اصلاحطلبی یادآوری کند، پیش از انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت امسال زمانی که شورای سیاستگذاری اصلاحطلبان روحانی را به عنوان گزینه اصلی خود برای رقابتهای انتخاباتی معرفی کرد، او به صراحت اعلام کرد که این جریان سیاسی جز روحانی آلترناتیوی ندارد؛ در عین حال با توجه به گرایشات فکری و عملی دولت یازدهم عقیده داشت که روحانی در نبود آلترناتیو، ضعف رقبا و نزدیکی اش به جریان اصلاحات میتواند پیروز انتخابات باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حال که چنین شده است، تاجیک تاکید دارد که جریان اصلاحات وارد یک برهه تاریخی شده که بدون شک خودش می تواند آینده این شرایط تاریخی را رقم بزند. او می گوید اصلاحطلبان با توجه به حضور در دولت، شوراهای شهر و روستا و فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی باید بتوانند چنان عمل کند که فرصت چهارساله خود را به پیروزی ۱۲ ساله تبدیل کنند؛ در غیر این صورت تاجیک از هم اکنون هشدار داده که مردم در نبود فعالیتهای موثر اصلاح طلبان در جامعه مجددا به تغییر دولت و جریان سیاسی حاکم تمایل پیدا کنند و این امر ممکن است در یک روند تاریخی باعث شود قدرت هماننند سال 1384 در 1400 به رقیب جریان اصلاح طلب واگذار شود .
مردم در انتخابات سال ۹۶ از حادثههای سیاسی جلوگیری کردندمحمد رضا تاجیک در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، در پاسخ به چیستی هویت انتخابات سال ۹۶ که در پس آن پیروزی جریان اصلاحات با رایآوری حسن روحانی رقم خورد، اظهار کرد: شاید این شعار مدونا را شنیده باشید، "واقعیت مرا نخواهید شناخت". به نظر من در انتخابات ۹۲ و ۹۶ ما با یک مدونای سیاسی مواجه بودیم که شناختن واقعیت آن، سخت و پیچیده است. واقعیت این دو رخداد فربهتر از آن است که در یک قالب نظری خاص بگنجد.
وی در همین راستا توضیح داد: اگر این کار را انجام دهیم دچار یک نوع توتالیتاریسم تحلیلی میشویم. دچار نوعی استبداد تحلیلی یا استبداد نظری میشویم؛ چراکه در این حالت تلاش میکنیم واقعیت را به به شکل و اندازه و یا قاب و قالبِ چارچوب نظری خود در بیاوریم و مصادرهاش کنیم، بنابراین اگر بخواهیم این واقعیت و رخدادها را تحلیل کنیم، باید از منظرهای گوناگون نظری به آن بنگریم.
این استاد دانشگاه گفت: هم در انتخابات سال ۹۲ هم در سال ۹۶ ما با شکلی از پوپولیسم مدرن روبرو شدیم. حتی میشود گفت شاهد یک پوپولیسم پستمدرن بودیم. پوپولیسم صرفا آن معنایی که ما در ادبیات سیاسی سنتی خودمان فهم میکنیم را نمیدهد. پوپولیسم زمانی معنا مییابد که یک زنجیرهی هویتی میان هویتهای متمایز شکل بگیرد که در پس و پشتش مطالبهای مشترک نهفته باشد. این نوع پوپولیسم یک جنبش پستمدرن است.
وی سپس تصریح کرد: از این منظر میتوانیم بگوییم در دو انتخابات ۹۲ و ۹۶ شاهد این نوع از پوپولیسم هستیم اما صرفا نمیتوان از این منظر کلیت و تمامیت این رخداد را تحلیل کرد. زیرا در سال ۹۲ و چه در ۹۶ ما شاهد نوعی جنبش با سویهی نفیکنندگی و سلبی نیز بودیم. چون مردم نمیخواستند رخداد از قبل تعریف و تدبیرشدهای در جامعهشان رخ دهد، رخداد دیگری را شکل دادند. آیا این رخدادی که شکل داده شد لزوما مطلوب آنها بود؟ خیر. یادمان نرود که با کارتی که در دست نیست نمیتوان بازی کرد. باید با کارتی که روی میز است بازی کرد. بنابراین مردم با کارتی که در دست داشتند هوشیارانه بازی کردند.
روحانی بخش عظیمی از این سرمایه اجتماعیاش را مدیون اصلاحطلبان استتاجیک اظهار کرد: رایی که به آقای روحانی داده شد از سه منظر قابل تامل است. سلبی، ایجابی و نیز از منظری برونشخصیتی و برونجریانی. در مورد سومی باید بگویم این سرمایهی اجتماعی و این اعتماد مردمی که دوباره نصیب جناب آقای روحانی شد، هدایتی بود که از سوی برخی از گروههای مرجع و شخصیتهای مرجع اصلاحات به ایشان اعطا شد. من نمیخواهم اینجا نافی این واقعیت باشم که خود ایشان دارای سطح و گسترهای از مقبولیت بوده و هستند، اما بخش عظیمی از این سرمایهی اجتماعی و اعتمادی که به ایشان ارزانی شد هدایتی بود از سوی شخصیتها و جریانهای مقبول جامعه.
وی یادآور شد: در بعد سلبی ایشان ممکنترین و مطلوبترین گزینهای بود که میشد با آن وارد بازی سیاست و قدرت شد. یعنی تنها بازی در شهر بود که نسبت به بازیهای دیگر مقبول جلوه میکرد. بازیهای دیگر رغبت، شعف و جاذبهای ایجاد نمیکردند. بنابراین در چنین فضایی که امکان بازی با کارتهای دیگر نیست با کارتی که ممکنتر و مطلوبتر است بازی میشود. در مورد روحانی هم چنین اتفاقی افتاد.
این استاد دانشگاه پیش از انتخابات در مصاحبهای گفته بود به دلیل فقدان گزینهای دیگر در جبهه اصلاحطلبی، احتمال رایآوری روحانی در مقابل رقیبانش بالا است. وی در همین راستا توضیح داد: قبل از انتخابات گفتم یک شانس عظیم روحانی برای پیروزی، در فقدان آلترناتیو است. بازیگرانی که در مقابل ایشان صف کشیدند کارت سوخته و بازیگرانی برای بازی نکردن و شکستخوردن بودند. تنها کسی که از استعداد پیروزشدن در این بازی برخوردار بود، شخص روحانی و تیمش بود.
وی ادامه داد: اما این پیروزی یک جنبه ایجابی هم دارد. مردم ما به دلیل شرایط منطقهای و محیطی که دارند؛ یک نوع هراس پنهان در پس ذهن و روانشان نهفته است. این شرایطهراسی، آنها را به نوعی محافظهکاری و حفظ وضع موجود تشویق کرده است. مسلما آنها در چنین شرایطی گزینهای که میتواند حفظ وضع موجود کند را انتخاب میکنند.
تاجیک با بیان اینکه مردم ایران نمیخواستند گزینههای رادیکال بر مسند ریاست جمهوری بنشینند، تصریح کرد: گزینهای که به صورت رادیکال ایجاد تغییر کند و چه در سطح داخلی و چه در سطح خارجی تنشهایی را ایجاد کند مطلوب جامعهی اکنون ما نیستT بنابراین در سطح خارجی، دولتی را میخواستند که با کشورهای خارجی مذاکره کند. نفس مذاکره و نفس گفتوگو مهم بود. این که آیا در قالب این گفتوگو و قرارداد، "برجام" به موفقیت رسیده یا نه ، مبحث مجزایی است. به نظر من نفس گفتوگو و مذاکره در دولت کنونی با قدرتهای بزرگ نگاههای مختلفی را به خود جذب کرد.
وی رای مردم به روحانی را یک کنش تاریخی دانست و گفت: در بحث اقتصادی دولت توانست تورم را تا حدودی مهار کرده، در زندگی روزمره مردم تاثیر نسبتا محسوسی بگذارد و در بعد اجتماعی و بعضا در بعد فرهنگی نیز نسبت به دولت گذشته گشودهتر عمل کرده است. طبیعتا این فعالیتها نگاه مردم را به خود جلب میکند. افزون بر این، میتوان این رخداد را نوعی شورش موقعیت نیز تحلیل کرد. واقعیت آنچه که در سال ۹۶ اتفاق افتاد را نخواهیم شناخت؛ اما میتوان آن را یک شورش موقعیت فرض کرد. در شرایطی خاص، بسیاری از مردم با تمامی گوناگونیشان یک کنش مشابه انجام میدهند چرا که شرایط تاریخی موجود طلب میکند اینگونه رفتار کنند. غیر از آن اگر رفتار کنند تاریخشان عوض میَشود. برای اینکه اراده خودشان را تحمیل کنند همه با انگیزهها و انگیختههای مختلف یک کنش واحد انجام میدهند.
این فعال سیاسی اصلاحطلب در همین راستا تاکید کرد: هیچگاه شما نمیتوانید بگویید آنچه در دو انتخابات ۹۲ و ۹۶ حادث شد توسط جمعیتی ایجاد شد که دارای رهبری، منش، روش و آرمانهای واحد بودهاند. این مردم به علت شرایط تاریخی کشور قیام کردند و حرکت تاریخی خود را انجام دادند و به پیروزی رسیدند. از سوی دیگر، آن سه عامل سلبی، ایجابی و عامل بیرونی هم عمل کردند و ما نهایتا شاهد این بودیم که رای مردم یکبار دیگر دولت کنونی را بر سریر قدرت نشاند.
اصلاحطلبان باید امروز فردای خود را بسازندتاجیک با طرح این سوال که آیا اصلاحطلبان میخواهند طبق یک رسم قدیمی بعد از هشت سال قدرت را واگذار کنند، یا خیر ؟ گفت: بودا میگوید ما آنچه امروز هستیم که دیروز اراده کردیم آنچه فردا خواهیم بود که امروز اراده میکنیم. فردای ما موضوع اراده ما است. موضوع کشف و پیشبینی نیست. به قول بزرگی بعد از خراب شدن دیر یهودیها امر پیشگویی را به احمقها واگذار کردند. فقط احمقها هستند که میگویند آینده چه حادث میشود. آنهایی که عقلایی فکر میکنند آینده را براساس تلاشهای امروزشان میسازند. میتوانیم اراده کنیم، چهار سال بعد طبق یک عادت مالوف و مرسوم تاریخی قدرت را واگذار کنیم. میتوانیم اراده کنیم هشت سال را به ۱۶ سال یا بیشتر تبدیل کنیم.
وی افزود: به هر حال مردم ما تلاش خود را انجام دادند. لزوما اینکه مردم همه تخم مرغ هایشان را درون سبد یک جریان میگذارند و به او رای میدهند یک فرصت نیست. لزوما نباید دست افشان و پای کوبان باشیم. حتی پیروزیهای پیآپی اخیر میتواند تهدید هم باشد. چرا که توپ در زمین اصلاحطلبان است، دیگر نمیتوان فرافکنی کرد، دیگر نمیتوان گفت نگذاشتند، دیگر نمیتوان گفت شورا از ترکیب جناحهای دیگر بود و تصمیمات را عقیم میگذاشتند.
اصلاحات چارهای جز موفقیت ندارداین استاد دانشگاه خطاب به اصلاحطلبان گفت: اکنون اراده مردم بر این بوده تا تمام بازیگران را از یک جنس انتخاب کنند. حالا زمان بازیگری آنان است. آنان یک راه و یک آلترناتیو بیشتر ندارند؛ باید موفق باشند. چه در شورای شهر، چه در مجلس و چه در دولت باید موفق باشند.
وی ادامه داد: با هر فاصله انتقادی که به دولت داریم باید تلاش کنیم تا دولت موفق شود. باید تلاش کنیم تا دولت کارآمد باشد و بتواند در عرصه زندگی روزمره مردم نقشآفرینی کند. باید تلاش کنیم تا دولت مردم را به آینده امیدوار کند. باید کمک کنیم تا دولت بتواند مشکلات را مرتفع کرده و جلوی ستیزهای داخلی را بگیرد. باید به دولت کمک کنیم تا بتواند فاصلههای جنسی، طبقاتی و قومی را کاهش دهد و بتواند تنشهایی را که هر روز افزونتر میشود را مرتفع کند.
تاجیک خطاب به منتخبان شوراهای شهر و روستا نیز گفت: از طرف دیگر شورای شهر تهران در اختیار اصلاحطلبان است. آنان باید تلاش کنند تا طبق شعارها و مطابق دقایق گفتمان اصلاحطلبی شایستهها را پاس بدارند. به جای آنکه در پس پرده شورای شهر جنگ جناح ها، منافع و قدرت به راه بیندازند و به دنبال این باشند که چه کسی را شهردار کنند باید به سمت و سویی که ملاکها و ضوابط حکم میکنند بروند تا فردی شایسته شهردار شود.
وی در ارتباط با ویژگیهای شهردار ها نیز گفت: ما نیازمند افرادی شایسته هستیم تا بتوانند حاشیههای سیاسی را به حداقل برسانند و متن تخصصی و کارشناسی را تقویت کنند. باید شهرداری انتخاب کنیم تا به جای اینکه هر روز یک حاشیه جناحی ایجاد کند و مسائل حاشیهای مختلف را وارد افکار عمومی کند بتواند نقش کارآمدی در شهرداری مریض و فرتوت امروز بازی کند.
تاجیک سپس یادآوری کرد: اگر ما در این حوزه و در مجلس شورای اسلامی هم موفق باشیم نباید تردیدی داشته باشیم تا روند محتوم تاریخیمان را عوض کرده و هشت سال تصدی امور دولت را به شانزده سال خواهیم رساند. در غیر این صورت باید کار را تعطیل کرده و دوباره به یک تعطیلات تاریخی برویم و منتظر باشیم و ببینیم کی دوباره اقبال عمومی به سمت ما میچرخد.
در عوض جنگ قدرت برای منافع واحد تلاش کنیموی همچنین با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت و همدلی میان اصلاحطلبان گفت: من تاکید میکنم امروز باید از حاشیههایمان کم کنیم، دست به دست هم دهیم و در این فضا و جغرافیای فراخی که مردم برای ما ایجاد کردند و در اختیار ما قرار دادند نقش و نقشآفرینی کارآمد و موثری داشته باشیم. بدون آنکه ایجاد حاشیه کنیم همه در متن مثل ید واحده فعالیت کنیم. بدون آنکه در پس قضیه به جنگ منافع و جنگ قدرت برویم باید به پیروزی جمعی فکر کنیم.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه"متاسفانه منفعتطلبی و قدرتطلبی در برخی افراد و جریانهای اصلاحطلبی هم دیده میشود" خاطرنشان کرد: باید بتوانیم این حاشیهها را کم کنیم و نقشی را که به لحاظ تاریخی بر عهدهمان قرار داده شده را ایفا کنیم.
او با اشاره به ضرورت تلاش عمومی برای بهبود شرایط موجود جامعه، اظهار کرد: طبیعی است که هرکدام ما از یک پتانسیلی برخورداریم. هر گروهی هم یک استعدادی دارد. همه ما باید در شرایط کنونی تلاش کنیم تا جزئی از راهحل مشکلات کشورمان باشیم؛ نه جزئی از خود مشکلات. همیشه میتوان از سیاهیها و تاریکیها گلایه کرد اما جایی هم باید شمعی برافروخت. باید تلاش کرد تا هر کسی که میتواند راه دولت و حکومت را روشن کند، از این کار دریغ نکند. حکومت هم باید چنین شرایطی را از مردم طلب کند و مسیر را برای آنها باز بگذارد.
اگر روحانی به وعدههایش عمل نکرد،اصلاحطلبان بروند برای خود دعا کنندتاجیک در بخش دیگری از این گفتوگو ابراز عقیده کرد: اگر آقای روحانی در دور دوم به وعدههایش عمل نکرد، اصلاحطلبان باید بروند به مسجد و خانقاه و خلوت و دعا کنند؛ چراکه روحانی به لحاظ رای دیگر احتیاجی به رای اصلاحطلبان ندارد. صلاح دولت کنونی در این است که از نیروهای خوشفکر و توانمند اصلاحطلبی بهره ببرد و تلاش نکند تا در عمل اصلاحطلبان را به حاشیه بکشد و جغرافیای حیاتی و فعالیتی آنان را تا دم در پاستور تعریف کند.
وی ادامه داد: اینطور نشود که از حیاط تا بام خانه قدرت و سیاست از آن اصلاحطلبان و از بام تا ثریا برای برخی که بر دوش اصلاح طلبان سوار شدند و به پاستور رسیدند، منظور شود. فراموش نشود که اصلاحطلبان تمام سرمایه انسانی و اجتماعی و نمادین خود را مصروف این پیروزی کردند. بزرگان اصلاحطلب وارد فضا شدند تا این حرکت مردم شکل بگیرد. فراموش نکنیم که اگر تمهید و تدبیر توسط این بزرگان انجام نمیشد، مردم این حرکت را در این سطح انجام نمیدادند.
این فعال سیاسی اصلاحطلب به وعدهها و سیاستهای انتخاباتی روحانی اشاره کرد و آنها را در زمره اندیشه اصلاحطلبی دانست و گفت: البته خود اصلاحطلبان آلترناتیو دیگری هم نداشتند و با آن برگی که می توانستند، بازی کردند. نباید فراموش کرد در بسیاری از موضوعات روحانی و تیمش، مواضع به شدت اصلاحطلبانهای داشتند و تلاش کردند جزئی از این گفتمان فراخ و زنجیره هویتی باشند؛ این قسمت زیبای انتخابات امسال است که نباید فراموشش کرد.
وی در همین راستا یادآور شد: توصیه عقلایی من این است که دولت کنونی برای اینکه به جریان اعتدال و اصلاحطلبی امتداد دهد، نباید فقط نوک بینی خود را ببیند؛ بلکه باید در زمینی بازی کند که طرفدار و خاستگاه اجتماعی دارد. نباید فراموش کنیم پتانسیل مشارکت در مردم ما وجود دارد. اگر دغدغه گفتمان و جریانی را برای نسل آینده داریم باید همه دست به دست هم بدهیم تا آن جریان به نسل بعد هم برسد. افراد میآیند و میروند، آن چیزی که باقی میماند روح و وجود آن جریان است. باید برای حفظ آن تلاش کنیم.
نباید فراموش کنیم که طرف مقابل اصلاحات ۱۶ میلیون رای دارددر ادامه این مصاحبه، تاجیک به تحلیل رای ۱۶ میلیونی رقیب روحانی یعنی سید ابراهیم رئیسی پرداخت و گفت: بیتردید، همانگونه که در پس رای اصلاحطلبان انگیزهها و انگیختههای متفاوتی وجود داشت و گروههای مختلف اجتماعی با آرزوها و آمالهای متفاوتی در انتخابات حضور پیدا کردند و به روحانی رای دادند؛ در گروه رقیب هم این تکثر وجود داشته است.
وی تصریح کرد: قسمتی از سازمان رای آنها درد معاش داشتند، و در یک عالم نستالژیک بر این فرض بودند که بازگشت به دوران قبل از دولت کنونی هم ممکن است و هم مطلوب.این گرایش مسلط به طور آشکار در فضای دوقطبی که در مناظرهها و فعالیتهای تبلیغاتی ایجاد شد، خود را به نمایش گذارد.
این استاد دانشگاه همچنین گفت: در این میان این ۱۶ میلیون، عدهای نیز تمایلات ایدئولوژیک داشتند. دغدغه اسلام و انقلاب داشتند. اقتضای طبیعت ایدئولوژی و گفتمانشان این بود که هر دولتی جز دولت مطلوب آنها میتواند سویه و محتوای انقلابی گفتمان مسلط را کمرنگ کند و میتواند وارد نوعی مصالحه محافظهکارانه با قدرتهای بزرگ شود. بنابراین عدهای دغدغه ایدئولوژی و دین و انقلاب داشتند.
وی ادامه داد: برخی دیگر منافعشان را در هژمونیکشدن یک گفتمان خاص میدیدند، چراکه در آن فضا جایی برای بازیگری دارند و در چرخه قدرت قرار میگیرند. اگر آن چرخه وجود نداشته باشد آنها حذف میشوند. بنابراین میتوان گفت آنها براساس یک انگیزه منفعتمحور پیرامون این جریان جمع میشوند.
تاجیک افزود: از سوی دیگر همانطور که در جریان اصلاحطلبی عدهای از بغض طرف مقابل به این جریان رجوع میکنند، در آن جریان هم همینطور است، عدهای برای اینکه فرد و جناح خاصی رای نیاورد هرکس در مقابلش قرار بگیرد را پذیرفته و رای میدهند.
این فعال سیاسی اصلاحطلب با بیان اینکه "در این میان، عدهای هم ترجیح میدهند به کسانی اعتماد کنند که کمتر فرصت مدیریتی در جامعه داشتهاند" گفت، به همین دلیل این عده دور هم جمع شده و رایشان را به رقیب آقای روحانی دادند.
وی تاکید کرد: اما به هر حال این موضوع را نباید فراموش کنیم که طرف مقابل ۱۶ میلیون رای دارد. عمده رای او هم در طبقات پایین جامعه بوده است؛ همانجایی که اصلاحطلبان ضعف و خلا دارند. همانجایی که اصلاحطلبان زبان تودههای مردم را خیلی نمیفهمند. بسیاری از اصلاحطلبانی که فقط زبان نخبگان را متوجه میشوند و میتوانند با طبقات متوسط رو به بالا ارتباط برقرار کنند؛ نمیتوانند با طبقات پایین ارتباط برقرار کنند. طبیعتا بسیاری از آن فضای رای را از دست میدهند.
اصلاحطلبان بلد نیستند در ساختار رای رقیب حضور پیدا کنندتاجیک آینده اصلاحطلبی را در گرو عملکرد اصلاحطلبان در دوره فعلی دانست و گفت: من اکنون نمیخواهم تحلیل کمی یا کیفی ارائه دهم، اما همینقدر باید بگویم که لزوما و ضرورتا یک رای جمعی در کمیتش معنا پیدا نمیکند بلکه با کیفیتش هم معنادار میشود. همانطورکه حضرت علی گفتهاند در طول تاریخ بوده که افراد قلیلی بر افراد کثیری فائق آمدهاند و پیروز شدند. اگر اصلاحطلبان میخواهند در چهار سال آینده دوباره موفق باشند باید از هم اکنون وارد فضایی شوند که در آن خلأ دارند.
وی در تشریح عقیدهاش گفت: اصلاحطلبان باید مشقشان را در ورقهایی از این دفتر بنویسند که سفید است. زبان تودههای مردم را بیاموزند و اسیر مفاهیم خودساخته و پرداختهای همچون پوپولیسم نشوند. همه ما باید تلاش کنیم با تودههای مردم رابطه برقرار کنیم. خلاهای سازمان را پوشش دهیم و چهار سال آینده بتوانیم این رای را تقویت و در سازمان رای رقیب حضور جدی داشته باشیم.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: من قبلا از دولت تقاضا کردم و الان با دگر از مسئولین تقاضا میکنم؛ مردم یک امانت ۲۴ میلیونی را تحویل دولت دادند که یک سرمایه اجتماعی گرانسنگ است، بعد از ۴ سال سود و ارزش اضافیاش پیشکش، تلاش کنند اصل این سرمایه را به مردم برگردانند.
وی خطاب به اصلاحطلبان گفت: به عنوان کسی که چندان عاشق و واله و شیدای دولت محسوب نمیشود اما دوست دارد دولت موفق باشد فرضم بر این است که اصلاحطلبان در شرایط کنونی با حفظ فاصله انتقادیشان، باید به دولت کمک کنند. آن چیزی که به ما هویت میدهد زبان انتقادیمان است وگرنه ما هم توجیهکننده دولت به بیان دیگری میشویم. ما باید در هر شرایطی فاصله انتقادیمان را حفظ کنیم، اما در عین حال، باید تلاش کنیم تا دولت کنونی موفق باشد.
آیا پیمان بستن با رقیب بر اساس عقلانیت بود؟ اصلاحطلبان پاسخ بدهندوی در ادامه با اشاره به مفهوم عقلانیت و مفاهیمی که طی سالهای اخیر به عنوان عقلانیت به جای تعاملهای یکجانبه از سوی اصلاحطلبان در مقابل رقبا به کار رفت، نیز گفت: متاسفانه تعریف عقلانیت در میان اصلاحطلبان تعریف واحدی نیست. در منظر و نظر بعضی از اصلاحطلبان این مفهوم به سوی یک نوع عقلانیت ابزاری گرایش دارد؛ عقلانیتی که معطوف به پیروزی است و برای رسیدن به آن به هر چیزی میتوان متوسل شد. این عقلانیت ایجاب میکند تا با هر گروه و هر جناحی بتوان وحدت و ائتلاف کرد، هر فردی با هر گرایش و منشی میتوان وارد لیست کرد، میتوان زیر سایه غولها قرار گرفت، میتوان در برابر غولها تمکین داشت. میتوان هر دگری را ضمیمه خود کرد و همافزایی داشت.
این تحلیلگر مسائل سیاسی تشریح کرد: عقلانیت در یک نگاه کلی یعنی سود و زیان را محاسبه کنیم، و ببینیم با به دست آوردن چیزی چه چیزی را از دست میدهیم و بالعکس. اما همیشه این سود و زیان مادی نیستند و یا سود مادی میتواند زیانی معنوی و روحی و روانی و احساسی در پی داشته باشد. اکنون باید به این پرسش پاسخ دهیم که وقتی به نام عقلانیت سیاسی گاه بر سر هنجارها و ارزشها کوتاه میآییم و ایستارهایمان صیقل پیدا میکنند، و گاه با گروههای غیرخودی همپیمان میشویم، و گاه دیگر، سوپراصلاحطلب میشویم، زمانی چپ و زمان دیگر راست و میانه میشویم، و در نتیجه این همه تلون و عبور و مرور گفتمانی به قدرتی دست مییابیم، در مقابل چه و چهها از دست میدهیم؟ آیا به باورها و اعتقادها و اعتمادها شبیخون نمیزنیم و سرمایه انسانی و اجتماعی خود را به پشیزی نمیفروشیم؟
تاجیک خاطرنشان کرد: باید نسبت به هر هر تصمیم و تدبیرمان پاسخگو باشیم و برای طرفدارانمان توجیه کنیم که آیا واقعا چنین کاری عقلانی است یا خیر؟ آیا این عقلانیت سیاسی در قاموس اصلاحطلبی پذیرفته شده است؟ به تعبیر یونانیان آیا چنین رفتارهایی در اتوس و لوگوس اصلاحطلبی پذیرفته شده است؟
وی افزود: به رغم این ملاحظات نظری و عملی، من نیز میپذیرم که گاه عقلانیت حکم میکند در بعضی مواقع و شرایط ضرورتا نباید فاصلهها را تشدید و فضای آنتاگونیستی ایجاد کرد و میتوان فضای سیاست را آگوستونی کرد.
این استاد دانشگاه گفت: اما با عقیده مخالفم که به نام عقلانیت سیاسی امروز با یک شخص و گروه یار غار شویم و فردا با فرد و گروه "ب" و «ج» و «د» و «ی». من فکر میکنم بالاخره یک جا
منبع: صدای ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۱۴۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خبر مهم از قانون کار و قرارداد کارگران/ وزیر کار: اصلاح قانون کار و دائمی شدن قرارداد کارگران در نوبت رسیدگی هیات دولت است
به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، وزیر تعاون، کار رفاه اجتماعی گفت: لایحه پیشنهادی وزارت کار برای اصلاح قانون کار و دائمی شدن قرارداد کارگران در کمیسیون مجلس تصویب شده و در دستور نوبت کاری هیات دولت قرار دارد.
صولت مرتضوی در پایان جلسه هیات دولت درباره لایحه پیشنهادی وزارت کار برای اصلاح قانون کار و دائمی شدن قرارداد کارگران گفت: این موضوع در کمیسیون اصلی مجلس تصویب شده و در دستور نوبت کاری هیات دولت قرار دارد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره بیمه کارگران عنوان کرد: افزایش حقوق را انجام دادیم نماینده کارگران و کارفرمایان در جلسات مربوطه پیشنهاد داده بودند که افزایش بیمه طبق مبنای درستی انجام شود تا در دوران بازنشستگی کارگران اثر داشته باشد. بر همین اساس افزایشها را در ردیفهای مبنا انجام دادیم که بیش از ۳۵ درصد است و نسبت به سال قبل ۹ درصد امسال بیش از سال قبل افزایش داشته است. امیدواریم با مدیریت اقتصادی از سوی دولت و مهار تورم و کمک های معیشیتی بتوانیم قدری از مشکلات کارگران عزیز را برطرف کنیم.
وی در خصوص مسکن کارگری بیان کرد: در این خصوص قرارگاه مسکن تشکیل داده شد و وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت تعاون و مدیران کارخانجات تلاش میکنند تا فرآیندها کوتاه شود. بانک رفاه کارگران هم متولی تسهیلات تعاونیهای کارگری شد که گام مهمی به جلو است.
مرتضوی درباره لایحه جامع اشتغال اظهار داشت: سامانهای در حوزه اشتغال در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه اندازی شده است تا بیکاران سراسر کشور با مشخصات فردی، تحصیلات و محل زندگی شناسایی شوند و در آینده نزدیک از این سامانه رونمایی میشود.